EV-sector ontevreden met mediaberichtgeving over brandend vrachtschip
Sinds eergisteren staat een vrachtschip met 2.857 auto’s, waaronder 498 elektrische wagens, in brand voor de Nederlandse kust. De manier waarop de grote mediakanalen over deze brand berichten valt niet in goede aarde bij de EV-sector.
Eerst even de feiten. Woensdag 26 juli 2023 krijgt de Nederlandse kustwacht een oproep over een brandend vrachtschip nabij Ameland, in het noord-westen van Nederland. Het gaat om de Fremantle Highway, een vrachtschip met aan boord 2.857 nieuwe en tweedehandsauto’s, onderweg van Duitsland naar Egypte.
Lea Versteeg, de woordvoerder van de Nederlandse kustwacht, stelt in haar eerste communicatie dat er 25 EV’s aan boord zijn, en dat die het moeilijk maken om de brand onder controle te houden.
Op basis daarvan suggereerden grote mediakanalen nog dezelfde dag dat de EV’s aan de oorzaak liggen van de brand, en dat zet kwaad bloed bij leden van de EV-sector. Op LinkedIn en andere social media’s werd door leden van de EV-sector gesteld dat “de brand quasi onmogelijk te wijten kan zijn aan de amper 25 elektrische auto’s op het schip”. Verder lezen we heel wat verwijten richting de media. Leo Van Broeck, bij het grote publiek bekend als voormalig Vlaams Bouwmeester, vat het ongenoegen min of meer samen: “Een gebrek aan factchecking en speculatieve uitspraken zorgen voor een schadelijke bijdrage tot snelle beeldvorming en het afglijden naar een perceptiemaatschappij”.
Vandaag, 28 juli 2023, liet K-Line, de rederij van het vrachtschip, dan weten dat er geen 25 elektrische auto’s aan boord zijn, maar wel 498. Volgens de meest recente informatie van de Nederlandse kustwacht is de oorzaak van de brand nog steeds niet bekend, maar bemoeilijken de EV’s, waarvan de batterijen moeilijk te blussen vallen, wel de berging van het schip. Het bluswater brengt de stabiliteit van het schip in gevaar, waardoor er beslist is om het schip niet meer verder af te koelen, in de hoop dat het schip niet kapseist. De afhandeling kan sowieso nog maanden duren.
Het is niet het eerste brandende vrachtschip met EV’s dat moeilijk te blussen valt. Het meest recente grote voorval was de Felicity Ace, een vrachtschip met 4.000 auto’s aan boord, waaronder 281 EV’s, dat in brand vloog voor de kust van de Azoren, en uiteindelijk kapseisde op 1 maart 2022.
Binnen de EV-sector stelt men dat EV’s minder snel in brand schieten dan thermische auto’s, en ook dat batterijen steeds minder brandgevoelig zullen worden. Vooral van de solid state batterijen, een technologie die op termijn de huidige lithium-ion technologie zou kunnen gaan vervangen, wordt verwacht dat ze nog brandveiliger zijn.
Binnen de scheepvaartsector op zijn beurt gaan er stemmen op om meer veiligheidsmaatregelen uit te werken voor schepen die EV’s met lithium-ion technologie transporteren.
De bezorgdheid over moeilijk te blussen lithium-ion batterijen gaat overigens verder dan de scheepvaart. Ook in parkeergarages wordt er steeds voorzichtiger omgesprongen met elektrische auto’s. Er worden steeds vaker speciale voorzorgsmaatregelen uitgewerkt, en in sommige gevallen worden EV’s verboden.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
“Een gebrek aan factchecking en speculatieve uitspraken”.
Hij zou zelf beter zijn facts checken als er inderdaad veel meer dan 25 EVs aan boord zijn.
Dat de reden van de brand geen EV is maakt niet uit. Door de EVs is de brand wel moeilijk te blussen. We moeten echt dringend naar andere batterijtechnologie.
Dat de sector niet blij is snap ik zeer goed alleen is het wel een feit dat dit kort 2 schip is dat door ev teniet gaat. Vroeger nooit gehoord dat schip uitbrandde door benzine of diesel wagens dus wordt het wel belangrijk dat de sector hier dringend lessen uit trekt en oplossing voorziet anders gaat milieu helemaal omzeep door EV.
Uit de laatste berichten van de rederij zouden er meer dan 500 EV’s aan boord. Overigens niet het eerste schip met EV’s die in brand staat, onlangs nog ergens vlakbij de Azoren.
Ook voor ondergrondse parkeergarages begint men zich zorgen te maken, in Brussel bvb wil de brandweer dat EV’s niet onder -1 staan
Dat de Brusselse brandweer zou willen dat EV niet onder -1 staan, is al lang achterhaald. Walter Derieuw, woordvoerder van de Brusselse brandweer: “Op de studiedag zijn nu blusvoertuigen voorgesteld die dat probleem kunnen oplossen, dus we zijn aan het bekijken of we die zullen aanschaffen.” “De elektrische wagen is de wagen van de toekomst, dus we moeten onze blustechnieken bijsturen.”(bron: bruzz.be, 20/02/2023). Ook voor schepen die EV vervoeren, zijn er oplossingen, het volstaat ze toe te passen, en dat zal ook gebeuren.
Verder heeft de EV-sector groot gelijk: er is geen enkel onderwerp waar zoveel toogpraat over verkocht wordt als over EV. En dan zijn sites als Egear een ware verademing.
De verzekering zal mogen betalen , hoop dat ze een groot onderzoek instellen hoe de brand is ontstaan, want het is al gemakkelijk gezegd dat het komt door de EV’s.Het zou niet de eerste keer zijn dat ze zo een schip met man en muis laten vergaan om de verzekering op te lichten.
Zelfs al is maar vijftien procent van die zogezegde toogpraat waarheid, dan nog zijn dat net de nadelen waarom men als particulier niet aan de EV wil. En sites zoals egear zijn heel goed, er mogen gelukkig ook mensen aan het woord komen met kritiek op het onderwerp, zelfs al is er toogpraat bij, anders vervalt de site in een fanpage van enkel gelijkgezinden die elkaar alsmaar gelijk geven en die geen kritiek op hun mening verdragen van anderen en die zich bijgevolg ook niet bewust zijn of willen zijn van de nadelen en problemen die anderen wel ondervinden over het onderwerp.
In elk geval zal een product dat goed is zichzelf verkopen, dat bewijzen elektrische fietsen, hebben geen reclame of subsidies of opdringen nodig gehad en het merendeel van de mensen heeft er één. Dat dit met EV’s nog niet lukt, wil zeggen dat er nog veel werk aan de winkel is en als het wel helemaal gaat lukken is nog maar de vraag, sommige nadelen zijn amper op te lossen.
EV vergelijken met de elektrische fiets is natuurlijk te simplistisch (EV-problematiek is veel complexer) en een mooi voorbeeld van toogpraat.
De nadelen van EV verdwijnen als sneeuw voor de zon: range neemt constant toe (ondertussen weten we dat een reis naar het zuiden, hèt argument van de EV-haters, geen enkel probleem meer stelt), laadpalen komen er overal, particuliere PV die de TCO sterk verlagen nemen toe, het verschil in aankoopprijs in vgl. met ICE verkleint met de dag, waardoor TCO van EV nòg voordeliger uitvalt, 2de handsmarkt voor EV ontwikkelt zich snel, … EV hebben in 15 jaar een grotere ontwikkeling doorgemaakt dan ICE in 125 jaar, de nadelen van ICE zijn eigenlijk nog altijd dezelfde: bedroevend laag rendement, onaanvaardbare vervuiling en zelfs toenemende geopolitieke afhankelijkheid.
Maar het is een gekend fenomeen dat hoe langer een gewenning duurt, hoe minder men er zich rekenschap van geeft, en hoe moeilijker het is die ongedaan te maken. Maar het blijft wel een zeer schadelijk fenomeen. Shell heeft dat goed opgemerkt in de studie over EV: België loopt vertraging op in het leerproces, maar zal toch moeten volgen in de onvermijdelijke transitie. Alleen, hoe langer dat duurt, hoe meer dat zal kosten.
Toch raar dan dat ze amper verkocht geraken bij de particulieren in tegenstelling met bvb elektrische fietsen? De mensen zijn gelukkig slimmer geworden en die geloven niet zomaar alles meer wat hen wordt voor gelogen, elk zal wel voor zichzelf bepalen wat voor hem of haar best past en voorlopig lijkt dat nog niet een EV te zijn, dat bewijzen de cijfers en daar kan je niet onderuit wat je uitleg ook is.
Dat is helemaal niet raar, 125 jaar vastgeroeste gewoontes verander je niet in 1-2-3. Amper verkocht? Met het huidige stijgingspercentage van 50 tot 60% per jaar in de verkoop van EV, rijden we binnen enkele jaren allemaal elektrisch.
250 jaar vastgeroeste gewoonte van met de fiets te rijden is op 5 tal jaar helemaal omgeslagen, er worden bijna geen gewone meer verkocht, enkel elektrische, zoals gezegd, iets dat beter is dan het vorige verkoopt zichzelf, evolueren heet dat, ook al is de prijs x3 zoals bij een fiets, geen reclame en subsidies nodig en toch koopt iedereen.
Daar ligt het probleem van EV, is niet beter dan vorige wat we kennen, integendeel, er zijn meer nadelen aan verbonden en de prijs is stuk hoger… Er is nog veel werk aan de winkel, particulieren kopen deze nog niet, allemaal bedrijven en leasefirma’s. Men probeert ons dat gewoon veel te snel op te dringen, staat nog bijlange niet op punt op veel vlakken.
EV met een elektrische fiets vergelijken is toogpraat. De investering voor een fiets is veel lager, en vooral: de petroleumlobby heeft de elektrische fiets nooit gesaboteerd. De economische belangen in de automobielsector, die alles had geïnvesteerd in ICE en nu een volledige omslag moet maken, zijn in de verste verte niet te vergelijken met die in de fietswereld.
Er is wel één punt van gelijkenis: het heeft ook tien jaar geduurd voor de elektrische fiets echt doorbrak en de consument er de voordelen van begon in te zien. Dat gebeurt nu ook bij EV, de exponentieel stijgende verkoopcijfers bewijzen dat.
EV hebben veel meer voordelen dan nadelen, maar wie er nog geen meter mee gereden heeft, kan dat niet weten, natuurlijk. De totale kostprijs is een stuk lager, en het financieel voordeel t.o.v. ICE wordt snel groter.
Vandaar dat correcte informatie zo belangrijk is, en al die toogpraat met concrete feiten en cijfers wordt tegengesproken.
De elektrische fiets heeft ook als voordeel dat men de auto kan laten staan. Dankzij mijn cargofiets hebben we hebben geen tweede auto moeten hebben. Reken maar uit.
Overigens is een elektrische fiets ECHT veel te duur ifv materiaal. Een benzinescooter heeft veel meer onderdelen en is vaak de helft van de prijs. Blijkbaar blaast Shimano de prijs van onderdelen op, want heeft bijna monopolie.
Natuurlijk gaat de vergelijking met elektrische fiets wel op, zoals dat ze opgaat met nog veel andere zaken, als men iets nieuws moet of wilt kopen, dan moet het gewoon beter zijn dan het voorgaande, dat zijn we nu eenmaal gewoon en is normaal ook, dat heet vooruitgang. Nu maken ze een nieuw soort auto en er zijn gewoon meer nadelen aan verbonden dan het oude vertrouwde, dan is het normaal dat het niet aanslaat en dat men moet verplichten en subsidiëren om ze verkocht te krijgen. Mocht een brandstof leasewagen verder financieel voordelig blijven voor bedrijven zoals het was, er reed geen enkele EV rond, zo goed zijn ze enkel omdat het financieel aantrekkelijk is voor bedrijven worden er zoveel verkocht, particulier blijft peanuts.
U bent wat kort van geheugen ook precies, heb hier al meermaals verteld dat ik wekelijks met EV rijd van het werk, dus wel degelijk gebruikservaring en nog zonder deze te moeten betalen of kopen maken die wagens echt geen indruk op mij, dus zo fantastisch is dat allemaal niet zoals men ons probeert te doen geloven. En als ik de reacties lees op andere niet fansites van EV, dan ben ik niet alleen blijkbaar met dat idee over EV.
En dus heeft het ook meer dan 10 jaar geduurd voor de elektrische fiets succes begon te krijgen, ik las destijds net dezelfde toogpraat (altijd komende van zij die er nog geen hadden, maar er wel alles over wisten, zoals nu ook voor EV) over de elektrische fiets als nu tegen EV. En dan is de investering in een fiets nog een stuk lager, en moet de EV ook nog eens opboksen tegen de petroleumlobby.
Ik zie vooral voordelen in EV, en neem mijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. En met stijgingen in de verkoopcijfers van 50 tot 60%, ben ik duidelijk niet alleen.
De verkoopcijfers zijn zuiver afkomstig van leasewagens omdat de brandstofwagens niet meer financieel interessant zijn, dat is enige reden dat verkoop zo stijgt, particulier zijn het nog steeds uitzonderingen die er één kopen.
Uw situatie is niet de gemiddelde situatie, dus kan je niet verwachten dat het voor iedereen positief is. Er zijn honderdduizenden mensen die niet de mogelijkheid hebben om een laadpaal te zetten om thuis te laden of om panelen te leggen, er zijn er nog meer die niet het budget hebben om een EV aan te schaffen, er zijn er voor wie het trekvermogen onvoldoende blijft, er zijn er voor wie de actieradius een hekel punt blijft,… allemaal zaken waar Ev op tekort schiet en waar nog heel veel moet aan gebeuren om te kunnen doorbreken bij de particuliere klant.
Een elektrische fiets kost drie keer meer dan een gewone, mochten er geen voordelen aan zijn, niemand kocht die… Iets nieuws moet gewoon beter zijn dan het voorgaande of de mensen willen het niet, zo eenvoudig is het.
Dus het wil niet zeggen omdat een EV in uw situatie past, dat dit voor iedereen het geval is, mocht dat zo zijn en de voordelen zijn groter dan een brandstofauto, dan zou iedereen toch direct een EV kopen ipv te twijfelen en uit te stellen?
Het valt mij op dat de nepargumenten die destijds tegen de elektrische fiets werden gebruikt, nu ook tegen EV gelden: te hoge aankoopprijs, te weinig autonomie, brandrisico, batterij te rap versleten, technologie nog niet voldoende ontwikkeld … Toch werden elektrische fietsen een succes, en dat zal bij elektrische auto’s niet anders zijn.
Er zijn inderdaad nog honderdduizenden mensen voor wie EV nog geen optie is, er zijn er miljoenen voor wie dat wel het geval is, we kunnen daar al mee beginnen.
Dat de verkoopsstijging van EV enkel voor bedrijfswagens geldt, is ook al achterhaald, ook de particuliere verkoop zit nu duidelijk in de lift. De stijging van 50 en 60 % geldt voor Europa en wereldwijd, daar geldt dat fiscaal voordeel niet en België zal geen ICE-eilandje kunnen blijven.
De voordelen van EV zijn duidelijk groter dan de nadelen, maar de Belg, 125 jaar lang letterlijk en figuurlijk vergiftigd door de petroleumlobby, heeft wat tijd nodig om dat te beseffen, net zoals hij tien jaar heeft nodig gehad om overtuigd te zijn van het nut van een elektrische fiets. Dat is ook wat Shell besluit, voor één keer ben ik het met hen eens.
Nooit over die aangehaalde nepargumenten gehoord voor een elektrische fiets, dat zijn verzinsels van u.
Er zijn blijkbaar veel meer mensen voor wie een EV geen optie is in vergelijking met voor wie wel, want anders zou er niet zoveel gewacht en getwijfeld worden, de verkoopcijfers geven dat duidelijk weer.
Er blijven gewoon nog veel te veel nadelen en onzekerheden aan EV tegenover een brandstofwagen, die grote aangehaalde nadelen moeten eerst worden opgelost, dan pas zullen EV’s echt doorbreken voor iedereen, maar zolang er geen betere accu’s komen zal daar geen verandering in komen en over die superaccu’s is nu al 5 jaar sprake, maar nog steeds niks realistisch op de markt… 5 minuten laden en 800km bereik, dat is waar mensen op wachten, dan zijn de laadproblemen in steden en dorpen ook meteen opgelost als men maar zo weinig moet laden als tanken en als het ook maar max 5 minuten duurt.
Maar dan zullen de volgende nog grotere problemen opduiken, als alle wagens elektrisch worden hebben we geen stroomproductie genoeg om die allemaal te laden op Europees vlak.
Die nepargumenten waren er wel degelijk, net zoals ze er nu zijn voor EV. Het is niet omdat u ze niet gehoord hebt, dat ze er niet waren, hé. Mijn vader zaliger, een early adopter van de elektrische fiets, probeerden ze zelfs wijs te maken dat zijn brandverzekeringspremie zou stijgen, net zoals men dat nu beweert bij de installatie van een laadpaal.
U onderschat de macht der gewoonte. Het heeft meer dan 10 jaar geduurd voor de Vlaming de elektrische fiets omarmd heeft, het heeft meer dan 10 jaar geduurd voor hij energiecontracten is gaan vergelijken, gedurende meer dan 10 jaar laten Belgen 300 miljard op verlieslatende spaarrekeningen staan terwijl er veel rendabeler alternatieven zijn,… allemaal uit gewoonte en afkeer voor verandering. Ook 5 minuten laden voor 800 km. is zo’n gewoonte die nog stamt uit het tijdperk van de fossiele brandstoffen. De modale Belg heeft dat helemaal niet nodig, hij rijdt gemiddeld 40 km. per dag en kan de ganse nacht, en miljoenen zelfs overdag, opladen. Maar het heeft een tijd geduurd voor dat doorgedrongen is, macht der gewoonte, toogpraat en afkeer voor verandering.
En dan is het goed dat de overheid in het kader van het algemeen belang een duwtje in de rug geeft.
Die argumenten tegen elektrische fietsen heb ik idd nooit van gehoord en mijn 4 grootouders waren er nochtans als de kippen bij om er ene te kopen, ook al was die toen 5 maal duurder dan gewone fiets, het voordeel was zo groot dat de prijs of eventueel negatieve commentaar volgens u erop, geen rol speelde.
Gewoonte speelt dus geen rol als er voordeel aan is, iedereen wil beter of eraan verdienen.
Vergelijking met aandelen gaat niet op, daar is het risico op verlies veel hoger en dat is waar mensen schrik voor hebben.
Stel dat je nieuwe computer wil, je gaat naar winkel en daar staat er een nieuwe, 1000euro duurder dan huidige, minder opslagcapaciteit en veel trager dan uw huidige. Ook al heeft u niet al die opslagcapaciteit nodig of hoeft dat allemaal niet meer sneller te gaan, ik geef u op een briefje dat geen kat die computer moet hebben.
Wel zelfde met EV, waarmee ik nergens zeg dat de toekomst het niet zal oplossen, hopelijk komt er een superaccu die op 5 minuten geladen is en 800 km actieradius heeft, dat zou voor een ommekeer zorgen. En dat heeft niks te maken met 40km per dag rijden, of met kunnen laden een ganse nacht, maar met mensen die niet thuis kunnen laden en openbaar moeten gaan laden ver van huis, die zouden dan bvb maar eens per twee weken een laadplek moeten zoeken en maar 1 keer per twee weken hun wagen gaan verplaatsen als die vol geladen is of als het maar vijf minuten duurt erop wachten zelfs.
Dus het is wel degelijk noodzakelijk dat er veel meer km kan gereden worden met één laadbeurt en dat het laden veel sneller gaat zodat men niet middernacht zijn wagen moet gaan verplaatsen.
Maar als u natuurlijk de ideale situatie heeft, weinig km rijdt, nooit zware lasten sleept, budget genoeg heeft, een eigen laadpaal op oprit en zonnepanelen, tja dan kan u het niet begrijpen natuurlijk dat dit niet voor iedereen zo perfect is.
Er was zoveel voordeel aan de elektrische fiets, en toch heeft het meer dan 10 jaar geduurd voor hij enig succes kende. Met EV is dat juist hetzelfde.
Als die nieuwe computer een pak andere voordelen oplevert, voldoende opslagcapaciteit en processorsnelheid heeft en over de totale levensduur een stuk goedkoper uitkomt, koopt iedereen hem.
Er is voordeel aan een elektrische fiets, er is voordeel aan energieleveranciers vergelijken, er is voordeel aan meer rendabele beleggingen (zoveel meer dan aandelen), … toch gebeurde dat meer dan 10 jaar lang niet: de macht der gewoonte (niet voor niks een standaard uitdrukking) en weerstand tegen verandering, daar zijn honderden boeken over geschreven.
800 km. autonomie heb je enkel nodig in de woestijn of de brousse, niet in een regio waar in elk gebouw elektriciteit voorhanden is. Dat waanidee is ook een relict van de fossiele brandstoffen, maar dat gaat er wel uit. Mensen die openbaar moeten laden ver van huis zijn een uitstervende soort met het sterk groeiend aantal publieke en semi-publieke laadpalen.
Er is niemand die de aanschaf van een nieuwe fiets heeft uitgesteld omdat het nadelig was, het tegendeel klopt, mensen die nog helemaal geen nieuwe fiets nodig hadden zijn toch massaal overgeschakeld op een elektrische omdat die zoveel voordeel had ondanks de hogere prijs. Met Ev is het net tegenovergesteld, veel mensen zijn aan nieuwe wagen toe, maar stellen het uit of kiezen nog voor brandstofwagen omdat er teveel nadelen aan EV zijn, anders zouden de particuliere verkoopcijfers nu boomen met al die beschikbare modellen, het tegendeel klopt.
Dat is het probleem aan EV, die levert geen pak andere voordelen op, enkel meer nadelen en dan koopt niemand hem tot de nadelen zijn weg gewerkt en er meer voordelen aan zijn tegenover de huidige brandstofwagen en daar moet nog heel veel voor gebeuren.
Gewoonte speelt geen rol, mensen kopen wat voor hen het beste en meest voordelig uitkomt, altijd zo geweest en zal altijd zo zijn en dat is nog niet de EV.
Anders moet je eens luisteren bij mensen in steden en dorpskernen hoe belangrijk tijd is en hoe belangrijk het is om zo dicht mogelijk bij hun woonplaats te kunnen parkeren, dat lukt niet met EV en dan is de bedoeling om zo weinig mogelijk (grote actieradius nodig) en om zo snel mogelijk te kunnen laden omdat er anders teveel tijd verloren gaat aan het zoeken van parking met laadpaal, die dan ook nog eens moet vrij zijn en liefst voor de deur, maar die zijn er niet. En als er dan eentje is, duurt het uren voor je wagen geladen is en moet je hem daarna gaan verplaatsen zodat iemand anders kan laden… en dat meerdere keer per week als je veel rijdt. Van voordeel gesproken.
En dan is nog niks over aankoopprijs gezegd.
Maar u heeft die nadelen natuurlijk allemaal niet, dus heeft niemand ze wellicht volgens u… de werkelijkheid is echter anders.
De mens is een gewoontedier, dat weet iedereen. De elektrische fiets bood al meer dan tien jaar voordelen, toch heeft het meer dan tien jaar geduurd voor hij zijn echte intrede deed: gewoonte en afkeer van verandering. Energiecontracten kunnen zelfs al twintig jaar vergeleken worden, het is pas sinds 2 jaar dat de Vlaming dat ook doet en verandert van leverancier: gewoonte en afkeer van verandering. De banken baseren er zelfs hun verdienmodel op: het gros van de klanten verandert niet van spaarrekening, ook al zijn er rekeningen die meer opbrengen: gewoonte en afkeer van verandering. Telkens alleen maar voordelen, toch blijft de gemiddelde Vlaming wachten, tot hij uiteindelijk overstag gaat, en dat is bij EV niet anders.
Zoals ik zijn er miljoenen Vlamingen die op eigen staanplaats kunnen opladen, overdag, ‘s nachts of in het WE, van eigen PV of aan daltarief. Tijdverlies is er niet, een auto staat 90% van de tijd stil en kan dan opgeladen worden. Integendeel, een stop of zelfs een omweg naar een pomp is niet meer nodig, weeral een voordeel.
Dat er nog enkele honderdduizenden zijn die geen eigen staanplaats hebben, klopt, die moeten dan maar de gevolgen van hun keuze dragen, dat zal de elektrificatie niet tegenhouden. Is bovendien een uitdovend probleem, al jaren worden geen bouwvergunningen meer toegekend voor wooneenheden zonder eigen autostaanplaats, en laadpalen komen er in sneltempo bij. En EV kunnen die evolutie alleen maar versnellen, nog een voordeel van EV.
Maar nee geen afkeer van verandering, als het niet nodig is verandert men gewoon niet en zeker niet als men erop achteruit gaat. Niemand had een nieuwe fiets nodig, dus waarom zou men dan massaal één kopen en het is ook iets dat nooit zal verplicht worden in tegenstelling tot EV. Elektrische fietsen werden van in het begin omarmt, mensen die een nieuwe fiets kochten en zeker oudere mensen kochten allemaal elektrisch, dat het geleidelijk gegaan is voordat er veel rondreden is gewoon omdat niemand van fiets moest veranderen. Die fiets bood zo een groot voordeel dat prijs geen rol speelde, men twijfelt niet en koopt ze gewoon. EV is net tegengesteld, mensen moeten veranderen van wagen omdat die na x aantal jaar op zijn einde is en toch kiezen ze niet massaal voor EV, ze kopen een hybride of branstofwagen, stellen hun aankoop nog uit. De gemiddelde gewone mens wilt ze nog niet.
Wat een getallen dat u gebruikt, grappig. Er zijn veel meer mensen die in steden en dorpskernen en lintbebwouingen wonen die geen eigen parkeerplaats hebben met mogelijkheid tot laadpaal dan dat er mensen zijn met een eigen oprit en laadpaalmogelijkheid. Gelukkig dat er zoveel menen dicht samenwonen of er was zeker te weinig ruimte in België met zoveel bevolking.
EV’s hebben geen voordelen, anders zou iedereen ze kopen.
Het is natuurlijk niet omdat je in een stad, dorpskern of lintbebouwing woont, dat je geen eigen autostalplaats kan hebben, eigen stalplaats wordt bij bouwvergunningen al jaren verplicht, stad, dorpskern of lintbebouwing spelen daar al lang geen rol meer in. Of je parkeert voor het huis dat dan enkel meter achteruit moet gebouwd worden, of ondergronds, of achterin met een te voorziene doorgang. Voor wie dat nog niet heeft, zijn er elders altijd eigen stalplaatsen te huur of te koop. En zo gaan al die straatslapers er langzaam maar zeker uit. Maar om dat te beseffen, moet je natuurlijk naar de toekomst kijken, en niet naar het verleden blijven staren, een euvel waar u zich wel eens meer aan bezondigt, René.
De gemiddelde gewone mens wilde (verleden tijd) geen EV uit gewoonte en afkeer van verandering.
Meer dan 10 jaar of zelfs 15 jaar lang werd een gewone fiets vervangen door een nieuwe gewone fiets, pas de laatste jaren worden elektrische fietsen massaal gekocht. En eens dat psychologisch kantelpunt bereikt, gaat het rap. En zo zal het met EV ook gaan. Constructeurs beseffen dat, en investeren nu gigantisch veel geld in EV, terwijl een aantal al niet eens de moeite meer doet om voor ICE de Euro7- norm nog te halen.
Je zou er nog van schrikken hoeveel mensen dagelijks op zoek moeten naar parkeerplaats in de buurt van hun woning en ook al heb je een eigen parkeerplaats, daarom staat daar nog geen laadpaal.
Dat heeft helemaal niks met gewoonte en afkeer van verandering te maken of met psychologische kantelpunten, het gaat er hem gewoon om dat het voor de meeste mensen op één of andere manier nadelen heeft tegenover wat ze nu hebben en dat houdt hen tegen, eenvoudiger kan de uitleg niet zijn. En dat is met alles wat we kopen, men verlangt naar beter en al zeker als er meer moet voor betaald worden, jammer genoeg voldoet EV daar niet aan.
Zorg ervoor dat EV betaalbaar is in aankoop, dat ze 800km zonder laden rijden en dat laden 5 minuten duurt en van vandaag op morgen wordt geen enkele brandstofwagen nog gekocht.
Waarom zou je nu in godsnaam een EV als particulier kopen als die geen voordelen heeft tegenover huidige brandstofwagen? Enkel om uzelf wijs te maken dat je wereldverbeteraar bent? Daar ligt de gemiddelde mens niet van wakker, wel van wat het hem kost en wat de voordelen zijn, zo zijn mensen nu eenmaal.
Een EV heeft tal van voordelen t.o.v. ICE, al was het maar omdat je de benodigde energie zelf kan aanmaken en steeds meer mensen dat ook doen. De Saudi’s hebben ons nu weer in de tang met hun productieverlaging, wat ons de ene prijsverhoging na de andere oplevert. Een EV is in aankoop nog iets duurder (al wordt dat verschil steeds kleiner), maar over de ganse levensduur een stuk goedkoper. Straks komen de eerste elektrische leasewagens op de 2de-handsmarkt, wat EV nog toegankelijker zal maken.
En dat 5 minuten laden voor 800 km. is een relict uit de fossiele brandstoftijd waarvan constructeurs (Audi o.a.) zich nu zelfs afvragen of ze daar nog moeten naar streven, want niemand heeft dat eigenlijk nodig. En zo kan ik over de vele voordelen van EV nog lang doorgaan.
Energiecontracten vergelijken is heel eenvoudig en heeft veel meer voordelen dan nadelen, toch werd dat meer dan tien jaar niet gedaan. Idem voor de elektrische fiets, idem voor spaarrekeningen: het gros van de Belgische spaarders zien hun voordeel niet en blijven kleven aan hun vertrouwde laagrentende rekeningen. Wat de banken dan weer superwinsten oplevert. Heeft ook te maken met de vergrijzing, gelukkig zijn de jongere generaties iets minder bevreesd voor verandering en vernieuwing, en dat zie je ook aan hun grotere interesse in EV.
Als je een eigen parkeerplaats hebt, moet je er een laadpaal op zetten, zeker? Vanzelf komt die er niet. Dat nu nog mensen moeten zoeken naar een parkeerplaats zal wel kloppen, maar is een uitdovend probleem dat door EV nog sneller zal verdwijnen. Er worden in ons land ongeveer 100.000 bouwvergunningen voor nieuwbouw of grotere renovaties per jaar afgeleverd, met verplichting om 1 tot zelfs 2 autostalplaatsen per wooneenheid te voorzien volgens het POET-principe: Parkeren Op Eigen Terrein. Dat zijn dus minstens 100.000 extra staanplaatsen per jaar die kunnen voorzien worden van een laadpaal. Samen met de tienduizenden publieke en semi-publieke laadpalen, zullen die komende jaren het probleem wel oplossen. Als er überhaupt een probleem zal zijn, want straks zijn door inductief laden (al dan niet al rijdend) zelfs geen laadpalen meer nodig. En de uitzonderingen zullen er altijd zijn, die bevestigen zoals gewoonlijk de regel.
Feit is dat we in het heden leven en dat nu de problemen en nadelen er zijn en dat die eerst moeten opgelost geraken alvorens een doorbraak voor iedereen mogelijk is en als dat gaat goedkomen in de toekomst, dat is gissen, dat weet niemand hetzij u een glazen bol hebt, dus dat is afwachten en ondertussen zijn andere technologieën voor aandrijving ook in ontwikkeling, ook daar zal de toekomst moeten uitwijzen wat ervan komt.
Feit is dat we nu leven en dat nu de EV’s niet aanslaan bij de particulieren omwille van teveel nadelen tegenover de huidige brandstofwagen, zo eenvoudig is de uitleg, mensen willen niet meer betalen voor minder.
Zo eenvoudig is de uitleg niet. Meer voor- dan nadelen en het wordt gekocht is veel te simplistisch. Mocht dat zo zijn, dan waren er geen vijf jaar universitaire studies marketing nodig, dan volstonden vijf minuten. En kon de volledige reclame- en publiciteitsbusiness op de schop.
Ook in het heden hebben EV voor miljoenen landgenoten meer voor- dan nadelen, en stijgt de verkoop dus, na meer dan tien jaar, exponentieel. In februari werd de 100.000 bereikt, nog dit jaar halen we de 200.000. En dat is veel sneller, mutatis mutandis, dan de verkoop van brandstofwagens destijds. Ook toen werd niet alleen gedacht in voor- en nadelen, gewoonte en weerstand tegen verandering waren toen ook belangrijk. Hoeveel boeren hielden niet vast aan hun trekpaard, terwijl een tractor meer voordelen bood? De volgende generatie heeft dan zonder twijfelen de overstap gemaakt, en dat gebeurt nu ook met EV.
Diegenen die zelf geen EV hebben of willen zien overal problemen. Ik rij er al twee jaar mee en heb geen problemen. De prijs is natuurlijk een struikelsteen, maar niet voor iedereen die tegen een EV IS.
Luca, diegene voor wie EV geen problemen heeft denken dat hun situatie deze is van iedereen en dat zij de referentie zijn, als het bij hen gaat, gaat het bij iedereen volgens hen, de realiteit is echter anders. Elk kent zijn situatie en daar kan niemand anders over oordelen… Heeft u geen enkel probleem met EV, zoveel te beter voor u, maar ga er niet van uit dat dit voor iedereen zo is.
En EV is mogelijk voor iedereen, ook voor de tegenstanders, maar zoals al zo vaak gezegd, mensen willen beter als ze iets nieuws kopen en zeker als het duurder is, dus als er nadelen aan zijn zoals voor velen, dan doen ze het niet, dat is duidelijk.
Dat is niet duidelijk, veel mensen, zeker iets ouderen, hebben een afkeer van verandering, en laten iets links liggen, ook als het beter is, omdat ze het niet kennen, zich laten vangen door toogpraat en het oude al heel hun leven gewoon zijn. Daar zijn talloze voorbeelden van, en dat is ook zo voor EV.
Geen enkele EV-bezitter denkt dat hij of zij de
referentie is, maar een EV is een betere oplossing voor veel meer mensen dan de EV-haters beweren. En dat zal de komende jaren duidelijk worden.
Nu meer details naar buiten komen, blijken de EVs allemaal op een dek te staan waar de brand niet heeft gewoed! De EVs bleken dus niet alleen NIET de oorzaak van de brand, ze hebben de brand ook NOOIT gecompliceerd. Deze gegevens zijn algemeen bekend, oa. Via ZDF, maar de Vlaamse media zwijgt in alle talen, terwijl ze er wel als de kippen bij waren om de zogenaamde oorzaak te duiden.
Zelf dit ook al via verschillende EV gerelateerde kanalen vernomen, maar nog niet de tijd genomen, of gecontroleerd of deze info weldegelijk klopt (en dus ook het topic niet meer aangehaald).
Indien dit correct is, dan zou een rechtzetting inderdaad op zijn plaats zijn, maar goed, veel zal dat niet uitmaken. Mensen gaan dat toch niet lezen en de schade is gedaan..
Ondanks dat ik een sterke voorstander ben van EV’s kan ik echter niet ontkennen dat als een EV in brand schiet (wat statistisch gezien minder vaak voorkomt dan een ICE auto die in brand schiet), dat deze veel moeilijker te blussen zijn (vooral NMC? batterijen zijn hiervoor gekend).
Dit probleem zal echter in de toekomst steeds minder van toepassing zijn aangezien de nieuwe batterij samenstellingen (LFP, sodium batterijen, …) minder gevoelig zijn voor thermal runaway.
Intussen zelf wat verder gelezen..
Er is nog steeds veel onduidelijkheid en geen officiële bronnen die de echte oorzaak kunnen aanduiden..
Dus voorlopig zou ik alle info nog erg kritisch bekijken.
Net wel gereageerd op een video op Youtube waar men foto’s van uitgebrande auto’s op het schip toonde.
Ik moet wel zeggen dat ik het raar vind dat er, in het wat mij de achterkant van de auto lijkt te zijn, zo’n grote hoge metalen blok lijkt over te blijven na de brand.
Ik heb nog geen EV’s gezien met zo’n hoge blok metaal (EV motor + inverter + …) op de achteras.
Meestal is dit ofwel voorin gemonteerd, ofwel zo plat mogelijk achterin zodat je een goede kofferruimte over houdt.
Ik vraag me dus af of de wagens in deze foto geen ICE auto’s zijn met hun motor achterin (Porsche’s?).
Pure speculatie hier, maar viel me gewoon op..
Afwachten wat de officiële rapporten zeggen.
Nog graag even verduidelijking van mijn comment over die foto van die uitgebrande auto’s op die boot.
Ik zie veel commentaren van zie je wel dat het EV’s zijn die de brand veroorzaakt hebben!
Een ICE auto ziet er niet zo uit als hij uitgebrand is. De structuur smelt niet zomaar weg.
Vandaar mijn reactie dat ik het toch raar vind dat er dan zo’n grote blok metaal achteraan de auto ligt.
Het zou me niet verbazen dat de temperaturen, ook bij ICE auto branden aan boord van zo’n schip veel hoger oplopen dan bij branden in open lucht, aangezien de hitte gevangen zit. In open lucht kan deze veel beter en sneller afgevoerd worden aan de open lucht.
Maar goed, nogmaals, ik ga niet beweren dan een EV al dan niet de oorspronkelijk start was van de brand, of deze een significante factor was in het niet kunnen stoppen van de brand. Daarvoor hebben we onvoldoende bewijs en heb ik ook helemaal niet voldoende kennis!
Zover mijn mening hierover 🙂
Ik ben eventjes in verlof geweest maar zie dat de groene propaganda nog steeds overuren draait, gelukkig zijn de batterijen van Reneé ook opgeladen :-). Objectief gezien is het zo dat een goed product zichzelf verkoopt. We zien het in elk land gebeuren dat als de fiscale voordelen voor de EV wegvallen de verkoop ook stilvalt.