Elektriciteitsprijs nog steeds 95% duurder dan 2 jaar geleden
De Vlaamse elektriciteitsprijs daalt in januari 2023 voor de vierde maand op rij, maar is wel nog altijd 13% duurder dan een jaar geleden en 95% duurder dan twee jaar geleden.
Twee jaar geleden, in januari 2021, betaalde een gezin bij het aangaan van een nieuw elektriciteitscontract bij de goedkoopste leverancier, voor een verbruik van 1.600 kWh dag en 1.900 kWh dal, gemiddeld 0,22€ (goedkoopste netbeheerder) tot 0,26€ (duurste netbeheerder) per kWh. Een jaar later, in januari 2022, juist voor de invasie van Oekraïne, was dat al gestegen naar 0,38€ tot 0,42€. Dat steeg na de invasie (februari 2022) naar een piek in september 2022 van 0,85€ tot 0,88€, en is sindsdien dalende. Momenteel, in januari 2023, betaal je voor een dergelijk nieuw contract 0,43€ tot 0,46€ per kWh. Nog altijd 9 % à 13% duurder dan een jaar geleden (januari 2022), en 77% tot 95% duurder dan twee jaar geleden (januari 2021), maar het positieve nieuws is dus dat de dalende trend zich verder zet.
Het sociaal tarief is deze maand gestegen naar 0,28€ per kWh voor wie bovenstaande verbruikscijfers heeft. Dat is 17% meer dan in december 2022, toen het nog 0,24€ per kWh was.
We gaan voor deze cijfers uit van de V-Test van de overheidsinstantie VREG. Die V-Test houdt sinds deze maand ook rekening met het in januari 2023 ingevoerde capaciteitstarief. De V-Test lijkt rekening te houden met een gemiddelde maandpiek van ongeveer 5 kW, maar we hebben de VREG gecontacteerd om hier uitsluitsel over te krijgen.
Wie bovenop z’n basisverbruik ook nog eens een elektrische auto oplaadt met netstroom aan daltarief (zonder zonnepanelen dus), moet voor dat surplusverbruik rekenen op een kWh-bedrag van 0,34€ tot 0,39€. Voor een elektrische auto die 20 kWh per 100 km verbruikt (laadverliezen inbegrepen), komt dat overeen met 6,8€ tot 7,9€ per 100 km. Om aan deze bedragen te komen moet je dus wel traag laden, zodat je niet boven de gemiddelde maandpiek van 5 kW uitkomt, anders zal het hogere capaciteitstarief je kWh-prijs verhogen. Een elektrische auto traag laden via het gewone stopcontact zorgt voor een belasting van 2 à 3 kW, maar via een thuislaadpaal kan je op één fase tot 7,4 kW gaan.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.