Elektriciteitsprijs daalt verder in maart 2023
De Vlaamse elektriciteitsprijs daalt licht verder in maart 2023, zo blijkt uit de prognoses van de VREG. Daarmee is elektriciteit ongeveer even duur dan een jaar geleden, maar nog altijd de helft duurder dan twee jaar geleden.
Na de absolute piek in september 2022, is de residentiële elektriciteitsprijs nu al 6 maanden op rij dalende. Dit blijkt uit de V-Test van VREG, een overheidstool waarmee particulieren een goedkoper elektriciteitscontract kunnen vinden.
Gezinnen die deze maand (maart 2023) een nieuw elektriciteitscontract aangaan, moeten voor een verbruik van 1.600 kWh piek en 1.900 kWh dal rekenen op een jaarbedrag van 1.129€ (goedkoopste netbeheerder) tot 1.217€ (duurste netbeheerder) bij de goedkoopste leverancier. Dit komt overeen met een kWh-prijs van 0,32€ tot 0,35€.
Wie bovenop z’n basisverbruik ook nog eens een elektrische auto oplaadt met netstroom aan daltarief (zonder zonnepanelen dus), moet voor dat surplusverbruik rekenen op een kWh-bedrag van 0,27€ tot 0,30€. Om aan deze bedragen te komen moet je dus wel traag laden, zodat je capaciteitstarief niet de hoogte in gaat, anders zal het hogere capaciteitstarief je kWh-prijs verhogen. Een elektrische auto traag laden via het gewone stopcontact zorgt voor een belasting van 2 à 3 kW, maar via een thuislaadpaal kan je op één fase tot 7,4 kW gaan, wat je capaciteitstarief verhoogt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Trager een EV laden. Hebben jullie dan rekening gehouden met méér verliezen dan bij Max laden? En zo ja met hoeveel?
Na metingen kom ik tot de vaststelling dat het verschil tussen 6A en 32A laden 17% is, niet te verwaarlozen dus.
Evident want het trager laden duurt ook zoveel langer. Langer de boordelektronica, kader, e.a. up en running houden
Hetgeen je kwijt speelt met trager te laden, zijnde een hogere piek, betaal je aan stroomprijzen terug, waarvan het geoot6deel aan de DNB me dunkt
Inderdaad, trager gaan laden om het capaciteitstarief laag te houden is een beetje kortzichtig en zal in bepaalde gevallen zelfs nadelig uitdraaien.
Het nettarief bestaat nog altijd en is in tegenstelling tot vorig jaar nu niet meer berekend op enkel het kWh verbruik maar op vermogen + kWh verbruik. En dat laatste wordt nogal eens vergeten. Het tarief voor het aandeel kWh bij een digitale meter is nu wel lager dan vorig jaar en ook in 2023 lager dan berekend met een analoge meter. Door de stijging van de elektriciteitsprijzen is bij de kWh afrekening het aandeel kosten, zijnde de heffingen, BTW, nettarief niet meer de grootste slokop. En al zeker de nettarieven niet meer. Deze maken nog maar een 7-8 cent per kWh uit van het geheel.
Maar als eindklant maakt het je natuurlijk niet zoveel uit naar wie het geld van je energiefactuur uiteindelijk gaat.
Doordat een BEV veel kWh verbruikt kan je individueel berekenen of het – wat betreft de totale energiekosten – voordeliger is om trager te laden met veel verliezen of om sneller te laden en de hogere piekprijs te compenseren met de goedkopere nettarieven per kWh.
Maar dat is eerder een individueel gegeven want afhankelijk van piekverbruik van de andere verbruikers in de woning, punt waarbij de individuele BEV optimaal laadt,……
Maar het is dus zeker niet zo dat je door trager te laden op het einde van de rit geld gaat besparen op de energiefactuur van de laadpaal.
Dat is inderdaad een verkeerde voorstelling van zaken. Of in elk geval te simplistisch voorgesteld.
@ VREG : waarom bieden de leveranciers geen vaste contracten aan nu de prijzen zo hoog/laag zijn van voor de oorlog ? Luminus zou de enige zijn maar is zo mysterieus over zijn prijzen ! op vraag krijg je een tabel toegestuurd waar geen mens iets mee is….