Elektrische auto thuis opladen is 12% duurder in 2021
Een elektrische wagen thuis opladen is in 2021 tot 12% duurder geworden in Vlaanderen.
Elk jaar doen we in het eerste kwartaal een onderzoek naar de kWh-prijs van elektriciteit in Vlaanderen. We bestuderen in het bijzonder het kWh-tarief van het gedeelte elektriciteit dat je extra zou verbruiken door het opladen (aan nachttarief) van een elektrische auto.
Uit onze cijfers blijkt dat de kWh-prijs gestegen is van 0,17€ (februari 2020) naar 0,19€ (januari 2021) in het deel van Vlaanderen met de goedkoopste netbeheerder (Intergem). Ook in de regio met de duurste netbeheerder (Gaselwest) is de kWh-prijs gestegen van 0,21€ naar 0,22€. Het gaat om een prijsstijging van 5% tot 12%. Hoe we tot deze cijfers komen lees je in dit artikel.
Voor wie thuis laadt aan nachttarief, kost elektrisch rijden nu 3,8€ tot 4,5€ per 100 km, voor een gemiddeld grote auto. Qua energiekost is dit nog altijd goedkoper dan benzine, diesel, hybride of CNG rijden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Klinkt meer en meer bedenkelijk om een E.v. te kopen. In feite is alles bij elkaar de diesel er tot op heden best uitgekomen
Hangt er maar vanaf hoeveel je thuis je elektriciteit betaalde en hoeveel je nodig had.
Aan nachttarief heb ik trouwens al nooit kunnen laden want ik heb geen exclusief nachttarief.
Als je rekent op het piek- en daltarief zal het volgend jaar trouwens nog duurder worden want dan verdwijnt het piek- en daltarief.
je moet altijd rekening houden met de total cost of ownership… een EV is in aanschaf duurder maar haalt dat ruimschoots in door de lagere kosten op alle andere vlakken. Ik heb het eens uitgezet in een excel waar alle kosten in rekening gebracht worden en blijkt dat mijn Zoe goedkoper is dan de toyota yaris van mijn vrouw. Binnenkort nóg goedkoper als ik ze overdag zal opladen met zonnepanelenstroom…
Bedenkelijke onwaarheid ivm CNG:
1. Nachttarief valt weg, capaciteitstarief komt eraan… elektrisch zal gevoelig duurder worden
2. Totaalpakket bekijken : aankoopprijs EV is veel duurder dan een CNG wagen
3. Sommige CNG wagens verbruiken amper 4 tot 4,5 kg/100km
4. CNG wordt natuurlijk niet gepromoot door EU en BEL
Vanaf volgend jaar capaciteitstarief en dag/nacht en nacht tarief verdwijnt. OOk de geplande investeringen (nieuwe gascentrales, kabeltje nr Denemarken, etc) zal ervoor zorgen dat de electriciteitsprijs gevoelig zal stijgen de komende jaren. Schrijf die benzine/diesel auto nog maar niet af…