Overzicht van de best verkochte 100% elektrische auto’s in België, tijdens de eerste 9 maanden van 2024.
Alle elektrische auto’s
Ben je op zoek naar een elektrische auto die niet in onderstaande lijst van best verkochte modellen staat?
Hier vind je een overzicht van alle elektrische auto’s die je nieuw kan kopen in België.
Foto | Auto | Sales | Prijs |
---|---|---|---|
1. Tesla Model Y 🇩🇪 | 10.310 | ||
2. Audi Q4 e-tron 🇩🇪 | 6.658 | 57.270€ | |
Rij hem vanaf 535€ p/madvertentie | |||
3. Tesla Model 3 🇨🇳 | 6.048 | 39.980€ | |
4. Volvo EX30 🇨🇳 | 5.368 | 40.590€ | |
5. BMW iX1 🇩🇪 | 5.245 | 50.150€ | |
6. VW ID.4 🇩🇪 | 4.098 | 42.990€ | |
7. BMW i4 🇩🇪 | 3.950 | 59.000€ | |
8. Volvo XC40 BEV 🇧🇪 | 3.779 | 51.100€ | |
9. Mercedes EQB 🇭🇺 | 3.141 | 55.055€ | |
Rij hem vanaf 535€ p/madvertentie | |||
10. Skoda Enyaq 🇨🇿 | 2.770 | 53.240€ | |
Andere BEV's | 44.866 | ||
Totaal # BEV's | 96.233 | ||
Totaal # nieuwe auto's (alle aandrijflijnen) |
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering incl. BTW, in België.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Verkoopcijfers 2014 – 2024
In onderstaande grafiek zie je de evolutie van het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens (alle aandrijflijnen) en 100% elektrische personenwagens, in de periode 2014 – 2024 (t.e.m. juni 2024).
Een grafiekje met maandelijkse verkoopcijfers BEV tov totaal aantal nieuwe inschrijven zou interessant zijn. Ook aantal zakelijk/particulier zou een nice to know zijn.
Europa heeft jaren geleden de amerikaanse automarkt vaarwel gezegd.Nu we electrisch beginnen rijden staat een Amerikaans model terug aan top.
Spiijtig.De kwaliteit van vele europese, Koreaanse en Japanse autoconstructeurs ligt veel hoger dan de overroepen Tesla.
De toekomst zal dit bevestigen.
@Jos Verstraeten: op een vrije markt draait alles om kostprijs, kwaliteit en tijd.
Europese klanten kiezen heus niet anders om zichzelf een loer te draaien.
De tijd dat de kwaliteit en know how, zeker wat betreft EV’s, bij Europese en Japanese fabrikanten aan de top stond ligt al even achter ons.
Zonder protectionistische maatregelen om de eigen achterop hinkende markt te beschermen zou niet Tesla maar Chinese automakers zoals BYD en SAIC aan de top staan. Zowel wat betreft kwaliteit, productie efficiëntie en zeker wat betreft de verkoopprijs.
Vele legacy automerken zoals bv. Volvo en MG zijn ook gewoon al Chinese automerken met een Europees label erop geplakt.
En zelfs het “oerdegelijke” VAG is uit armoede al richting China getrokken om hun brakke software in EV’s proberen terug op de rails te krijgen.
Zonder de inzet en vastberadenheid van Tesla zou er in de EU nu zelfs geen sprake zijn van BEV’s. De legacy autobouwers zijn alleen maar beginnen overschakelen van ICE naar EV omdat de kaas van hun brood werd gegeten. In Japan hebben ze het nog altijd niet door en zet men nog altijd in, om niet te moeten toegeven dat ze verkeerd waren, op de H2 auto. Met als gevolg talrijke rechtszaken aan hun been van ontevreden klanten die zich door Toyota bedrogen voelen, sluiting van het ene H2 station na het andere en H2 auto’s die ver onder de kostprijs moeten verkocht worden om ze niet op de fabrieksterreinen te laten wegkwijnen. En zelfs dan geraken de “kwalitatieve” Japanese autobouwers ze niet meer aan de straatstenen kwijt. Met als gevolg dat hun eigen EV’s nu geen eigen EV’s meer zijn maar volledig steunen op buitenhuis ingekochte technieken.
De legacy autobouwers schakelen allemaal een serieuze versnelling lager wat betreft EV, want ze zien in dat er straks zelfs geen brood meer is om hun kaas op te leggen als ze enkel inzetten op puur EV. Ford is de volgende na Toyota, Mazda, Subaru, Stellantis, VW, Mercedes,… Ze lijden miljardenverlies met hun EV’s en dit terwijl ze nog stukken van mensen kosten. Het puur elektrisch ballonnetje raakt stillaan doorprikt!