Zoveel kost elektrisch laden bij Ionity laadpalen
Je elektrische auto opladen bij Ionity is relatief duur. Hoeveel het kost, en wie van voordeeltarieven geniet, kom je te weten op deze pagina.
Ionity is het grootste Europese snellaadpaalnetwerk buiten de Tesla Superchargers. Het bedrijf werd opgericht in 2017 door de grote Duitse autoconcerns.
Bij de lancering kostte laden bij Ionity 8€, ongeacht de hoeveel elektriciteit die je afnam. Op 31 januari 2020 veranderde Ionity z’n tariefplan. Sindsdien betaal je per kWh 0,79€. Ter vergelijking, bij de Tesla Superchargers betaal je ongeveer 0,30€ per kWh, maar de tarieven fluctueren.
Sommige automerken onderhandelden voordeeltarieven voor hun klanten. Bij Audi bijvoorbeeld kan je een laadabonnement nemen van 17,95€ per maand, en dan laad je bij Ionity voor 0,31€ per kWh.
Hieronder vind je een overzicht van alle merken die voordelige Ionity tarieven aanbieden.
Automerk | Laadabonnement Tarief (per maand) | Ionity Tarief (kWh-prijs) |
---|---|---|
Audi | 17,95€ | 0,31€ |
Mercedes | 0€ (eerste jaar) Prijs tweede jaar onbekend | 0,29€ |
Polestar | 0€ | 0,35€ |
VW | 0€ (VW Charge Go) | 0,55€ |
VW | 9,99€ (VW Charge Plus) | 0,30€ |
Thuis laden
Uiteraard is thuis laden nog altijd de goedkopere oplossing. In Vlaanderen betalen particuliere klanten 0,19€ tot 0,22€ per kWh voor een nachtelijke laadsessie. Grote bedrijven en KMO’s weten vaak nog veel betere tarieven te bemachtigen.
3 bedenkingen:
Hyundai en Kia maken deel uit van de Ionity groep en bieden niks aan?
Sporadische Ionity klanten die echt groene energie tanken thuis met PV 18€/mnd laten betalen?
Los van de merken: iedere EU burger heeft mee helpen betalen aan de uitrol van dat laadnetwerk, krijgen we dan geen (gratis) abonnement?
Het feit dat laadprijs wordt gekoppeld aan de aankoop van een wagen is geen goede zaak voor de EV zaak.
Het publiek is dit niet gewend bij fossiele brandstoffen en zal het naar mijn mening ook niet smaken bij snelladers. Of je nu een tweedehands auto van 3500 of een dikke bakv an 60000 euro voltankt, de prijs per liter en bij benadering per km is gelijkaardig. Daar moet je dus ook bij de aankoop van de auto niet bij stilstaan.
Ik vind het feit dat je een abonnement moet betalen helemaal absurd. Hoe vaak heb je zo’n snellader eigenlijk nodig, zeker als men thuis kan laden? Enkel bij lange afstanden die de range van de auto overtreffen. Voor de meeste mensen is dat slechts enkele keren per jaar het geval.
Ik hou niet van de richting waarin dit aan het gaan is. Laden zou simpel, eenduidig en goedkoop moeten zijn (goedkoper dan tanken alleszins), voor iedereen, ongeacht welke auto je bezit.
Je zou ervan verschieten hoeveel mensen niet kunnen dekker goedkoop thuis laden. Denk aan mensen die in een appartement wonen, in een rijhuis, huis zonder oprijlaan,… Die laden dus vaak bij Ionity en consoorten.
Wel gek dat iedereen op zn achterste poten staat voor wat betreft Ionity maar ze wel vergeten dat allego zelfs duurder is…
Zoals altijd gaat het hier om geld en macht en de kleine man moet de rekening weer eens betalen.er zijn al mensen genoeg die niet weten hoe ze nog zo een dure auto kunnen kopen belgie streeft naar de rijken rijker te maken en de armen nog armer de middelklasse moet verdwijnen.
Auto rijden moet voor iedereen haalbaar zijn .
Is dit de mannier om minder autô in het verkeer
Wanneer gaat men eens toegeven dat heel dat klimaat gedoe de beste mannier is om veel heel veel geld binnen te krijgen van de gewone werkende man of vrouw. Wie zich een dure auto kan permitteren mag goedkoop vervuilen. Geen enkele electriche auto is minder schadelijk of vervuilend, wel hoe meer km men rijd met gelijk welke brandstof. Eerlijk voor iedereen betalen per km zonder bijkomende taksen. Auto niet gebruiken kost dan niets maar nu betalen electriche wagens geen accijzen geen biv geen of bijna geen taks bijna gratis tanken. Waar is eerlijkheid in België als dat niet discrimineren is wat dan wel.De oplossing ligt voor de hand alle nu aanwezige politiekers buiten 1/4 van het aantal allen andere ervaren mensen ieder in zijn eigen vak en kennis, niet een of andere universiteir die van bijna niets ervaring heeft ,de juiste mensen op de juiste plaats dan pas zal men respect hebben voor de politiek.sorry moest dit alles even gezegd wetende dat het niets zal veranderen, maar men moet weten nu is men wel heel corrupt bezig is en blijven duren zal het niet, eenmaal ontploft de bom die men aan het ontwikkelen is.Heel stom en jammer voor politiekers met een zogezegd hoog ecu .
Dvdw
als we het dan toch perse over eerlijkheid moeten hebben,
hoe eerlijk is het dat diesel in be gedurende 10 tallen jaren bevoordeeld werd tov benzine?
oa door diezelfde lager taxen en btw?
zijn we de premie’s op euro 3 diesel van een jaar of 10 reeds vergeten?
dezelfde diesels die nu na amper 10 jaar verketterd worden en op verschillende plaatsen niet meer binnenmogen?
om van de onzin over vervuiling nog maar te zwijgen,of zijn we de vele olierampen vakkundig in de doofpot gestopt door de olielobby alweer vergeten?
is de hele bedrijfs en salariswagen politiek in be zo eerlijk tov een grote meerderheid die er niet van kunnen profiteren?
er is geen eerlijkheid,niet in de politiek in het dagelijks leven nog in de autoindustrie.
die eerlijkheid is er nooit geweest.
we hebben met het ev verhaal gewoon weer iets gevonden om op te kakken.
wat die dure ionity betreft,
niemand word verplicht om aan te sluiten.
ik ga alvast geen duur maandelijks abonnement nemen om 1 a 2 keer per jaar een dure snellader te gebruiken.
providers zonder abonnement(en veel goedkoper) genoeg om aan te sluiten.
90% heeft dat duur speelgoed nergens voor nodig.
de andere 10% laat zijn rekening wel door de firma betalen en hoeft niet te zeuren over een prijs.
@Kris: Allego is 0,69 €/kwh
Hoezo op een EV betaal je geen taksen?
De ene wil een punt maken dat EV veel te duur is en de andere dat je er (bijna) geen taksen op moet betalen?
Nou op die (volgens sommigen dan toch) veel te dure EV betaal je ook 21% BTW op de verkoopprijs.
Hoe duurder je EV, hoe meer taksen je betaalt.
Het kan dus best zijn dat je op een “dure” EV zonder BIV en (tijdelijk) geen verkeersbelasting in totaal meer taksen betaalt dan op je goedkope benzine fossiel of tweedehands dieseltje.
Tenslotte wordt niemand verplicht een EV te kopen.
@Stefan: Allego betaal je gewoon met je Eins kaart, 0,32€ per kWh
Men zal de mensen echt kunnen overtuigen om met een EV te rijden. Aan 0,79€ en een verbruik van 20kWh/100km betaal je bijna 16€ per 100km. Als je dat omrekent naar de goedkoopste fossiele brandstof val je achterover.
Die 20kWh/100km in de winter of met snelweg rijden op snelwegen tijdens vakanties.
Bij andere 50kW lader beginnen de prijzen naar deze van ionity te kruipen.
En straks betaalt iedereen nog eens per km.
Er zijn momenteel ook weinig alternatieven voor Ionity als je naar het zuiden wil reizen (en geen Tesla bezit).
Maar Ionity is niet nodig voor de dagelijkse verplaatsingen. In het slechtste geval kun je thuis niet laden (conservatief genomen heeft 50% van de Vlamingen een oprit/garage.)
Je kunt nog steeds laden op goedkope laadpalen in het straatbeeld of bij destinations (parkings etc.) terwijl je iets gaat doen. Ionity is in mijn ogen alleen nodig bij een lange reis die verder gaat dan de range van je EV.
Hoewel ik ook wou dat er meer concurrentie was, is dit geen argument tegen de kostreductie van elektrisch rijden.
@Markske: als je alleen uitzonderlijke nadelen op een rij zet overtuig je natuurlijk niemand.
Laat me raden, jij rijdt nog niet met een BEV?
Zelf ben ik al aan mijn tweede BEV toe en nog nooit zo goedkoop gereden. Ionity heb ik nog nooit gebruikt. 79 c€/kWh heb ik ook nog nergens aangerekend gekregen.
Door de band genomen is het 25 tot 33 c/kWh.
DC50 laad ik hoofdzakelijk bij de Lidl en gratis. Ik ken geen enkel warenhuis dat gratis benzine/diesel ter beschikking stelt tijdens het winkelen.
20 kWh/100 km verbruik ik ook nooit. Ik hou me altijd aan de snelheidsregels en dan kom ik op een jaargemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km of een 17 kWh gerekend vanaf de laadpaal (incl. laadverliezen).
En wat je straks al dan niet moet betalen is nu niet van toepassing. Dat is kijken in je glazen bol. En in mijn glazen bol zie ik niet dat fossiel rijden per km dan goedkoper gaat worden dan elektrisch.
Ik heb ook zonnepanelen waardoor het elektrisch rijden praktisch gratis is. Een oliebron of waterstofinstallatie was thuis niet haalbaar.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook mensen niet die 1.000 km over de snelweg razen om op vakantie te gaan en dan wakker liggen van die één of twee keer per jaar dat ze een hogere prijs aan een snellaadpaal moeten betalen. Je vergelijking slaat ook in dit geval nergens op. Fossiel brandstof tanken is ook langs de snelweg het duurst. Je moet dan niet vergelijken met de goedkoopste fossiele brandstof. Je moet de prijzen van fossiele brandstof langs de snelweg vergelijken met elektrisch snelladen langs de snelweg en de goedkoopste manier van fossiel tanken met de goedkoopste manier van elektrisch laden.
Ik ga de goedkoopste manier van elektrisch laden (nul euro) toch ook niet vergelijken met de prijs van het tanken van RON98 langs de snelweg of de péage om een punt te maken?
Ionity abonnement van 18 € per maand, 0.35 € per kwh, bij +- 15000 km reisafstanden per jaar betaal ik 1200 € abo inbegrepen, zonder abo is het 0.75 € per kwh zoiets van 2100 € per jaar,
Met een 2.2 l diesel E 6 komen die 15000 km op +- 1900 € + de onderhoudskosten, kies maar.
Maar wij hebben zonnepanelen, dus bij zonnige dagen 0 € per kwh en bij de +-12000 km stadsverkeer is dat een serieuze besparing.
Hyundai Ioniq 5 is de nieuwe aanwinst, levering Maart 2022