Euro 7 wordt amper strenger dan euro 6 door energiecrisis
Kernenergie wordt groen, en Euro 7 wordt een schim van wat het had moeten zijn. Oorlog en opeenvolgende crisissen doen niet enkel nationale regeringen, maar ook de Europese Commissie van koers veranderen.
De aankomende Euro 7-norm had de finale doodsteek moeten worden voor de klassieke verbrandingsmotor, en zelfs de uitstoot van de elektrische auto zou niet ontzien worden. Uit een publicatie van EU-watcher Politico blijkt echter dat de Europese Commissie water bij de wijn doet nu de automobielsector zwaar te lijden heeft onder de gevolgen van de covid-, inlatie- en energiecrisis.
LEES OOK: Euro 7-norm wil fijnstof-uitstoot van elektrische auto terugdringen
De finale wetgeving omtrent Euro 7 zal normaal gezien gepubliceerd worden op 7 november 2022, maar Politico kon nu al de hand leggen op de kladversie. Daaruit zou moeten blijken dat de non-CO2-uitstoot-regels amper strenger worden dan bij Euro 6. Denk daarbij aan NOx, fijnstof, etc.
De auto-industrie heeft de Europese Commissie kunnen overtuigen dat het nutteloos is om nog te investeren in verbrandingsmotor-technologie die omstreeks 2035 toch verboden zal worden. Die schaarse middelen zouden volgens de auto-industrie beter gaan richting de verdere ontwikkeling van zero-emissie aandrijflijnen (elektrisch, waterstof).
OOK INTERESSANT: Duitsland wil ook na 2035 verbrandingsmotoren blijven verkopen
De groene lobbyorganisatie Transport & Environment (T&E) vindt het een gemiste kans. Euro 7 had volgens T&E moeten zorgen voor lagere NOx- en CO-uitstoot, verminderde fijnstof-uitstoot van banden en remmen en een strenger kader omtrent de duurzaamheid van batterijen. Nu Euro 7 tot quasi Euro 6 gereduceerd is, wordt “financieel gewin opnieuw verkozen boven de gezondheid van miljoenen Europeanen”, aldus Anna Krajinska, uitstoot-ingenieur bij T&E.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan inĀ op onze groep.
Foto credits: Youtube.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat wij Europeanen (5% van de bevolking) onze (auto/export) industrie aan het vernietigen zijn in de groene strijd, en dat terwijl de gesloten kolencentrales terug aan het opstarten zijn om voor de benodigde elektriciteit te zorgen. O ironie, onze drang naar technologie zorgt net voor meer CO2.
En de auto-lobby heeft weer haar doel bereikt. Niets van reduceren van schadelijke stoffen en voor het milieu zorgen, alles voor de poen. We zijn rijk maar zitten vol kanker, en niemand die zich vragen stelt. Laat Poetin maar met kernbommen gooien, dan zijn we er onmiddelijk vanaf van deze wereld.