Deadlines voor Belgische lage-emissiezones worden vooruitgeschoven
Zowel Wallonië, Gent als Antwerpen schuiven met de deadlines voor hun lage-emissiezones (LEZ). In Brussel blijft alles voorlopig ongewijzigd.
Antwerpen en Gent
In Antwerpen en Gent worden euro 4 dieselauto’s (of ouder) en euro 1 benzinewagens (of ouder) uit de stad geweerd. Wie er toch in wil moet een toegangspas kopen.
Vanaf 2025 zou dit verbod ook gaan gelden voor euro 5 diesels en euro 2 benzinewagens.
OOK INTERESSANT: Overzicht van alle lage-emissiezones in België
De Vlaamse regering heeft deze maand echter beslist om die deadline met een jaar uit te stellen, tot 2026. Wie met een euro 5 diesel of euro 2 benzine rijdt kan dus nog zonder zorgen Gent of Antwerpen binnenrijden tot en met 31 december 2025. De regering wil zo naar eigen zeggen de bevolking uitstel geven om het leed van de energiecrisis en de hoge inflatie te verzachten.
Wallonië
Heel Wallonië had normaal gezien dit jaar, in 2023, een lage-emissiezone (LEZ) moeten worden.
Dat plan is nu uitgesteld tot 1 januari 2025. Al zal er dan wel ineens met de grove borstel door gegaan worden. In Vlaanderen en Brussel worden benzinewagens minder streng behandeld dan diesels, maar in Wallonië worden vanaf 2025 meteen alle euro 3 auto’s (diesel én benzine) verboden. Vanaf 2026 wordt ook euro 4 verboden, en vanaf 2028 mag je er met een euro 5 ook niet meer in. In 2030 tenslotte mag ook euro 6 niet meer, enkel een euro 6d of euro 7 is vanaf 2030 nog toegestaan in Wallonië.
Zie je door het bos de bomen niet meer? Op deze pagina hebben we de regels voor heel België samengevat in handige tabellen.
Verkiezingen komen eraan.
Koop een pas en je heb ineens DE properste auto die er bestaat.
Het moet geld opbrengen voor al die klungels in de regering en de burgemeesters en Schepen van de steden.
Hun EXTRA vervuilend wagenpark, denk maar aan de vuilniskarren en ander sterk vervuilend rollend materiaal.
Al die klungels hebben proper auto´s of ze KRIJGEN een toelatingspas van de overheid.
Alhoewel dat ze meer geld hebben dan de gewone burger. Ze DWINGEN en VERPLICHTINGEN de mensen om zich weer eens in de schulden te zetten
Wij met een laag inkomen, of gepensioneerden.
De minder bedeelde mensen rijden oudere auto’s. Hoe kan een regering bepalen dat wij dan niet meer mogen rijden, want Hier’komt het op neer. De meeste mensen kunnen gewoon niet een nieuwe auto kopen. Oudere auto’s hebben weliswaar meer uitstoot, maar rijden al heel lang, en dan ook niet te spreken over de echte milieubelasting voor de productie van elektrische en hybride voertuigen. Kortom stoppen met deze onzin.
Dat rot land hier gaat de hele wereld gezond maken, als het maar geld opbrengt om zakken te vullen
België…moet kapot! Wat een zever allemaal.
Zolang wij allen braafjes meelopen en nietszeggend verderleven zal er geen reet gebeuren in dit landje zolang ze van de rijken hun spaarpotje afblijven en met onze centjes blijven konkelfoezen en er mee doorkunnen zal het blijven zoals het is dus melk ons allemaal maar verder uit
Wat gaan ze in Wallonië dan doen? Laadpalen vind je er bijna niet. De oplossing houtcentrales en steenkoolcentrales bouwen om elektriciteit op te wekken misschien.
Ik rij met mitsubishi galant benzine 30 jaar oud en in perfecte staat geen olie verbruik of olie lekken mag wel alle jaren meer dan 500€ betalen aan rijtaks maar mag nergens meer binnen dat ze dan mijn rijtaks ook afschaffen die dieven in Brussel
Weg met de lez
En dan gelooft de naïeve mens in de democratie!! Allemaal onzin denk er maar goed over na
Klopt dat elektrische wagens in deze fase bij aankoop nog iets duurder zijn.
Ik heb net de 100.000 km en 4 jaar overschreden.
BIV : 0 €
Autotaks : 4 x 0€
Onderhoud : 1 x 200€
Kostprijs elektriciteit : 1/3 van de prijs van de goedkoopste fossiele brandstof.
Uitstoot : niets
Lawaai : niets
Verwacht aantal km : 600.000 km
Misschien tot een goede berekening waard.
De 15 minuten steden dat is de reden dat alle diesel en benzine auto’s in 2030 verboden worden.
Je zou dan werken winkelen en alles wat je dan nog mag doen in je eigen stad en binnen 15 min bereik va´ waar je woont.
En als het weer zo ver is kunnen ze elke stad of regio afsluiten ´et als een gevangenis waar je vrij kunt rondlopen.
We hebben de blauw print al mee helpen ontwerpen in 2019.
Alle milieuregels zijn er om.de gewone mensen uit te buiten ennaf te person schandalig politici maken de regels omaan onze centen te kunnen zitten georganiseerde en wetting gemaakt diefstal milieuregeks worden gebruiken om.mee te slaan misdaad aan de top
Alle milieuregels zijn er om.de gewone mensen uit te buiten ennaf te person schandalig politici maken de regels omaan onze centen te kunnen zitten georganiseerde en wetting gemaakt diefstal milieuregeks worden gebruiken om.mee te slaan misdaad aan de top
Hoe ouder u diesel, hoe meer weggentaks. En je mag nergens nog binnen. Maak deze dan ook goedkopen hè zakkenvullers. Maar nee pluim de Belg maar verder.
Ik ga ook in de politiek, moet ge niks voor kunnen en ge hebt alle voordelen.
Echte oplichters als je betaalt mag je er wel in en de lucht vervuilen dan. Alles draait om geld gewooooon betalen. En de wegen trekken op niks ni hier in België overal putten gewoon kapotte wegen. En daar betalen wij nog wegen taxatie voor. Echt ze moeten zich schamen
Belgische volk hier slaapt daarom doen zij wat ze willen. Slaap nog verder
België moet inderdaad zo kapot.
De zwakste worden getroffen.
Van Brasschaat naar Dinant dan maar met een privé helikopter. De rijke kunnen dat.
Akkoord in het stadscentrum. Daar is openbaar vervoer.
Zie aan de kanten van Dinant veel mensen die het heel moelijk hebben.
Weer een stem minder voor de groene.