Kernenergie wordt groen, en Euro 7 wordt een schim van wat het had moeten zijn. Oorlog en opeenvolgende crisissen doen niet enkel nationale regeringen, maar ook de Europese Commissie van koers veranderen.
De aankomende Euro 7-norm had de finale doodsteek moeten worden voor de klassieke verbrandingsmotor, en zelfs de uitstoot van de elektrische auto zou niet ontzien worden. Uit een publicatie van EU-watcher Politico blijkt echter dat de Europese Commissie water bij de wijn doet nu de automobielsector zwaar te lijden heeft onder de gevolgen van de covid-, inlatie- en energiecrisis.
LEES OOK: Euro 7-norm wil fijnstof-uitstoot van elektrische auto terugdringen
De finale wetgeving omtrent Euro 7 zal normaal gezien gepubliceerd worden op 7 november 2022, maar Politico kon nu al de hand leggen op de kladversie. Daaruit zou moeten blijken dat de non-CO2-uitstoot-regels amper strenger worden dan bij Euro 6. Denk daarbij aan NOx, fijnstof, etc.
De auto-industrie heeft de Europese Commissie kunnen overtuigen dat het nutteloos is om nog te investeren in verbrandingsmotor-technologie die omstreeks 2035 toch verboden zal worden. Die schaarse middelen zouden volgens de auto-industrie beter gaan richting de verdere ontwikkeling van zero-emissie aandrijflijnen (elektrisch, waterstof).
OOK INTERESSANT: Duitsland wil ook na 2035 verbrandingsmotoren blijven verkopen
De groene lobbyorganisatie Transport & Environment (T&E) vindt het een gemiste kans. Euro 7 had volgens T&E moeten zorgen voor lagere NOx- en CO-uitstoot, verminderde fijnstof-uitstoot van banden en remmen en een strenger kader omtrent de duurzaamheid van batterijen. Nu Euro 7 tot quasi Euro 6 gereduceerd is, wordt “financieel gewin opnieuw verkozen boven de gezondheid van miljoenen Europeanen”, aldus Anna Krajinska, uitstoot-ingenieur bij T&E.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Foto credits: Youtube.