Elektrische auto thuis opladen 32% goedkoper dan jaar geleden
Wie in januari 2024 een nieuw variabel elektriciteitscontract afsluit, betaalt voor het opladen van zijn elektrische auto aan daltarief in het beste geval 0,23€ per kWh. In januari 2023 was dat nog 0,34€ per kWh.
Net als de gasprijzen gaan de residentiële elektriciteitsprijzen sinds de absolute piek in de herfst van 2022 quasi maand na maand in dalende lijn. Dit blijkt uit data van de V-Test van VREG, een overheidstool waarmee je een goedkoper elektriciteitscontract kan vinden.
Gezinnen die deze maand (januari 2024) een nieuw elektriciteitscontract aangaan, moeten voor een verbruik van 1.600 kWh piek en 1.900 kWh dal rekenen op een jaarbedrag van 970€ (goedkoopste netbeheerder) tot 1.065€ (duurste netbeheerder) bij de goedkoopste leverancier. Dit komt overeen met een kWh-prijs van 0,28€ tot 0,30€.
Thuis laden met netstroom aan daltarief
Wie bovenop z’n basisverbruik ook nog eens een elektrische auto oplaadt met netstroom aan daltarief (zonder zonnepanelen dus), moet voor dat surplusverbruik in het beste geval rekenen op een kWh-bedrag van 0,23€.
In januari 2023 kwamen we voor deze waarde nog uit op 0,34€. Het is nu dus 32% goedkoper dan exact een jaar geleden. Tijdens de absolute piek (september 2022) van de stijgende energieprijzen door de oorlog in Oekraïne kwam deze waarde uit op 0,70€.
We zitten nu eindelijk terug op het niveau van voor de invasie in Oekraïne. In oktober 2021, 4 maanden voor de inval, kostte het eveneens 0,23€ per kWh om een elektrische auto thuis op te laden met netstroom aan daltarief (voor een nieuw contract afgesloten in oktober 2021).
In februari 2020, net voor de uitbraak van de coronapandemie, kwamen we voor deze waarde nog uit op 0,17€ per kWh, maar tot een dergelijk lage prijs zullen we allicht niet meer dalen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Bedankt voor de uitgebreide update! Zeer overzichtelijk Didier!
Bedankt voor de feedback. Er is best wat werk in gekropen 🙂
Zijn de netwerkkosten en capaciteitskosten hierbij inbegrepen? Ik denk van niet, want wanneer ik het bedrag dat ik op een jaar tijd heb betaald aan elektriciteit deel door het aantal kWh dat ik heb verbruikt kom ik aan het driedubbele, nl 95 cent/kWh!
Bijgevolg is openbaar laden aan 65cent/kWh goedkoper.
Bovendien is met benzine rijden momenteel het goedkoopst!Vijf jaar terug toen ik particulier een BEV kocht was dit het omgekeerde. Gelukkig deed ik mijn wagen op benzine toen niet weg.
Wablief, Anoniem, 95 cent per kWh? Hoog tijd om van leverancier te veranderen! Ik betaal nu dag- en nachttarief dooreen, alles inbegrepen 28 cent/kWh. Aan een verbruik van 20 kWh/100 km. komt dat op 5,6 euro/100 km., probeer dat maar eens met benzine. En dan zijn er natuurlijk nog de andere winsten zoals gratis kWh van de zonnepanelen, geen taksen, korting op de verzekeringspremie, minder onderhoudskosten, …
@geert, theoretisch zou het kunnen dat anoniem zo veel betaalt per kWh. Met een terugdraaiende teller en hij alle kosten verdeelt over een heel beperkt restverbruik.
De anti-EV lobby toont zich andermaal heel slecht in rekenen. De échte cijfers: Ik gaf in 2021 nog 3500 euro auto aan tanken (noteer alles in app moneylover, dus kan perfect vergelijken). En in 2023 heb ik 500 euro aan elektriciteit uitgegeven (met zonnepanelen en terugdraaiende teller) voor 35k km met EV. En ook nog een 400 euro aan snelladen op vakantie (3x).
Ik betaalde in 2023 gemiddeld 26,5 cent/kWh inclusief kWh netkosten. Exclusief kWh netkosten was dat 22,6 kWh.
Het gemiddeld verbruik gemeten aan de laadpaal (dus niet op de GoM van de BEV want dan zijn de verliezen niet meegereklend) bedroeg 17,4 kWh.
Het capaciteitstarief moet je uiteraard niet meerekenen want dat betaal je sowieso al voor de woning. Niemand is immers verplicht zijn BEV aan een hoger vermogen op te laden dan het gevraagde vermogen van de woning noch een belachelijk duur elektriciteitscontract af te sluiten.
En zoals eerder al aangehaald is dat de max. prijs voor thuisladen want wie deels met PV kan laden of een afzonderlijke digitale meter plaatst om dynamisch te laden betaalt nog minder.
“Anoniem” kan je uiteraard vanalles beweren maar wanneer men er zo naast zit dan ontstaat al vlug het vermoeden dat men bewust de boel negatief aan het manipuleren is omdat men geen andere valabele argumenten contra BEV meer heeft.
Als ik door mijn zonnepanelen en terugdraaiende meter nog 1 kWh moet betalen kom ik ook aan een zeer hoge kWh prijs. ‘Anoniem’ moet eens moeite doen om bijv de prijs van 6000 kWh extra te berekenen. Twee minuten werk op de site vd Vreg V-test.
@anoniem
Die prijzen leken me echt overkill.
Even een random laadkaart erbij genomen bv Luminus.
0.32 cent per kwh aan ac laadpaal
snellader: stel 50kwh op 30 minuten (maw gemiddelde laadsnelheid van 100kw) 23.5 euro dus 0.47 cent per kwh.
Hoe kom je aan jouw berekeningen?
Voor alle duidelijkheid : ik ben PRO elektrische wagen en had één van de eerste in België een Tesla model 3. Ik heb ook nog een benzinewagen maar begrijp echt niet hoe jullie maar 0,32 cent per kWh betalen inclusief netwerkkosten, capaciteitstarief en BTW !
En mijn excuses : ik wou niet anoniem reageren vorige keer , ik vergat gewoon mijn naam te vermelden
Doe de V-test en sluit het goedkoopste elektriciteitscontract af.
Geert, je prijs is zo hoog omdat je een redeneringsfout maakt, jij neemt waarschijnlijk het totale bedrag van je faktuur en deelt dat door aantal Kw verbruikt.
Dat is echter (totaal) niet correct, in je faktuur zitten een heel aantal +-vaste kosten (abonnement, prosumententarief, capaciteitstarief,…) die niets met de prijs/kwh te maken hebben. Je betaald deze zowieso, ongeacht je verbruik.
Je mag dus enkel de kosten optellen die écht/kwh aangerekend worden om een juiste berekening te krijgen. Volgens de boordtabel van de Vreg was de gemiddelde kost in Vlaanderen voor de maand dec23 om en bij de 30ct/kwh.
De kWh rekening maken is echt zo moeilijk niet.
De gemiddelde naakte stroomprijs lag in 2023 ergens rond de 15 cent/kWh (inclusief BTW en winstmarges leveranciers).
De overhead kosten (netkosten, accijnzen, heffingen, BTW,…) bedroegen iets van een 10,7 cent (en in 2024 een 11,8 cent).
De som is dan vlug gemaakt.
Zoals gezegt moet je de (forfaitaire) jaarkosten zoals het capaciteitstarief en de databeheer daar niet bijtellen want dat zijn kosten op vermogen (kW) en niet op energieafname (kWh) en zijn voor iedereen verschillend waarbij ze veel hoger doorwegen voor een kleine afnemer (wat iemand die thuis gaat laden doorgaans niet is) dan een grote afnemer (doorgaans juist diegenen die altijd thuis laden).
Bovendien worden die kosten al aangerekend of je verbruik hebt of niet. Ze zijn even hoog bij 0 kWh afname dan bij 10.000 kWh afname. En je betaalt ze sowieso al zonder laadpaal thuis.
Afhankelijk van het netgebied bedraagt die vaste kost een 120€ op jaarbasis.
Wie op een jaar dus 1 kWh van het net afneemt heeft – volgens de voorgaande scheefgetrokken redenering – dus een kWh kost van 120,26 euro of 12026 cent.
Wie op een jaar 5000 kWh verbruikt heeft dan een kWh kost van 0,284 euro of 28,4 cent.
En dat is persoonsgebonden en dus niet met elkaar te vergelijken. Dat kan alleen op basis van de kWh prijs en eventueel de extra kW kost uitsluitend veroorzaakt door de laadpaal door met een hoger vermogen te gaan laden dan de woning sowieso al aan vermogen nodig heeft.
Bernd, ik denk dat je je tot de verkeerde richt.