Verbod op euro 5-diesels in Antwerpen en Gent wordt allicht afgeschaft
De nieuwe Vlaamse regering wil de regels voor de lage-emissiezones in Gent en Antwerpen niet verstrengen.
Vlaanderen heeft een nieuwe regering die uit een coalitie bestaat van N-VA, Vooruit en CD&V, onder leiding van minister-president Diependaele. Die regering is alvast begonnen met het afzwakken van heel wat maatregelen die door de vorige regering beslist werden. De soep wordt dus duidelijk niet zo heet gegeten als ze werd opgediend.
Via het regeerakkoord heeft de nieuwe Vlaamse regering o.a. aangekondigd dat er geen verstrenging komt van de renovatieplicht voor woningen, dat er geen verbod komt op auto’s met verbrandingsmotoren in 2029, dat de 5.000€ premie voor elektrische auto’s verdwijnt en dat er verkeersbelastingen ingevoerd worden voor elektrische auto’s.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die je kan kopen in België
Ook wat de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen en Gent betreft, gaat de regering Diependaele op de rem staan. In het regeerakkoord staat namelijk te lezen dat er geen verdere verstrenging komt van de lage-emissiezones. Normaal gezien zouden euro 5-dieselauto’s verboden worden vanaf 2026 in de LEZ van Antwerpen en Gent (en dat was al eens uitgesteld van 2025 naar 2026). Nu geeft de regering aan dat dat verbod er mogelijk niet komt.
Ook in Brussel werden de LEZ-regels deze maand afgezwakt door de nieuwe Brusselse regering. Hier lees je er meer over.
Eerder dit jaar werd ook al beslist dat oldtimers de lage-emissiezones weer binnen mogen zonder dagpas.
Hier vind je een overzicht van de actueel geldende regels voor de lage-emissiezones in België.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Van een duurzaam en stabiel beleid gesproken… Man man man, wat een boeltje is me dat. Zal ik me wel een andere wagen kopen…
Ze beginnen in te zien dat ze gewoon fout zaten met hun Lez-zones…terwijl heb ik mijn bestelwagen moeten verkopen die nog perfect reed. Clowns zijn het daar in Brussel, postjes innemen en geld incasseren
Wat brengt het op dat wij op alles met milieu onszelf beperken , terwijl onze oude auto’s verder rijden in Afrika of Rusland. De vervuiling van de oorlog in Oekraïne en Israël, de fabrieken in China … Als probleem niet Wereldwijd idem wordt aangepakt is het alleen om je bevolking te verarmen en staatskas te spijzen…
De gezondheid van de mensen speelt blijkbaar geen rol meer.
LEZ was ook niet rechtvaardig, als je betaalde heb je plots geen vervuilende wagen meer.
Het financiële krijgt altijd voorrang dus de vrees voor een economische catastrofe bepaald deze nieuwe wet!
Eindelijk een regering met verstand.
Om nog in steden te kunnen rijden heb ik een ev gekocht. Ik dacht vooruitziend te zijn…
We kochten dan maar een benzine break die in tegen de 8 liter /100km verbruikt uit schrik voor uitbreiding LEZ in Gent. Een Euro 5 en 6 verbruikt amper 5 liter in zelfde model en gaat 2x zo lang mee. Weer gekloot, net zoals men 15j terugdraaiende teller.
Zolang er schepen op zware fuel blijven liggen naast de Grote Markt heeft lez zone helemaal geen zin en het Heelal is Onmeetbaar even nadenken mensen
Nu nog de zone 30
Een auto die aan 50 km/uur rijdt , stoot minder co2 uit dan aan 30 km/uur…..
Maar de stadskas zou er wss teveel onder lijden…..
1 grote doordachte winstgevende leugen van de Vivaldi-regering!!!
Eindelijk een rechtsere regering met meer verstand!
Op naar 13 oktober, met nóg meer verstand!! 💛🖤
@Science: de zone 30 wordt niet ingevoerd vanwege de uitstoot maar vanwege de verkeersveiligheid in een bebouwde of drukke omgeving.
Een aanrijding van een zwakke weggebruiker aan 50 km/uur veroorzaakt zwaardere letsels dan tegen 30 km/uur.
Veralgemening van zone 30 met trajectcontrole middelt een kleine verstrooitheid ook al uit.
En wie zich gewoon aan de verkeersregels houdt die spekt de gemeentekas ook niet.
Dus een oldtimer mag overal rijden maak Met mijn euro 4 mag niet Dus ik zet hem in de garage tot hij oldtimer wordt. Vind je dat normaal
Jammer, ik heb mijn monovolume speciaal weg gedaan door die lez, ten eerste de wagen is uitgerust met roetfilter, ten 2de er komt geen zwart rook uit.
Ben ook niet van plan met een elektrische wagen te rijden.
Met een diesel kan je verre reizen doen.
Ik heb eens een hollandse documentair gezien op tv, die persoon zei ook , zo’n elektrische wagen is goed voor in de stad, niet de moeite om mee vb naar frankrijk te reizen.
Batteries gaat maar 500km mee, dan moet je uren aanschuiven bij een laadpaal.
Dus mijn mening: niet de moeite
liggen aan het Steen boten die tot 1000liter/h verbruiken.
maar u dieseltje mag niet binnen
Ik ben een groene jongen maar die LEZ waren bijzonder asociaal. Het zijn de oudste auto’s waar vaak de armste mensen in rijden. Mocht er nu nog voldoende openbaar vervoer zijn, dan ware de zaak anders geweest. Bovendien komt er bij de productie van een nieuwe wagen ook CO2 vrij, afhankelijk van de gereden afstanden niet altijd duurzamer. De renovatieplicht op D houden is daarom een goede maatregel voor het milieu. Bij de productie van goedkope bouwmaterialen komt er zoveel CO2 vrij dat een totaalrenovatie gewoon niet loont milieugewijs, tenzij men milieuvriendelijke materialen zou verplichten (en die zijn vaak duurder).
Dankzij de nieuwe partikeltest worden vele euro5 dieselvoertuigen afgekeurd. Het probleem van de lez zal zich voor hen niet stellen. Jammer genoeg ben ik er ook bij en dat met een wagen die nauwelijks 100 000 km op de teller heeft. Het is hoog tijd dat er een lange termijn beleid komt en dat politiekers aansprakelijk worden gesteld voor hun beslissingen waar half belgie de dupe van is
@Brahim: wanneer heb je die docu gezien? Ergens in het vorige decennium?
Wij rijden in de zomer richting Frankrijk en bij een buitentemperatuur boven de 20°C heeft de accu een range van +500 km.
Maar na 400 km zijn we al aan een plaspauze toe.
Op de navapp kan je perfect zien welke laadpalen langs de route vrij zijn. Plan je de laadstops in op de boordnavigatie gaat de accu zich automatisch conditioneren om de optimale laadsnelheid aan het volgende station aan te kunnen. Opladen van 10 tot 80% duurt aan een rapid charger dan hoogstens 20 minuten en dan kan je weer verder.
De tijd dat je in Frankrijk richting zuiden veel te weinig snellaadstations had ligt al enkele jaren achter ons.
De files zie je dan aan de grens met Luxemburg en Frankrijk waar ze staan aan te schuiven om nog even goedkoper te kunnen tanken. 🙂
De LEZ regeling was “een pak de poen ” show ,en een heel anti sociale regeling , op de rug van de “gewone” bevolking , die met veel moeite de eindjes van de maand financieel proberen aan mekaar te knopen .. Dit was een echte betalingsregeling , op de rug van Jan Modaal , in België .
Wat helpt het , als men in de andere landen en in de andere werelddelen verder maximaal vervuilt ?
Enkel een globale wereldoplossing helpt hier ..
Mijn dag begint goed vandaag.
Heb zelf een euro 5 diesel van 2012 en woon in Antwerpen .
Heb lang gewacht om een beslissing te nemen en zal er wel mee blijven rijden zonder nodeloos kosten te moeten worden gejaagd
Omdat ergens anders zij niet houden aan de regels betekent niet dat wij dat ook niet moeten doen. Kijk maar naar Tesla. Elektrische auto’s bedrijven al kan, met zij zijn de 1ste om het commercieel zo ver te duwen dat de rest toch moet volgen. Auto’s dat minder uitstoten is altijd goed voor de mens en goed voor de milieu. Iedereen dat in een beveiligde stad heeft rond gewandeld kan goed ruiken wat de verschil is tussen een stad waar alle auto’s mogen rijden en een stad met alleen EV. Maarja, de mens niet vooruit, alleen in de nu. EV hebben ook hun slechte kantjes, met het het sneller vooruit dan dat iedereen het dacht. Net als automatiek auto’s, vroeg of laat… Meer mensen gaan EV rijden of het verplicht is of niet.
O-N-G-E-L-O-F-E-L-I-J-K. Ik heb me een elektrische wagen aangeschaft, mijn premie werd me geweigerd, ik had daarvoor een Audi 6+. En dan nu dit? Een bende onnozelaars die zuurverdiende spaarcenten van mensen zonder enige vorm van scrupules die centjes komen “stelen”. En voor zo’n bende zou ik nog moeten gaan stemmen? De brandstapel op met dat gespuis!
Nu nog de roetfilerssaga wederom te hoogna plaatsing 2de roetfilter in december 2023 en daarvoor april 2023 volgen wie nog volgen kan wij niet en de garage ook niet wie weet het antwoord.
Zelfde probleem bij de autokeuringen.
Rij met een euronorm 6 met 78000km op de teller.Overal zone 30 en 50, dus ge krijgt de kans niet meer om uw roetfilter zelf te vrijwaren van roet.
Ondanks verschillende dieselcleaners ingekapt te hebben toch afgekeurd!!! Kassa, kassa, voor de staatskas.
Mag ook wat terug versoepeld worden!
Gezond verstand! Zelfs de diesel EURO 4 wagen had nooit verboden mogen worden.
Nu nog juist verbod afschaffen om verplicht in ondergrondse parking te gaan staan in Antwerpen want kan anders familie niet meer bezoeken
Super blij met deze beslissing !
Dus N-VA draait weer maar eens hun eigen maatregelen terug.
In sommige controlestations in Wallonië wordt de CO2-uitstoot niet eens gecontroleerd! En het is amper 50 km van Gent.Zelfs niet van dieselwagens.Raar maar waar.
@ de mensen die deze NVA regering wil op hemelen voor wat ze nu doet. Vergeet even niet welke partij er toen in de Vlaamse regering en in Antwerpen heeft mee beslist om ze in te voeren.
Toch raar dat een handvol mensen (de verkozenen) bepalen welke regeltjes de massa moet volgen. En iedereen doet braaf wat opgelegd wordt, hoe absurd of nadelig de uitkomst ook is.
Vergeet ook even niet hoeveel parkeerplaatsen er de laatste 10 jaar verdwenen zijn Elke straat die opengebroken wordt verliest minimaal de helft van de parkeerplaatsen en sommigen verliezen alle parkeerplaatsen. Zuiderdokken en kaaien waren zelfs gratis maar nee er moeten bomen komen.
@Frank: ieder zijn ding maar ik kijk liever op een open ruimte aangevuld met bomen en groen dan op een zee van grijs blik.
Het stilaan verdwijnen van de individuele inname door openbare bovengrondse ruimte door gebrek aan individueel initiatief vind ik dan ook een positieve ipv een negatieve evolutie.
Wanneer bovengrondse parkeerplaatsen in de binnenstad vervangen worden door ondergrondse parkeergelegenheid en parkeerplaatsen aan de buitenrand met een opstapplaats voor openbaar vervoer richting centrum ook geen probleem.
Er is geen enkele goede reden waarom de constante inname van openbare ruimte door individueel blik op vier wielen gratis zou moeten zijn. Als ontradingsfactor kan bovengronds parkeren in de binnenstad niet duur genoeg zijn.