Elektrische auto thuis opladen al 35% duurder sinds eerste lockdown
Het (thuis) opladen van een elektrische auto wordt snel duurder in Vlaanderen.
Update 11 oktober 2021: verschillende lezers hebben de opmerking gemaakt dat we de vergelijking moeten maken met benzine- en dieselprijzen, dus we hebben dit toegevoegd aan het artikel.
De berichten omtrent dure elektriciteits- en gasprijzen vliegen ons de laatste weken om de oren, en met recht en reden. De overdadige geldpersmachine van de ECB duwt de inflatie steeds meer de hoogte in. Ik bedoel, de hogere vraag post-lockdowns duwt de inflatie steeds meer de hoogte in.
Kijken we in het bijzonder naar de kosten van het thuis opladen van een elektrische auto, dan zien we ook hier duidelijk het effect; in januari 2021 kostte het in Vlaanderen minstens 0,19€ tot 0,22€ per kWh om je elektrische auto thuis op te laden, een stijging van 5% tot 12% ten opzichte van februari 2020. Zeven maanden later, in juli 2021 was dat al gestegen naar 0,21€ tot 0,25€ per kWh, een stijging van 10% tot 14%.
Nu, in oktober 2021, is de kost volgens onze simulaties gestegen naar 0,23€ tot 0,26€ per kWh. 4% tot 9% meer dan amper 3 maanden geleden. 18% tot 21% duurder dan begin 2021. En 24% tot 35% duurder dan juist vóór de eerste lockdown (februari 2020: 0,17€ tot 0,21€ per kWh)!
De benzine- en dieselprijzen zijn in dezelfde periode (februari 2020 – oktober 2021) met respectievelijk 16% en 14% gestegen. In februari 2020 bedroeg de officiële benzineprijs 1,46€, en in oktober 2021 1,69€. Voor diesel veranderde het officiële tarief van 1,50€ (02/2020) naar 1,71€ (10/2021).
Dan maar met de fiets?
Aan de huidige kWh-tarieven kost de elektriciteit voor een gemiddelde elektrische auto nu 4,5€ tot 5,2€ per 100 km, er van uitgaande dat je altijd over de goedkoopste leverancier beschikt. Ondanks de stevige stijging is het qua energiekost nog altijd goedkoper dan benzine of diesel rijden.
Echter, met de winter voor de deur, is er niet veel beterschap in zicht. Geen wonder dat auto-importeurs nu liever fietsen gaan verkopen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En we zijn nog nt aan het einde. Ecopower kondigt voor volgend jaar al 0.3 euro per kwh aan. EV rijden wordt al doodgeknepen nog voor het goed en wel begonnen is.
Tja, het is nu ook niet dat benzine zoveel beter is. Deze ochtend nog getankt aan 1,67€/l. Gelukkig rij ik met een zuinige autootje, maar dat komt toch nog altijd neer op €8,6/100km.
Toegegeven die auto heeft me ook maar een fractie gekost van wat je momenteel betaalt voor een EV, dus ik moet al veeeeeel km doen om goedkoper af te zijn met een EV :p
Is exact in lijn met benzine E10.
April 2020: 1.177 EUR/L gemiddeld
September 2021: 1.605 EUR/L gemiddeld
(gegevens StatBEL)
==> 36.5% stijging
Dan zou ik liever 35% stijgen met een basisprijs van 5 EUR/100km (EV) dan vanaf 8EUR/100km (benzine) 🙂
De waarde van de effort voor het klimaat wordt geminimaliseerd. Even stil staan bij het feit dat we die smeerboel vooral moeten importeren én dat men dat graag zo zou willen houden (en hoeveel lijken men bereid is daarvoor te maken). Circulair en zelfvoorzienend waar mogelijk is een noodzaak voor ons algeheel maatschappelijke welzijn. Zoniet staan individuele vrijheid én die van toekomstige generaties op het spel. Patatje oorlog op mega wereld niveau is de prijs indien er geen verandering komt. Dat men dat nog steeds niet begrijpt.
Mss toch effe vergelijken met een meer normaal jaar. Tov september 2019 is de prijs van benzine met 9% gestegen. Ik verwacht nu wel dat we volgend jaar eerder een prijsdaling zullen zien
@Herman, als jij nu nog altijd denkt dat de doorbraak van elektrisch transport nog kan worden gestuit, zit je echt hélemaal op het verkeerde spoor. Een stijging in de energieprijzen (die nb ook geldt voor fossiele brandstoffen) zal daar niks aan veranderen hoor.
@David het is maar wat je bedoelt met ‘stuiten’. Dat men op een bepaald moment ergens op een plafond gaat stuiten denk ik wel. Realistisch verwacht men dat 20-25% van de personenwagens op een of andere manier electrisch zullen zijn tegen 2030, dat zijn dus ook hybrides, plugin hybrides en mild hybride. Puur EV is vandaag ongeveer 0.6% van het totaal aantal personenwagens in Belgie (bron: statbel). Ik denk dat ICE auto nog heel lang in ons straatbeeld zullen rond rijden.
Om even terug te komen op de duurdere energie, procenten zeggen eigenlijk weinig, en je kan ze zeker niet gebruiken om tussen de verschillende energiebronnen te vergelijken, dus heb ik me voor de leute eens aan het opzoeken gezet.
Om het vergelijken min of meer mogelijk te maken heb ik de WLTP verbruik waarden van de Hyundai Kona aangezien deze zowel een elektrisch, benzine en dieselversie heeft:
Elektrisch (13,6kWh/100km); Benzine (6,3l/100km) en diesel (4,4l/100km)
De elektriciteitsprijs van februari 2020 staat niet in het artikel, maar aangezien we weten dat de prijs in januari 2021 een stijging tot 12% bevatte ga ik uit van de goedkoopste energieprijs van 0,22€/kWh*0.88=0,19€/kWh. (Ik ga rekenen met de duurste prijzen)
Gebruiken we nu de prijzen uit het artikel vinden we dat per 100km elektrisch rijden (0,26€/kWh-0,19€/kWh)*13,6kWh=€0,952 duurder geworden is, benzine (1,69€/l-1,46€/l)*6,3l=€1,449 en diesel (1,71€/l-1,5€/l)*4,4l=€0,924 duurder als je de periode februari 2020 vergelijkt met oktober 2021.
Conclusies:
1) Ik ben het dikst gechareld met mijn benzine
2) Neem de fiets want dat is nog altijd het goedkoopst :p
Ik zou het aanpassen, maar er is geen edit functie :p
Voor diegene die te lui zijn om te rekenen:
elektrisch rijden (0,26€/kWh-0,21€/kWh)*13,6kWh=€0,68 duurder per 100km als je de periode februari 2020 vergelijkt met oktober 2021
@JeroenD Uw benzine Kona is wel een dorstige 🙂 een BMW 318 berline benzine heeft een WLTP verbruik van 5.3 l benzine. De Kona electric is daarentegen zeer efficient precies. De meeste andere EV’s (bvb volkswagen ID3/ID4) zitten eerder aan 17kwh-18kwh per 100km. Puur theoretisch kom ik met mijn plugin hybrid op benzine aan een meerkost van 0.6 euro (13 kwh batterij – 40 km , 2.5 l benzine 60 km)
@Herman Voor de kona ben ik telkens voor de top spec versies gegaan omdat die het best te vergelijken zijn (gelijkaardige performance, opties,…). Voor verbruik ben ik ook altijd voor WLTP gegaan om te kunnen vergelijken want realistisch verbruik weet ik niet. Het probleem van vergelijken is dat er zodanig veel variaties zijn in eender welk model dat het moeilijk wordt om er een exact cijfer op te plakken.
Voor de ID3 45kWh kom ik trouwens op een WLTP van 12,9kWh/100km (45kWh batterij/350km bereik WLTP*100km) en voor de 77kWh komt dat op 14kWh/100km. Die 17kWh is dat eerder effectief verbruik en niet WLTP?
Hoe dan ook, over de cijfers kunnen we nog uren door discussiëren, het belangrijkste dat ik wou aantonen is dat die percentages verraderlijk zijn. Die doen immers vermoeden dat de kost van elektrisch rijden sneller stijgt dan de kost van ICE rijden(35% tegen 15% prijsstijging) maar als je kijkt naar effectieve kost dan zie je dat ze eigenlijk vrij gelijkmatig aan het stijgen zijn ongeacht de energiebron.
auto ,verwarming , elektriciteit ,alcohol en tabak zullen altijd de melkkoe blijven van de staat , wat ze je ook willen wijsmaken
Graag had ik confirmatie dat op kérosène geen BTW betaald wordt in EU!???
Indien dit denkelijk juist is, zie je in tickets city trip waar de ticket prijs goedkoper is dan parking ticket voor zelfde periode…dus waarom BTW niet verlagen van 21% naar 6% en tegelijkertijd kérosène op 21% zetten in EU, voor groene bijdrage!
Dit zou meer opbrengen dan nu en een sociale bijdrage aan gemeenschap voor normale electrische factuur.
Politiekers denken niet over deze crisis, die een ramp wordt voor 2/3van gezinnen…verkoop electrische wagens zal stagneren!
Herman, zelfs aan 0,3 euro/kWh is elektrisch rijden nog flink goedkoper dan benzine/diesel. En voor het snel toenemend leger van gezinnen met zonnepanelen, is elektrisch rijden nu een echte zegen.
Dat geldt alleen voor degene die de auto niet voornamelijk op zonne-energie van hun eigen dak laden. Voor degene die dat wel doen kost zonnestroom van vandaag maar ongeveer 5 ct/kWh. Rond 900 €/kWpiek. Die levert om gemakkelijk te tellen rond 900 kWh per jaar op.
Volgens het Vlaams Klimaat en Energie Agentschap is er, alleen al op de geschikte daken in Vlaanderen, nog ruimte voor 52.829 MW aan zonne-installaties. Die zouden ongeveer 48 TWh per jaar opleveren. Dat is ongeveer 20 % meer dan onze 7 kernreactoren leveren als ze allemaal op volle kracht werken.
Nog heel veel potentieel om CO2-vrije stroom op te wekken om EVs te laden. Die zouden trouwens kunnen helpen om zoveel mogelijk van de opgewekte zonnestroom ook effectief nuttig te gebruiken.
gelukkig laden heel veel van de EV-eigenaars nu al hun auto vooral met hun eigen zonnestroom.
Gewoon stoppen met EV te kopen,ze zijn ons een doorn in het oog
@Dirk Knapen: volgens die gegevens zou mijn dak perfect zijn voor zonnepanelen; Alleen zien hun algoritmes niet dat er een erker in zit, een hoek, en ook nog eens een stel glazen buizen van een zonneboiler. En da’s dan een optie die “zou” kunnen. Wat met de appartementjes, en rijhuizen zonder oprit? Geen plek voor panelen, geen plek om de e-wagen te plaatsen voor het opladen; Mooi in theorie allemaal, maar “elke Belg aan de zonnepanelen met een e-wagen”, Vergeet het maar. Dream on. En dan hebben we ’t nog niet over budget gehad daarvoor (nieuwe wagen plus zonnepanelen etc… versus tweeedehandsje van 6 jaar voor een prijsje voor de Belg met het iets minder grote inkomen).
voor al diegenen die het nog steeds niet doorhebben,en/of hun verslaving aan het zwarte goud nog niet kunnen/willen opgeven,
een ev is inderdaad duurder in aankoop,
maar ALLE verdere kosten zijn een pak minder.
voor diegenen die het niet kunnen laten over iedereen en alle bezig te zijn…
er is nog nooit een periode geweest dat elke belg diesel reed,
er is nog nooit een periode geweest dat iedereen mazoutverwarming had
er is nog nooit een periode geweest dat iedereen warm water op gas had…………………….
Klopt dvg. Het is geen zwart/wit verhaal. Het is een feit dat er nog enorm veel potentieel is qua eigen opbrengst via PV en EVs. Dat niet letterlijk iedereen daaraan kan meedoen, verandert daar niets aan.
Yourt, appartementen en rijhuizen hebben ook een dak en kunnen dus PV-panelen plaatsen. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij eigenaars of huurders van appartementen mee investeren in PV-panelen op het dak van hun blok. En het wordt hoog tijd dat wie een auto wil hebben, ook investeert in een parkeerplaats voor die wagen, i.p.v. steeds misbruik te maken van de door de belastingbetaler gefinancierde publieke ruimte om zijn/haar wagen te stallen. Een stalplaats is een kost, net als taks, verzekering en onderhoud, die niet op de gemeenschap mag afgewenteld worden. Voor bouwprojecten verplichten vele gemeenten nu 1,5 parkeerplaats per woongelegenheid op privé-terrein. Maar zelfs voor wie op straat parkeert, brengen publieke laadpalen soelaas.
Altijd weer gaat de discussie over geld…. hoeveel gaat het ons kosten. Altijd weer die vergelijkingen met cijfers van constructeurs die sowieso niet kloppen. Alles wat cijfermateriaal is van elke constructeur ook is gemanipuleerd.
De essentie van het waarom dat we alles veranderen is ons milieu. De lucht die jullie ademen in Vlaanderen is (..??..) zeer slecht van kwaliteit. Daarom ben ik Vlaanderen ontvlucht. Geen enkele politieker durft het toegeven uit schrik voor het electoraat. Is EV de toekomst? Neen, niet enkel dat. Ik zie een toekomst met een mengeling aan verschillende vernieuwende aandrijvingen. Maar men zou meer begaan moeten zijn met onze blauwe planeet, die kan het allemaal niet meer verdragen. Kijk eens wat een boel we aan onze verdere generaties nalaten…
Peter Thues