Elektrische auto thuis opladen is 10% goedkoper in 2020
Een elektrische wagen thuis opladen is in 2020 tot 10% goedkoper geworden in Vlaanderen.
Elk jaar doen we in het eerste kwartaal een onderzoek naar de kWh-prijs van elektriciteit in Vlaanderen. We bestuderen in het bijzonder het kWh-tarief van het gedeelte elektriciteit dat je extra zou verbruiken door het opladen (aan nachttarief) van een elektrische auto.
Uit onze cijfers blijkt dat de kWh-prijs gedaald is van 0,19€ (januari 2019) naar 0,17€ (februari 2020) in het deel van Vlaanderen met de goedkoopste netbeheerder (Intergem). Ook in de regio met de duurste netbeheerder (Gaselwest) is de kWh-prijs gedaald van 0,23€ naar 0,21€. Het gaat om een prijsdaling van 10% tot 8%. Hoe we tot deze cijfers komen lees je in dit artikel. De kostreductie is vooral het gevolg van dalende distributienettarieven.
Voor wie thuis laadt aan nachttarief, kost elektrisch rijden nu 3,3€ tot 4,2€ per 100 km, voor een gemiddeld grote auto. Qua energiekost is dit een pak goedkoper dan benzine, diesel, hybride of CNG rijden.
En LPG? Quantité négligeable? Nochtans de enige fossiele brandstof die CO2-neutraal is. (Omdat ze, indien ze niet gebruikt wordt, als afvalproduct afgefakkeld wordt en zowiezo in de atmosfeer terecht komt als CO2. Als je er dan in de plaats daarvan mee rijdt, voeg je dus geen CO2 toe.
Ik ben er mee akkoord dat LPG een’recyclage’product is als het ware. MAAR het stoot nog steeds CO2 uit en in tegenstelling tot energiecentrales op fossiele brandstoffen waarbij ze in de centrale veel van de CO2 kunnen opvangen in de schouw, stoot een lpg auto dus nog steeds lokaal zijn CO2 uit. Bij een elektrische auto die men zou laden met vuile energie uit die centrales heb je geen lokale uitstoot dus eigenlijk toch een betere situatie niet?
Ik betaal .24 cent p/kWh
Bij een verbruik van 17.5kwh kom ik op 4.2 euro
ikke, op die basis kun je elke praktijk wel greenwashen natuurlijk. Het feit is dat dit LPG op grote schaal geen toekomst heeft. Het is (voorlopig) nog erg goedkoop, dus profiteer ervan zolang dat blijft duren, want in de toekomst zal dit ook wel onder de radar vallen van accijnzen etc.
Voor het milieu is het iets beter wat uitstoot betreft maar dat valt ook niet te overdrijven.
Het is en blijft een fossiele brandstof met alle gevolgen vandien. En met elektrisch rijden kan het qua techniek niet concurreren in de toekomst.
ik ben al 3 jaar overtuigd ev rijder,maar ik heb ook jaren gereden met lpg.
persoonlijk heb ik nooit de aversie begrepen tegen deze brandstof,goedkoop,proper en ja zelfs een afvalprodukt dat gewoon verbrand wordt.
wat de accijnzen hierop betreft die zijn al 30 jaar bijna onbestaande,en met de huidige aantallen zie ik niet in waarom ze daar iets aan zouden veranderen.
ev daarentegen,hou u maar vast ze gaan er wel iets op verzinnen wanneer de massa erin meegaat,maar ondertussen geniet ik nog wel ff verder.
LPG is een brandstof maar de overheid zowel voor- als nadelen aan opdringt:
– weinig accijns dus goedkoper tanken
– extra taks op de LPG-tank in de wagen:
Belastbaar fiscaal vermogen
Bedrag van de belasting
Tot 7 fiscale PK => 89,16 euro
Van 8 tot 13 fiscale PK => 148,68 euro
Meer dan 13 fiscale PK => 208,20 euro
– je moet ieder jaar sowieso naar de keuring
– bijna elke ondergrondse parking verbiedt het parkeren met een LPG-wagen (tenzij de parking uitgerust is met voldoende ventilatie maar dat is niet verplicht)
hierdoor moet iedereen voor zich uitmaken of de lagere kost van tanken opweegt tegen de extra taks en andere beperkingen
En overal wordt gezegd s’nachts geen batterijen opladen wegens brand gevaar
Carlos dat is een broodje aap, zoals ze in NL zeggen.
99% van de EV drivers zullen ’s nachts opladen. Geen enkel probleem. Er zijn veel meer ICE die in brand vliegen.
Gebruik uiteraard alleen laadinfrastructuur die volgens het boekje is geïnstalleerd en je kunt op beide oren slapen terwijl je auto oplaadt.
@Carlos: elke EV die in brand vliegt staat op de voorpagina, het is een zeer zeldzaam fenomeen. Een EV maakt veel minder hitte dan een ICE, dus kans op brand is veel kleiner.
Ik heb (helaas) dit weekend op de Periphérique een brandende ICE (Mercedes A eerste model) zien staan op de pechstrook. En ik heb het niet eens (op geen enkele site) gepubliceerd gezien !!!
Ik ben als brandweerman nog nooit een electrische wagen gaan blussen, wel al meerdere tientallen diesels en benzinewagens, heeft dus niets met brandstoffen te maken, het is de plastiek die het felste brand, en alu-velgen die gaan branden krijg je met water ook niet uit (=magnesium+water geeft knalgas).
Het advies vr snachts beter niet opladen gaat over smartphones , EV’s hebben een actief koelsysteem voor hun accu’s, waardoor oververhitten zelden of nooit voorkomt.
Helaas bestaan er over LPG heel wat misverstanden gebaseerd op achterhaalde gegevens :
– Afvalproduct: klopt niet (meer) .. meerderheid komt nu uit gasvelden of verkregen via fracking (schaliegas)
– Minder vervuilend: klopt al lang niet meer , recente benzine wagens hebben minder uitstoot dan LPG wagens. (LPG techniek is blijven stilstaan)
– Beter vr milieu: Niet als je alles bekijkt, want grootste probleem bij gas is dat het moet getransporteerd worden (o.a. via pijpleidingen).En bij gassen heb je altijd lekken ..wereldwijd komen er zo enorme hoeveelheden gas in het milieu terecht. Nadien moet je het afkoelen /samenpersen en opslaan in een tank. Deze hebben een overdrukventiel zodat bij opwarming gas ontsnapt om te voorkomen dat de tank barst.. ook dit komt allemaal in het milieu terecht.
Als je alle kosten mee rekent dan is een EV idd goedkoper voor de gebruiker EN voor het milieu.
dat komt allemaal in milieu terecht….
bekijk het lijstje op top 10 grootste olierampen maar eens,daar is gas klein bier tegen…..
Carlos, volgens de US National Highway Safety Administration, die daar concreet onderzoek heeft naar gedaan, is de kans dat een EV in brand vliegt, even groot of zelfs lichtjes kleiner dan bij een ICE. Vergeet niet dat er in België volgens de brandweer ongeveer 2500 autobranden per jaar zijn, die halen alleen de krant als ze een file veroorzaken.