De 5 populairste e-auto’s in China waar je nog nooit van gehoord hebt
We geven een overzicht van de best verkochte elektrische wagens in China.
De belangrijkste automarkt ter wereld is China. Dat geldt ook voor elektrische mobiliteit, want in absolute aantallen kopen de Chinezen ook de meeste elektrische wagens.
Daar zitten natuurlijk heel wat modellen tussen die je allicht niet kent, omdat ze hier niet of amper te krijgen zijn. Daarom bieden we jullie een kleine kennismaking met de Chinese EV-industrie. Zie hier de vijf best verkochte elektrische auto’s in China:
5. Chery eQ1
De Chery eQ1 is het Chinese alternatief voor onze Smart EQ. Deze stadsauto belooft een rijbereik van 200 km en kost 16.675€ zonder subsidies (130.000¥). Dat is een goeie 7.000€ minder dan de elektrische Smart.
Tijdens de eerste vier maanden van 2019 werden er in China 13.500 stuks van verkocht. Dat is evenveel als de wereldwijde BMW i3 verkoop in die periode. Dat verklaart meteen waarom de grote Europese constructeurs in China hun kamp opzetten.
4. Geely Emgrand EV
De Geely Emgrand EV is een middelgrote sedan met een batterij van 41 kWh, en een realistische actieradius van dik 250 km. Voor 28.000€ (zonder subsidies) kunnen de Chinezen er één op hun oprit parkeren.
Van januari tot april 2019 rolden bijna 16.000 stuks de deur uit bij de Chinese dealers. Daarmee doet hij het beter dan de Renault ZOE, die het in dezelfde periode wereldwijd met 15.500 verkochte exemplaren moet stellen.
3. BYD e5
We vervolgen met nog een elektrische sedan die potten breekt in China. De BYD e5 (foto boven dit artikel) beschikt over 48 kWh batterijcapaciteit, en geraakt daarmee bijna 300 km ver per lading.
Meer dan 19.000 stuks wist BYD te verkopen tijdens de eerste 4 maanden van dit jaar. Minstens 28.300€ kost deze auto bij onze oosterburen.
2. BAIC EU5
Ondanks z’n naam, “EU5”, is deze elektrische sedan niet te koop in Europa. In China doet hij het wel bijzonder goed, met 24.000 verkochte exemplaren van januari tot april 2019.
De BAIC EU5 is te koop met een 53,6 of 60,2 kWh batterij en kost omgerekend minstens 27.650€ in China.
1. BYD Yuan EV
We sluiten af met de best verkochte elektrische auto in China, de BYD Yuan EV. Het is een vijfdeurs elektrische stadswagen, met een 43,2 kWh accu en bijna 300 km praktische reikwijdte. Slechts 14.000€ kost deze EV in China, zonder subsidies.
Bijna 31.000 stuks wist BYD er van te verkopen, in de periode januari tot en met april 2019. Op wereldwijd niveau deed enkel de Tesla Model 3 beter, met iets meer dan 68.000 nieuw ingeschreven exemplaren van januari tot april.
Plannen om wereldwijd te leveren ? Hoe zit het met de qualiteit van deze wagens ?
Brol, slechte kopieën en vooral fake news. De CCP wil de Vrije Wereld doen geloven dat er in shittychina veel elektrische wagens rijden. Zodat hun steenkoolcentrales maar meer CO2 kunnen blijven uitbraken zonder dat de domme Europese consument stopt met huawei spyphones en haier koelkasten te kopen…
Tweetblole, qua e-volutie zijn ze er wel goed bezig hoor. E-bussen, e-scooters… Bezoek eens het land en val achterover van het futuristische beeld in de grootsteden.
Ik popel om wat meer concurrentie te zien hier.
Een tijd geleden was er ook de qoros3 die aangekondigd werd voor de eu markt. Die haalde een 5 sterren ncap rating. Kopieën zijn het ook al lang niet meer. Veel toplui van het vroegere Saab, BMW etc werken inmiddels voor dergelijke Chinese bedrijven. Kom dus van onder je steen en zie wat er gebeurt, China neemt het qua innovatie over en ondertussen proberen de merken hier nog een laatste keer te melken.
Volgens mij zou iedereen er een kopen voor 14000 euro met een rijkwijdte van 300km. Wat is dan het probleem? Kunnen ze er niet genoeg winst uit slaan hier?
Het grootste probleem is nog altijd de batterijkost én -productie. In China kan het allemaal net iets goedkoper omdat de auto- en batterij-industrie overspoeld worden met overheidsleningen en subsidies.
Plus onze markt is simpelweg niet groot genoeg. Europa an sich is groot genoeg, maar met alle kleine landjes -dikwijls met eigen regelgevingen- is het niet ideaal omauto’s te verkopen en dealernetwerken op te zetten. Teveel rompslomp terwijl ze groeimogelijkheden genoeg hebben in eigen land.
Dat was althans de reden waarom Qoros het opgegeven heeft op Europees gebied.
ok pieter,promoot jij de chinese economie nog maar wat,er gaat nog niet genoeg werkgelegenheid verloren.
tot je zelf eens voor de harde realiteit staat dat je moet overleven van een uitkering omdat uw bedrijf er de brui aan geeft door de concurentie.
en wie gaat die uitkering mogen betalen?
wij of die chinezen?
alleen wanneer de chinezen daadwerkelijk overgaan tot produktie op het europese vaste land zou ik hen in overweging nemen,we hebben het hier over auto’s he niet over een senseo die je in de vuilbak kiepert bij defect.
tuurlijk is dat zo,maar een beetje meer chauvinisme en vertrouwen in eigen kunnen zou geen kwaad kunnen.
nu is het verdedigen van lage loonlanden produkten bij sommigen precies een nationale sport.
trouwens alle arbeiders van vreemde oorsprong(waarvan sommigen nog wel willen) in be moeten ook werk hebben,of gaan we die allemaal blijven betalen van onze soc. zekerheid?
met alle respekt,maar ik vind jullie denkpatroon veel enger,op het randje van egoistisch af.
eerst mijn portemonnai en de rest trekt zijne plan?
ik heb in mijn carriere een bedrijfsluiting meegemaakt,iemand die voor de volle 100% achter zijn bedrijf staat,en als vuilnis op straat gezet wordt VERGEET DAT NOOIT MEER.
Volvo is Chinees bij mijn weten en wordt in Europa gemaakt.
Andre, ik denk dat je iets meer nuance in mijn reactie moet zien. Op vlak van het hele e-gebeuren zijn ze goed bezig, terwijl ze op andere vlakken absoluut ondermaats scoren.
Het is niet zwart of wit. Op vlak van innovatie kan ik enkel maar hopen dat de bestaande grootmachten wat meer vuur aan de schenen wordt gelegd. En dat heeft niets met protectionisme of globalism te maken.
Alle begrip voor je situatie en eens, sociale zekerheid is belangrijk genoeg om te beschermen, maar hierover Chinese auto’s aanvallen heeft geen zin. Batterijen, zonnepanelen, Electronica,… Het zit allemaal daar. Wat mij betreft is dit eerder een politieke discussie.
Wat wel een feit is, is dat alle bestaande grote automerken wel erg laat op het e-feestje zijn. Dat ze nu pijn gaan hebben om de switch te maken, is hun eigen gecreëerde probleem.
en hierop moet ik dan weer nuanceren,ik val de chinese merken helemaal niet aan,ik neem het op voor(de weinige)eigen merken die er nog overblijven,en trek allang aan de bel om hen wakker te schudden.het zit allemaal daar is een beetje te gemakkelijk argument,we sponseren nu eenmaal met zen allen de chinese industrie op de kap van ons eigen.en als ze dan met iets afkomen dan gaat het over niche produkten met prijzen die de meeste belgen zich niet kunnen veroorloven.audi bv is een stap,maar moet dat nu echt in die prijsklasse?over soc zekerheid wens ik het zelfs niet te hebben,dat is een pure loterij,waar ik zelfs niet meer over wil uitwijden want dat is inderdaad pure politiek.
@ ivo
dat zijn fouten die in het verleden zijn gemaakt,heeft geen zin daar nog over te discutieren,maar dat wil niet zeggen dat je daarom mee akkoord moet gaan.
en ff ter info,ik koop ook wel eens op webshop’s,maar nooit chinese amerikaanse………….
als het ff kan be of desnoods nl.
@ WIM D
wat volvo betreft,
dit is dan weer een voorbeeld van hoe het wel kan,
als een chinese fabrikant de moeite doet om hier(en bij uitbreiding europa) te produceren dan heb ik daar geen probleem mee.
investeren in werkgelegenheid ter plaatse .
ik zie niet in wat daar eng aan is
de chinezen gaan ook in de oude fabriek van caterpilar in belgie produceren , ook oude opelsite kan nog . dus laat ze maar komen . zekers de nr1 byd van 14000 is meer dan welkom
Zijn we vergeten dat 40 jaar geleden de Japanse auto een rariteit was op onze wegen ? Momenteel staat Toyota met 4 modellen in de top 15 van de wereldwijd meest verkochte modellen. En naast Toyota zijn er nog 10 andere Japanse merken doorgedrongen. Hoelang rijden wij nog Mercedes,VW, Audi, Renault, Peugeot… China neemt voorsprong en gaat in de komende 20 jaar scoren op de wereldmarkt ( ook in het decadente Europa )
Ik ben pas 14 dagen door China gereisd, met de Chinese “uber” caocao (100% elektrisch) heb ik mij dag en nacht verplaatst in China. Steden als guiming(8M), zhunyi(8M+) en Shengzen(15M+) bezocht. Pure klasse die Chinese elektrische wagens, vooral die BYD e6; die zie je massaal rondreizen;Zowat alle taxivervoer van die mega metropool en hightech stad Shengzen rijdt met dit model. Gevoelsmatig ben ik van 5de versnelling naar eerste teruggeschakeld toen ik terug in Europa arriveerde.
Ik moet geen Tesla meer, laat BYD maar snel komen.
China is een republiek waar de mensen onderdrukt, onmondig gemaakt en uitgebuit worden. De mensenrechten worden er met de regelmaat van de klok geschonden. Het is schandalig dat de EU nog geen handelssancties getroffen heeft tegen deze wrede mogendheid. Dus vind ik persoonlijk dat wij het als particulier zouden moeten doen en zoveel mogelijk Chinese producten boycotten. Ook al maken ze daar schitterende dingen, het is op de kap van kinderen en stakkers. Wil je daaraan meewerken door een Chinese auto te kopen?
Wij rijden al 4 jaar met een Renault Zoé R90 rond, toen geassembleerd in Flins, Frankrijk. Nu al, of binnenkort…, geassembleerd in Yvelines (Versailles, weet je wel).
Bijna 80.000 zorgeloze kms
Nog geen merkbaar capaciteitsverlies op batterij (let wel, er is een aanzienlijk “leereffect” om met zo’n wagen te rijden).
Geen incentives, buiten het minimaal inschrijvingsbedrag en de minimale rijtaks, wij wonen namelijk in Wallonië.
TCO op vandaag: 40984 EUR (0,5183 EUR/km): wetende dat ik de restwaarde op 2500 EUR heb gezet (dat is schrootwaarde + de korting op een volgende aankoop van een nieuwe wagen), dat de prijs van onze laadpaal er volledig is in opgenomen en dat het elektriciteitsverbruik aan 0,28 EUR/KWu werd meegeteld, hoewel wij maar 5,56 EUR/maand pro forma, d.w.z. in werkelijkheid, tot nu toe, 0 EUR/jaar aan elektriciteits uitgaven hebben (zonnepanelen). Onze elektriciteitsproductie dekt 100% van onze huishoudelijke elektriciteitsbehoeften + 34000 elektrische kilometers (we hebben nl. ook een Zero Motorcycle, model DS 2016 en gemaakt in Santa Cruz, Californië… 3° en droog: heen en terug 118 km naar het werk! Dit jaar volledig afgeschreven! De batterij van de Zero heeft zo’n 3 % verlies… so what? Ben gezonder gaan eten en ben 10 kg kwijt :-). Wij krijgen sinds dit jaar een prosumententarief van 459 EUR (Wallonië), die wij de eerste 2 jaar via de belastingen teruggestort krijgen. Het leven is schoon!