Laadpalen in België

laadpalen naast MAS

Alles wat je moet weten over publieke laadpalen in België (2024).

Kaart

Wat is een publieke laadpaal?

Quasi elke elektrische auto kan via een gewoon stopcontact opgeladen worden. Via een dergelijk huishoudelijk stopcontact kan je ongeveer 10 km rijbereik laden per uur. Wie sneller wil thuisladen, kan een thuislaadstation installeren (laadpal of wallbox). De meeste thuislaadstations laden 20 tot 40 km actieradius per uur. Voor nog sneller thuisladen, moet je overschakelen op sterkstroom (drie fasen) en meestal zware investeringen doen aan je elektrische installatie.



Publieke laadpalen zijn, zoals de naam aangeeft, publiek toegankelijk. Meestal via een laadpasje van de laadpaalexploitant of van een derde partij. Hier vind je een overzicht van de belangrijkste laadpasjes op de markt. Publieke oplaadpunten kunnen je elektrische auto meestal sneller opladen dan thuis. Dit komt omdat de meesten hoge laadvermogens kunnen leveren (via driefasen wisselstroom of gelijkstroom).

Smartphone apps

Heel wat elektrische auto’s bieden via hun ingebouwd navigatiesysteem een overzicht van publiek toegankelijke oplaadpalen. Uit onze ervaring blijkt dat deze kaarten vaak onvolledig zijn en foutieve informatie bevatten. Daarom kan het geen kwaad om op pad te gaan met een aantal laadkaartapplicaties op je smartphone. Hieronder geven we een overzicht van enkele handige apps.

Smartphone
Applicatie
Aantal
laadpalen
in database
Chargemap+200.000
Plugshare+150.000

Prijzen

Publieke laadprijzen zijn afhankelijk van de laadpaalbeheerder én van de laadpasaanbieder. Veelal wordt afgerekend op het aantal kWh stroom dat afgenomen wordt, op de laadtijd, of op een combinatie van beiden. Soms moet je ook een starttarief betalen voor elke nieuwe laadbeurt die je begint.

Over het algemeen kunnen we stellen dat de snelle publieke laadpalen (gelijkstroom via ChaDeMo of CCS) duurder zijn per kWh dan middelsnelle laadpunten (drie fasen wisseltroom via type 2 stekker).



Thuis laden kost in België 0,35€ tot 0,39€ per kWh, terwijl publiek snelladen gemakkelijk drie keer duurder kan zijn.

Vergelijken is dus de boodschap. Dat kan je best doen via de website of de app van je laadpasaanbieder.

Aantal laadpalen in België

Anno 2019 zijn er in België ongeveer 3.000 publieke laadpalen geïnstalleerd door een tiental exploitanten. De belangrijkste laadpaal-uitbaters zijn Allego, Blue Corner, EV Box en EV Point.

Gratis laadpalen

Er zijn in België ook nog altijd gratis laadpalen te vinden. Het gaat hierbij vaak om winkels die hun klanten tijdens het shoppen van stroom willen voorzien. Hieronder geven we een overzicht van organisaties die één of meerdere gratis laadlocaties hebben.

OrganisatieAantal Gratis
Laadlocaties
Aveve1
Decathlon1
Delhaize+10
McDonalds+10
Nissan+10
NMBS+5
Renault+5

Tesla Superchargers

Tesla is een buitenbeentje in het laad-landschap. Het Amerikaanse bedrijf van elektrische voertuigen heeft in Europa (en in de rest van de wereld) een eigen netwerk van supersnelle laadpalen uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Europa telt ondertussen meer dan 500 Supercharger locaties met in totaal meer dan 5.500 laadpunten.

De Superchargers zijn (voorlopig) enkel toegankelijk voor Tesla wagens. Zij kunnen er gratis laden, of betalen per kWh stroom, afhankelijk van het contract dat zij gekregen hebben bij de aankoop van hun wagen. Lees hier hoeveel het kost per kWh.

84 reacties

  1. Yves Van Cleven / 13-9-2019 / ·

    Helaas laat Interparking gratis laden niet meer toe.
    Zelfs niet voor abonnees!

  2. Chriske / 8-1-2020 / ·

    misschien lijst hierboven up-to-date maken? en de lokaties vermelden waar de gratis laadpalen staan

  3. Dirk Van Boven / 17-1-2020 / ·

    Een drietal weken geleden kreeg ook de LIDL in Destelbergen een (gratis) laadpaal…
    maar in deze LIDL kon niemand uitleg geven, de meeste medewerkers wisten zelfs niet dat er laadpalen aanwezig waren
    Op het gratis nummer van de LIDL (0800-73.52.0) gaf men blijkbaar wat info die niet overeenkwam met wat de medewerkers in de lokale’ LIDL wisten te zeggen…
    Een gemist kans voor LIDL ?

  4. andre / 17-1-2020 / ·

    sorry he ,maar wat heb jij nog nodig van uitleg over de lidl snelladers?
    de werking staat duidelijk vermeld op het scherm,
    grafisch en in het nederlands………
    vanmiddag nog ‘getankt’ uitgang selecteren,kabel aansluiten op de wagen ,en op start duwen
    gemiste kans?

  5. Kris VDM / 20-1-2020 / ·

    De laadpaleninfrastructuur in België moet idd nog verder uitgebouwd worden.
    Hoewel de meesten met een electrische wagen ook thuis zullen stekkeren, is de infrastructuur noodzakelijk voor velen. En handig voor de anderen …

    Soms moet er nog meer nagedacht worden vooraleer men een laadpaal zet.
    Bij Colruyt St-Truiden is er een laadpaal op de parking aanwezig. Jammer genoeg op het afgesloten gedeelte van de parking die iets na sluitingsuur van de winkel ook dichtgaat.
    En dat terwijl er voor de winkel ook een ganse rij parkeervakken voor klanten is. Men had beter de laadpaal aan die strook gezet. Dan was de laadpaal altijd beschikbaar voor iedereen.

    In St-Truiden (mijn regio zowat) is er een nieuw schoolgebouw (St-Rita lagere school) met ondergrondse garage waar men een ganse muurbreedte voor EV heeft gereserveerd met opladers aan de muur. En dat verdient meer navolging denk ik: ieder nieuw gebouw met openbare parking ook ineens een pak laadpalen erbij. Dan gaat het ineens vooruit ipv in sommige dorpen 1 paaltje …

  6. David Sommen / 21-1-2020 / ·

    Kris, mij lijkt het geen toeval dat je niet kan laden na sluitingstijd. Deel van de commerciële strategie van de keten natuurlijk. Maar in functie van bruikbaarheid is dat inderdaad niet ideaal uiteraard.

  7. Kris VDM / 21-1-2020 / ·

    oei, dat was ik even vergeten te melden ivm de Colruyt, dat is een -betalende- laadpaal. A rato van abonnement 1euro per maand en 0.25€/kWh ‘getankt’.
    Toch nog heel gunstig van tafief – maar soit !
    Dus deze oplaadpaal hadden ze toch echt beter buiten de afgesloten parking gezet ?

  8. andre / 21-1-2020 / ·

    is het niet zo dat colruyt gokt op het verkopen van groene stroom van hun zonnepanelen?
    logisch dus,na sluitingstijd gaan ze niet veel opbrengen….

  9. Kris VDM / 22-1-2020 / ·

    ik denk niet ze dat puur van de zonnepanelen willen betrekken
    als je een laadpaal zet én betalend maakt, kan je maar beter zoveel mogelijk gebruik ervan laten maken.
    anders brengt het ook niet veel op …

  10. Steven Degroot / 22-1-2020 / ·

    Jammer dat het bij colruyt geen DC laadpalen zijn. Vlug eens bijtoppen kan gewoon niet. De gewone laadpaal is goed voor thuis maar veel te traag voor op een winkelparking.

  11. andre / 22-1-2020 / ·

    ik blijf het een domme beslissing vinden van colruyt om de laadpalen betalend te maken.
    vooral met een lidl in de nabijheid zorgt het zowieso voor omzetverlies.

  12. Peter / 23-1-2020 / ·

    En waarom zou dit gratis moeten zijn? Betaalt Lidl ook uw benzine of diesel?

  13. Kok / 24-1-2020 / ·

    Wat Colruyt laadpalen betreft is het fout om zelfs een abonnementsprijs per maand aan te rekenen om te kunnen tanken… Wie doet zoiets?

  14. andre / 24-1-2020 / ·

    inderdaad,ook al is het maar 1 euro,eens de kaart geactiveerd is het 1 euro elke maand,of je ze nu gebruikt of niet.
    ik gebruik mijn ev kaart max 5 keer per jaar,dus 12e extra.
    trouwens,waarom een kaart,bij lidl heb je die ook niet van doen(weer een kontrole middel extra?)
    @peter,
    niemand zegt dat het MOET,maar wanneer lidl het op 1 km wel doet en colruyt niet………
    ik MOET ook niet winkelen bij colruyt…
    wat die benzine betreft heb je gelijk,maar dat is allang mijn zorg niet meer,fossielrijders genoeg om het voor zichzelf op te nemen

  15. Julie / 20-2-2020 / ·

    Weet iemand een gratis (snel)laadpaal in de buurt van Nieuwpoort zijn?
    Alvast bedankt!

  16. Dirk / 22-2-2020 / ·

    Lidl Middelkerke

  17. andre / 22-2-2020 / ·

    @ PETER

    GEZIEN,LIDL MIDDELKERKE?NIET COLRUYT
    mooie(gratis) publiciteit.

  18. Erik / 1-3-2020 / ·

    Ik heb uit een officiële reactie van Colruyt gehoord dat de laadpalen niet bereikbaar zijn buiten de winkeluren omwille mogelijk vandalisme.
    Het beschikbaar stellen van een laadpunt is inderdaad in hun ogen een commerciële geste naar hun klanten toe.

  19. IvoB / 1-3-2020 / ·

    Een commerciële geste?

    Het zijn trage laadpalen waarvoor je een betalende pas moet hebben die alleen bij DATS24 werkt en je betaalt voor de afname. Wat is daar voor geste aan?
    Voor die beperkte tijd dat je in de winkel bent krijg je nauwelijks iets bijgeladen dat er toe doet.
    Op de parking van de lokale Colruyt zijn de twee laapunten ergens in een hoek weggestopt tussen de karren en het leeggoed.

    En al die andere openbare laadpunten hebben dus voortdurend last van vandalisme?

    De snellader van de Lidl is volledig gratis, werkt plug and play zonder enige code noch kaart/pas en heeft zijn eigen vaste laadkabel. Het laadstation staat prominent aan de ingang van de parking en er zijn ook zeer ruime brede parkeerplaatsen voorzien aan het laadstation. Dat is een “geste”.
    Dit laadstation is ook steeds vrij toegankelijk vanaf de openbare weg (maar is buiten dienst na de winkeluren). De parking van de lokale Lidl is nl. niet afgelsoten. Tot op heden hebben ze er nog geen last gehad van vandalisme.

    Wat wel kan gebeuren is – zoals ik gedaan heb – dat klanten al hun inkopen hoofdzakelijk verschuiven van de Colruyt naar de Lidl. Als “tegengeste”. 🙂

  20. Jean Philippe Cornelis / 8-3-2020 / ·

    Il vindt het ongelooflijk dat op de laadpalen de tarieven zefs niet aangeduid zijn, nog de oorsprong van de energie, terwijl voor die fossiele vervuilers er een prijzenoorlog bestaat. Wat doen de politici en Test Aankoop datmee?

  21. avg / 8-3-2020 / ·

    volledig mee met ivo,
    diegene die die ‘commerciele geste’ bij colruyt uit zijn duim gezogen heeft moesten ze op staande voet ontslagen.
    dit is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.
    de tegenjeste is bij mij ook van toepassing,
    vroeger was het 80-20 bij colruyt,nu omgedraaid.

  22. IvoB / 9-3-2020 / ·

    @Jean Philippe Cornelis:

    – Gezien een openbare laadpaal gewoon is aangesloten op het openbaar netwerk kunnen ze de oorsprong van energie moeilijk op een laadpaal aangegeven. Die is nl. afhankelijk van het aanbod en wisselend.
    – Ook voor laadpalen zijn er verschillende tarieven. Deze kan je per laadpaallocatie raadplegen op een laadapp. of -site.

    Ben het overigens wel met je eens dat de wildgroei aan laadpassen en “blinde” palen met retroactieve info op een nakomende factuur (wat tot 6 weken kan duren) een gemiste kans is. Zeker voor de privégebruiker.
    Dat zou net zo moeten werken als bij een pomp: tarief op een zichtbaar display, vrij te stellen met een bankpas of betaalkaart en rekeningprint met weergave van afgenomen kWh, eenheidsprijs en totaalprijs van de sessie bij afsluiten laadsessie.

  23. stephan depauw / 9-3-2020 / ·

    En colruyt rekent ook nog 0.85 euro startsessietarief aan als je met een andere laadpas komt dan de DATS kaart. Ik dassenveld in Halle zijn de laadpunten van Colruyt altijd bereikbaar

  24. van damme franky / 28-4-2020 / ·

    Ik heb colruyt opzij gezet,omdat lidl ervoor zorgt dat je gratis kan laden,bijgevolg is colruyt zeker niet meer de goedkoopste winkel.

  25. dvg / 1-5-2020 / ·

    ik laad nooit colruyt,
    wel regelmatig lidl.
    inderdaad domme zet van colruyt

  26. Steven DP / 19-6-2020 / ·

    Heb zelf nu een PHEV van Ford en het gratis laden aan een Lidl eens uitgeprobeerd. Jammer genoeg was de snelheid dat ik kon laden het laagste van de 3 opties (AC laden aan 20kWh). Gevolg: na 22 minuutjes winkelen en opladen was de auto opgeladen voor welgeteld 6km ver mee te rijden. Dus ook niet echt om over naar huis te schrijven wat je er extra mee kan rijden.
    Wel raar dat, ondanks dat Colruyt altijd beweert ze de goedkoopste zijn, het niet toepassen op de laadpalen.

  27. Bart Geerts / 18-9-2020 / ·

    Ik ben op zoek naar een lijst met Lidls met laadpalen. Die vind ik nergens. Internet heeft dit heel goed afgeschermd

  28. David Sommen / 20-9-2020 / ·

    Steven DP bij mijn weten bestaat er geen PHEV die aan die snelheid AC kan laden. Hoogstwaarschijnlijk was het max 3.7 kW waardoor het inderdaad traag gaat, maar dat is niet de schuld van Lidl uiteraard.

  29. stevens johnny / 22-9-2020 / ·

    allo
    dag bart
    in oostkamp is lidl en binnekoert ook in ternat
    den john

  30. Verstraeten Hubert / 17-10-2020 / ·

    Welke Lidls kan men gratis mijn auto laden in de regio Gent?

  31. Walter / 14-11-2020 / ·

    De Lidl laadpaal in Sysele heeft een type2 én een CCS, beide zijn snelladers @ 45 en 50 kWh. Er is ook een Chademo, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Ik ben zeer tevreden en laad mijn Tesla meestal aan de CCS met een adapter. Na het shoppen van ong. 45 min. heb ik méér dan 100 km gratis.
    Fantastisch toch? In Oostkamp is de lader ook in het weekeinde bereikbaar ‘Sysele sluit met een hek) en is nooit afgesloten. Dàt is klantvriendelijkheid en motiveert om daar te “tanken”.

  32. avg / 1-12-2020 / ·

    helaas zijn er ondertussen vaak problemen met de snelladers bij lidl,
    vandaag op 2 plaatsen langsgeweest,ac laden (tijdelijk?) niet beschikbaar…..
    ik wil best enkele km verder rijden om tijdens het winkelen te laden,maar dan moet je er wel op kunnen rekenen.

  33. MatinM / 22-12-2020 / ·

    De snellader van DATS in Haasrode? Is dit aan hetzelfde tarief als de normale laadinfra van Colruyt, zijnde 0,25e? Want dan is dat wel gunstig geprijsd, tegenover de andere snelle laadpalen in de buurt.

  34. David / 23-12-2020 / ·

    @AVG: waarop baseer je je vaststelling van ‘vaak’?
    Zelf laad ik mijn EV al meer dan een jaar gemiddeld drie keer per maand bij aan een DC50 Ldl laadpaal. Op al die tijd is hij 2 keer buiten gebruik gewweest. Tijdelijk was dus al eenzeker gegeven.

    Het voordeel van AC laden bij de meeste EV’s tijdens een winkelbeurt (hooguit 30 min.?) ontgaat me ook.
    Het grote voordeel van het laden van een BEV tijdens een winkelbeurt lijkt me juist dat het redelijk snel gaat, nl. tussen de 30-48 kW per uur. Dat haalt geen enkele AC laadpaal.
    Heb je misschien een PHEV of een BEV met driefase omvormer?

  35. David / 23-12-2020 / ·

    @MatimM: De DATS24 DC50 laadpalen kan je alleen opstarten met een DATS24 en TNM pasjes.
    Je moet ook opletten of je er met jouw EV kan opladen. De laadkabels zijn nl aan de korte kant. Een E-tron of I-Pace kan er bv. niet opladen.
    Volgens de gegevens van TNM (New Motion) zelf is de laadprijs aan de DC50 (Geldenaaksebaan 448, 3001 Haasrode DATS24) 59 c€/KWh.

  36. David Sommen / 23-12-2020 / ·

    @David er zijn AC snelladers aan 43kW. Mijn Renault Zoe kan hier aan laden, 3 fasen @63A. Heeft geen DC laadmogelijkheid. Daarvoor zijn AC snelladers nog steeds wel nuttig, hebben ook geen omvormer nodig en dus veel goedkoper te installeren…

  37. David Sommen / 23-12-2020 / ·

    …Maar ik geef toe dat deze snelle AC laders steeds minder talrijk zullen worden, aangezien er bijna geen moderne auto’s zijn die een omvormer aan boord hebben die iets aan die snelheid hebben.

  38. David / 24-12-2020 / ·

    Klopt. Men zal naar een standaarm moeten evolueren om het betaalbaar te houden.
    En in de EU ziet het ernaar uit dat dit voor openbaar laden enrzijds Type 2 AC 11 of 22 kW openbaar zal worden en voor snelladen DC CCS.

    De Renault Zoe vanaf MY2019 heeft ook DC CCS aan boord om te snelladen.

    Vanaf 2022 heeft het in Vlaanderen, toch als je de factuur zelf moet betalen, thuis nauwelijks nog zin om AC 11 kW, laat staan 22 kW, te laden.

  39. Martine / 25-12-2020 / ·

    Ik rijd al enkele jaren elektrisch, ervaring leert mij dat snelladers niet goed zijn voor je batterij. Zorg ervoor dat voor het laden aan een snellader je auto de batterij begint voor te bereiden (verwarmen)

    Zelf heb ik inpandig 3fase Met wallconnector.
    Na elke trip plug ik gewoon in, steeds na 22u, nooit meer dan 80% van je batterij opladen (behalve als je de volgende dag een trip van >350km plant. Rijdt ook nooit te leeg.
    Van leeg naar vol (+/- 4 uur).

    Ik kan me niet meer herinneren hoe het leven zonder EV was.

  40. David / 26-12-2020 / ·

    Niet elke EV heeft last van overmatige degradatie bij snelladen.
    En een EV waarbij de netto laadcapaciteit lager is dan de bruto capaciteit beschermt zichzelf. Dus niet echt een probleem om tot 100% te laden (want in werkelijkheid kan je dat niet).
    Wij hebben thuis uitsluitend dagtarief. Dus maakt niet uit wanneer de EV wordt ingeplugd. Wij hebben ons de gewoonte eigen gemaakt dat diegene die de EV thuis parkeert hem inplugt (5 sec. werk) en diegene die vertrekt hem terug ontplugt. Altijd volle batterij en range ter beschikking.
    Wij laden thuis altijd aan 4 of 7 kW. Van leeg (wat in de praktijk nooit voorkomt, want wie kan er nu zijn auto volleidg leeg rijden tot net aan een laadpaal?)in vier uur haal je dan nooit met een 67 kWh batterij.
    Bewust ook gekozen om thuis niet sneller dan 4-7 kW te laden. Dan zijn we dat gewend tegen 2022. 🙂

  41. Jan / 26-12-2020 / ·

    ik krijg offertes walbox thuis bijna allemaal met blitse 22 kW laders om “klaar te zijn voor toekomst” – maar is toekomstige trend net niet om trager te gaan laden zoals @David terecht suggereert ? Het capaciteitstarief voor 2022 is misschien wel hét argument om je EV zo traag mogelijk thuis op te laden via ouderwets stopcontact ! Quid meerwaarde van dure laadpaal thuis die > 1500 euro kost ?

  42. David / 27-12-2020 / ·

    Het hangt er vanaf wat je persoonlijke prioriteiten zijn en wat in de praktijk het capaciteitstarief zal voorstellen.

    Uiteraard willen verkopers nu de duurste snelladers voor thuis slijten. De meeste kopers hebben immers geen flauw benul van de regelgeving vanaf 2022. Vanaf 2022 krijgen ze een factuur en zullen veel mensen wel vooraf hun rekening maken.

    Wat betreft prioriteiten: als je iedere dag heel veel km’s moet maken en je hebt bijna geen mogelijkheid om op bestemming of onderweg bij te laden heb je weinig keuze en moet je thuis wel een lader plaatsen met een zo hoog mogelijk vermogen.
    Kan je op een uur of 8-10 dagelijks aan een lage snelheid voldoende kWh bijladen om dagdagelijks je verplaatsingen te doen heeft het weinig zin om sneller te laden dan 2-4 kW.

    De laagste kwartieruurpiek bedraagt 2.5 kW. Dat staat al vast. Dat wordt je sowieso aangerekend ook al is je maandelijkse kwartieruurpiek lager. Er cirkelen nu geruchten dat per kW overschrijding er een tarief van 50€ zou aangerekend worden. Maar dat bedrag staat nog niet vast. Als je dan iedere maand minstens éénmaal 15 minuten lang aan 22 kW gaat laden heb je een minimale jaarpiek van 22 kW. 20 x 50 geeft dan een capaciteitsrekening van minimaal 1000 €. Hou er rekening mee dat je normale verbruik hier ook nog bovenop komt, dat minimum is dan als je telkens kan laden als er in de woning ononderbroken nauwelijks ander verbruik is.
    De kWh prijs zou dan wel goedkoper worden. Maar daar is nu nog helemaal geen duidelijkheid over.

    Als je nu een laadpunt plaats zou ik wel een laadkabel met voldoende sectie voorzien (6 mm²). De prijs van die kabel zal het verschil niet maken. Het zijn de installatiekosten die de rekening maken. Op zo’n kabel kan je later nog altijd overschakelen naar een zwaarder thuislaadstation.

    Je bent ook niet verplicht een dure laadpaal op een verzwaarde kabel aan te sluiten. Meestal is het staandaard plastic stopcontact het zwakke punt in de keten. Sluit daar bv. een CEE stopcontact op aan (bv. 16A) en je komt al een heel eind voor een minimale kost en je bent voorbereid op een eventuele toekomst.

  43. Raymond Joseph / 26-2-2021 / ·

    Stop met dat gelul over GRATIS !!!!! Want GRATIS BESTAAT NIET !!!!

  44. Daniël / 10-4-2021 / ·

    Klopt Raymond, gratis bestaat niet, die “gratis” staat op je kassaticket in de winkel, waar Colruyt sinds jaren de goedkoopste is. Punt.

  45. Gert / 19-4-2021 / ·

    Is er een kaart (of lijst) die in beeld brengt waar er al 800V laadpalen zijn?

  46. Stephan Depauw / 10-5-2021 / ·

    Avere Belgium, de federatie voor elektrische mobiliteit in België, telde begin dit jaar 8482 publieke laadpunten in België, waarvan 476 snelladers met een capaciteit van meer dan 50 kilowatt.

    Waar is de kaart met deze 476 snelladers > 50kW publiek toegankelijk ?

  47. Chris Hawinkel / 25-5-2021 / ·

    Het bestaande dichte netwerk van benzinestations kan heel wat goede locaties bieden voor (snelle) laadpalen, en zou de uitbaters toelaten een andere/aanvullende bron van inkomsten te hebben tegen de tijd dat het aantal voertuigen op fossiele brandstof afneemt. Lijkt mij praktischer dan een bos van laadkabels over de trottoirs.

  48. David / 28-5-2021 / ·

    @Stephan: kaarten met laadpunten vind je o.a. hier:
    chargemap
    newmotion

    In zoekfunctie selectie toepassen volgens gewenst min. kW.

  49. Stephan Depauw / 29-5-2021 / ·

    @David: Ik ken het snellaadlandschap in Belgie maar er zijn er veel minder dan de 476 snelladers >50Kw waarnaar de Federatie Avere Belgium verwijst. Als je al de Tesla’s palen verwijderd want die zijn niet publiekelijk available voor iedereen , en alle Allego’s die max 50Kw zijn op alle snelwegenparking dan stel ik mij echt de vraag waar deze zitten ?

  50. David / 31-5-2021 / ·

    Geen idee.
    Nooit nodig gehad en nooit gebruikt.

  51. freeloader / 9-7-2021 / ·

    Verbazend hoe mensen zich nog altijd laten vangen door van die marketing stunts. Gratis bestaat niet. Tenzij je het systeem misbruikt. Ik ga als ik een fietstocht doe, mij parkeren op een lidl parking. Na een uurtje of vier fietsen is mijn wagen toch al iets geladen en kan ik gaan winkelen.. in de colruyt.
    Hierbij mijn oprechte dank aan alle lidl klanten voor het sponsoren van mijn fietstochtjes.

  52. David / 13-7-2021 / ·

    Dat moet je dan toch eens nader toelichten want volgens mij rammelt je verhaal aan alle kanten.

    1. De Lidl klanten moet je helemaal niet bedanken want je staat er onterecht een laadpaal te gebruiken.
    Je bent dus gewoon wat aan het ranten.
    2. Beetje onzin dat je eerst gaat laden aan een Lidl om vervolgens door te rijden naar een Colruyt om daar te gaan winkelen. Het is uiteraard jouw tijd maar efficiënt lijkt me dat toch niet.
    3. Nu komen we aan de praktijk: welke (B)EV heeft er vier uur nodig om aan een AC 22 kW of DC 50 kW “iets” te laden? Op een uur tijd laad ik een 64 kWh batterij vol van 20 naar 80% (in theorie want in de praktijk sta ik er maar 20 tot 30 minuten).
    Dat valt nooit op dat jij aan die Lidl paal komt aangereden, aankoppelt, je fiets uitlaadt, wegrijdt en vier uur later omgekeerd?
    En tenslotte, het zal dan wel een heel speciale Lidl laadpaal zijn, de uitzondering op de regel, want een Lidl laadpaal slaat normaal automatisch af na 60 min. gekoppeld te zijn aan een voertuig.
    En de Lidl is zijn laadpalen aan het vernieuwen dus dat ‘misbruik’, al she tin werkelijkheid al voorkomt, zal vlug tot het verleden behoren.

  53. jean-paul Ruys / 11-8-2021 / ·

    Beste,

    Ruim 2 maanden geleden zagen wij met blijdschap een laadpaal verschijnen in “ de veste “ te St Stevens Woluwe ter hoogte van de serviceflats van het OCMW.

    Echter tot op heden werkt deze nog steeds niet. Wij denken dat dit toch niet de bedoeling kan zijn. Kan deze opgestart worden of hersteld indien nodig ???

    Hartelijke dank

  54. MattiasVdl / 12-8-2021 / ·

    @jean-paul Ruys,

    Deze website is niet van de fabrikant of provider van deze laadpalen.

    Ik vermoed dat U het over de 2 laadpunten heeft in de Rijmelgem straat?
    Indien dit klopt, zouden deze van Allego zijn, en volgens hun website zijn deze operationeel.
    Indien niet, kan je altijd een storing melden aan hen. Normaal reageren ze wel snel (of dat is toch mijn ervaring)

    Link naar hun site:
    allego.eu

  55. Hans / 25-10-2021 / ·

    Op de parking van Maasmechelen Village kan men ook gratis laden.

  56. avg / 14-11-2021 / ·

    @ david,na bijna 1 jaar onlangs beerse en van de week oud turnhout…
    en het is heus niet de eerste keer………

  57. KB / 15-11-2021 / ·

    Ik meen me te herinneren dat die LIDL laadpalen al na een halfuur afslagen, en max 20kW laden. Je kan dus 10kWh laden, als je inderdaad 4uur weg bent en je verwacht dat je wagen helemaal vol is, dan begrijp ik het statement “toch al iets geladen”.

    Als je gratis staat te laden is boodschappen doen toch het minste dat je dan kunt doen bij die winkel. “Common decency”
    Verder is het vrij asociaal om een paal 4u geblokkeerd te houden, terwijl er echte klanten daardoor geblokkeerd worden. Ik denk/hoop dat maar een minderheid van de mensen het zo spelen…

    Ik heb ook al wel eens een Lidl laadpaal gebruikt voor een doorreis, maar ben dan wel even wat gaan halen in de winkel ook…

  58. David / 15-11-2021 / ·

    Dat klopt niet. Toh niet bij de Lidl laadpalen die ik frequenteer.
    Een DC Lidl laadpaal laadt er op tot 50 kW.
    Een AC Lidl laadpaal laadt er op tot 22 kW.
    Je kan er gratis aansluiten zonder kaart of enig andere procedure en hij stopt automatisch met laden na 60 minuten.
    Ik ben er vandaag nog gaan laden en de procedure was er niet gewijzigd. Als een bepaald filiaal een andere procedure toepast kan dat zijn. Misschien waren er dat aan dat filiaal te veel misbruiken?
    Ik zie hier ook misbruiken hoor. Meestal dan nog EV’s uit het ’topsegment’ (Tesla, Jaguar).
    Mensen die rustig hun krantje zitten te laden tijdens het laden of er niet voor terugschrikken na het afslaan van de eerste 60 minuten zonder verpinken een nieuwe sessie heropstarten.
    Dan moet je uiteraard niet verbaasd zijn dat de winkelketen na een bepaalde tijd maatregelen neemt.

    Mijn boodschappenbeurt bij Lidl duurt ongeveer een half uur. In die tijd dus gemiddeld een 20 kWh geladen of een bijkomende range van meer dan 100 km.
    Je moet je auto wel kennen en weten dat je bij de meeste EV’s niet moet gaan snelladen boven de 80% want dan gaat de curve uiteraard steil naar beneden.
    Van mij mogen ze een laadsessie dus gerust koppelen aan een code op het kassaticket.

  59. KB / 15-11-2021 / ·

    In Lidl Geel is het alleszins wel degelijk 20 kW DC (Gek genoeg wel 22kW AC). Een half uur of een uur kan ik niet met zekerheid zeggen.

  60. muylaert Elisabeth / 31-12-2021 / ·

    ook de nieuwe Delhaize parklaan in Aalst heeft een laadpaal maar jammer genoeg defect en dit reeds meer dan 5 dagen dit is negatieve reclame en dat met de jaarwissel!!

  61. Mario Stonari / 11-3-2022 / ·

    ik stuur aan jullie de email dat ik aav Vlanderen gestuurd heb:

    “Beste

    ik wil graag aangifte doen van een fraude tegen Vlaanderen met betrekking tot “publieke” laadpaal.
    Een bedrijfseigenaar , plaatste een laadpaal. Als bedrijf krijgt hem 200% geld terug van het betalen van zijn jaarlijkse belastingen omdat de laadpaal beschikbaar heeft gesteld voor andere gebruikers. Ik was daar, maar hij stond me niet toe mijn elektrische auto op te laden en hij vertelde me dat het een privé-laadstation was. Op de vraag “waarom het adres op de SMOOV-applicatie staat”, antwoordde hij dat ik de eerste was die hem stoorde. Zijn adres verschijnt op de “SMOOV”-applicatie en dit gebeurt alleen wanneer het laadpaal OPENBAAR wordt gemaakt (en ontvangt daarom een terugbetaling van 200% zoals het op uw website staat). In België heb ik deze zwendel tegen Vlaanderen meerdere keren gezien. Het lijkt me niet eerlijk, vooral niet voor degenen die elk jaar belasting betalen.

    nummer van laadpaal:

    WAT DENKEN JULLIE?

  62. jean pierre engels / 25-3-2022 / ·

    Lidl Genk.
    Laadpaal defect(???)vanaf januari 2022.
    Zou dit mogelijkerwijze te maken hebben met de dure gas/diesel/benzineprijzen????

  63. steven degroot / 8-6-2022 / ·

    Heedt Lidl zijn snellaadpalen aangepast naar 27kw overal in Belgie ? Heeft er iemand weet van ? In Leuze en Haînaut is het 27kw.

  64. Jacky / 12-6-2022 / ·

    Gisteren in Spa was het “slechts” 17kW.

  65. Nino SC / 12-6-2022 / ·

    @Steven. Inderdaad sommige plaatsen 27Kw, in Maasmechelen 19Kw. En als DC in gebruik is, werkt de AC meestal niet. Vorige maand (mei) werkte hij perfect zowel DC 50Kw als tegelijkertijd AC 11 KW. Misschien wel een idee om te laten werken via de Lidl App. Het is ook bedoeld tijdens winkelen. Sommigen gaan zelfs de winkel niet binnen.

  66. avg / 13-6-2022 / ·

    INDERDAAD,tijdens het winkelen…ik kom regelmatig in de regio merksem schoten st lenaarts,dus probeer ik boodschappen en laden te kombineren,al te vaak zijn er problemen met paalklevers ac laden uitgeschakelt vermogenbeperking….ik wil best enkele km omrijden om te kombineren,maar ik merk dat ik meer en meer van een kale reis terugkom,pech voor lidl maar dan gaan de aankopen ook niet door….

  67. Eddyb / 15-6-2022 / ·

    In Duitsland werkt laden via een app die je op bijv. een Belgische gsm niet kan installeren. Men zou dit ook kunnen koppelen aan de hoeveelheid aankopen die je deed in de voorbije maand, bijvoorbeeld via de bestaande Lidl app. Of/en het aantal laadbeurten beperken per maand … (indien de identiteit van je wagen kan ingelezen worden). Een paar weken geleden had zo een niet-cliënt mijn laadbeurt gewoon stopgezet om zelf te kunnen laden terwijl hij in zijn wagen zat te wachten…

  68. Kris Vandermeulen / 17-6-2022 / ·

    ik mis in dit artikel toch wel de vermelding van A Better Routeplanner (zowel de website als de app)

    Het enorme gemak waarmee deze app voor je gezochte route rekening houdt met:
    – het type wagen en batterij
    – hoeveel % batterij bij vertrek en aankomst
    – de nodige laadstops (geoptimaliseerd) alsook hoelang je er staat

    dit is makkelijker dan zelf op de kaart kijken waar de laadpalen op je route staan

  69. Anoniem / 12-3-2023 / ·

    op alle plaatsen waar er gratie kan geladen worden moet die vol kunnen geladen worden ook in het buiten land zo zullen de mensen gemakkelijker een auto kopen laat ook de prijs van de auto naar beneden gaan en er zullen er meer van verkocht worden vele wagens worden veel te duur mensen die hun wagen verkopen en die willen vervangen voor de zelfde met batterij is voor veel te duur en die blijven dan zijden met de oude wagen ieder laat paal die niet gratie is zouden ze moeten overal de prijs gelijk moeten zijn want die worden op vele plaatsen met zonenergie opgeladen waar voor er betaald word

  70. JanM / 18-3-2023 / ·

    hoeveel kost thuisladen per kWH ongeveer tegenwoordig?

  71. Victor / 18-3-2023 / ·

    Dat hangt ervan af hoe je ermee omgaat en welk energiecontract je hebt afgesloten.
    Voor de eigen situatie kijk je dus best naar de prijs van je eigen energiecontract en tel je daar de laadverliezen bij.

    Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken dus gaat zeker niet op voor iedere situatie.
    1. Laden via PV is aan de prijs van de terugleververgoeding. Momenteel schommelt deze tussen de 10 en 20 cent/kWh. Dus dat is de prijs die je daarvoor moet tellen. Daarbij moet je ook nog eens laadverliezen tussen de 10 en 15% tellen. Hoe trager je laadt hoe hoger de laadverliezen.
    2. De energieprijs all in van een contract van onbepaalde duur schommelde het afgelopen jaar hier tussen de 28 en 41 cent/kwh. Eveneens te vermeerderen met 10 tot 15% omvormerverlies.
    3. De energieprijs via een dynamisch contract schommelde het afgelopen jaar hier tussen de 8 en 31,6 cent/kWh met een gemiddelde van een 20 cent/kwh als je niet bewust stuurt. Indien je de laadpaal bewust stuurt op de laagste prijzen kan je doorgaans laden aan 10 cent/kWh. Maar gezien je dan slechts een relatief korte tijdsvork hebt waarbij de prijzen zo laag zijn moet dat aan hoog vermogen om genoeg kWh in de batterij te krijgen. En dat genereert dan weer een extra capaciteitstarief.

  72. Piddybull / 27-12-2023 / ·

    gewoon in de dag laden aan vol tarief ( 1 teller ) zonnepanelen heb ik even omgerekend vanaf 1 januari 2024 :
    € 0,39 per KWH
    hierbij heb ik alle taxen,heffingen en wat ze er ook bijgooien als kost in opgenomen.

    Ik denk dat dit dan ook de duurste prijs is die je kan hebben. Met tweevoudige meter stukje goedkoper af. Maar als je uw stroomprijs kan recupereren bij werkgever moet je beslist alle taxen bijvoegen !

  73. Victor / 27-12-2023 / ·

    Werkgever hanteren doorgaans een fiscaal aanvaardbare tarifering waarin alle heffingen reeds vervat zitten. Zoals bv. de CREG boordtabellen.
    Werknemers hebben dan zelden de keuze daar nog zelf vanalles aan toe te gaan voegen.
    Wat ze wel kunnen doen is individueel een energiecontract afsluiten dat gemiddeld goedkoper is dan de boordtabellen gehanteerd door de CREG.
    Dan kunnen ze er alleen maar voordeel bij doen als eindgebruiker.
    39 cent/kWh is inderdaad aan de hoge kant.
    De prijzen voor 2024 ken ik niet maar voor netafname lagen deze in 2023 gemiddeld rond de 26,5 cent/kWh terwijl de CREG-vergoeding maandelijks schommelde tussen 28 en meer dan 50 cent/kWh.

  74. Dirk / 5-1-2024 / ·

    Onlangst geladen in Beerse , 11kwh laadpaal 1.47€ per kwh betaald
    Operator was e clearing.
    Is nog duurder dan een snellader langst een snelweg.

  75. Dirk / 10-1-2024 / ·

    Update van bericht hierboven:
    uitleg gevraagd aan e clearing :
    1.33€ startprijs en 1.26€ per kwh!
    Dus ongeveer 3x duurder dan vergelijkbare laadpalen.
    Dus nooit laden aan een e clearing laadpaal.

  76. Anoniem / 10-1-2024 / ·

    Dirk: kan je iets specifieker zijn over welke laadpaal het gaat. Dat wil ik wel eens uitzoeken. Volgens mij is e clearing maar een service aanbieder voor een derde partij die u dan op deze manier heeft afgezet? Ik zie het meer en meer opduiken. Bedrijven die met 200% subsidie een zogenaamde publieke laadpaal installeren, en dan door de extreme prijzen de klanten wegjagen waardoor het in se een private paal wordt die enkel door de eigen werknemers wordt gebruikt.

  77. Anoniem / 11-1-2024 / ·

    De laadpaal op de parking van de Mc Donalds in Beerse

  78. Anoniem / 11-1-2024 / ·

    Met de Shell/New Motion app zou het “maar” 0,63 euro geweest zijn. Ik kijk altijd op de ChargePrice app welke optie het goedkoopst is. Niet altijd even accuraat maar geeft wel een idee. En dan kies ik uit mijn portfolio van apps en laadkaarten de goedkoopste . Shell, Freshmile, Plugsurfing moet je altijd op zak hebben.

  79. Anoniem / 24-3-2024 / ·

    Lidl is nie meer gratis , wat ook wel logisch is .

  80. Anoniem / 24-3-2024 / ·

    Ik zou wel eens een challenge willen zien, met al die zotte laadpaalprijzen. Waar staat de duurste laadpaal in België? onderscheid snel en normaal AC laden? Hangt uiteraard van de aanbieder af, Maar zijn er ergens al palen waar ze 2 euro per kWh durven vragen ?

  81. Marnix / 29-6-2024 / ·

    Wie kan er vertellen waarom palen met verschillende laadcapaciteit op dezelfde locatie meestal even duur zijn? Ik zou toch denken: Hoe sneller , hoe duurder?

  82. Anoniem / 30-6-2024 / ·

    Ik vind het super dat bij dats je kan zien hoeveel je geladen hebt.beeld je een pomp in waar je niet kan zien hoeveel je getankt hebt.gaat niet lang bestaan denk ik maar bij laadpalen vind iedereen het blijkbaar normaal

  83. Anoniem / 1-7-2024 / ·

    DATS is veel te duur. Wat heb je eraan hoeveel je geladen hebt. Bij jun laadpalen geldt niet ” we zijn de goedkoopste “

  84. Victor / 1-7-2024 / ·

    Bij iedere DC laadpaal kan ik zien hoeveel er geladen werd. Bij AC laadpalen is dat doorgaans niet het geval maar dan staat het aantal geladen kWh gewoon in de EV zelf of in de app aangegeven.

Laat een reactie achter