X

Deze 18 plug-in hybrides zijn ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar

We geven een overzicht van de plug-in hybrides die ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen in België.

Op 1 januari 2020 wordt de Belgische fiscaliteit voor bedrijfswagens weer een pak strenger. Dat heeft niet enkel z’n weerslag op gewone wagens, maar ook op geëlektrificeerde auto’s. Om, zoals voorheen, nog van 100% aftrekbaarheid te kunnen genieten, komt het er voor de plug-in hybride op aan om minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kg wagengewicht te hebben, én een CO2-uitstoot van maximaal 42 gram per km (NEDC 2.0).

In dit artikel geven we een overzicht van wagens die aan de regels voldoen voor 100% aftrekbaarheid in 2020. Hou er wel rekening mee dat de duurder uitgeruste versies van onderstaande modellen, bijvoorbeeld door extra gewicht of minder efficiënte banden, soms juist uit de boot vallen voor 100% aftrekbaarheid. Overleg dus steeds in detail met je dealer en boekhouder vóór je tot een aankoop overgaat.

1. BMW 225xe

BMW heeft z’n 225xe recent van een grotere batterij voorzien (10 kWh), waardoor de auto ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar is. Bekijk hier de prijs van de 225xe.

2. BMW 330e

Sinds 2019 heeft BMW een gloednieuwe 3-serie in het gamma. Deze zevende generatie (G20) is net als z’n voorganger (F30) verkrijgbaar met de plug-in hybride 330e aandrijflijn. De 330e (G20) beschikt over een batterij die genoeg capaciteit heeft (12 kWh) om je boekhouder 100% aftrekbaar in de boeken te laten schrijven.

Voorlopig is de 330e enkel leverbaar als berline, maar in 2020 komt hij ook als touring (G21) op de markt. Of die ook 100% aftrekbaar wordt is nog niet duidelijk. Bekijk hier de prijs van de 330e.

3. BMW 530e

Net als de 225xe, werd ook de batterij van de 2017 530e opgekieteld tot een niveau dat de Belgische fiscus aanvaardbaar vindt. Daardoor is de plug-in hybride 5-reeks ook in 2020 voor 100% aftrekbaar, al is dit niet het geval voor sommige uitvoeringen (bijvoorbeeld de xDrive met vierwielaandrijving). Bekijk hier de prijs van de BMW 530e.

4. BMW i8

Ook de BMW i8 (148.500€) blijft in 2020 voor 100% aftrekbaar, al geldt dat enkel voor de coupé. De roadster moet het met 98% stellen.

5. BMW X5 xDrive45e

Ook de nieuwe, vierde generatie, 2019 BMW X5 (G05) is leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. De xDrive45e (79.900€) is dankzij z’n aanzienlijke 24 kWh batterij voor 100% aftrekbaar in 2020.

6. Hyundai Ioniq PHEV

De Hyundai Ioniq PHEV (37.749€) blijft in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar.

7. Kia Niro PHEV

Bij Kia kan je de plug-in hybride Niro (37.640€) krijgen als 100% aftrekbare auto.

8. Kia Optima PHEV

Ook de Kia Optima plug-in hybride break en sedan (47.440€) mogen in 2020 voor 100% afgetrokken worden.

9. Mercedes A 250e

Bij Mercedes mag de nieuwe A 250e (foto boven dit artikel) op je lijstje van fiscaal interessante wagens voor 2020. Hoewel Mercedes het ons nog niet bevestigd heeft, mag je er quasi zeker van uit gaan dat hij dankzij z’n degelijke 15,6 kWh batterij, en z’n lage officiële CO2-uitstoot, voor 100% aftrekbaar zal zijn. Bekijk hier de prijs.

10. Mercedes B 250e

Ook de nieuwe Mercedes B 250e gaat zo goed als zeker voor 100% aftrekbaar in de boeken van je bedrijf.

11. Mitsubishi Outlander PHEV

De plug-in hybride Mitsubishi Outlander (40.990€) beschikt over voldoende batterijen, en een voldoende laag CO2-cijfer (40 g/km, NEDC 2.0), om in 2020 voor 100% aftrekbaar te zijn.

12. Toyota Prius plug-in

Ook Toyota’s enige plug-in hybride, de Prius PHV (42.650€), mag voor 100% afgeschreven worden in 2020.

13. Volvo XC40 PHEV

Bij Volvo mag een groot deel van het plug-in hybride gamma voor 100% in de boeken geschreven worden. We beginnen bij de XC40 T5 Twin Engine (45.980€), een compacte plug-in hybride SUV. 100% aftrekbaar in 2020.

14. Volvo S60 PHEV

De S60 sedan is verkrijgbaar met drie verschillende hybride aandrijflijnen: de T6 Twin Engine (57.550€), T8 Twin Engine en de T8 Polestar Engineered. De T6 en T8 Twin Engine mogen allebei voor 100% worden afgetrokken op de zaak in 2020.

15. Volvo V60 PHEV

Ook de V60 break is verkrijgbaar met drie verschillende plug-in hybride aandrijflijnen. De T6  Twin Engine (62.600€) en T8 Twin Engine mogen voor 100% worden afgetrokken in 2020, de T8 Polestar Engineered niet.

16. Volvo S90 PHEV

We sluiten het Volvo gedeelte af met de S90 T8 Twin Engine (71.050€), een plug-in hybride limousine. Ook die mag in 2020 voor 100% afgeschreven worden.

Welke Volvo plug-in hybrides zijn dan minder aftrekbaar? De S60 T8 Polestar Engineered (97,2%), de V60 T8 Polestar Engineered (97,2%), de XC60 T8 Twin Engine (99%), de XC60 T8 Polestar Engineered (50%), de V90 T8 Twin Engine (98,5%) en de XC90 T8 Twin Engine (50%).

17. VW Golf GTE

De Volkswagen Golf GTE (41.050€), die in 2019 even uit het gamma ging wegens een laattijdige WLTP-homologatie, is ondertussen opnieuw te bestellen. De batterij heeft geen wijzigingen ondergaan, en toch blijft de Golf GTE in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar.

18. VW Passat GTE

Ook Volkswagen’s vernieuwde Passat GTE mag plaats nemen in dit lijstje. Sinds oktober 2019 is de plug-in hybride Passat leverbaar met 31% meer accucapaciteit (13 kWh i.p.v. 9,9 kWh). De Passat GTE is leverbaar als berline en als break (Variant).

Wat na 2020?

De grens van 42 gram CO2 per km komt uit de volgende formule voor de berekening van het aftrekpercentage: 120% – (0,5 x coëfficient x CO2/km). De coëfficiënt in de formule bedraagt 1 voor diesels, 0,90 voor aardgas (indien fiscale pk maximaal 11 is) en 0,95 voor alle andere auto’s (ook de plug-in hybrides dus).

Voor de CO2-waarde wordt in 2020 het zogenaamde NEDC 2.0 getal genomen. Dit is een WLTP-waarde die teruggerekend werd naar NEDC. Vanaf 2021 zal voor de federale fiscaliteit echter de stengere WLTP-waarde genomen worden voor nieuwe wagens.

Het is echter nog niet duidelijk wat er zal gebeuren met het aftrekpercentage in 2021, voor echte plug-in hybrides die in 2020 ingeschreven werden. De nieuwe federale regering (die er nog niet is) zal moeten beslissen of hiervoor de NEDC 2.0 of de WLTP CO2-waarde gebruikt wordt in de formule voor het aftrekpercentage. Gebruik van het WLTP CO2-getal zal in veel gevallen tot een lager aftrekpercentage leiden. De plug-in hybride (en bij uitbreiding, alle bedrijfswagens met verbrandingsmotor) is fiscaal dus nog altijd omringd door onzekerheid.

P.S.: De kenners onder jullie zullen zich nu afvragen of de BMW X1 xDrive25e, BMW X3 xDrive30e, de DS7 E-Tense, de Mercedes C PHEV’s of de Opel Grandland X PHEV niet thuis horen in de lijstje. We hebben de respectievelijke invoerders gecontacteerd, maar ze konden ons nog geen uitsluitsel geven.