Goedkoopste elektrische auto wordt nog 4000€ goedkoper
De vernieuwde Dacia Spring (2024) wordt in België 4.000€ goedkoper in de markt gezet dan het uitgaande model, al wordt daar wel iets voor opgeofferd in de basisuitrusting.
In februari 2024 onthulde Dacia de vernieuwde Spring, een elektrische stadsauto waarmee het de competitie aangaat met de Citroën ë-C3. In tegenstelling tot wat de meeste andere merken doen, zet Dacia de vernieuwde Spring in de markt met een goedkopere vanafprijs dan het uitgaande model.
De goedkoopste versie is de Spring 45. Deze auto beschikt net als de uitgaande versie over een 26,8 kWh (bruto) batterij in combinatie met een 45 pk elektromotor die de voorwielen aandrijft. Deze auto wordt gelanceerd aan 16.990€, terwijl de uitgaande 45 nog een vanafprijs van 20.990€ had. De auto wordt dus 4.000€ goedkoper, al heeft Renault wel de manuele airconditioning daarvoor uit de standaarduitrusting van de 45 gehaald. In combinatie met de Vlaamse EV-premie komt de nettoprijs uit op een fenomenale 12.742,50€.
Ook de duurdere aandrijflijn, de 65, die net als het uitgaande model een 26,8 kWh (bruto) batterij met een 65 pk elektromotor combineert, wordt 3.790€ goedkoper en kost voortaan 18.990€.
LEES OOK: Alle elektrische auto’s die 5.000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
De basisuitrusting is ondanks de stevige prijsdaling nog redelijk te noemen. De 45 komt standaard met het “Essential”-pakket dat ondermeer cruise control, snelheidsbegrenzer, een verstelbaar stuur en centrale vergrendeling met afstandsbediening bevat. De goedkoopste 65 komt met het “Expression”-pakket dat bovenop de Essential-uitrusting ook o.a. manuele airconditioning en ruitenwissers met regensensor bevat.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Zijn ze ook in Nederland te krijgen voor die prijs
Anticiperen op de Sandero EV, anders zou die prijstechnisch niet passen in het plaatje, of veel te duur worden.
Hoeveel km kan je met een 26,8kw batterij rijden???
@Herman,
Praktische Actieradius:
– Stad-Zomer: 250km
– Snelweg-Zomer: 140km
– Gecombineerd-Zomer: 185km
– Stad-Winter: 160km
– Snelweg-Winter: 110km
– Gecombineerd-Winter: 135km
Met Winter wordt bedoeld -10°C en gebruik verwarming.
Met Zomer wordt bedoeld 23°C zonder gebruik van AC.
Voor Snelweg wordt een continue snelheid van 110kph aangenomen.
De Actieradius hangt enorm af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden (natte wegen = meer rolweerstand) en route (bergachtig vs vlak).
In de winter zie je bij wagens zonder Warmtepomp ook een veel hogere impact op de range dan met warmtepomp.
Dat hangt van de omstandigheden en je rijstijl af.
Een auto in een doorsnee gezin staat meer stil dan hij rijdt en wanneer hij rijdt is dat ongeveer 50 km per dag. Met een 26,8 kWh batterij mag dat, wat de omstandigheden en de rijstijl ook zijn, geen enkel probleem zijn. En al helemaal niet in de stad.
@Mattias: de beperkende range van een EV zonder WP wordt stilaan een achterhaald thema. Hoeveel dagen per jaar is het in onze contreien overdag nog minus 10°C?
Het probleem van de spring is het optrekken en de max snelheid op autostrade. Gewoon gevaarlijk op de autostrade
@Victor,
Klopt, in onze contreien hebben we de verwarming minder intensief en vaak nodig dan in de noorderse landen waar het tot -10°C kan komen, maar neemt niet weg dat een weerstandsverwarming veel minder efficiënt is dan een warmtepomp.
De verwarming wordt daarnaast ook nog gebruikt om de batterij te verwarmen bij koud weer of voor / tijdens het snelladen, dus ook daar win je wat efficiëntie met een warmtepomp.
Is de warmtepomp noodzakelijk / maakt het een groot verschil in België?
Waarschijnlijk niet.
Vaak een grote meerprijs bij verschillende automerken.
Maar ik vind het zeker belangrijk te vermelden om de procentueel grote daling van range te verklaren die op verschillende sites vermeld is, t.o.v. bv. auto’s die wel een warmtepomp hebben.
Het is dan ook een stadsauto.
In de stad en daarbuiten op N-wegen (30/50/70) geen enkel probleem van stoplicht naar stoplicht en van rotonde naar rotonde.
En dan nog, op autosnelwegen in Vlaanderen mag je tegenwoordig op werkdagen al blij zijn dat het gewoon vooruit gaat. 🙂
@mattias: Ik volg je uitleg wel maar niet in dit onderwerp. De Dacia Spring is nu 4000 € goedkoper en daardoor is o.a. bespaard op de warmtepomp.
Volgens mij heeft de Dacia Spring niet de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen (dat zou ook geen nut hebben want hij kan niet eens snel laden).
Je hebt dus veel meer voordeel met een Dacia Spring die 4K goedkoper is en geen WP (om het interieur te verwarmen) heeft dan met een 4K duurdere Spring met WP.
Ik heb een gelijkaardige BEV gereden met WP en eentje zonder WP. Bij onze winterse dagtemperaturen (doorgaans rond de 8°C) zakt bij een accu met een SoC van 100% de range met een 5-7% indien verwarming ingeschakeld met WP en rond de 10% indien verwarming ingeschakeld met een standkachel.
Koeling van het interieur bij een EV gebeurt altijd met een WP (maar dan zonder keerklep om ook te kunnen verwarmen).
is gewoon niet gemaakt om op de autostrade te rijden . of je moet elke 100km willen stoppen voor een uurtje
@Victor,
U spreekt blijkbaar uit ervaring, terwijl ik enkel de cijfers die ik al uit goede bronnen heb kunnen raadplegen gebruik.
Dus ik ga hier zeker niet over discussieren.
Wat betreft accu verwarmen bij de Dacia Spring heb ik nog geen informatie over gelezen of gehoord, dus spreek ik me niet over uit.
Mijn opmerking omtrent verbruik verwarming was meer algemeen over de cijvers die je van EV’s in de winter terug vind, en niet specifiek over de Dacia Spring.
Snelladen is blijkbaar idd niet standaard op de Spring, maar kan je als optie kiezen.
Ik denk dat dit in de praktijk een zeer bruikbare wagen is voor veel mensen. Hij leunt dicht aan bij onze VW E-Up!, waarmee wij een praktisch bereik hebben van 260-380km (worst-best case). Dus als ik dit omreken kom ik aan een bereik van 210-310km. Onze VW is nog wel een 200kg zwaarder (20%). Aangezien wij zo goed als nooit 2/3 van onze batterij gebruiken en nog nooit buitenhuis laadden, lijkt me dit wagentje toch potentieel te hebben.
Het zijn gewoon super zuinige wagentjes (kWh/100km) en dus zeer goedkoop om mee te rijden. Dus ik denk dat dit een zeer goede aanvulling is op de markt.
Heb dergelijke wagen vorig jaar overwogen als stadsbewoner, echter toch veel te onpraktisch en uiteindelijk terug een benzine gekocht voor het gebuikscomfort. Alle verplaatsingen in stad worden bij ons te voet, met de fiets of openbaar vervoer gedaan, auto dient enkel om op het werk te geraken en familiebezoek buiten stad of eens een daguitstap. De wagen doet 50km per dag op werkdagen, dichtste laadpaal op 450m, drie stuks, bijna altijd allemaal bezet op het uur dat ik thuiskom, wat dan? Om de drie dagen op zoek naar parking met vrije laadpaal of snachts nog eens terugkomen als niks vrij was, want geen excuus om niet op het werk te geraken uiteraard, op het werk laden is niet mogelijk, en steeds afhankelijk van de prijzen van leveranciers die om de haverklap aangepast worden. Heb je dan toch een vrije parking met paal, dan moet je gaan verplaatsen als de batterie vol is, nog eens een wandeling door weer en wind?? En dan nog dat nat en vuil snoer oprollen, wegstoppen en opnieuw een vrije parkingplaats zoeken.
Ik heb ervoor bedankt, het is allemaal veel te omslachtig voor mensen in verstedelijkte gebieden, er zal eerst nog heel veel moeten veranderen aan de laadinfra vooraleer dit goedkomt.
Dag Marc, voor mensen in jouw situatie heb ik veel begrip en inderdaad als je niet thuis én niet op het werk kan opladen, wordt het omslachtig.
Dan ben je eigenlijk afhankelijk van snelladen, en dat is
1) duur
2) zeker in de prijsklasse van de Dacia Spring nog niet voldoende om daar van af te hangen. Als de technologie (>200kW laden) van de duurdere wagens naar die prijsklasse sijpelt wordt dat beter.
1 ding waar ik wel een bednking bij heb: Afhankelijkheid van de prijzen van de leveranciers, dat heb je toch minstens even sterk met benzine??