Deze elektrische SUV rij je voor minder dan 35.000€ (2024)
Met 600 km rijbereik. En het is eens geen Chinees!
Het Koreaanse autoconcern Kia heeft vandaag de Belgische prijs aangekondigd van de EV3, een compacte elektrische SUV.
Ze lanceren de EV3 als Long Range-versie, met een 81,4 kWh (bruto) batterij, voorwielaandrijving en 204 pk. Kia spreekt over een WLTP-rijbereik van ongeveer 600 km. Al verwachten wij dat het in praktijk zal uitkomen op een, nog altijd mooie, actieradius van plus minus 430 km in het tussenseizoen.
Deze auto zet Kia in de markt voor 41.190€. Dat is net te veel om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie van 5.000€, maar niet getreurd, Kia geeft momenteel een korting. Daarmee kan je de Kia EV3 nu kopen voor 39.090€. Trek je daar de Vlaamse premie van 5.000€ vanaf, dan rij je met een EV3 voor 34.090€.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die 5.000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
Later lanceert Kia overigens ook nog een goedkopere Standard Range-versie, met 54 kWh batterij (bruto), maar de prijs van deze auto is nog niet officieel bekend.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Zal die nog leverbaar zijn voor eind 2024 ? Anders zal je kunnen fluiten naar je premie.
Als het nog zolang zal duren. Het is het eerste waar een nieuwe regering op zal besparen.
Valt nog tezien wat je echt gaat krijgen voor 41200€
mooie accu grote wel TRAAG laden dubbel zo lang als hun andere EV models.
geschikt voor oma en opa of koppel zonder kinderen die tijd hebben om 40min stil te staan.
Persoonlijk maakt dit geen kans tegen Tesla voor hetzelfde geld. Veel sneller laden (en goedkoper laden) en het zigen laadnetwerk. Wel kleinere accu maar laad in 20min weer vol.
Tesla bied meer ruimte en zal nog altijd onklopbaar zijn op verbruik.
Zeer goed uitgeruste versie op voorraad in FR: 39.000eu. Vlaamse premie van toepassing! Ik ben er zeer tevreden van!
Snellaad kritiek hier is onjuist: 10 tot 80% in 30min. Maar ik moet het nog voor de eerste keer doen…. gewoon thuis in de stroom elke dag ik je komt op 99% van je verplaatsingen.
Heb een ev gekocht in maart. Tot nu toe blijven ze papieren bij vragen van de staat uit. Ben dus nog steeds aan het wachten op die 5000 €. Heb navraag gedaan bij de garage en daar meldde men mij dat nog niemand van zijn cliënteel dat geld ontvangen had.
Je moet de auto in je bezit hebben, en moet ingeschreven zijn op jouw naam. Pas als je een kopie van het inschrijvingsformulier hebt ingediend is de laatste stap voltooid. Bij mij stond ongeveer een maand nadien de premie op mijn rekening.
premie ging zeer vlot.
Tesla model y gekocht ophalen binnen 7 dagen en kon al aanvragen op dag van aankoop. Bij levering moest ik enkel nog de inschrijving fotograferen en dat hij betaald was.
Dan nog geen 14 dagen later stond het geld al op de rekening
Op zich mooie Ev maar mist al een warmtepomp bij de instapper….
Warmtepomp is gelukkig (!) niet standaard. Al eens stilgestaan bij het feit dat een warmtepomp zeer veel verbruikt om een koud interieur op temperatuur te brengen, en dat dat best lang duurt? Een klassieke elektrische verwarming zal in de koudere maanden, en daar zijn we vandaag al (vanmorgen 3,8°C) veel sneller het interieur kunnen opwarmen en dus comfortabeler zijn en zelfs minder verbruiken bij ochtendritten van minder dan 20 minuten. Het is pas als het interieur op temperatuur is dat een warmtepomp heel zuinig die temperatuur kan houden, maar dat is dus enkele voordelig voor langere ritten.
@BrunoV: waar je het vandaan haalt dat het heel lang duurt voor een EV met WP op temperatuur is weet ik niet maar mijn EV met standaard uitgeruste WP warmt het interieur in no time op. Voor ik twee km verder ben komt er al voldoende warme lucht uit de ventilatieopeningen.
Een warmtepomp verbruikt ook nooit meer dan dan een eenvoudige spiraalverwarming.
Een EV met WP heeft trouwens doorgaans ook nog een spiraalverwarming aan boord als hulpverwarming bij zeer lage buitentemperaturen. Het is dan, wanneer deze hulpverwarming ingeschakeld wordt, dat het verbruik veel hoger is. Maar een auto zonder de WP heeft altijd dat hogere verbruik.
Voor heel koude ritten kan je ook beter de stuurverwarming en stoelverwarming gebruiken. Verbruikt nauwelijks iets en je moet er het interieur niet nodeloos mee opwarmen.
Dit topic kan inmiddels ook wel een update gebruiken.
De minus 40K korting op het preproductiemodel van de LR EV3 model wordt inmiddels al niet meer aangeboden en is vervangen door de laagste versie van het SR EV3 model waarvan de prijzen inmiddels wel gekend zijn (Vanaf € 34.890 incl BTW voor de EV3 Business Standard autonomie).
Wie een auto koopt van 35 tot 40K om er hoofdzakelijk ritten van max. enkele km mee te doen zou beter ook eerst overwegen om een goedkoper voertuig aan te schaffen. Op zo’n korte afstanden haal je er de meerprijs van een EV tov een ICE nog altijd niet uit.
Dat je de Vlaamse korting alleen krijgt wanneer je voertuig al in bezit en ingeschreven is dat is inmiddels ook al achterhaald. De website van de Vlaamse overheid werd op dat vlak aangepast.
Indien het voertuig voor eind 2024 reglementair werd aangemeld krijg je alsnog de premie. Ook wanneer het pas in 2025 effectief wordt geleverd en ingeschreven.
@BrunoV,
Graag cijfers / bewijs hiervan.
Een warmtepomp heeft inderdaad niet meteen warme lucht, maar naar eigen ervaring komt er toch al warme lucht uit de roosters binnen enkele minuten.
Nog niet gemerkt dat het even duurde voor ik warme lucht had in mijn Model Y.
Wel nog geen echte winter meegemaakt met deze auto, dus zal wel zien of ik iets hiervan merk als het eens echt koud is (-10°C of kouder).
Mocht het me dan toch storen dat ik niet meteen warme lucht heb, dan kan je nog altijd gewoon voor je naar de auto gaat, de wagen reeds de cabine laten voorverwarmen voor je er bij bent.
Voor degene die hun auto ’s nachts aan de laadpaal hangen is dit nog beter want dan gebruik je zelfs helemaal geen stroom van de batterij!