Thuis opladen tot 8% duurder in februari 2022
Ook in februari 2022 blijven de elektriciteitsprijzen doorstijgen. Welke invloed heeft dat op de kosten voor wie z’n elektrische auto thuis oplaadt?
Sinds een tweetal jaar schieten de elektriciteitsprijzen pijlsnel de hoogte in. Daarom gaan we iedere maand na hoeveel de kWh-prijs voor gezinnen gestegen of gedaald is ten opzichte van de voorgaande maand, en wat de invloed daarvan is voor wie z’n elektrische auto thuis laadt met netstroom.
Uit onze simulaties blijkt dat wie z’n EV thuis oplaadt, daarvoor 0,35€ tot 0,39€ per kWh betaalt voor het goedkoopst afgesloten contract in februari 2022. Het goedkoopste kWh-bedrag (0,35€) geldt voor gezinnen met de goedkoopste netbeheerder (Intergem), het duurste kWh-bedrag voor gezinnen met de duurste netbeheerder (Gaselwest). In januari 2022 was het nog 0,33€ tot 0,36€. In februari zitten we dus met een prijsstijging van 6% tot 8%.
Daardoor kost het nu voor een gemiddelde elektrische auto, die 20 kWh per 100 km verbruikt inclusief laadverliezen, 7,0€ tot 7,7€ per 100 km voor wie thuis laadt met netstroom.
LEES OOK: CNG-brandstof is verdubbeld in prijs
Vanaf maart zit er mogelijks een prijsdaling aan te komen, aangezien de BTW op elektriciteit verlaagd wordt van 21% naar 6% vanaf 1 maart 2022.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Vraag is of het nog rendabel zou zijn een EV te kopen nu het ernaar uitziet dat elektriciteit onbetaalbaar en onvoldoende aanwezig zal zijn.
@Franky alle energieproducten zijn duurder geworden. En fossiele brandstoffen gaan echt niet goedkoper worden lange termijn.
Een auto voor privégebruik kopen is nooit rendabel en altijd een verliespost.
Ik heb privé nog nooit geld verdiend door een auto privé aan te kopen.
Ik betaal voor mijn huishoudelijk afgenomen energie voor een vast contract trouwens nog altijd geen 30 eurocent per kWh. Het is een vast contract dus ook geen maandelijkse prijsstijgingen.
Blijkbaar nog een goedkopere energieleverancier dan deze van egear. 🙂
Recent laat Fluvius trouwens toe dat je voor de laadpaal ook particulier een bijkomende digitale meter met eigen EAN-nummer mag laten plaatsen zodat je voor het laadpunt aan goedkopere tarieven kan laden dan de gezinstarieven.
Zoals met alles moet je goed rondkijken en nadenken vooraleer je een electriciteits contact afsluit.
Onze energieleverancier is van 2021 naar 2022 ‘slechts’ 10%,duurder geworden. Dat lijkt me heel doenbaar, zeker als ik hoor dat er mensen zijn die hun voorschot met honderden of duizenden omhoog ging.
En omdat we zonnepanelen hebben is een groot deel van onze electriciteit ook goedkoper dan van het net.
Met de stijgende electriciteitsprijzen kan je ook maar beter investeren in zonnepanelen… een olieputje laten boren in de tuin is geen optie.
@Didier: ik geef het maar mee, dus geen geschiet.
Oude of lopende contracten gelden uiteraard voor meer mensen. Het is niet zo dat als je een EV gaat laden dat je dan een nieuw contract moet afsluiten.
Mijn kinderen hebben trouwens recent een gelijkaardig contract afgesloten aan dezelfde voorwaarden met ingang op 14/2/22. Wel een zestal weken moeten wachten maar het wachten was de moeite waard. Het kan dus wel. Het loont soms wel om eens de telefoon te nemen en een leverancier persoonlijk te contacteren ipv alleen af te gaan wat je online vindt.
En inderdaad, ze hebben recent zonnepanelen gelegd (wel niet voor een EV). En zo’n klanten zijn tegenwoordig gegeerd door een energieleverancier.
Franky, wie zegt dat elektriciteit onvoldoende aanwezig zal zijn? Hebt u daar concrete cijfers over? Elektriciteit is de enige vorm van energie die je zelf kan aanmaken (tenzij je zou rijden op brandhout), de beste garantie om de kost onder controle te houden.
@Geert is nochtans simpel; gemiddeld verbruikt een EV 3500 kwh per jaar. Er zijn 6.000.000 personenauto’s in Belgie. Als die allemaal vervangen worden door EV’s is dit hetzelfde als een toename van 6.000.000 gezinnen in Belgie. En nee dat kan ons net niet aan (fluxys zegt trouwens zelf)
JanB, u maakt de denkfout die zovelen maken: alsof alle auto’s van vandaag op morgen elektrisch zouden rijden. Dat zal een zeer geleidelijke evolutie zijn, over minstens 30 jaar. Tijd genoeg dus om het net aan te passen, dat zal nodig zijn, want de internationale auto-industrie zal niet op de rem gaan staan omdat het Belgisch net niet zou aangepast zijn. Daarnaast zijn er nu al 600.000 Vlaamse gezinnen die over een PV-installatie beschikken, en dat aantal neemt toe met gemiddeld 100 per dag, die hebben het net veel minder nodig.
Geert, weet ik ook wel dat het niet van vandaag op morgen zal zijn. Maar de benodigde energie is enorm, en het zal zeer de vraag zijn of die er over 30 jaar wel zal zijn. Zeker als je ziet hoe lang grote infrastructuurwerken er over doen (denk maar aan het GEN, Oosterweel). Als het er over 30 jaar moet zijn, kan men best maar meteen beginnen.
JanB, ze moeten niet meer beginnen, ze zijn al enkele jaren bezig. De benodigde energie is helemaal niet enorm: volgens Mobicenter VUB betekenen 10% EV een meerverbruik aan elektriciteit van 1,4%, perfect binnen de jaarlijkse schommelingen. Zonder rekening te houden met de gezinnen die zelf hun elektriciteit produceren via PV, en dat zijn juist diegenen die het meeste baat hebben bij een EV, dat ze straks ook als thuisbatterij zullen kunnen gebruiken. Waardoor EV niet de oorzaak van het probleem zullen zijn, maar een deel van de oplossing. Vergeet ook niet dat een EV minstens 3 keer energie-efficiënter is dan een ICE.