Deze 18 plug-in hybrides zijn ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar
We geven een overzicht van de plug-in hybrides die ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen in België.
Op 1 januari 2020 wordt de Belgische fiscaliteit voor bedrijfswagens weer een pak strenger. Dat heeft niet enkel z’n weerslag op gewone wagens, maar ook op geëlektrificeerde auto’s. Om, zoals voorheen, nog van 100% aftrekbaarheid te kunnen genieten, komt het er voor de plug-in hybride op aan om minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kg wagengewicht te hebben, én een CO2-uitstoot van maximaal 42 gram per km (NEDC 2.0).
In dit artikel geven we een overzicht van wagens die aan de regels voldoen voor 100% aftrekbaarheid in 2020. Hou er wel rekening mee dat de duurder uitgeruste versies van onderstaande modellen, bijvoorbeeld door extra gewicht of minder efficiënte banden, soms juist uit de boot vallen voor 100% aftrekbaarheid. Overleg dus steeds in detail met je dealer en boekhouder vóór je tot een aankoop overgaat.
1. BMW 225xe
BMW heeft z’n 225xe recent van een grotere batterij voorzien (10 kWh), waardoor de auto ook in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar is. Bekijk hier de prijs van de 225xe.
2. BMW 330e
Sinds 2019 heeft BMW een gloednieuwe 3-serie in het gamma. Deze zevende generatie (G20) is net als z’n voorganger (F30) verkrijgbaar met de plug-in hybride 330e aandrijflijn. De 330e (G20) beschikt over een batterij die genoeg capaciteit heeft (12 kWh) om je boekhouder 100% aftrekbaar in de boeken te laten schrijven.
Voorlopig is de 330e enkel leverbaar als berline, maar in 2020 komt hij ook als touring (G21) op de markt. Of die ook 100% aftrekbaar wordt is nog niet duidelijk. Bekijk hier de prijs van de 330e.
3. BMW 530e
Net als de 225xe, werd ook de batterij van de 2017 530e opgekieteld tot een niveau dat de Belgische fiscus aanvaardbaar vindt. Daardoor is de plug-in hybride 5-reeks ook in 2020 voor 100% aftrekbaar, al is dit niet het geval voor sommige uitvoeringen (bijvoorbeeld de xDrive met vierwielaandrijving). Bekijk hier de prijs van de BMW 530e.
4. BMW i8
Ook de BMW i8 (148.500€) blijft in 2020 voor 100% aftrekbaar, al geldt dat enkel voor de coupé. De roadster moet het met 98% stellen.
5. BMW X5 xDrive45e
Ook de nieuwe, vierde generatie, 2019 BMW X5 (G05) is leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. De xDrive45e (79.900€) is dankzij z’n aanzienlijke 24 kWh batterij voor 100% aftrekbaar in 2020.
6. Hyundai Ioniq PHEV
De Hyundai Ioniq PHEV (37.749€) blijft in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar.
7. Kia Niro PHEV
Bij Kia kan je de plug-in hybride Niro (37.640€) krijgen als 100% aftrekbare auto.
8. Kia Optima PHEV
Ook de Kia Optima plug-in hybride break en sedan (47.440€) mogen in 2020 voor 100% afgetrokken worden.
9. Mercedes A 250e
Bij Mercedes mag de nieuwe A 250e (foto boven dit artikel) op je lijstje van fiscaal interessante wagens voor 2020. Hoewel Mercedes het ons nog niet bevestigd heeft, mag je er quasi zeker van uit gaan dat hij dankzij z’n degelijke 15,6 kWh batterij, en z’n lage officiële CO2-uitstoot, voor 100% aftrekbaar zal zijn. Bekijk hier de prijs.
10. Mercedes B 250e
Ook de nieuwe Mercedes B 250e gaat zo goed als zeker voor 100% aftrekbaar in de boeken van je bedrijf.
11. Mitsubishi Outlander PHEV
De plug-in hybride Mitsubishi Outlander (40.990€) beschikt over voldoende batterijen, en een voldoende laag CO2-cijfer (40 g/km, NEDC 2.0), om in 2020 voor 100% aftrekbaar te zijn.
12. Toyota Prius plug-in
Ook Toyota’s enige plug-in hybride, de Prius PHV (42.650€), mag voor 100% afgeschreven worden in 2020.
13. Volvo XC40 PHEV
Bij Volvo mag een groot deel van het plug-in hybride gamma voor 100% in de boeken geschreven worden. We beginnen bij de XC40 T5 Twin Engine (45.980€), een compacte plug-in hybride SUV. 100% aftrekbaar in 2020.
14. Volvo S60 PHEV
De S60 sedan is verkrijgbaar met drie verschillende hybride aandrijflijnen: de T6 Twin Engine (57.550€), T8 Twin Engine en de T8 Polestar Engineered. De T6 en T8 Twin Engine mogen allebei voor 100% worden afgetrokken op de zaak in 2020.
15. Volvo V60 PHEV
Ook de V60 break is verkrijgbaar met drie verschillende plug-in hybride aandrijflijnen. De T6 Twin Engine (62.600€) en T8 Twin Engine mogen voor 100% worden afgetrokken in 2020, de T8 Polestar Engineered niet.
16. Volvo S90 PHEV
We sluiten het Volvo gedeelte af met de S90 T8 Twin Engine (71.050€), een plug-in hybride limousine. Ook die mag in 2020 voor 100% afgeschreven worden.
Welke Volvo plug-in hybrides zijn dan minder aftrekbaar? De S60 T8 Polestar Engineered (97,2%), de V60 T8 Polestar Engineered (97,2%), de XC60 T8 Twin Engine (99%), de XC60 T8 Polestar Engineered (50%), de V90 T8 Twin Engine (98,5%) en de XC90 T8 Twin Engine (50%).
17. VW Golf GTE
De Volkswagen Golf GTE (41.050€), die in 2019 even uit het gamma ging wegens een laattijdige WLTP-homologatie, is ondertussen opnieuw te bestellen. De batterij heeft geen wijzigingen ondergaan, en toch blijft de Golf GTE in 2020 voor 100% fiscaal aftrekbaar.
18. VW Passat GTE
Ook Volkswagen’s vernieuwde Passat GTE mag plaats nemen in dit lijstje. Sinds oktober 2019 is de plug-in hybride Passat leverbaar met 31% meer accucapaciteit (13 kWh i.p.v. 9,9 kWh). De Passat GTE is leverbaar als berline en als break (Variant).
Wat na 2020?
De grens van 42 gram CO2 per km komt uit de volgende formule voor de berekening van het aftrekpercentage: 120% – (0,5 x coëfficient x CO2/km). De coëfficiënt in de formule bedraagt 1 voor diesels, 0,90 voor aardgas (indien fiscale pk maximaal 11 is) en 0,95 voor alle andere auto’s (ook de plug-in hybrides dus).
Voor de CO2-waarde wordt in 2020 het zogenaamde NEDC 2.0 getal genomen. Dit is een WLTP-waarde die teruggerekend werd naar NEDC. Vanaf 2021 zal voor de federale fiscaliteit echter de stengere WLTP-waarde genomen worden voor nieuwe wagens.
Het is echter nog niet duidelijk wat er zal gebeuren met het aftrekpercentage in 2021, voor echte plug-in hybrides die in 2020 ingeschreven werden. De nieuwe federale regering (die er nog niet is) zal moeten beslissen of hiervoor de NEDC 2.0 of de WLTP CO2-waarde gebruikt wordt in de formule voor het aftrekpercentage. Gebruik van het WLTP CO2-getal zal in veel gevallen tot een lager aftrekpercentage leiden. De plug-in hybride (en bij uitbreiding, alle bedrijfswagens met verbrandingsmotor) is fiscaal dus nog altijd omringd door onzekerheid.
P.S.: De kenners onder jullie zullen zich nu afvragen of de BMW X1 xDrive25e, BMW X3 xDrive30e, de DS7 E-Tense, de Mercedes C PHEV’s of de Opel Grandland X PHEV niet thuis horen in de lijstje. We hebben de respectievelijke invoerders gecontacteerd, maar ze konden ons nog geen uitsluitsel geven.
Wat bedoel je met : 100% fiscale aftrekbaarheid ? Kan je de kostprijs (gedeelte?) dan aftrekken van je belastingen ?
+ heeft een weerslag op het budget en de VAA van werknemers die van hun werkgever een bedrijfsvoertuig (salariswagen) ter beschikking krijgen.
Als onderneming kan je de prijs van deze wagens (ex Btw) aftrekken van je belastbaar inkomen. Dit is dus een bedrag waar je niet op wordt belast. De Btw kan je voor 50% recupereren. Bij de personenbelasting wordt er dan wel een bedrag bij je belastbaar inkomen geteld waar je dan aan de hoogste schijf van toepassing belastingen op betaald. Je trekt de aankoop van je wagen dus Niet af van je te betalen belastingen…
Waarom heeft de gewone werkmens geen fiscaal voordeel ( 100% aftrekbaar) ? Zijn wij soms te min. Indien we dit voordeel krijgen ben ik zeker dat de verkoop van dit soort wagens een boost zou krijgen. Neen , vadertje staat zuigt ons liever leeg.
groot gelijk,
ooit was er een spreuk,
in be is iedereen gelijk voor de wet.
niet dus.
de grootste voordelen zijn voor de hoogste vermogens.
Tiens, en ik die dacht dat de premie voor de aankoop van een elektrisch voertuig afhing van de cataloguswaarde en niet van het statuut van de persoon (“werkmens” of whatever) noch van het vermogen van de eigenaar.
Sinds wanneer zijn gebruikers van een salariswagen (die op een EV een lagere VAA betalen) geen werkmensen meer?
Zij allerlei allerlei fiscale voordelen (dienstencheques, ecocheques, kindergeld, studiepremies,verlaagde registeatierechten, kortingen op openbaar vervoer, enz., enz., slechts voorbehouden aan de hoogste vermogens?
Iedereen geniet wel van een of ander fiscaal voordeel. En niet iedereen geniet van dezelfde voordelen (anders zou het er vlug mee gedaan zijn).
Je kan dit mooi samenvatten: ieder “voordeel” waar ik zelf niet van kan genieten is onderhevig aan kritiek. Ieder voordeel dat ik zelf krijg is vanzelfsprekend en staat buiten kijf.
Leer eens tevreden zijn met de voordelen die je zelf krijgt (en de kommer en kwel waar je van bespaard blijft) ipv steeds afgunstig te zitten loeren in het bord van de buurman.
ps. er is in België geen enkele wet die je verbiedt zelf een vennootschap op te richten of een zelfstandige activiteit te gaan uitoefenen en dan mee te genieten van de voor- en nadelen verbonden aan deze activiteit. Je hebt er wel iets meer initiatief voor nodig dan alleen over de haag te zitten gluren en te mokken dat het gras aan de andere kant altijd groener is.
Zou het mogelijk zijn om beide scenario’s NEDC en WlTP te berekenen? Best case en worst case? Uitkijken en bealissen welke nieuwe wagen te kopen is nog nooit zo onduidelijk geweest. We betalen mee van duurste overheden ter wereld en krijgen mee van de slechtst denkbare service.
In het artikel staat “Vanaf 2021 zal voor de federale fiscaliteit echter de stRengere WLTP-waarde genomen worden voor nieuwe wagens”. Wordt hier bedoeld “wagens ingeschreven vanaf 2021” m.a.w. wagens die in 2020 onder NEDC 2.0 werden ingeschreven, blijven onder NEDC 2.0 of gaat iedereen dan over naar WLTP?
Ik overweeg momenteel een NEDC 1.0 PHEV van 5/2017 aan te kopen maar ik kom veel foutieve of tegenstrijdige informatie tegen, zowel bij boekhoudkantoren, federaties van de sector, nieuwssites als het staatsblad.
Het “zekere” alternatief is gewoon privé terug een benzine te kopen (hoewel daar ook weer aan de taxen gaat gemorreld worden). Allemaal met de fiets dan maar?
Hoort de Skoda Superb (Combi) IV hier ook niet in het rijtje? Zelfde aandrijflijn als de VW Passat GTE, en dit aan een meer voordelige prijs. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Artikel is geschreven voor de reveal van de 2 Skoda iV modellen.
Wordt er wel rekening gehouden met de fiscale formule: de elektrische batterij moet een energiecapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht hebben; bij de eerste generatie i8 was dit 5 kwh tgo 1460 maw WEL fiscaal valse hybride…dit is niet meer het geval bij de vernieuwde met een batterij van 11,6 kwh!!