De Jaguar I-Pace EV400 (2024) is een volledig elektrische SUV met een realistisch rijbereik van 300 km.
Jaguar I-Pace prijs
Een Jaguar I-Pace kopen kan in België vanaf 82.075€ inclusief BTW.
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Jaguar I-Pace EV400 | 82.075€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Jaguar I-Pace EV400 | |
---|---|
Leverbaar in België sinds | Juli 2020 |
Levertermijn [maanden] | 2 |
Specs & Prestaties
Spec | Jaguar I-Pace EV400 |
---|---|
Batterij [kWh] | 90 |
Batterij [kWh] Bruikbaar | 85 |
Aandrijving | Vierwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 470 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 300 |
0-100 km/u [s] | 4,8 |
Topsnelheid [km/u] | 200 |
Vermogen [kW/pk] | 294/400 |
Koppel [Nm] | 696 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 28 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | 0,29 |
EG2 Rijbereik en verbruik, zoals getest door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Jaguar I-Pace opladen
In onderstaande tabel vind je de realistische oplaadtijden van de Jaguar I-Pace, aan verschillende types laadpunten.
Laadpunt | Jaguar I-Pace EV400 | |
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 38u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 24u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 12u00EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 8u30EG3, EG4 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 8u30EG3 Beperkt tot 11kW |
| CCS DC 50 kW (10%-80%) | 75 minEG3 |
| CCS DC 350 kW (10%-80%) | 45 minEG3 Beperkt tot 100kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
EG4 Vanaf juni 2020 beschikt de I-Pace over een driefase-lader die laden aan 11 kW mogelijk maakt. De modellen die voorheen geproduceerd werden konden aan een 11 kW laadpaal slechts laden aan 3,7 kW vermogen.
Jaguar I-Pace laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van een Jaguar I-Pace EV400, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Type Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km | |
---|---|---|---|
ThuisEG5 | 0,24€ | 7,9€ | |
Publiek middelsnelEG6 | 0,45€ | 14,9€ | |
Publiek snelEG7 | 0,75€ | 24,8€ |
EG5 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG6 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG7 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Jaguar I-Pace EV400 |
---|---|
Lengte [mm] | 4682 |
Breedte [mm] | 1895 |
Breedte met spiegels [cm] | 2139 |
Hoogte [mm] | 1565 |
Wielbasis [mm] | 2990 |
Bodemvrijheid [mm] | 142 |
Draaicirkel [mm] | 11980 |
Koffer vooraan [liter] | 27 |
Koffer achteraan [liter] | 656 |
Koffer achteraan [liter] Achterbank neergeklapt | 1453 |
Leeggewicht [kg] | 2133 |
Dakbelasting [kg] | 75 |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Trekvermogen [kg] | 750 |
Zitplaatsen | 5 |
Deuren | 5 |
Isofix | Ja, 2 plaatsen |
Jaguar I-Pace belastingen
Als volledig elektrische auto kan de Jaguar I-Pace in België genieten van een gunstige fiscaliteit. Hieronder vind je de belangrijkste tarieven. Lees meer over belastingen en subsidies voor elektrische voertuigen hier. Raadpleeg steeds een fiscaal consulent om je te vergewissen van eventuele wijzigingen en voorwaarden.
Belasting | Jaguar I-Pace |
---|---|
Verkeersbelasting Vlaanderen | 0€ |
BIV Vlaanderen | 0€ |
Verkeersbelasting Wallonië | 83,56€ |
BIV Wallonië | 61,50€ |
Verkeersbelasting Brussel | 83,56€ |
BIV Brussel | 61,50€ |
Aftrekpercentage (zelfstandigen en vennootschappen) | 100% |
Foto’s
Beschrijving
De Jaguar I-Pace EV400 is een elektrische auto met 5 zitplaatsen.
Deze elektrische crossover wordt aangedreven door twee elektromotoren, één voor elke as, die elk goed zijn voor 200 pk en 348 Nm koppel. Het systeemkoppel en -vermogen komt uit op 696 Nm koppel en 400 pk. Daarmee sprint de auto in 4,8 seconden naar 100 km/u en z’n topsnelheid bedraagt 200 km/u.
Deze elektrische wagen beschikt over een vloeistofgekoeld lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 90 kWh. De accu zorgt voor een officiële actieradius van 470 km (WLTP). Wegens z’n hoog gewicht en z’n relatief hoge luchtweerstand, ligt de praktische reikwijdte een pak lager.
Meer actieradius door software-update
In december 2019 heeft Jaguar een software-update doorgevoerd die de efficiëntie van de I-Pace verbeterde en het rijbereik verhoogde. I-Pace rijders moesten hiervoor langsgaan bij de dealer, nieuwe I-Pace’s werden van het fabriek af uitgerust met de nieuwe software-versie. De update, waarvoor Jaguar de kennis opdeed in z’n eTrophy competitie, zorgt o.a. voor betere remenergie-recuperatie. Het officiële WLTP-rijbereik verhoogde niet door deze update, maar de realistische actieradius stijgt volgens Jaguar wel met 8%. Volgens onze testen steeg het realistische rijbereik van ongeveer 280 km tot 300 km.
Snelladen kan deze elektrische SUV via een 100 kW CCS-lader. Daarmee krijg je de accu tot 80% geladen in 45 minuten, op voorwaarde dat je de juiste publieke laadpaal gebruikt natuurlijk. De auto thuis volledig opladen aan een gewoon stopcontact kan tot 38 uur duren. Gebruik je een 7,4 kW wallbox, dan kan het in 12 uur.
Driefasen laden vanaf juni 2020
Vanaf juni 2020 introduceerde Jaguar een driefasen-lader op de I-Pace. Hierdoor wordt het mogelijk om aan een 11 kW laadpunt te laden met een vermogen van 11 kW. I-Pace’s die voor juni 2020 geproduceerd werden konden aan een dergelijke laadpaal slechts aan 3,7 kW laden.
De I-Pace conceptversie werd voorgesteld in november 2016 op het autosalon van Los Angeles en de productieversie kreeg z’n première op het autosalon van Genève in maart 2018. De auto kan besteld worden sinds mei 2018 en de eerste leveringen in België volgden eind 2018. Deze elektrische Jaguar vormt competitie voor de Tesla Model X en de Audi e-tron.
De productie wordt uitgevoerd door Magna Steyr in Oostenrijk.