EU verplicht bankkaarten en prijsaffichering aan laadpalen vanaf 2027
De EU verplicht laadpaaloperatoren om in de toekomst niet enkel laadpasjes, maar ook klassieke bankkaarten te aanvaarden als betaalmiddel.
Het wordt steeds gemakkelijker om lange trips te doen met een elektrische auto, maar hoe je het ook draait of keert, het is nog altijd een beetje behelpen, voorbereiden en vooral de juiste laadpasjes meenemen.
Dat laatste euvel gaan de Europese autoriteiten Europa uit helpen. In het kader van de EU’s “Alternative Fuel Infrastructure Regulation”, AFIR voor de ingewijden, wordt het verplicht om vanaf 1 januari 2027 een bankkaart te kunnen gebruiken aan snelle laadpalen met een vermogen van meer dan 50 kW. In de praktijk betekent dit dat de meeste laadpalen in het dorp niet aan deze verplichting onderhevig zijn, maar de meeste (snel)laadpalen langs de snelweg wel. Vanaf 2027 kan je je dus rustig door Europa swipen met behulp van je vertrouwde Master- of Visakaart, of met een betaalapp op je smartphone. Laadpasjes zullen overigens wel nog toegelaten zijn door de EU.
Vrachtwagens en waterstof
In het kader van de AFIR-wetgeving staan er nog een aantal grote veranderingen op til.
Om te beginnen zullen de belangrijkste Europese snelwegen, in EU-speak het “TEN-T Core” netwerk genoemd, minstens elke 60 km snelle laadpalen (150 kW of meer) krijgen vanaf 2025.
Er wordt ook gedacht aan elektrische vrachtwagens. Tussen 2025 en 2030 zullen de TEN-T Core snelwegen elke 60 km laadpalen krijgen met een vermogen van minstens 350 kW. De TEN-T “Comprehensive” wegen, zeg maar de iets minder belangrijke verkeersaders, moeten tegen 2030 om de 100 km dergelijke +350 kW laadpalen voor vrachtwagens hebben.
LEES OOK: Gratis laadpalen zijn weldra verleden tijd
Ook waterstof wordt in de AFIR-regelgeving niet over het hoofd gezien. De TEN-T Core snelwegen moeten vanaf 2030 om de 200 km een waterstofstation voor zowel waterstofauto’s als -vrachtwagens krijgen.
Tenslotte zullen laadpalen de komende jaren ook uitgerust moeten worden met verplichte “elektronische affichering” van de laadtarieven. Gedaan dus met onaangename verrassingen op het einde van de maand.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Eindelijk! Tenzij je bepaalde apps Raadpleeg kan je de prijzen te weten komen maar dat vraagt onnodig tijd.
Maar ik vraag me af waarom nog wachten tot 2027? Dat is nog 4 lange jaren wachten….veel te lang
Ouderwetse oplossing. Better plug an charge zoals verplichtingen. Betaling rechtstreeks via de identificatie van de auto.
“EINDELIJK!”, dacht ik.
Enkel snelle laadpalen,… Gemiste kans.
Mijn geëlectrificeerde auto komt er binnenkort aan. Heb alvast laadpasje voor bij de tankkaart aangevraagd. Dan kijk ik even op de app waar ik kan laden. Op veel plaatsen, maar niet op de parkings in het dorp want dat is Bluecorner en die werken enkel met zichzelf en DATS24. Straf. Er staat een publieke Laadpaal een beetje verder, recent geïnstalleerd. Staat niet in de app. En wat zijn de prijzen? Wat betaal ik? Staat ook niet in de app. Hoe kan ik dat alles dan weten? Wat een zooi.
Zo’n lange termijn is iets typisch voor de EU, maar het staat de lidstaten uiteraard vrij om dit al sneller in de lokale wetgeving te voorzien.
Het belangrijkste is nu dat de sector weet waar ze aan toe zijn en dat ze zeker niet meer investeren in hardware en software die bankkaarten niet ondersteuen.
Terug laten doen door lobbyisten: 2027 en enkel verplichting voor superchargers, pfff.
Waarom niet voor alle laadpalen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Dit had verplicht moeten worden vanaf het begin,
want dit is het grootste minpunt aan elektrisch rijden.
Maar de sector / lobby heeft er natuurlijk wel wat belang bij om dit stil te houden en niet te vermelden.
De eerste stations vermelden de prijs op de digitale borden.
Eentje bij ons in de buurt: €0.73 / KWh.
Bij een verbruik van 20 KWh per 100 km, dan is de prijs €14.6 /100 Km
Voor benzine 7L aan €1.8 = €12.6
Voor diesel 5L aan €2 = €10.
Publiek traag laden is een optie, (30% goedkoper) maar ook daar zien we meer en meer obstakels optreden, waar je naast een startvergoeding, een extra ‘parkeer’ tarief betaald als je wagen niet meer oplaad, en bijgevolg verplicht bent je wagen te verplaatsen en elders een parkeerplaatsje te zoeken. Deze palen kan je enkel gebruiken via een of ander ‘pasje’ met abonnement, deze rekenen een maandelijkse kost en/of fee per geladen KWh.
Iedereen die geen privé oprit heeft, zal bij gebrek aan alternatief, verplicht worden om publiek te laden.
Vorige week (in Spanje) benzine getankt aan €1.1 aangekomen in België zag ik deze op bijna €2 staan.
Dus als al deze accijnsinkomsten wegvallen, dan zal dit gerecupereerd moeten worden via een extra elektriciteitsprijs.
Precies of er al geen accijnzen en BTW op elektriciteit geheven wordt.
In tegenstelling tot olie en gas kan je elektriciteit overigens nog altijd zelf produceren en laden zonder BTW noch accijnzen te betalen.
Wie geen eigen oprit heeft, niet kan laden op de werkplek of niet genoeg heeft aan goedkoper AC laden kan nog tot 2035 zonder probleem een auto met verbrandingsmotor kopen en met een beetje geluk dus fossiel blijven rijden tot 2045.
Elektrisch rijden is nog steeds, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven, geen verplichting maar een vrije keuze.
Overigens kan je nu bij bv. de Lidl al DC50 laden aan 38 cent/kWh. En wie zich netjes aan de Belgische verkeersregels houdt komt met een verbruik van 15-18 kWh/100 km toe.
@victor
AC laden is 38ct. En DC laden is nog altijd 55ct
Victor, gelieve correcte info te vermelden. Lidl : snel laden aan 0.55 euro/kWh en traag laden aan 0.38 euro/KWh
Op de autostrade achter een vrachtwagen aan 90km/h verbruikt mijn wagen maar 14kwh, en met een dieseltje zal het ook mogelijk zijn om met 3.5 liter rond te komen onder dezelfde omstandigheden. Dus elke wagen , rijstijl , type weg zal een ander verbruik hebben. Maar er systematisch van uit gaan dat elke ev rijder plots gaat rijden als een …, en allemaal het opgegeven wltp verbruik halen, is een droom van sommigen.
Maar het artikel gaat over de affichering,
en ik hoop dat ze de correcte prijzen gaan vermelden, en niet “gratis met zonnepanelen thuis” of de prijs van traag laden gaan verwarren met de prijs van snel laden.
Bekijk eens de app chargeprice. Ze is niet helemaal correct maar geeft wel een goed idee van de kost per kWh. Je kan er ook zeer goed verschillende laadkaarten mee vergelijken.