Dit is de volledig nieuwe Hyundai Kona (2023)
Hyundai heeft een nieuwe, tweede generatie, Kona klaar. Deze compacte SUV is verkrijgbaar met o.a. een hybride en een elektrische aandrijflijn en komt in 2023 op de markt.
De huidige Hyundai Kona kwam in 2017 op de markt. De auto kreeg in 2020 een facelift, maar de basis draait ondertussen dus 6 jaar mee. Hyundai acht de tijd nu rijp voor een volledig nieuwe generatie.
Die nieuwe generatie ziet er meteen een vleugje futuristischer uit dankzij de lange doorlopende lichtstrip aan de voorkant, een element dat doet denken aan de Tesla Cybertruck. Ook de lichtsignatuur aan de achterkant houdt van lijntjes. De Kona is verder iets groter geworden dan het uittredende model.
Net als de eerste generatie wordt ook de nieuwe leverbaar met klassieke benzinemotoren, een hybride motor en een volledig elektrische aandrijflijn. Hyundai geeft nog geen technische details, maar aangezien de Kona z’n genen deelt met de nieuwe Kia Niro, zullen er allicht overlappen zijn. De Niro doet het met een 64,8 kWh batterij (netto) en een 150 kW elektromotor op de vooras. De Niro blinkt uit in efficiëntie, waardoor we vermoeden dat ook de nieuwe Kona heel wat bruikbare kilometers uit zijn accu zal puren.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Als de Kona inderdaad dezelfde technologie meekrijgt als de Niro, dan zal ook de Kona niet de prachtige laadtech hebben als de Ioniq5/EV6. En dat zou heel erg jammer zijn, want dat snelladen is toch een belangrijk argument om toch voor de EV te gaan ipv voor de PHEV.
Snelladen aan erg hoge snelheden is alleen een voordeel voor wie regelmatig veel km’s aflegt via autosnelwegen. Super snellaadstations vind je dan ook overwegend langs autosnelwegen.
De doorsnee gebruiker die overwegend thuis wil laden of aan een openbare 11/22 kW AC laadpaal of 50 DC laadpaal heeft weinig aan die laadsnelheden. En al zeker niet voor de meerprijs die voor zulke
technologie gevraagd wordt. Een meerprijs welke zowel geldt voor de aankoopprijs als de kWh-prijs.
En dan heb je nog de levertermijnen van 12 tot 18 maanden voor de Ioniq5/EV6. Tegen dat je zo’n EV effectief geleverd krijgt is hij technisch al achterhaald.