Moderne benzinemotor stoot meer fijnstof uit dan dieselmotor
Sinds dieselgate lijkt het algemeen aanvaard dat benzinewagens gezonder zijn voor onze luchtkwaliteit, maar is dat wel zo?
Dertig jaar geleden was de dieselauto niet populair. Toen rond 1990 – naast turbo’s – directe injectie werd geïntroduceerd wonnen dieselwagens aan power en efficiëntie. Daardoor veroverden en domineerden ze in amper een decennium de hele Europese markt.
De directe injectie (DI) zorgde er echter voor dat diesels meer fijnstof gingen uitstoten. In de EU sterven per jaar maar liefst 406.000 mensen* vroegtijdig aan de gevolgen van luchtvervuiling. Dit is 10 keer meer dan het aantal dodelijke verkeersslachtoffers, dus fijnstof is een terechte bezorgdheid voor onze beleidmakers. Daarom werden nieuwe dieselmotoren, onder druk van de Euro 4 en 5 norm, in de afgelopen 15 jaar van roetfilters voorzien.
Directe injectie bij benzinemotoren
Het dieselgate schandaal, dat losbrak eind 2015, deed ons beseffen dat diesels ook mét roetfilters nog heel wat vuiligheid uitstoten. Daardoor ging – onder andere – de Belgische overheid dieselbrandstof zwaarder belasten, en ook de rijtaksen op dieselauto’s werden opgetrokken. De gevolgen waren al voelbaar in 2016; de verkoop van dieselwagens daalde met 6% en de benzinewagens wonnen 27% aan terrein (ten opzichte van 2015). Op het eerste zicht lijkt dit goed, want benzinemotoren zouden minder “vuil” zijn, maar het verhaal is genuanceerder dan dat.
Een klassieke benzinemotor is een matige fijnstof-uitstoter, maar onder druk van de CO2-normen, zoeken fabrikanten ook hier naar efficiëntie. De oplossing werd gevonden bij, jawel, directe injectie. Je kan benzinewagens met DI herkennen aan labels zoals bijvoorbeeld TSI, TFSI (VW), EcoBoost (Ford) of SkyActiv-G (Mazda). Bij BMW en Mercedes hebben zelfs alle benzinemotoren directe injectie. De laatste 5 jaar winnen ze dan ook in ijltempo aan marktaandeel: in 2015 had al 38% van de verkochte benzinewagens directe injectie.
Minder verbruik, meer fijnstof
Het voordeel van een DI-benzine is dat hij minder verbruikt, het nadeel is dat hij meer fijnstof uitstoot. Hoewel de massa aan fijnstof (PM) lager ligt dan bij vergelijkbare diesels, baren wetenschappers zich zorgen over het aantal fijnstofdeeltjes (PN) en over hun ultra kleine afmetingen.
De kleinste “DI-benzine” fijnstofdeeltjes zijn kleiner dan een virus, of zowat de grootte van een molecule. Daarnaast ligt het aantal fijnstofdeeltjes zeer hoog. Het staat nog niet vast wat de gezondheidsgevolgen zijn van deze twee factoren, maar de kans is groot dat bewezen wordt dat het nefaste consequenties heeft voor onze luchtwegen.
Door de opmars van benzinewagens, in het bijzonder met directe injectie, wordt verwacht dat deze categorie voertuigen in 2030 meer fijnstof zal uitstoten dan dieselwagens.
Twijfelachtige uitstootnormen
De Europese Commissie en de auto-industrie is zich hier van bewust. Momenteel ligt de PN-norm voor benzinewagens 10 keer hoger dan voor dieselwagens. Een benzine mag per km 1012 fijnstofdeeltjes uitstoten, een diesel maar 1011. In 2014 wou Europa die limiet gelijk trekken, maar de autosector kon een uitstel van drie jaar bekomen. Sinds september 2017 moeten nieuwe modellen aan de 1011-norm voldoen, vanaf september 2018 moeten alle nieuw verkochte wagens er aan voldoen.
Dé manier om een DI-benzine onder die norm te krijgen is de installatie van een roetfilter, net zoals bij diesels. Die filter verhoogt echter het verbruik, waardoor het effect van de directe injectie dus (deels) teniet wordt gedaan. Je kan je afvragen waarom fabrikanten niet opnieuw naar gewone benzinemotoren overstappen. De deeltjesuitstoot van een gewone benzinemotor zonder roetfilter, ligt immers rond hetzelfde niveau als dat van een DI-benzine mét roetfilter.
Eén ding staat vast: benzinemotoren verlossen ons niet van fijnstofuitstoot en de slechte luchtkwaliteit die daar het gevolg van is. Om dat probleem te tackelen moeten we evolueren richting elektrische en slimmere mobiliteit.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
CNG dan maar als overgangsoplossing?
Bij verbrandingsmotoren is de vraag niet of maar hoe veel ze uitstoten.
Voorlopig moeten de eerste uitstootproblemen met EVs nog ontdekt worden 😛
@Niels: verschillende fabrikanten hebben de productie van CNG autos stopgezet. Ik zie ook niet waarom die die technologie nodig hebt als overgang. Er zijn stilaan wel voldoende EVs in het aanbod, en de komende 2 jaar zal dat nog aanzienlijk uitbreiden.
Voor wie even tijd heeft, raad ik het volgende aan:
Environmental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting
als ik niet aan de achterzijde en op het 3e verdiep van een zeer groot appartementsgebouw moest wonen dat 50 meter van het voetpad verwijderd is…en waar het verboden is om te parkeren ..over een lengte van 300 meter ..en doodlopend ook nog eens …een garage voor een electrische wagen te laden in het gebouw kost evenveel als de goedkoopste electrische wagen ….dan had ik allang me een electrische wagen aangeschaft.super groot probleem kilometer lopen om je wagen te laden als deze paal al niet bezet is en ook gene foemp er geparkeerd heeft met zn benzine of diesel op die plek op dat moment.dus dat valt me super zwaar al op voorhand tegen…in gans belgie staan 5000 laadpalen …(11 miljoen auto s nu en algoed ni allemaal electrisch)…in amsterdam alleen al staan 30.000 laadpalen!!!! voor een bewonersaantal van 1/20e van gans belgie!!!! nog gezwegen van rotterdam waar er 20.00 staan ..en gans nederland maar om van te zwijgen.150.000 !!!en het aantal is tegen 2020 verdubbeld ginder !!!!! waarom wil men in godsnaam niet zo veel moeite doen in belgie daarvoor ???? als dat hier ook zo moest vergevorderd zijn dan had ik reeds vanaf 2015 electrisch rond gereden !!!! en nu op diesel. als ik morgen de lotto win leg ik een collectie ..super dikke vette zware cilinder motoren race baken aan op diesel.milieu/fijnstof??? ??? pffff waarom zou ik ???..gewoon …om ambetant mee te gaan doen als protest
@ Niels CNG inderdaad als overgang naar waterstof. EV zijn vervuilender als eender welke diesel. Ecologische voetafdruk is enorm groot.
je mag ervan denken wat je wil maar als de diesel duurder word word dus alles duurder want hoe vervoeren ze alles denk je ????met zware vrachtwagens die gemiddeld een kleine 500pk hebben en die gemiddeld een 20 liter verbruiken en dus moeten die ook meer betalen aan de pomp en dat word ook nog eens doorgerekend aan de klant en wie is de klant ????
juist wij weeral dus het is en blijft een belastingverhoging
een nieuwe wagen verkopen zal ook niet veel helpen want wie wil jou wagen nog ? niemand enkel voor de export waar die daar dan gaat rondrijden en met de wind naar hier komt .
een nieuwe wagen kost weer veel geld en dus dat gaat ook weer ten goede voor de staat en zo kunnen we nog wel doorgaan .
maak dan de elektrische een pak goedkoper en zorg dat er een hoop oplaadpalen bijkomen
Hallo,
Ik rij met een diesel van 31 jaar oud..
Start als een nieuwe..neen ik wil ‘m niet kwijt…wat ik wel kwijt wil is het gejank hieromtrent van politiekers en natuurwetenschappers..deze laatste hebben het waarschijnlijk bij ’t rechte eind,maar ik wil eerst de echte grootvervuilers aangepakt zien en dan…je weet wel..maar niet omgekeerd..kijk maar eens omhoog..of te water..of..of..
Evs…… De hoeveelheid vrijkomende fijnstof bij de fabricage van electrische motoren is schrikbarend hoog. Daarnaast komt de meeste fijnstof doodleuk van de remmen, en die hoeveelheid ia bij elke auto ongeacht de aandrijving hetzelfde. Daarnaast produceren de bewegende delen van electrische Denen ook fijnstof, maar hey als je enkel de uitstoot aan de uitlaatpijp meet dan hoef je ook niet te weten wat de hoeveelheid fijnstof geproduceerd direct dan wel indirect met electrische motoren daadwerkelijk is.
Elektrisch is absoluut GEEN oplossing: 1)de delving van de edele metalen voor de productie van de batterijen is extreem vervuilend (equivalent van 100.000km rijden met een kleine benzinewagen) en de grondstoffen zijn bovendien eindig
2) in de mijnen (die zich in ontwikkelingslanden bevinden) wordt veel gebruik gemaakt van kinderarbeid
3) er is gewoon niet voldoende elektriciteit. In Duitsland moeten ze nu al kolen- en bruinkoolcentrales inschakelen. Dat betekent dat wie met een elektrische wagen rijdt in Duitsland, deels op kolen rijdt. In Belgie gaan we het eveneens niet redden met de aanwezige capaciteit en zijn we aangewezen op de buurlanden (zoals Duitsland) voor extra elektriciteit.
Wie elektrische wagens promoot zou beter twee keer nadenken.
Much ado about nothing and to no avail. Enkel de politici zien hier de mogelijkheid om mensen geld uit hun zakken te grabbelen.
De definitieve oplossing ligt voor de hand: de elektrische auto’s voorzien van een brandstofloze stroomgenerator waardoor ook de accu’s tot een minimum beperkt kunnen worden. De technologie bestaat maar wordt (nog) niet geêxploiteerd hoofdzakelijk door toedoen van de energielobby en door de conservatieve houding van de ontwerpers ingenieurs. Wanneer wordt dit aan de grote klok gehangen door de mainstream media?
Ik rij op cng. ’tis zalig. Het tankt gemakkelijk. Het is momenteel de beste oplossing. De geiser in de batkamer heeft meer uitstoot. Kopen die handel. Niet afschieten. Cng is top.
Wij hebben vorig jaar een cng wagen gekocht en dat is goed als je in een stad woont waar je cng kan tanken. Wij woonden op 20 minuten van tankplaats wat niet ideaal is en als je veel km doet ook niet. Hebben deze na paar maanden terug ingeruild voor een diesel. Verbruikt gewoon hetzelfde, kunnen meer km doen en trekt beter op. Cng is een oplossing voor de benzinerijder, niet voor de dieselrijder
@ Cindy , en de inschrijvingstaks die je niet moet betalen bij cng , de jaarlijkse verkeersbelasting die je niet moet betalen met cng . Probeer dat maar eens in te halen met je verbruik en alle taksen van uw dieselwagen. (Al 2jaar zorgeloos en gratis cng rijder -10.000 km / jaar )
een ev stoot veel minder stof uit bij het remmen , want hey die remt gewoon op de motor , waarbij hij dan nog energie recupereert. huiswerk goed maken
De belangrijkste reden dat de benzine auto zoveel meer en kleinere deeltjes uitstoot (miljoenen deeltjes per cm3) is de katalysator. De katalysator verbrandt de rookdeeltjes uit de motor opnieuw op 400 graden tot nanodeeltjes kleiner dan 5 nanometer. Verbrandt tevens alle giftige toevoegingen in de benzine tot die kleine deeltjes en maakt dit de belangrijkste oorzaak van kanker en chronische ziekten. Deze deeltjes verstoppen de celrecptors waardoor er geen zuurstof meer in de cellen kan komen. Laten cellen die zonder zuurstof kunnen functioneren nu kankercellen zijn?
Dieselfilters zijn een onding met enorm verhoogd verbruik als gevolg, maar dat is dan politiek wel correct zeker.
Zelfde motor op volvo 2.4D V70 N en Volvo V70 derde generatie zorgde voor verbruiksverhoging van 3,8 liter per 100km naar 8 liter per 100km op zelfde motorvermogen. Garage vond dit volledig normaal want er zit een filter in. Met 100.000km per jaar is dit wel een hele rekening als je bewust dezelfde wagen terugkoopt voor het verbruiksvoordeel. Ben ik dan zo naief dat een hoger verbruik minder uitstoot en vervuiling zal geven?Ik geloof er niets van.
Stel, morgen worden alle auto’s met verbrandingsmotoren vervangen door elektrische auto’s. Technisch mogelijk maar … de inkomsten van de taksen en accijnzen die vadertje staat nu int op de immense hoeveelheid brandstof zouden wegvallen, gevolg, staat failliet !
Dat is de echte reden waarom elektrische wagens op dit moment niet doorbreken wegens “te duur”, ” te weinig laadstations”, …
Dus zodra er een nieuwe inkomst gevonden wordt ter vervanging voor de inkomsten op brandstof, rijden we allemaal elektrisch, zo simpel is het.
En intussen worden wij gesust en bedrogen met uitstoot cijfers, fijnstof, normen, dieselgate, technieken om dit te verbeteren, zogezegde tussenoplossingen en noem het maar op.
elektrische auto’s is een hype vanuit sommige politieke strekkingen, maar al te goed weten zij dat; er niet voldoende stroom voorhanden is bij een omschakeling tenzij we terug nucleair gaan, dat; de grondstoffen in Chili voor de bouw van de batterijen gelimiteerd zijn en er nu al een ontginningsafbouw gaande is, dat; je enkel de auto zonder batterijen koopt, deze lease je!! met gevolgen voor wederverkoop, dat; de prijzen voor koper nu al fenomenaal zijn en door de productie van elek-wagens zal blijven stijgen, dat het milieu-impact schromelijk alswel moedwillig onderschat wordt, dat; sommige automerken al aan een ander concept begonnen zijn, dat; in landen die héél afhankelijk zijn van olie-import, de auto’s op perslucht, zonder enige uitstoot in opmars zijn en reeds verkrijgbaar ( China en India), dat; dit in de westerse landen geïgnoreerd wordt omdat je moeilijk belastingen kunt heffen op het tanken van lucht
Zeer verwarrend. Heb een nieuwe diesel gekocht sedert een paar jaar, als ik verander naar benzine wat krijg ik dan nog voor een jonge diesel. Bij analyse van hetzelfde type wagen RENAULT verbruikt de benzinemotor 2L meer en meer fijn stof dan een diesel wat mij zeer verbaasde. De reden die men opgeeft een properder milieu oké, maar dan eerlijk blijven mannen, diesel zou niet meer voordelig zijn alleen omdat de taks verhoogt wordt. Een diesel gaat langer mee, meer onderhoud:nonsens, daarbij heeft een dieselwagen een grotere stabiliteit op de weg
Al diegene die hier zitten te zeiken over EV’s, denk maar eens hoeveel vervuiling er is om elektrciteit op te wekken! En lul niet over zonne-energie want voor die panelen is er tot op heden nog steeds niemand ter wereld die ze ken recycleren dus worden ze maar op een hoop gegooid. En waar gaan alle batterijen naartoe van de EV? Want die lopen nog steeds daarop en ja die verslijten en verliezen aan levensduur! Ze maken ons wijs wat ze willen en iedereen aanvaard alles maar, zoals het met alles gaat hier. En uiteindelijk betalen we met zen allen dubbel en dik werken we meer dan ooit tevoren en Hebben we ondanks het harder werken en meer verdienste het eind van de maand geluk als we nog alles kunnen betalen hebben!!!
Zwier den auto buiten en je heb een extra part-time loon!
Renzo, welke PV panelen worden nu op een hoop gegooid als ze 20 à 30jaar meegaan? Tegen dan zullen ze wel recycleerd kunnen worden, niet?
Batterijen van EV’s krijgen een tweede leven als huisbatterij of dergelijke. bvb nu al is de Amsterdam Arena voorzien van 280 gebruikte accu’s uit Nissan!
EV’s zijn toch een middel om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, niet? Ik heb dit weekend 2x auto geladen met zonnestroom 😉
Ik was verwonderd een zwarte uitlaat te zien bij een collega’s auto op benzine !
Het grootste probleem ligt niet bij de wagens zelf maar wel doordat er teveel mensen op de Aardbol komen,vooral in België moet er iets gedaan worden aan de groeiende milieuvervuilende populatie!Maximum 1 a 2 kinderen per gezin.
Hoe je het draait of keert het spel gaat naar de knoppen
En weer is het de politiekers gelukt : verdeel en heers. Nek mekaar maar jongens. Het enige wat telt is de centen die alles opbrengt. Diesel duurder en benzine nu ook duurder. Minder fijnstof??? Bijlange niet. Als morgen de brandstof 4 euro de liter bedraagt dan nog zal het fijnstof niet dalen. Alleen de politiek wordt hier beter van.
Heel veel stemmingsmakerij! Ieder zijn belang! Grootste lobby zal slag thuis halen??Enkel wetenschappelijke van totaalplaatje, van ontginning tot recyclage en totale (echte )fijnstofproductie, brengt geloofwaardigheid!! Huidige EV is enkel tussenoplossing, m.i.
Eindbalans….terug met paard en kar
Iedereen praat over auto’s maar wat is de uitstoot van schepen , treinen , landbouwmachines , vliegtuigen , bussen en dan nog de dingen waar geen keuring op is ….
wat een hoop gezever van mensen die perse hun gelijk willen halen over dingen waar ze blijkbaar weinig van afweten.
t’is zoals meestal,onbekend is onbemind.
en de belg staat nu eenmaal bekend om moeilijk te doen tegen alles wat nieuw of onbekend is.
@ ANDRE P
met wetenschappelijke studies kan je ook alles bewijzen of ontkennen naargelang wie de studie uitvoert.
welke studie heeft ooit rekening gehouden met de vele olierampen?of zijn we dat alweer vergeten…
Wij hebben gekozen voor een wagen op lpg.ssang Yong korando verbruikt 11liter lpg aan 50cent de liter. Beter voor het milieu en de portemonnee.kunnen 500kmver geraken op gas,maar wagen verbruikt ook nog wel 1,5liter benzine op 100km.dit om de kleppen te smeren. Rijden 20000km per jaar en hebben 5jaar garantie op het totaal pakket. Kan nog rustig 4jaar gerust rondbollen.
Hello folks, al dat heen-en-weer geleuter over pro’s & contra’s,…? beginnen we gewoon niet stilletjes aan met veel-te-veel te zijn op deze hele bol? Alles van enig enrgie opwekking heeft gevolgen, ook energie verbruik. Minder volk op de planeet, zou zich vertalen in minder nood/vraag naar energie/werk/inkomen/voeding/vervuiling/afval/etc… Dus stop die kweek als konijnen, en zeker dat lkinder gesubsidieer met kindergeld. tZal rap minder, believe me. Als mn de mensen minder centen geeft, gaan ze rap nadenken hoor.
Poepen is plezant, maar doe het met verstand!
Wat een misleidende titel bij dit artikel. Volgens de tekst stoot een benzinemotor met DI minder fijnstof uit dan een dieselmotor.
Voor waterstof te maken heb je veel electriciteit nodig en we hebben amper genoeg voor de gezinnen
Bij elektrische voertuigen zal, door het Veel hogere totaalgewicht, minstens evenveel fijnstof ontstaan door de hogere slijtage graad van de remmen en de banden.
Ook dat fijnstof is schadelijk voor de gezondheid.
@Theo : Dan moet je maar eens een review van een Tesla rijder lezen : met eerste bandenset 140.000 km gedaan en aan remmen nog niets moeten vervangen. Theo, je weet duidelijk niet dat EV’s remenergie recuperen en daardoor de fysieke remmen (bijna) niet moeten gebruiken?
@ theo
wat een domme reactie,heb je die zelf verzonnen,of is het weer eens ingefluisterd door diegenen die er niets van waten?