De Hyundai Kona Electric is een compacte SUV met volledig elektrische aandrijving. De auto was in België nieuw te koop van eind 2018 tot eind 2020. Begin 2021 werd hij vervangen door een facelift-versie.
Hyundai Kona Electric prijs
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Hyundai Kona Electric 39,2 kWh | 37.999€ |
Hyundai Kona Electric 64,0 kWh | 44.999€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Specs & Prestaties
Hyundai Kona Electric | 39 kWh | 64 kWh |
---|---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] | 39,2 | 64 |
Aandrijving | Voorwiel | Voorwiel |
Rijbereik [km] (WLTP) | 289 | 484 |
Snellaadtechnologie | CCS | CCS |
Max. laadvermogen [kW] | 100 | 100 |
0-100 km/u [s] | 9,3 | 7,6 |
Topsnelheid [km/u] | 167 | 167 |
Vermogen [pk] | 135 | 204 |
Koppel [Nm] | 395 | 395 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA | NA |
Afmetingen
Afmetingen | Kona EV |
---|---|
Lengte [mm] | 4180 |
Breedte [mm] | 1800 |
Breedte met spiegels [cm] | NA |
Hoogte [mm] | 1570 |
Hoogte met dakrails [mm] | NA |
Wielbasis [mm] | 2700 |
Bodemvrijheid [mm] | NA |
Koffer [liter] | 373 |
Gewicht [kg] | NA |
Foto’s
Bekijk hier alle foto’s.
Beschrijving
De Hyundai Kona EV is een volledig elektrische auto die gebaseerd is op de Kona met verbrandingsmotor (die in 2017 op de markt kwam). De elektrische versie kreeg z’n wereldpremière in maart 2018, op het autosalon van Genève.
Deze elektrische SUV was leverbaar met een 39,2 kWh of een 60 kWh lithium-ion polymeerbatterij. De eerste beschikt over een theoretisch WLTP-rijbereik van 289 km, de tweede doet het met 449 km.
De auto wordt voorwielaangedreven door een elektromotor met 395 Nm koppel. In de 39,2 kWh levert deze 135 pk en in de 64 kWh versie 204 pk. De 0 tot 100 acceleratie doet de 39 kWh in 9,3 seconden, terwijl de 64 kWh het in 7,6 seconden klaarspeelt. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 167 km/u.
De Kona Electric een 100 kW CCS-lader. Aan een geschikte laadpaal kan je de 64 kWh batterij daarmee tot 80% laden in net geen uur.
Aangezien de batterij weggewerkt zit onderaan in het midden van de auto (zoals bij een Tesla), verliest deze elektrische SUV niet aan kofferruimte. Hij doet het met 373 liter, wat zelfs 12 liter meer is dan bij een gewone Kona.
Esthetisch onderscheidt de elektrische Kona zich vooral van de gewone door de gesloten grille, een designelement dat hij overgenomen heeft van de elektrische Hyundai IONIQ.
De eerste leveringen van deze auto in België vonden plaats in het najaar van 2018. Eind 2020 ging hij uit het gamma om plaats te maken voor de gefacelifte versie.