Elektriciteitsprijs blijft dalen in februari 2023
De Vlaamse elektriciteitsprijs daalt in februari 2023 voor de vijfde maand op rij. Daarmee is de residentiële elektriciteitsprijs 18% goedkoper dan een jaar geleden, maar nog altijd 50% duurder dan twee jaar geleden.
Twee jaar geleden, in februari 2021, betaalde een gezin bij het aangaan van een nieuw elektriciteitscontract bij de goedkoopste leverancier, voor een verbruik van 1.600 kWh dag en 1.900 kWh dal, gemiddeld 0,22€ (goedkoopste netbeheerder) tot 0,26€ (duurste netbeheerder) per kWh. Een jaar later, in februari 2022, bij de invasie van Oekraïne, was dat al gestegen naar 0,40€ tot 0,44€. Dat steeg na de invasie naar een piek in september 2022 van 0,85€ tot 0,88€, en is sindsdien dalende. Momenteel, in februari 2023, betaal je voor een dergelijk nieuw contract 0,33€ tot 0,36€ per kWh. Dat is 17% à 18% goedkoper dan een jaar geleden (februari 2022), maar nog altijd 38% tot 50% duurder dan twee jaar geleden (februari 2021). Het positieve nieuws is dat de dalende trend zich verder zet.
Het sociaal tarief is deze maand gedaald naar 0,26€ per kWh voor wie bovenstaande verbruikscijfers heeft. In januari 2023 bedroeg het 0,28€ en in december 2022 0,24€.
Wie bovenop z’n basisverbruik ook nog eens een elektrische auto oplaadt met netstroom aan daltarief (zonder zonnepanelen dus), moet voor dat surplusverbruik rekenen op een kWh-bedrag van 0,28€ tot 0,31€. Voor een elektrische auto die 20 kWh per 100 km verbruikt (laadverliezen inbegrepen), komt dat overeen met 5,6€ tot 6,2€ per 100 km. Om aan deze bedragen te komen moet je dus wel traag laden, zodat je capaciteitstarief niet de hoogte in gaat, anders zal het hogere capaciteitstarief je kWh-prijs verhogen. Een elektrische auto traag laden via het gewone stopcontact zorgt voor een belasting van 2 à 3 kW, maar via een thuislaadpaal kan je op één fase tot 7,4 kW gaan.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
“Om aan die bedragen te komen traag laden ivm capaciteitstarief”
Zelf metingen gedaan met een gekeurde kWh meter.
Bij laden aan 6A heb je 17% méérverbruik dan aan 32A. Wat je niet betaalt onder het capaciteitstarief betaal je aan kWh verbruik
In de loop van de maand een nieuwe EV zal de meting opnieuw doen
Dat capaciteitstarief is gewoon niet te vermijden als je een EV moet laden bovenop een huis dat voornamelijk door elektriciteit wordt aangedreven. Je mag dan nog zo je best doen om je verbruik te spreiden, het lukt niet. Hier toch niet. Misschien wel op de tekentafel van een ingenieur bij de VREG.
Volgens de boordcomputer 25+ kw. Effectief verbruik inclusief laadverliezen? moeilijk te meten, maar het is groen en fiscaal voordelig zonder ‘slimme’ accijns. (Voorlopig toch)
@Didier
met een Kia e-Niro van de eerste reeks (1f lader aan boord)
@didier, kan jij uitklaren waarom in de boordtabel die gepubliceerd is door de creg, een gemiddelde prijs staat op 55 €cent, Maar deze volgens uw gegevens 20 €cent lager ligt?
Dat capaciteitstarief kan mij gestolen worden, ik heb andere dingen te doen dan hele dagen met mijn verbruik te zitten puzzelen. Als de rekening omhoog gaat dan gaat ook het uurtarief voor mijn klanten omhoog. Ze hebben ons goed liggen met warmtepompen en elektrische wagens.