Euro 7 zal naast de uitstoot van de verbrandingsmotor ook de uitstoot van banden en remmen reguleren.
Gisteren, 13 maart 2024, heeft het Europees Parlement de nieuwe Euro 7-norm goedgekeurd. Deze norm legt de regels vast omtrent de uitstoot van nieuwe voertuigen, en zal binnen enkele jaren Euro 6 vervangen.
Hoewel milieu-organisaties eerder vreesden dat Euro 7 de uitstoot van banden en remmen niet zou gaan reguleren, gebeurt dat toch. De volgende generaties voertuigen zullen daardoor via die weg minder fijnstof en microplastics mogen uitstoten.
Opvallend daarbij is dat Euro 7 het strengst wordt voor elektrische personenwagens. Die zullen slechts 3 mg/km remstof mogen produceren. Auto’s met verbrandingsmotoren (ICE) krijgen een limiet van 7 mg/km en hybride en waterstofauto’s 11 mg/km.
Op termijn zal dit er toe leiden dat auto’s o.a. lichter en minder krachtig moeten worden.
Euro 7 legt ook voorwaarden op aan de batterijen van elektrische auto’s. Die zullen na 5 jaar of 100.000 km nog minstens 80% van de initiële capaciteit moeten hebben, en na 8 jaar of 160.000 km nog 72%.
Voor auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotoren (ICE) blijven de normen voor de uitstoot van de verbrandingsgassen gelijk, maar voor vrachtwagens en bussen worden deze met Euro 7 strenger.
De lidstaten moeten het pakket nu nog goedkeuren. Daarna duurt het nog minstens tot 2027 vooraleer Euro 7 van kracht wordt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Foto credits: Youtube.