Overzicht van alle hybride wagens (HEV) die momenteel (2024) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België. Het gaat op deze pagina over de “full hybrides”, niet over stekker- of milde hybrides. Alle auto’s in dit overzicht rijden op benzine, er zijn momenteel geen full hybrid diesels op de markt in België.
Bekijk hier alle toekomstige hybrides
Laatste update: 18 november 2024
Dit overzicht wordt continu bijgewerkt.
Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.
Foto | Auto | Prijs | ⛽ |
---|---|---|---|
Dacia Duster Hybrid 1,0kWh* | 142pk | FWD | 4,9 | ||
Dacia Jogger Hybrid 1,0kWh* | 142pk | FWD | 25.290€ | 4,8 | |
Liever een plug-in? Configureer deze op cupra.be | 48.875€ | ||
Ford Kuga Hybrid 0,9kWh* | 180pk | FWD | 42.830€ | 5,3 | |
Ford Kuga Hybrid 0,9kWh* | 183pk | AWD | 44.580€ | 5,7 | |
Honda Civic Hybrid 0,8kWh* | 184pk | FWD | 37.790€ | 4,7 | |
Honda CR-V Hybrid 0,8kWh* | 184pk | FWD | 48.150€ | 5,9 | |
Honda CR-V Hybrid 0,8kWh* | 184pk | AWD | 50.200€ | 6,6 | |
Honda HR-V Hybrid 0,7kWh* | 129pk | FWD | 33.145€ | 5,4 | |
Honda Jazz Hybrid 0,7kWh* | 107pk | FWD | 28.970€ | 4,5 | |
Honda Jazz Crosstar Hybrid 0,7kWh* | 107pk | FWD | 31.970€ | 4,8 | |
Honda ZR-V Hybrid 1,0kWh | 184pk | FWD | 42.600€ | 5,8 | |
Hyundai Kona Hybrid 1,2kWh* | 141pk | FWD | 32.449€ | 4,6 | |
Hyundai Santa Fe Hybrid 1,2kWh* | 215pk | FWD | 60.999€ | 6,4 | |
Hyundai Santa Fe Hybrid AWD 1,2kWh* | 215pk | AWD | 62.999€ | 6,9 | |
Hyundai Tucson Hybrid 1,2kWh* | 215pk | FWD | 39.999€ | 5,6 | |
Kia Niro Hybrid 1,0kWh* | 141pk | FWD | 33.190€ | 4,4 | |
Kia Sorento FWD Hybrid 1,2kWh* | 215pk | FWD | 53.290€ | 6,6 | |
Kia Sorento AWD Hybrid 1,2kWh* | 215pk | AWD | 60.290€ | 7,0 | |
Kia Sportage Hybrid 1,2kWh* | 230pk | FWD | 41.390€ | 5,6 | |
Lexus ES 300h 0,7kWh* | 218pk | FWD | 55.700€ | 5,1 | |
Lexus LBX Hybrid 0,8kWh* | 136pk | FWD | 33.580€ | 4,5 | |
Lexus LM 350h AWD 1,0kWh* | 250pk | AWD | 124.790€ | 6,7 | |
Lexus LS 500h RWD 1,5kWh* | 359pk | RWD | 7,7 | ||
Lexus LS 500h AWD 1,5kWh* | 359pk | AWD | 127.230€ | 9,9 | |
Lexus NX 350h FWD 0,8kWh* | 244pk | FWD | 55.850€ | 5,7 | |
Lexus NX 350h AWD 1,3kWh* | 244pk | AWD | 63.450€ | 6,0 | |
Lexus NX 350h AWD Overtrail 1,3kWh* | 244pk | AWD | 74.170€ | 6,3 | |
Lexus RX 350h 1,3kWh* | 250pk | AWD | 70.130€ | 6,4 | |
Lexus RX 500h 1,3kWh* | 371pk | AWD | 95.750€ | 8,1 | |
Lexus UX 300h 1,2kWh* | 199pk | FWD | 42.330€ | 4,7 | |
Lexus UX 300h AWD 1,2kWh* | 199pk | AWD | 54.560€ | 5,0 | |
MG 3 Hybrid 1,5kWh* | 194pk | FWD | 19.985€ | 4,4 | |
MG ZS Hybrid 1,5kWh* | 196pk | FWD | 25.285€ | 5,1 | |
Mazda 2 Hybrid 0,7kWh* | 116pk | FWD | 27.790€ | 3,8 | |
Nissan Juke Hybrid 1,0kWh* | 143pk | FWD | 33.000€ | 5,0 | |
Nissan Qashqai Hybrid 1,8kWh* | 190pk | FWD | 42.890€ | 5,3 | |
Nissan X-Trail Hybrid 1,8kWh* | 204pk | FWD | 48.850€ | 5,8 | |
Nissan X-Trail Hybrid AWD 1,8kWh* | 213pk | AWD | 51.650€ | 6,3 | |
Renault Arkana Hybrid 1,2kWh | 145pk | FWD | 30.350€ | 4,8 | |
Renault Austral Hybrid 1,7kWh* | 200pk | FWD | 36.800€ | 4,6 | |
Renault Captur Hybrid 1,2kWh* | 145pk | FWD | 28.500€ | 4,6 | |
Renault Clio Hybrid 1,2kWh | 145pk | FWD | 22.400€ | 4,1 | |
Renault Espace Hybrid 1,7kWh* | 200pk | FWD | 43.900€ | 4,6 | |
Renault Rafale Hybrid 1,7kWh* | 200pk | FWD | 44.000€ | 4,7 | |
Renault Symbioz Hybrid 1,2kWh | 145pk | FWD | 32.000€ | 4,5 | |
Suzuki S-Cross Hybrid 0,8kWh* | 102pk | FWD | 33.849€ | 5,2 | |
Suzuki S-Cross Hybrid AWD 0,8kWh* | 102pk | AWD | 37.249€ | 5,8 | |
Suzuki Swace Hybrid 0,7kWh* | 98pk | FWD | 33.499€ | 4,5 | |
Suzuki Vitara FWD Hybrid 0,8kWh* | 102pk | FWD | 32.999€ | 5,1 | |
Suzuki Vitara AWD Hybrid 0,8kWh* | 102pk | AWD | 35.499€ | 5,6 | |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid 1,0kWh* | 140pk | FWD | 35.320€ | 4,4 | |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Touring 1,0kWh* | 140pk | FWD | 36.360€ | 4,6 | |
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring 1,0kWh* | 197pk | FWD | 38.260€ | 4,6 | |
Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid 1,0kWh* | 140pk | FWD | 37.880€ | 5,1 | |
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid 1,0kWh* | 197pk | FWD | 39.280€ | 5,1 | |
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i 1,0kWh* | 197pk | AWD | 43.460€ | 5,3 | |
Toyota C-HR 1.8 Hybrid 1,0kWh* | 140pk | FWD | 37.760€ | 4,7 | |
Toyota C-HR 2.0 Hybrid 1,0kWh* | 197pk | FWD | 43.770€ | 4,8 | |
Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i 1,0kWh* | 197pk | AWD | 53.240€ | 5,1 | |
Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD-i 1,5kWh* | 190pk | AWD | 83.810€ | 7,0 | |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 1,3kWh* | 218pk | FWD | 44.950€ | 5,6 | |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD 1,3kWh* | 222pk | AWD | 51.190€ | 5,8 | |
Toyota Yaris Hybrid 0,7kWh* | 116pk | FWD | 26.690€ | 3,8 | |
Liever een plug-in? Configureer deze op cupra.be | 48.875€ | ||
Toyota Yaris Hybrid 0,7kWh* | 130pk | FWD | 32.870€ | 4,2 | |
Toyota Yaris Cross Hybrid 0,7kWh* | 116pk | FWD | 31.474€ | 4,4 |
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering inclusief BTW, in België.
✪ ⛽ : het officiële WLTP-brandstofverbruik (liter per 100 km) .
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Wat zijn hybride wagens?
Hybride auto’s worden aangedreven door een verbrandingsmotor én een elektromotor, waarbij een batterij de elektromotor van stroom voorziet. Dit concept werd populair door de introductie van de Toyota Prius in 1997.
Remenergie recupereren
Bij gewone auto’s gaat remenergie verloren in warmte. Bij hybrides daarentegen kan de remenergie deels gerecupereerd worden via de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij. Door dit mechanisme is het verbruik van een hybride doorgaans gunstiger dan dat van een gewone auto. Een nadeel is wel dat de elektromotor en de accu extra gewicht toevoegen wat weer nadelig is voor de brandstofconsumptie. Een volledig elektrische auto gebruikt trouwens hetzelfde mechanisme om remenergie te recupereren.
Bij de gewone “full” hybride, of wat Toyota met een marketing-term de “zelfopladende hybride” noemt, hebben de batterijen gewoonlijk een relatief kleine accucapaciteit (meestal ongeveer 1 kWh). Om de verbruiks- en CO2-waarden verder te doen dalen zijn grotere accu’s nodig. Met een grotere accu kunnen hybrides immers langere tijd elektrisch rijden en dus minder benzine verbruiken. Daarom werden vanaf +- 2014 de zogenaamde plug-in hybrides geïntroduceerd. Die hebben een grotere accu die ook via het net kan opgeladen worden (vandaar “plug-in”). Door de grotere batterij en de laadtechnologie zijn de plug-in hybrides duurder in aankoop dan gewone hybrides. Een overzicht van plug-in hybrides vind je hier.
Het verschil met milde hybrides
Sinds 2018 doen ook de milde hybrides meer en meer hun intrede. Milde hybrides beschikken gewoonlijk over een kleinere batterij en een minder krachtige elektromotor dan een gewone “full” hybride.
De milde hybride is in feite een doorgedreven start-stop systeem. Hier kan je er alle details over lezen.