16 nieuwe elektrische auto’s op autosalon van Brussel (2023)
We geven een overzicht van nieuwe, productierijpe, elektrische auto’s die naar het autosalon van Brussel komen (14 januari – 22 januari 2023).
Naast deze nieuwe elektrische auto’s, zullen er ook heel wat nieuwe elektrische microcars te zien zijn op het autosalon. Die vind je hier.
Na twee afgelaste edities (Corona, weet je wel) krijgen we in januari 2023 gelukkig weer een autosalon in Brussel. Daar mogen we blij mee zijn, want autoshows beginnen stilaan een zeldzaamheid te worden in de westerse wereld. Zelfs het bekende Genève autosalon verkast in 2023 volledig naar Qatar.
In dit artikel presenteren we je alle nieuwe 100% elektrische auto’s, die in de loop van 2023 leverbaar worden, die je kan bewonderen op het salon. Uiteraard zullen er naast deze nieuwe EV’s ook nog heel wat elektrische auto’s te zien zijn die al langer op de markt zijn.
1. Audi Q8 e-tron (paleis 11)
Paleis 11 van de Heizel is volledig afgehuurd door d’Ieteren, dus daar vind je onder andere de Audi-stand. De blikvanger daar is ongetwijfeld de gefacelifte e-tron, die voortaan als Q8 e-tron door het leven gaat. De Q8 e-tron is verkrijgbaar als SUV en als SUV-coupé (Sportback). De Q8 e-tron wordt geproduceerd in Brussel (Vorst), en in tijden waar veel automobielen uit Oost-Europa of China komen, mogen we dat best bijzonder noemen. Lees hier meer over de vernieuwde Audi Q8 e-tron.
2. Hyundai Ioniq 6 (paleis 6)
De nieuwe Ioniq 6 vind je terug op de Hyundai-stand in paleis 6. Dat is dan meteen gemakkelijk om te onthouden. Deze nieuwe elektrische sedan komt de Ioniq 5 hatchback vergezellen in het elektrische Hyundai gamma. In januari zal Hyundai ook meteen de Belgische prijzen en leveringsdata bekend maken.
3. Jeep Avenger (paleis 5)
Paleis 5 is volledig afgehuurd voor de Stellantis-merken en Renault, en de auto die daar de show steelt is de nieuwe Jeep Avenger. Deze compacte SUV met semi-offroad-pretenties wordt volgens ons een verkooptopper, als Stellantis hem voldoende kan leveren natuurlijk.
4. Lexus RZ 450e (paleis 7)
Bij Lexus staat de hele stand in het teken van hybrides. Toch heeft ook de gloednieuwe elektrische RZ 450e er een plekje toegewezen gekregen. Deze vierwielaangedreven elektrische SUV heeft een 71,4 kWh batterij en een gecombineerd vermogen van 230 kW. Lexus spreekt over een WLTP-rijbereik van ruim 400 km, wat dan in de praktijk eerder “ruim 300 km” zal zijn. Prijzen volgen in januari.
5. Lotus Eletre (paleis 5)
Sportwagenmerk Lotus gaat elektrisch, en dat kan je gaan vaststellen in paleis 5. Daar zal Lotus namelijk de Eletre presenteren, een volledig elektrische SUV.
6. Maxus Mifa 9 (paleis 6)
Ook de Chinezen zijn van de partij, o.a. met het merk Maxus. Deze MIFA 9 minivan moet een goedkoper alternatief vormen voor de Mercedes EQV’s van deze wereld.
7. Maxus T90 EV (paleis 6)
Met de T90 EV lanceert Maxus de eerste elektrische pickup truck op de Belgische markt, en ook deze kan je bewonderen in paleis 6.
8. MG 4 (paleis 6)
We blijven bij de Chinezen, want in paleis 6 kan je eveneens de MG 4 aanschouwen. Deze nieuwe elektrische auto wordt een prijsbreker op de Belgische markt, met een vanafprijs van slechts 30.785€. En hoewel dat nog altijd klinkt als veel geld, is het daarmee wel de zesde goedkoopste EV van het moment.
9. BYD Atto 3 (paleis 7)
Het derde Chinese merk dat z’n kamp opslaat in Brussel is BYD. Ze hebben drie nieuwe EV’s op de stand staan, waaronder de Atto 3, een compacte SUV.
10. BYD Han (paleis 7)
BYD stelt ook de Han tentoon, een elektrische sedan.
11. BYD Tang (paleis 7)
Tenslotte heeft BYD ook de Tang staan, een volledig elektrische SUV.
12. Opel Astra Electric (paleis 5)
In paleis 5 vind je de nieuwe Opel Astra Electric, die zowel een hatchback als een break koetswerkvariant krijgt.
13. Polestar 3 (paleis 6)
Hoewel Volvo niet naar het salon komt, is z’n elektrische neef Polestar er wel. Op de Polestar-stand vind je de nieuwe 3, een luxe-SUV met een gepeperd prijskaartje van 89.900€. Lees er hier meer over.
14. VW ID. Buzz (paleis 11)
Op de Volkswagen-stand in paleis 11 vind je o.a. de ID. Buzz terug, de elektrische reïncarnatie het legendarische hippiebusje uit de jaren 60. Volkswagen heeft er zowel de bestelwagenversie als het personenbusje staan.
15. Abarth 500e (paleis 5)
Abarth toont de nieuwe 500e in Brussel. Lees er hier alles over.
16. Seres 5 (paleis 9)
Het Chinese Seres lanceert binnen enkele maanden z’n tweede elektrische auto op de Belgische markt. Na de “3” is het nu immers tijd voor de “5”. De Seres 5 is een midsize SUV die beschikbaar wordt met tweeaandrijflijnen; één met een 80 kWh batterij en achterwielaandrijving, en één met een 90 kWh batterij en vierwielaandrijving. Pk’s vliegen je om de oren, want de topversie zou er 694 in de strijd gooien.
Chinees staat in dit geval echter niet gelijk met spotgoedkoop. De Seres 5 2WD basisversie kost namelijk 63.900€, en de 4WD kost minstens 67.900€.
Afwezigen
De grote afwezigen op het salon zijn Mercedes en Volvo. Daardoor moet je o.a. de nieuwe Volvo EX90 en de Mercedes EQE SUV missen.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
En over de peugeot 308e hatchback en sw wordt niet gesproken??
Ik had graag de Zeekr 01, de Microlino, Vinfast en de Fisker Ocean eens van dichterbij gezien.
Jammer dat de elektrische wagens bijna alleen voor de leasemarkt is betreft de betaalbaarheid.
Mocht de overheid een soort premie geven zoals Nederland en Duitsland dan zou voor een groter publiek de overstap gemakkelijker zijn, maar ja wat zouden ze dat geld halen hé
Heb eens gekeken voor een id3 van VW maar daar kan je dan geen trekhaak op krijgen ( voor fietsen)
@Manuel: bij mijn weten mag je wel een trekhaak (voor fietsen) laten monteren op een ID.3, maar ik zou mijn geld dan eerder aan een MG4 geven. Veel minder geld kwijt (verschil van 10k tot 15k) voor betere auto. Je moet al bijna een VW-fan zijn om nog een ID.3 te kopen met vanafprijs van 47.000 euro 😱. Dat is echt geen rationele keuze meer.
Trekhaak voor enkel fietsen gaat op ID3, Megane e-tech heeft echte trekhaak.
Laten we leren van het Russisch gas debacle en niet al onze eieren in de Chinese mand leggen…
We zijn nu al gevaarlijk afhankelijk van China.
Als je het wat breder bekijkt dan de “eigen portemonee” (korte termijn!) is het net wel rationeel om een VW/Renault/… te kopen. Ja, ze zijn duurder, maar daar staan eerlijke lonen en pensioenen tegenover.
BTW ook bijna alles Tesla’s komen uit Shanghai (een van de redenen van hun scherpe prijzen), idem voor Polestar, enkele elek. BMWs.
Europa kan het zich economisch niet permitteren om ook de auto-industrie teloor te laten gaan.
Ja, de batterijcellen komen sowieso uit Azië, maar daar wordt aan gewerkt, voorwaarde is dan wel dat onze producenten voldoende middelen hebben!
15 NIEUWE ELEKTRISCHE AUTO’S OP AUTOSALON VAN BRUSSEL (2023).. ik meende ook dat er naast de Microlino, nog een piepklein Spaans talentje zich zou tonen…?
De naam van deze nieuweling ben ik helaas kwijt…
Iemand een idee ?
Silence
Dank u Didier
@ dominiqueDM
het doet me plezier om eindelijk ook eens iemand te horen die verder denkt dan zijn neus lang is,ik hamer al jaren op het gevaarlijke afhankelijk zijn van china(oa).
zelfs een russisch gas debackle is blijkbaar NOG niet voldoende om velen te doen inzien dat we zelf mede verantwoordelijk zijn voor de afhankelijkheid van bedenkelijke landen/industrieen.alleen wanneer het hun portemonai raakt worden velen wakker,helaas vaak te laat,om dan te komen klagen dat ze met een uitkering niet rondkomen…………………..
Allemaal goed en wel de Europese gedachte,maar het zijn in de eerste plaats de Europese ministers met hun Groene dogma die de economie bepalen in Europa
Als bedrijven zo zwaar belast worden dat hun producten niet meer betaalbaar zijn voor de bevolking en toch hun co2 neutrale waanzin doorzetten is dit het resultaat
En de peugeot 308 hatchback + sw electrisch???
Er was een goedkoop Europees alternatief, de Sono Sion. Een Duitse ontwikkeling die zou gemaakt worden in Finland. Maar daar geloofde de financiële wereld niet in. Te goedkoop en erg veelzijdig = te kleine winstmarges = te weinig opbrengst voor investeerders.
En bovendien oninteressant voor energieproducenten. Het had een Europees ecologisch alternatief kunnen zijn voor de “gewone man”.
Maar de winst zit bij de dure SUV’s. En dat weten de aandeelhouders van de Europese autoproducenten ook. Zelfs kleine ICE auto’s (o.a. Ford Fiesta) worden uit productie genomen wegens niet rendabel.
De boodschap is eigenlijk dat autodelen de enige mogelijke toekomst zal zijn voor Jan Modaal. En woon-werk verkeer met openbaar vervoer, de fiets of een aftandse 2de hands. Maar met die boodschap gaat niemand de verkiezingen winnen…