Belgische laadpunten bij grootste prijsstijgers in Europa
De kWh-tarieven aan de Belgische publieke laadpalen worden snel duurder. België staat in de top 6 van grootste prijsstijgers in Europa.
Wie z’n elektrische auto buitenshuis oplaadt heeft het allicht al gemerkt, laden is sinds de uitbraak van de energiecrisis, eind 2021, begin 2022, zeer duur geworden.
Zelfs in de Vlaamse dorpskernen, die vaak bediend worden door middelsnelle laadpalen van Allego, is de kWh-prijs omhoog geschoten. Waar je daar voor 2022 vaak kon rekenen op een redelijke +-0,25€ per kWh, schommelen de tarieven nu meestal rond de 0,50€ à 0,80€. Met die prijzen zitten de dorpspalen op het niveau van de snellaadpalen langs de snelwegen.
Het Britse Drive-Electric toont aan dat die gepercipieerde prijsexplosie geen illusie is. Uit hun analyse (zie tabel hieronder) blijkt dat de Belgische laadtarieven in 2022 61,9% duurder werden.
Daarmee staat België op plaats 6 van de grootste stijgers die Drive-Electric onder de loep nam. Enkel Estland, Polen, Zweden, Slowakije en Litouwen kenden grotere prijsstijgingen. Onze buurlanden Luxemburg (+40,5%), Duitsland (+31,7%) en Nederland (+10,1%) doen het beter, en eindigen respectievelijk op plaats 13, 17 en 25 in het lijstje van prijsstijgers.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En nog schandalig ook! Eerst laten ze ons een elektrische wagen aanschaffen en dan de laadpaal prijzen fors de hoogte in + capcatiteitstarief als je thuis laad….ik voel mij enorm bedrogen met mijn aanschaf!
Kan niet klagen. Voordeel alle aard gehalveerd.
Zolang we nog kunnen laadkleven nemen we het gedoe met de kabel er maar bij, zelfs over de middag eens de wagen verplaatsen lukt ook nog.
Als particulier is dat een andere zaak, stedelingen die publiek moeten laden zie ik al s’nachts opstaan om hun wagen te verplaatsen. En straks moet het verlies van accijns nog gecompenseerd worden in de laad prijs.
Het is duidelijk dat de e-wagen polariseert.
Dit stond natuurlijk in de sterren geschreven. Eenmaal er een kritische massa van EV’s rond rijden en eenmaal er een wetgeving is die EV’s verplicht dan stijgen de prijzen, taksen, accijnzen etc. Ik denk dat veel particulieren nog lang zullen rondrijden met hun ICE
Nochtans kan men in Nederland wel de prijzen van electriciteit van publieke laadpalen laaghouden.
Laadpalen zijn slechts noodoplossingen of voor firmawagens, het voordeligst laad je thuis op, gratis of aan daltarief, wat momenteel 50% goedkoper is dan benzine of diesel.
@Geert en hoe zie je dat die laadpaal thuis ? Ik woon 7 hoog in Wilrijk en de brandweer geeft geen toestemming om op -2 in mijn garagebox een laadpaal te plaatsen. Hoe moet het nou ? Of ik woon in Aalst, een straat vol rijhuizen en de stad geeft geen toestemming om kabels op het trottoir te leggen. En gratis thuis laden , hoe doe ik dat ? Deze winter hebben mijn zonnepanelen weinig opgebracht. Trouwens de kostprijs van elec is ongeveer 45cent/kwh , verbruik van een modale EV rond de 18kwh/100 km dus 8.1 euro per 100 km. Een modale ICE benzine verbruikt rond de 6 liter / 100 km dus 9 euro per 100 km. De tijd van 50% goedkoper is allang voorbij
Herman, de kWh-prijs van daltarief bedraagt momenteel 27-30 cent, en is nog dalend, de officiële prijs van benzine 95 is 1,77 €. Voor EV dus 4,86 €/100 km., ICE 10,62 €/100km, of meer dan dubbel zo duur.
De brandweer weigert geen laadpalen, de wetgeving is trouwens nog maar recent veranderd, de VME mag geen laadstations in appartementsgebouwen meer weigeren, en in overdekte parkeergarages moet voortaan zelfs een aantal plaatsen voorbehouden worden voor EV.
Maar u legt de vinger op een wonde: het moet maar eens gedaan zijn met al die autobezitters die misbruik maken van de door de belastingbetaler gefinancierde publieke ruimte en hun auto’s gewoon op straat parkeren, omdat ze niet willen betalen voor een eigen stalplaats. De kost van een autostalplaats is een kost die inherent is aan het autobezit, net als taks en verzekering. Bij nieuwbouw of grote renovatie zijn autostalplaatsen op privé-terrein nu verplicht, de overgang naar EV kan die evolutie alleen maar versnellen.
Thuis gratis laden doe je 80 % van het jaar van PV, de rest vul je aan met laden van het net aan daltarief.
@Herman, ik geef je deels gelijk gezien niet iedereen in een nieuwbouwappartement woont noch in een woning met eigen oprit. In een woning met eigen oprit of nieuwbouwappartement, waar de brandweer wel toestemming geeft voor ondergrondse laadpalen, stelt zich dat probleem uiteraard minder.
Maar “gratis” laden zal idd heel beperkt zijn of je zou een elektrische cabrio moeten rijden die je alleen in de zomermaanden buitenhaalt. 🙂
Anderzijds is een afnameprijs thuis van 45 cent ook weer aan de overdreven kant. Ik heb de afgelopen 12 maanden thuis geen enkele maand 45 cent per kWh moeten betalen. Lag eerder tussen de 26 en 30 cent/kWh met één uitschieter van 41 cent. Wanneer je thuis veel laadt en het zelf moet betalen kan je, mits een digitale meter, ook overwegen om een tweede digitale meter te plaatsen, plaatsing is gratis maar moet naast de eerste kunnen geplaatst worden, en voor de laadpaal een dynamisch contract af te sluiten. Dan kan je regelmatig laden tussen de 10 en 20 cent/kWh.
Niet gratis maar ook niet aan 45 cent/kWh. zoals gewoonlijk ligt de waarheid ergens in het midden. 🙂
Geert , ten eerste daltarief bestaat nt meer, ten tweede de officiele benzineprijs wordt nergens gebruikt in realiteit zitten we rond de 1.6.
De brandweer kan wel bepalen op basis van brandveiligheid of er een laadpaal mag komen of niet. In het Brussel’s gewest is het heel duidelijk nergens mag een laadpaal onder de -1.
En thuis gratis laden is marketing babbel, wie ’s avonds oplaad haalt electriciteit van het net. Of we moeten EV’s krijgen die 800 km op 1 lading kunnen doen en die we dan in het weekend overdag kunnen opladen. Niet iedereen is een gepensioneerde die in de week, overdag een paar uur kan opladen
Herman, er zijn miljoenen Vlamingen die overdag thuis kunnen laden: gepensioneerden, thuiswerkers, zelfstandigen, deeltijds werkenden, nachtshifters, huisvaders of -moeders, pendelaars met openbaar vervoer of fietspendelaars, … Of ze kunnen laden op het werk, nu bedrijfswagens in sneltempo elektrisch worden en steeds meer bedrijven (verplicht) PV plaatsen. En wie in de week niet kan laden, kan dat nog altijd in het WE.
De brandweer bepaalt niet of er een laadpaal mag komen, enkel de algemene brandveiligheidsnormen voor gebouwen zijn van kracht: “De aanwezigheid van laadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen in ondergrondse parkings is niet gereglementeerd door de huidige brandwetgeving.”(bron: “Richtlijnen
brandveiligheid bij het opladen van elektrische
voertuigen in ondergrondse parkings” – Hulpverleningszone Zuid-West Brabant). Bekijk ook eens het dossier op Fireforum.be: “Regel van Goed Vakmanschap Brandveiligheid – Thema Elektrische voertuigen in parkings.” 41 blz. relevante info, geldig voor gans België, maar geen woord over een verbod op laadpalen op welk verdiep dan ook. Ik gebruik regelmatig ondergrondse parkings in Brussel, op alle verdiepingen staan laadstations.
Bepaalde pompen geven kortingen (maar geen enkele tot 1,6 €/liter), net zoals veel elektriciteitsleveranciers ook kortingen geven, het verschil blijft gelijk en de conclusie dezelfde: laden van het net aan daltarief is meer dan de helft goedkoper dan benzine of diesel. Want het daltarief bestaat wel degelijk nog: capaciteitstarief geldt enkel voor de netkosten, voor de elektriciteitsprijs zelf wordt nog altijd met dag- en nachttarief gewerkt.
Thuis opladen doe ik constant, niks marketing-babbel: ik heb deze winter 4 weken van het net moeten opladen (50 % goedkoper dan benzine of diesel), voor de rest helemaal gratis van PV. Laat daar dit jaar nog eens 4 weken netladen bijkomen, dan komt dat op 15% net en 85% PV. Een buur nam 3 weken geleden een 5,2 kWp PV-installatie in gebruik, hij heeft al 180 kWh, of 1000 EV-kilometers, aan het net moeten afstaan.
Herman, ik had het over het Vlaamse Gewest en meer bepaald Antwerpen omdat je het zelf over Wilrijk had. Ligt bij mijn weten niet in het Brusselse Gewest. Ik bezit zelf nieuwbouwappartementen in Antwerpen en daar is het geen enkel probleem om op iedere ondergrondse parkeerplaats individuele laadpalen aan te sluiten die op hun beurt deel uitmaken van een dynamisch laadplein.
Of een EV 800 km moet laden in één WE hangt gewoon af van ieders situatie. De meeste Vlamingen leggen maar een 40-50 km per werkdag af. Dan heb je echt geen 800 km per week nodig.
Dag- en nachttarief bestaat overigens ook nog. Het dag- en nachttarief bestaat niet meer voor het deel nettarief maar iedere energieleverancier mag nog altijd een piek- en daltarief aanbieden voor de stroomcomponent.
Overigens moet je ook geen gepensioneerde zijn om goedkoop door de dag te kunnen opladen. Bij een dynamisch tarief zijn de goedkoopste uren om te laden nu net tijdens de ochtenduren. Je vermijdt dan beter de uren tussen 7 en 9 en 18 en 20 uur. Maar dan blijven er nog uren genoeg over om bij een normaal gebruik van een auto deze goedkoop te laden.
Maar het is een feit dat wie thuis of op het werk niet kan laden, dagelijks veel km’s moet afmalen en de aankoop van zijn auto zelf moet financieren niet beter af is met te kiezen voor een EV.
Zoals al meermaals gezegd is de praktijk meestal genuanceerd en ligt de waarheid ergens in het midden. Zowel jij als Geert overdrijven meestal naar de uitersten van het spectrum en daar heeft niemand iets aan.
Victor, ik denk niet dat ik overdrijf naar het uiterste: ik zie gewoon wat ik hier kan, 85 % van de tijd gratis laden, en weet dat er miljoenen Vlamingen hetzelfde zouden kunnen. Er zijn natuurlijk altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen: wie dagelijks honderden kilometers moet afleggen, kan beter niet kiezen voor een EV, en dan hebben we het over misschien 2 % van de autobezitters, daar kan je geen algemene conclusies uit trekken. Maar beweringen dat je geen laadpaal mag zetten lager dan -1, dat je benzine tankt aan 1,5 € en 0,45 € betaalt voor een kWh, dat daltarief niet meer bestaat … dat is gewoon toogpraat.
De verkoopcijfers vertellen de enige waarheid Victor, al de rest is subjectief buikgevoel en zijn vaak verkoopspraatjes om de EV te promoten. En die verkoopcijfers vertellen dat EV interessant is voor zelfstandigen door alle steun dat ze krijgen bij aanschaf en gebruik, maar de verkoopcijfers vertellen ook dat EV niet interessant is voor particulieren als ze alles zelf moeten bekostigen. De mensen bekijken zelf hun situatie en kunnen zelf rekenen, de uitkomst is duidelijk, er is nog veel werk aan de winkel vooraleer een EV aantrekkelijk wordt voor de gemiddeld werkende Vlaming, mocht dit nu al het geval zijn, dan zou toch niemand twijfelen en EV kopen en waren de tweedehands brandstofwagen spotgoedkoop, het tegendeel is waar.
Zonder financiele steun voor bedrijven en zonder verplichtingen zou er geen enkele EV rijden, zo eenvoudig is het en dat heeft zijn redenen, dus er moet nog veel gedaan worden aan aankoopprijs, actieradius, gebruikskosten, gebruiksgemak, laadmogelijkheden, netverzwaring, stroom productie,… kortom eerst moeten er meer voor dan nadelen zijn aan EV tegenover brandstofwagen, dan zal verkoop vanzelf gaan.
Het enige wat men nu doet is de aankoop gaan verplichten tegen bij enkele jaren, op die manier kan je geen correct oordeel vellen als het product beter is of niet. Brandstofwagen heeft men nooit moeten verplichten,
Het is in elk geval zo dat 75% van de Vlamingen werkend is en dus dagelijks moet pendelen, hetzij met wagen, openbaar vervoer, deels thuiswerk,… de dagelijkse files in de spitsuren bewijzen dat heel veel mensen met de wagen pendelen en heel wat km doen om op hun werk te geraken. Dat zijn allemaal mensen die overdag niet thuis kunnen laden van panelen en die veel rijden, die dus allemaal uit het net zouden moeten laden.
Dan is er een politieke partij die alle mensen liefst zoveel mogelijk in steden zou krijgen, allen zo dicht mogelijk op elkaar, maar het is ook die partij die wilt dat we allemaal zonnepanelen hebben, allemaal een warmtepomp en een EV, echter zijn dat grote tegenstrijdigheden, in steden heeft bijna niemand de mogelijkheid voor zonnepanelen, een eigen laadpaal voor EV, een warmtepomp… dus het lijkt me meer realistisch dat veel meer mensen gewoon praktisch niet de mogelijkheden hebben om voor een EV te kiezen en om zelf te laden.
Om dan nog te zwijgen van de kostprijs die voor velen niet te doen is bij aankoop, het verschil met brandstofwagen is vaak meer dan 10000euro, als die EV dan nog 5 euro per 100km goedkoper zou rijden, wat zo niet is als je van het net moet laden, dan moet je al 200000km rijden om verschil in aankoopprijs terug te verdienen.
De verkoopcijfers geven inderdaad de waarheid het beste weer! Voor particulieren nog niet weg gelegd, voor zelfstandigen dankzij kortingen en aftrek wel een goede keuze.
Anoniem, maar wie overschakelt naar EV is daar meestal wel heel tevreden over, er is niks waar zoveel leugens en onwaarheden worden over verteld als over EV, en dat is een belangrijke oorzaak van het gebrek aan succes in ons land. Ik denk dat er een brede informatiecampagne door de overheid i.s.m. de sector nodig is om al die toogpraat te ontkrachten met correcte gegevens. Daarom ook is de site Egear.be een zegen.
Voorts zijn er natuurlijk nog ons collectief egoïsme en ons gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheidszin, die nergens zo groot zijn als in Vlaanderen. Onze lucht-, bodem- en oppervlaktewaterkwaliteit zijn de slechtste van gans Europa, met o.m. duizenden vroegtijdige overlijdens per jaar en ontelbaar veel astma en andere luchtwegproblemen bij jonge kinderen tot gevolg. Maar daar trekken we ons niks van aan, als we maar met een ICE kunnen blijven rondtuffen.
Brandstofwagens heeft men nooit moeten verplichten, omdat er niks anders geproduceerd werd, men 135 jaar lang blind is gebleven voor het pover energetisch rendement van 20 % omdat de brandstof toch spotgoedkoop was, en er van milieuvervuiling nog geen sprake was. Dat is nu wel even anders.
René, brandstof is natuurlijk niet de enige kostenpost, er zijn ook nog taksen en onderhoud. Als je die ook in rekening neemt, is de meerkost (die trouwens snel kleiner wordt, al was het maar omdat ICE snel duurder worden) al na 80.000 km. terugverdiend, en nog veel sneller voor de gezinnen die over PV beschikken (in Vlaanderen alleen al bijna een miljoen en snel stijgend).
In 2022 waren 5 van de 11 miljoen Belgen aan het werk, uw 75 % (in werkelijkheid 71 %) geldt voor de groep 20 – 64 jarigen. Maar er zijn ook nog 2,5 miljoen gepensioneerden, mensen die thuis werken en honderdduizenden pendelaars met openbaar vervoer of (elektrische) fiets die de auto thuis laten. Of die maar één van de twee gezinswagens gebruiken om naar het werk te rijden. Voor de gemiddelde verplaatsing van 40 km./dag volstaat 1 keer laden in het WE ook al. Dat lang niet alle gezinnen van PV kunnen laden, is logisch, maar dat hang af van keuzes die je maakt. Miljoenen kunnen het nu al wel, dat aantal neemt dagelijks toe, we kunnen daar al mee beginnen.
De overheid kan misschien eens beginnen met het BTW tarief voor openbaar laden gelijk te trekken met BTW tarief op elektriciteit. Daar zit weinig logica in en zou prijs drukken door van 21% naar 6% te gaan.
Als ik het allemaal zo bekijk en lees ben ik blij nog een Tesla S met gratis onbeperkt laden in bezit te hebben.
EV is zeker de weg die we uit moeten.alleen al omdat die efficienter met energie omgaat m.a.w batterij wordt opgeladen bij het remmmen.
Thuis laden uit solar kan zolang daar een terugdraaiende teller is interessant zijn
Met het capaciteitstarief wordt dit andere koek
Ik verwacht ook een beperking in vermogen voor de elektrische aansluiting voor particulieren .
Waar ik naar uitkijk is laden uit een thuisbatterij maar dan kom ik uit bij industriele systemen van meer dan 1 milj €
Dit kan alleen als gebruikers willen inzien dat ze moeten samenwerken , maar dit is nog het moeilijkste van al in Belgenland !
Groeten Roland
@Geert, ik denk dat je tegen de verkeerde reageert:
“Maar beweringen dat je geen laadpaal mag zetten lager dan -1, dat je benzine tankt aan 1,5 € en 0,45 € betaalt voor een kWh, dat daltarief niet meer bestaat … dat is gewoon toogpraat”.
Is geen uitspraak van mij. Integendeel ik sprak dat tegen. Maar ik beweer ook niet dat dat je 85% van de tijd met een EV thuis gratis zou kunnen laden.
Dat is het andere uiterste waar ik het over had. Om in jouw stijl te blijven dat gaat voor de meerderheid van de autobezitters eveneens niet op en is dus eveneens toogpraat. Graag dus een toelichting hoe de meerderheid van de autobezitters 85% van de tijd gratis zou kunnen laden. Wie geen eigen oprit met laadpaal heeft + een eigen PV installatie en niet thuiswerkt kan sowieso al bijna nergens gratis laden. Laat staan 85% van de tijd. En wie dat wel heeft zal geen PV installatie hebben die 85% van de tijd bovenop het energieverbruik in de woning nog genoeg overproductie heeft om een EV dagelijks 40 km te laten rijden noch dagelijks of in de week altijd thuis zijn om tijdens de uren dat er voldoende zon is gratis te laden. Ik zeg niet dat je de spreekwoordelijke uitzondering op de regel niet bent maar wees dan voor een keer duidelijk ipv maar wat cijfers uit je hoed te blijven toveren.
Hoeveel km rij je dagelijks met je EV, hoeveel kWh produceert jouw PV installatie dagelijks tussen november en eind februari, hoeveel kWh heb je daarvoor nodig voor de woning, hoeveel rest er dan voor te laden in de EV en hoeveel uur ben je per week thuis om tijdens de daguren van PV te laden?
@Anoniem: ik gaf ook al aan dat de aankoopprijs voor een BEV voor particuliere aankoop nog altijd te hoog is. Maar naast zelfstandigen is het leasen van een BEV via het stelsel van de salarisauto (wat in België nog altijd het grootste deel van de aankoop van nieuwe wagens vertegenwoordigd) ook interressant. En al zeker wanneer daar een laadkaart van de werkgever/zaak bijhoort. Maar dat het voor een particuliere aankoop een voor de hand liggend gegeven is zeg ik nergens. Zelf ben ik een heel tevreden BEV rijder. Eens je ermee gereden hebt wil je niet meer terug naar een auto met verbrandingsmotor. Maar ik geef grif toe dat wanneer ik een EV particulier zou moeten aankopen dat ook niet zou doen. Ook al zou ik het kunnen betalen ik geef geen 30 tot 50.000 € aan een blik op vier wielen om er dagelijks een veertig km mee te kunnen rijden. Het is natuurlijk gemakkelijk om het milieu- en gezondheidselement erbij te betrekken maar daar heb je weinig aan wanneer je als particulier geen 30 tot 50.000 € hebt klaarliggen om een auto aan te kopen die dan nog maar gemiddeld een 40 tot 50 km per dag mag afleggen.
@Roland: regeneratief remmen maakt de aankoop van een EV niet goedkoper en maakt maar een heel klein deel uit van het verbruik. De terugdraaiende teller is een aflopend verhaal dus daar moet je ook niet op blijven rekenen. Net zomin dat vrijstelling van taksen op EV een blijvertje zal zijn. Eenmaal EV bijna verplicht door steeds duurder worden van ICE (door uitfaseren productie en steeds hoger wordende taksen) zal EV net zoals ieder ander voertuig belast worden. Al was het maar via rekeningrijden. De auto is voor de overheid nu eenmaal een gemakkelijke melkkoe en dat zal niet vlug veranderen.
Laden via een thuisbatterij is ook niet zo interessant dan op het eerste gezicht lijkt. Een doorsnee betaalbare thuisaccu heeft veel te weinig opslagcapaciteit om de capaciteit van een BEV aan te vullen en bovendien zit je dan nog eens met dubbele omvormerverliezen. Bovendien heb je weinig aan een thuisaccu om PV energie onrechtstreeks naar de accu van een EV te transfereren wanneer er na het dagelijkse energieverbruik in de woning onvoldoende productie is om ook nog eens een EV dagelijks van zijn portie energie te voorzien. En al zeker niet tussen november en eind februari wanneer men doorgaans liever met de auto dan met de fiets gaat werken. Door de klimaatchaos hebben we nu al jaren op rij warmere winters maar ook meer sombere winters met nauwelijks zonne-productie, laat staan genoeg overproductie om naast verbruik van de woning dagelijks een EV van gratis energie te voorzien.
Ik denk dat Victor gelijk heeft en dat Geert ver naar het ene uiterste van het spectrum overdrijft. Uw situatie, Geert, is blijkbaar ver van deze van de gemiddelde Vlaming, u stelt het veel te positief en te makkelijk voor alsof uw situatie geldt voor iedereen, het tegendeel klopt.
Ik ken toch een aantal mensen in onze vriendenkring die een EV hebben, allemaal zelfstandigen trouwens, en die zijn daar heel tevreden over, maar die zouden die wagens nooit prive kopen omdat het veel duurder is dan ICE wagen zeggen ze en ook omdat ze aan EV geen echte voordelen zien om te rijden tegenover ICE, de moderne ICE auto doet alles even goed als de EV, EV is enkel stiller om te rijden, maar dat is maar een mager voordeel om alle nadelen goed te maken…
Nuja elk zijn mening natuurlijk, maar de mensen zullen wel elk voor zichzelf bepalen wat voor hen het beste is en voorlopig vertellen de verkoopcijfers ons genoeg daarover, daar blijf ik bij.
Victor, ik reageer helemaal niet tegen de verkeerde, het is de verkeerde die zich aangesproken voelt, die loze beweringen komen niet van u.
Anoniem, ik ben het archetype van de gemiddelde Vlaming, ik kan 85 % van het jaar gratis laden van PV, maar je moet natuurlijk de productiecapaciteit daarvan goed berekenen.
Maar ook zonder PV rijd je nog altijd 50 % goedkoper, het voordeel wordt nog groter bij gebruik van het dynamisch tarief, maar ook daar is de modale Vlaming zeer slecht over geïnformeerd. En het voordeel wordt steeds groter, want de fiscus roomt elke prijsdaling van fossiele brandstoffen voor de helft af door een accijnsverhoging via het omgekeerde cliquet-systeem. Hoe meer er met benzine of diesel blijven rondrijden, hoe beter, zij zullen de overgang naar elektrisch rijden financieren. En dan is er ook nog de Europese CO2-taks die er zit aan te komen. De overheid kan alvast tot 2030 het elektrisch rijden niet ontmoedigen met hogere heffingen, tegen dan moet onze CO2-uitstoot met 30 % naar beneden.
Dat zelfstandigen weinig voordeel zien aan EV t.o.v. ICE is begrijpelijk, zij kunnen de kosten van ICE ook bijna volledig fiscaal in mindering brengen.
Maar voor mij is het belangrijkste voordeel van elektrisch rijden nog altijd dat het de lucht niet meer verpest, maar dit sociaal argument is in onze samenleving blijkbaar niet meer van tel.
Victor, zoals hierboven iemand reeds vermeld, wat zijn de voordelen van EV tegenover brandstofwagen in dagelijks gebruik? U zegt “eens je ermee gereden hebt wil je niet meer terug naar auto met verbrandingsmotor”? Misschien kunt u concreet en neutraal eens de voordelen opnoemen van een EV tegenover een brandstofwagen, los van de kosten en los van milieu overwegingen, want dat is niet direct voelbaar voor de mensen en is ook niet bewezen.
Maar dan wel vergelijken van auto’s in zelfde prijsklasse, dus als ik lees in andere rubriek hier welke EV’s er gekocht worden, dan zijn dat allemaal heel dure en heb je voor dat geld een heel luxueuze auto met brandstofmotor welke ook een automaat zal zijn en zal beschikken over stilstandsverwarming, zetelverwarming en koeling en een aardig vermogen onder de kap. Dus ik begrijp ook niet zo goed wat een EV nog beter of aangenamer zou kunnen?
Wel grappig dat nu het woord ICE gebruikt wordt voor een wagen met verbrandingsmotor, toen wij jong waren stond ICE voor “in car entertainment”, dus muziekinstallaties vooral… afkortingen veranderen dus blijkbaar met de tijd, dit ter zijde…
@Geert, je mag je productiecapaciteit nog zo goed berekenen maar je hebt dan nog altijd geen invloed op de uren zonneschijn. En deze was de laatste jaren tussen november en eind februari heel magertjes. Je mocht dan al blij zijn dat er genoeg PV productie is om de woning iedere dag van genoeg energie te voorzien, laat staan dat er dan nog genoeg overschot is om in een EV te laden.
Of ga je nu beweren dat die 85% van de tijd niet op de winterperiode slaat?
Je bent dus helemaal niet het toonbeeld van de gemiddelde Vlaming. Of ga je nu beweren dat jij de enige bent van alle gemiddelde Vlamingen die erin slaagt 85% van de tijd zij EV gratis te laden op eigen PV productie en dat alle andere te dom zijn om dat te begrijpen?
En nogmaals, waar blijven de cijfers van jouw installatie en verbruik om je beweringen te kunnen checken op hun waarheidsgehalte? Dan weten we tenminste wat wij allemaal verkeerd doen als gemiddelde Vlaming en waarom we die 85% gratis laden niet halen.
En zou het kunnen dat de gemiddelde Vlaming gewoon geen 30 tot 50.000 € heeft liggen om een EV te kopen zodat hij de lucht niet langer verpest? De gemiddelde Vlaming had in 2022 al moeite genoeg om gewoon zijn energierekening voor verwarming te betalen. Ik denk dat jouw levenswijze al heel lang zo ver van de dagdagelijkse realiteit staat dat je gewoon geen besef meer hebt van het inkomen van de “gemiddelde Vlaming”.
Dat een EV goedkoper is in gebruik dan een ICE ga ik niet betwisten. Maar dat je de hogere aankoopprijs van een EV bij een privé aankoop zou kunnen inlopen wanneer je maar 40 tot 50 km per dag rijdt is gewoon onzin. Hoe minder km je doet hoe langer het duurt voor het goedkopere verbruik de hogere aankoopprijs teniet doet.
@Renée,
Enkele van de voordelen welke ik gemerkt heb:
Het gemak van nooit meer om te moeten rijden om naar een tankstation te gaan. Je komt thuis en je steekt de stekker in, en iedere keer heb je een volle tank al je wil vertrekken!
Instant acceleratie. Niet moeten wachten op versnellingsbak die moet lager schakelen als je snel moet kunnen invoegen / inhalen.
Stilte.
Geen geronk van de motor.
OK, dit merk je uiteraard niet / minder als je radio altijd (luid) aan staat, en misschieen ook minder in de luxe auto’s zoals Mercedes S-klasses enzo..
Vanop afstand climate kunnen aanzetten.
Was geen optie op bv. Kia Niro Hybrid t.o.v. e-Niro enkele jaren geleden. Tenzij dat nu anders is?
Geen stank van de uitlaatgassen (vooral als wagen nog niet lang draait..).
OK, heb je geen last van als je in de auto zit, maar wel als je bv. je poort nog moet sluiten nadat je uit de garage bent gereden.
Enkele nadelen:
Laadnetwerk moet nog verder opgebouwd worden, en regelementering of incentives voor correct gebruiken van laadinsfrastructuur moet ook nog beter.
Aantal EV’s stijgt fors sneller dan uitbreiding laadinfrastructuur, dus waarschijnlijk zal dit voor wat hinder zorgen de komende paar jaar.
Maar goed, het overgrote deel van je laadbeurten gebeurd normaal toch thuis of op het werk.
Ook het laadpaalkleven moet bestraft worden zodat hier geen misbruik van gemaakt wordt.
Zo zag ik afgelopen weekend een EV aan de publieke laadpaal hangen op vrijdag avond, en die stond er zondag avond nog. Dit kan uiteraard niet de bedoeling zijn.. Idle fees kunnen hier een oplossing zijn.
Range zien velen nog als een issue, alhoewel ik een range van realistisch ± 250-300 km op de autosnelweg al OK vind.
Dit betekend ± 2 uur rijden op de autosnelweg, waarna je ± 20 – 30 minuutjes moet laden aan een snellaadpaal om terug verder te kunnen voor ± 2 uur.
Tijdens deze laadstop heb je tijd om even de benen te strekken, eventueel een sanitaire stop te maken.
–> Let op, hier komt terug voorgaande punt terug.
Laadnetwerk is nog in opbouw, dus mogelijk zullen er wat laadfiles zijn tijdens de drukke periodes.
Met een EV lange afstanden afleggen vraagt een aanpassing ten opzichte van hoe je het kan doen met een ICE voertuig, maar is daarvoor niet slechter.
Het kan ervoor zorgen dat je veel meer ontspannen en uitgerust op je bestemming arriveert, doordat je verplicht bent geweest om de nodige rust stops in te bouwen. Dit terwijl je in een ICE voertuig mogelijk jezelf over je limieten pusht, te lang door rijdt zonder rust, om toch maar iets sneller op je bestemming toe te komen.
Niet alle EV’s hebben al goede navigatie software die je op een goede manier helpt om je lange verplaatsingen, waarbij je laadstops zal moeten maken, in te plannen.
Daarbij komt dat de gebruiker ook wel even moet uitgelegd worden hoe je een laadsessie kan starten.
Heb je een laadkaart nodig? Kan het gewoon via bankcontact? Moet je de app van het laadnetwerk gebruiken, …
Hoge aankoopprijs is relatief..
Legacy auto houd de prijzen zeer hoog voor EV.
Ze weten toch dat bedrijven ze gaan bestellen voor hun fleet.
Als je eens kijkt wat bv. een Skoda Kodiaq ICE met vergelijkbare opties als een Tesla Model Y SR kost..
Je zal merken dat deze ong. even duur zullen zijn, en qua ruimte en comfort ook zeer gelijkaardig zijn.
Victor, u leest precies nogal gemakkelijk dingen die er niet staan. Waar zeg ik ergens dat 85 % van de tijd niet op de winter zou slaan? Zoals ik al gezegd heb: 4 weken laden van het net in de winter, 4 weken gedurende de rest van het jaar. De hogere aankoopprijs van een EV heb ik zo op 4 jaar terugverdiend, en dat heeft niks met levenswijze te maken. Maar gezond financieel inzicht is duidelijk niet iedereen gegeven als ik de 300 miljard zie die gewoon op spaarrekeningen staan aan 0,11 %. Wie een ICE kan kopen en vervolgens hoge taksen en peperdure brandstoffen kan betalen, kan in de meeste gevallen ook wel een EV betalen. Investeren heet dat.
@Reneé, ik heb weinig toe te voegen aan wat Mattias schrijft. Komt daar nog bij dat mijn twee laatste BEV’s een range hebben tussen de 360 en 500 km, ruimschoots voldoende voor waar ik een auto voor gebruik. Zelfs meer dan voldoende want ook wij hebben de gewoonte dat wie thuiskomt de auto aan de lader hangt en wie vertrekt ontkoppelt. Dus altijd genoeg range voorhanden en dat zonder naar een benzinestation te moeten rijden en met een handeling die slechts een paar seconden vraagt (laadpaal met vaste laadkabel dus geen gehannes met losse laadkabels in- en uitladen).
Maar dat is een gebruikerservaring.
Zoals ik eerder al aangaf zou ik zelf geen BEV kopen als ik dagelijks honderden km moest rijden en thuis of op het werk niet zou kunnen laden.
Ik zou gezien de hoge aankoopprijs van een EV in vergelijking met een gelijkwaardige ICE ook nooit zelf 50.000 € geven aan een blik op vier wielen. Maar ook dat heb ik al meermaals gesteld.
Het ging mij dus om de gebruikerservaring tussen een EV en een ICE en dat verschil geeft Mattias hier goed weer. Daar heb ik dus niets aan toe te voegen.
Maar ik behoor niet tot diegenen die achter de stelling staat dat, alle kosten in acht genomen en met een rijgebruik van een 40-50 km per dag, een EV rijden goedkoper is laat staan dat je 85% van de tijd, als privégebruiker en -aankoper, gratis kan laden.
Bedankt Mattias en Victor. Ik zal het moeten ondervinden, momenteel aan laatste diesel bezig, volgende leasing verplicht EV en ik zie er wel tegenop eigenlijk, maar het kan positiever uitdraaien natuurlijk.
Ik rijd nu af en toe met ID3, heel soms met ID4 van het werk en in vergelijking met mijn persoonlijke Audi merk ik geen voordelen, integendeel, minder goed afgewerkt en minder baanvast en sportief. De Audi beschikt ook over stilstandsverwarming met timer, zetelverwarming en automaat en minder dan 1 keer tanken per week onderweg gedurende 5 minuten om 900km te rijden.
De EV’s zijn uiteraard wel stiller en misschien iets vlotter in acceleratie, hoewel de Audi niet veel zal moeten onderdoen op dat vlak.
Dus om daarmee dan prive ook te moeten overschakelen op EV ben ik terughoudend en sceptisch, temeer omdat onze wagens beide gemiddeld 100km daags doen, dus zou ik 40kWh per dag nodig hebben om beide te laden plus het gewone huishoudelijke verbruik… capaciteitstarief?
Zonnepanelen daarvoor mag ik al helemaal vergeten, onze wagens zijn overdag altijd van huis weg, enkel thuis vanaf 18u tot 7u, dus daartussen moet het laden gebeuren.
Een wagen met 500km echte range is natuurlijk al de moeite en ruimschoots voldoende voor dagdagelijks en ook om mee op reis te gaan, maar ik denk dat je dan al in een hoge prijsklasse terechtkomt en dat zal niet voor mij weggelegd zijn.
Mocht ik het allemaal zelf moeten betalen, dan zou ik het wel helemaal niet zien zitten om voor EV te kiezen, net zoals zoveel particulieren, ik zou daarvoor ook nooit zoveel geld over hebben en zo een lange terugverdientijd, men weet nooit wat ondertussen gebeurt, als je die in de prak rijdt prive, ben je uw duur speelgoed kwijt dat nog niet is terugverdiend. Trouwens een omnium voor dergelijk dure voertuigen zal er ook niet naast zijn zeker?
Ik hoop dus dat het beter uitdraait dan de gebruikservaring die ik nu heb met EV, want anders is het een achteruitgang voor mezelf ipv vooruitgang. We zullen zien, het is nu nog eventjes dieselen vooreerst…
Maar het is interessant om ervaringen te lezen van mensen die oprecht en eerlijk zijn over zowel de voor als de nadelen, daar ben je tenminste iets mee.
@Renée: een Audi kan je ook niet 1:1 vergelijken met een VW en Audi is nu ook geen “goedkoop” merk.
Wanneer je jezelf omschrijft als een sportief rijder moet ik je idd teleurstellen ivm de range van een EV. Ik kom alleen aan die range omdat ik op de openbare weg geen sportieve rijder ben (eerder een eco-rijder) en op de GOM gemeten over tienduizenden km en de vier seizoenen heen een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km haal (17,2 kWh gemeten aan het laadpunt maar dat heeft geen invloed op de range, alleen op de te betalen prijs in het geval van privé aankoop).
Wel Renée, voor iemand die onlangs nog beweerde dat er voor de brandstofwagen geen alternatief was, bent u toch al behoorlijk aan het bijdraaien. Het gaat de goede kant op.
Het staat hier vol met “ik-verhalen” over “mijn” geld. Nergens lees ik iets over de externe kosten van ICE wagens… dat is blijkbaar jullie probleem niet. Hebben jullie dan geen kinderen en desgevallend kleinkinderen? Die hebben, zoals elk leven op aarde, maar 4 zaken nodig: propere lucht, proper water, propere energie (inclusief voedsel) en een gezonde dosis ECHTE liefde.
Begin al maar te schieten en te ja-maren! 🙂
Tja, Daniël, wanneer het individu er niet in slaagt zijn egoïsme te overstijgen, is het een essentiële taak van de overheid om in te grijpen, zo staat het in alle handboeken sociologie. En dat is wat nu gebeurt, het werd hoog tijd.