Thuis opladen tot 32% duurder in januari 2022
Na een lichte stabilisatie in december 2021 zijn de elektriciteitsprijzen nu weer zo hard doorgestegen, dat het thuis opladen van een elektrische auto op een maand tijd tot 32% duurder geworden is.
Zowel in binnen- als buitenland vallen de goedkoopste energieleveranciers bij bosjes om. Concreet gingen eind 2021 Watz en de “Vlaamse Energieleverancier” failliet in België.
Onder andere doordat deze goedkopere leveranciers er van tussen vallen, gingen de elektriciteitsprijzen stevig doorstijgen de afgelopen weken.
Uit onze simulaties blijkt dat het thuis opladen van een elektrische auto in Vlaanderen momenteel (januari 2022) 0,33€ tot 0,36€ per kWh kost (goedkoopste energieleverancier, verschil is afhankelijk van netbeheerder). In december 2021 was dat nog 0,25€ tot 0,30€.
LEES OOK: Capaciteitstarief kan EV-rijder goedkoper én duurder uitkomen
Het gaat hier op een maand tijd om een prijsstijging van 20% tot 32%. Vergelijken we met de prijzen juist voor de eerste lockdown (februari 2020), dan gaat het zelfs om een prijsstijging van 71% tot 94%! In februari 2020 kostte het immers 0,17€ tot 0,21€ per kWh om thuis je elektrische auto op te laden.
Ook de kilometerkost begint zo aardig aan te dikken voor wie thuis laadt. De elektriciteitskost voor een elektrische auto die 20 kWh per 100 km verbruikt (inclusief laadverliezen), komt nu uit op 6,6€ tot 7,2€ per 100 km.
Geen beterschap in zicht
Experten vrezen dat de prijzen niet meer zullen dalen. Geopolitieke spanningen, onzekerheden omtrent kernenergie en de overijverige geldprinter van de Europese Centrale Bank, vormen een explosieve cocktail voor de energieprijzen.
De Belgische overheden zijn nu op zoek naar manieren om de pijn te verzachten, niet enkel voor de “onderste middenklasse”, maar voor de middenklasse tout court. Want zelfs wanneer je niet met een elektrische auto rijdt, begint de energiefactuur astronomische proporties aan te nemen.
De burger zou wel eens met plezier weer kernenergie gaan omarmen. “Never waste a good crisis” (Winston Churchill), of “We have a rare but narrow window of opportunity” (Klaus Schwab), zouden grote leiders daarover durven zeggen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wanneer je wat uitkijkt met je energiecontract valt het in de praktijk toch beter mee dan de hier aangehaalde cijfers.
Bij mijn energieleverancier betaalde ik in 2021 0,2595 €/kWh en in 2022 is dat gestegen naar 0,2868 €/kWh. In 2021 bedroeg de laagste kWh-prijs er 23,02 c€ en de hoogste 29,01 c€. Voor 2022 bedraagt de goedkoopste prijs 25,39 c€ en de duurste 31,50 c€/kWh. Het verschil in hoogste en laagste prijs hangt gewoon af van het netgebied waar men woont en niet van de energieleverancier.
De stijging bedraagt dus een 10 tot 11%.
De energiekost voor elektriciteit is dus zeker gestegen maar dat is eveneens het geval voor benzine, diesel en gas.
Zij die in het verleden kozen voor een stabiele energieleverancier met redelijk stabiele prijzen en eigen productie en niet voor marktbrekers en energieavonturiers welke balanceren op het scherp van de snede hebben dus nog altijd weinig reden tot klagen.
Inderdaad maar ik zit ook niet in een oud gunstig contact. De prijs is nl. op 1 januari aangepast en normaal gezien geldig tot halfweg 2022.
De prijsverschillen die ik aanhaal zijn dus eveneens voor nieuwe contracten voor 2022.
Elektriciteitsprijzen kunnen niet langer gegarandeerd worden want dan wijzigt de aanrekening voor het deel nettarieven.
Uiteraard zijn er contracten die nu zeer duur geworden zijn en leveranciers die op het scherp van de snee handelden zijn inmiddels ook al achterhaald door de realiteit en hebben eieren voor hun geld gekozen en hun klanten met de gevolgen opgezadeld.
Ik wou maar aangeven dat op langere termijn kiezen voor een leverancier met een iets duurder tarief gunstiger kan uitpakken dan op de korte termijn kiezen voor de goedkoopste aanbieder.
Vergelijken met prijzen van 2020 is ook niet heel eerlijk. De prijzen stonden toen uitzonderlijk laag. Komt daar nog bij dat de gasprijzen in België fiscaal lange tijd bevoordeeld zijn tov de elektriciteitsprijzen. In bijvoorbeeld Nederland zijn de gasprijzen altijd al veel hoger geweest. En dat in een land dat zelf aardgas produceert.
De stijging van de elektriciteitsprijzen is ook voornamelijk gebaseerd op een paniekreactie door stijging van de gasprijzen op de internationale markten. Leveranciers die genoeg eigen elektriciteitsproductie hebben uit andere bronnen dan gas kunnen nu hun prijzen relatief laag houden of ze maken plots uitzonderlijke winsten.
Het zijn alleen de avonturiers die volledig afhankelijk zijn van de dagmarkten die nu de rekening gepresenteerd krijgen.
Er is dus geen enkele reden tot paniek noch om aan te nemen dat bij een goede leverancier met eigen productie in de toekomst de prijzen nog verder zouden moeten doorstijgen.
Je ziet dat nu ook al. De prijzen stijgen er maar met een 10 tot 11% en niet met de hiervoor aangehaalde prijsstijgingen.
Ik denk dat de maatschappij zeker nog NIET klaar is voor het electr. wagenpark.
Er zijn nog TEVEEL vraagtekens omtrent vraag en aanbod ivm electr.
Fernand, maak je geen illusies, het is heel duidelijk waar we naartoe gaan en het is ook perfect mogelijk, zo zeggen de betrokken organisaties zelf, zonder enige twijfel.
Er zijn helemaal geen vraagtekens omtrent vraag en aanbod voor elektrisch rijden. Toch niet voor mensen die er al gebruik van maken. Het enige grote ‘nadeel’ aan elektrisch rijden is wie er eenmaal van geproefd heeft niet meer terug kan naar het verleden.
Dat de schrik voor het onbekende nog maatschappelijk diep geworteld zit zal niemand betwisten.
Dat de tweedehands markt voor particuliere aankopen nog te klein is en te duur en dat er vooral in België nog veel te weinig publieke laadpalen zijn is ook een feit. Maar dat is een tijdelijk fenomeen dat jaar na jaar kleiner zal worden.
Elektriciteit is er ook voldoende. Meer dan we met zijn allen kunnen verbruiken. Het enige probleem is dat met de huidige technologie vraag en aanbod altijd in evenwicht moeten zijn. En laat de BEV daar nu net een gedeeltelijke oplossing in kunnen bieden. Meer BEV’s zijn voor het openbaar net in de nabije toekomst dus geen nadeel maar eerder een deel van de oplossing.
“Het enige grote ‘nadeel’ aan elektrisch rijden is wie er eenmaal van geproefd heeft niet meer terug kan naar het verleden.” -> deze opmerking slaat negens op. Kan je beter reclamemaker worden, daar zeggen ze ook maar wat.
Dat is inderdaad niet het ‘enige’ grote nadeel, dat is zelfs geen nadeel… Maar het klopt wel dat wie ervan heeft geproefd heeft meestal niet meer terug wil.
Rijden met een ICE is zoals een sluimerende hoofdpijn: als je het altijd hebt, dan valt ermee te leven. Maar als je eenmaal weet dat het anders kan…
Hendrik, je hebt gelijk. Laten we het er op houden dat het mijn persoonlijke beleving is en van iedereen in mijn omgeving die ik ken en al elektrisch rijdt.
Een reclamemaker ben ik ook niet.
Ik zal dan ook nooit beweren dat elektrisch rijden nu al voor iedereen is weggelegd. Zelf zou ik in Vlaanderen nooit aan elektrisch rijden begonnen zijn als ik geen eigen laadpaal aan huis kon installeren. Evenmin zou ik al elektrisch rijden als ik iedere dag meer dan 300 km zou moeten overbruggen zonder onderweg langdurig halt te kunnen houden.
Het eerste minpunt heeft niets met de auto zelf te maken maar is afhankelijk van investeringen van de overheid of de industrie. In de begindagen van de fossiele auto vond je ook niet in elk dorp meerdere tankstations. Dat komt dus wel goed.
Wanneer je als rijder de aankoop van een auto baseert op de inzet tijdens die paar vakanties per jaar of je rijdt beroepsmatig iedere dag ononderbroken lange afstanden zal het wel nog enige tijd een dure aankoop blijven. Maar dat is niet iets wat geldt voor de meerderheid van autobestuurders.
Wat betreft je opmerking dat deze opmerking nergens op slaat en er zo maar wat gezegd wordt, dat is nu net het gevoel dat ik krijg als ik hier de negatieve commentaren lees over het rijden met een BEV. Blijkbaar komen deze commentaren overwegend van mensen die nog niet langdurig of zelfs nooit met een BEV gereden hebben. Of een beslissing genomen hebben over de aankoop van een BEV zonder vooraf voldoende na te gaan of het bij hun rijdersprofiel past.
Het lijkt me logischer dat zij die al een tijdje effectief rijden met een BEV het best geplaatst zijn om uit eigen ervaring de voor- en nadelen mee te geven? De commentaren van niet rijders lijken me eerder gebaseerd op van horen zeggen, vooroordelen en angst voor verandering.
Is uit mijn jaren ervaring met het BEV rijden gebleken dat het de perfecte auto is? Zeker niet. En al heel zeker niet door het gebrek aan laadpalen in België. Is het een veel leukere ervaring dan rijden met een verbrandingsmotor? Voor mij zeer zeker wel. De nadelen van BEV wegen voor mij niet op tegen de grotere nadelen van rijden met een verbrandingsmotor.
Ik heb jaren gereden met verbrandingsmotoren en nu toch al enkele jaren met een elektrische aandrijving. Ik kan uit eigen ervaring de twee dus heel goed met elkaar vergelijken. Ik wil zeker niet meer terug naar de verbrandingsmotor.
Er zijn inderdaad nog een paar nadelen verbonden aan elektrisch rijden maar de stortvloed van nadelen die ik hier soms lees lijken me toch niet uit eigen ervaring te komen want ik ondervind ze niet.
Van mij moet niemand aan de BEV hoor. Hoe langer de rest vasthoudt aan de verbrandingsmotor hoe langer ik als minderheid kan blijven genieten van de voordelen die er aan zijn verbonden.
Het is aan de onbevooroordeelde lezer van dit forum om uit te maken of hij meer geloof hecht aan de ervaring van gebruikers of aan de commentaren van zij die gewoon tegen verandering zijn omdat dit hun basis filosofie is.
Ik ben half november 2021 overgestapt op een Hyundai Ioniq 5 en er super tevreden over.
Mijn thuislaadprijs per kWh is nu (1/1/22) 0,2964 en komt van 0,2651.
Het klopt dat wanneer je eenmaal geproefd hebt van de stilte en de reactiesnelheid van je BEV, je niet meer terug wilt naar een brandstofgestookt ketelvoertuig.
Ik zal er dit jaar mee op reis gaan en maak mij geen zorgen. Ik weet wel dat de laadinfrastructuur het achternahinkend deel van de electromobiliteit is en dat ik wel eens zou kunnen moeten wachten om te laden.
Heb ik de ideale wagen, neen, maar ik ben wel erg tevreden.