Elektrische auto’s (2025)

elektrische auto egear

Overzicht van alle 100% elektrische auto’s (BEV) die momenteel (2025) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België. 

Bekijk hier alle toekomstige BEV’s

Laatste update: 27 maart 2025
Dit overzicht wordt continu bijgewerkt.
Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.

FotoAutoPrijsKM
Abarth 500e 🇮🇹
37kWh | 154pk | FWD
37.790€200
Abarth 500e Cabrio 🇮🇹
37kWh | 154pk | FWD
40.790€195
Abarth 600e 🇵🇱
50kWh | 238pk | FWD
44.990€260

Škoda Elroq

Rij hem vanaf 446€ p/m
Škoda Elroq 50 🇨🇿
52kWh | 170pk | RWD
36.490€295
Škoda Elroq 60 🇨🇿
59kWh | 204pk | RWD
39.690€360
Škoda Elroq 85 🇨🇿
77kWh | 286pk | RWD
44.990€445
Audi Q4 40 🇩🇪
59kWh | 204pk | RWD
52.500€310
Audi Q4 45 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
57.470€410
Audi Q4 45 quattro 🇩🇪
77kWh | 286pk | AWD
59.620€405
Audi Q4 55 quattro 🇩🇪
77kWh | 340pk | AWD
65.280€400
Audi Q4 SB 40 🇩🇪
59kWh | 204pk | RWD
54.500€320
Audi Q4 SB 45 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
59.520€420
Audi Q4 SB 45 quattro 🇩🇪
77kWh | 286pk | AWD
61.670€405
Audi Q4 SB 55 quattro 🇩🇪
77kWh | 340pk | AWD
67.330€400
Audi A6 Avant RWD 83 🇩🇪
75kWh | 286pk | RWD
66.550€445
Audi A6 Avant RWD 100 🇩🇪
94kWh | 381pk | RWD
78.450€540
Audi A6 Avant AWD 🇩🇪
94kWh | 428pk | AWD
83.550€515
Audi S6 Avant 🇩🇪
94kWh | 551pk | AWD
101.560€500
Audi A6 SB RWD 83 🇩🇪
75kWh | 286pk | RWD
64.900€475
Audi A6 SB RWD 100 🇩🇪
94kWh | 381pk | RWD
76.800€570
Audi A6 SB AWD 🇩🇪
94kWh | 428pk | AWD
81.900€545
Audi S6 Sportback 🇩🇪
94kWh | 551pk | AWD
99.910€525
Audi Q6 SB RWD 83 🇩🇪
75kWh | 292pk | RWD
66.650€435
Audi Q6 SB RWD 100 🇩🇪
94kWh | 326pk | RWD
72.350€525
Audi Q6 SB AWD 🇩🇪
94kWh | 387pk | AWD
79.550€510
Audi SQ6 Sportback 🇩🇪
94kWh | 517pk | AWD
98.150€485
Audi Q6 RWD 83 🇩🇪
75kWh | 292pk | RWD
64.650€395
Audi Q6 RWD 100 🇩🇪
94kWh | 326pk | RWD
70.350€480
Audi Q6 AWD 🇩🇪
94kWh | 387pk | AWD
77.550€475
Audi SQ6 🇩🇪
94kWh | 517pk | AWD
96.150€465
Audi e-tron GT S 🇩🇪
97kWh | 680pk | AWD
128.520€465
Audi e-tron GT RS 🇩🇪
97kWh | 857pk | AWD
155.550€450
Audi e-tron GT RS Performance 🇩🇪
97kWh | 925pk | AWD
163.430€450
Alfa Romeo Junior EV 🇵🇱
50kWh | 156pk | FWD
38.710€320
Alfa Romeo Junior Veloce 🇵🇱
50kWh | 281pk | FWD
47.700€310
Alpine A 290 177hp 🇫🇷
52kWh | 177pk | FWD
38.700€305
Alpine A 290 218hp 🇫🇷
52kWh | 218pk | FWD
41.700€290
BMW i4 eDrive35 🇩🇪
67kWh | 286pk | RWD
59.000€355
BMW i4 eDrive40 🇩🇪
81kWh | 340pk | RWD
64.200€425
BMW i4 xDrive40 🇩🇪
81kWh | 401pk | AWD
68.150€395
BMW i4 M50 🇩🇪
81kWh | 544pk | AWD
79.750€375
BMW i5 eDrive40 🇩🇪
81kWh | 340pk | RWD
73.700€415
BMW i5 xDrive40 🇩🇪
81kWh | 394pk | AWD
78.700€400
BMW i5 M60 🇩🇪
81kWh | 601pk | AWD
109.300€390
BMW i5 eDrive40 Touring 🇩🇪
81kWh | 340pk | RWD
76.300€415
BMW i5 xDrive40 Touring 🇩🇪
81kWh | 394pk | AWD
82.550€410
BMW i5 M60 Touring 🇩🇪
81kWh | 601pk | AWD
111.900€380
BMW i7 eDrive50 🇩🇪
101kWh | 455pk | RWD
117.500€475
BMW i7 xDrive60 🇩🇪
101kWh | 544pk | AWD
137.900€485
BMW i7 M70 xDrive 🇩🇪
101kWh | 659pk | AWD
180.300€420
BMW iX xDrive45 🇩🇪
94kWh | 408pk | AWD
85.400€435
BMW iX xDrive60 🇩🇪
109kWh | 544pk | AWD
102.500€505
BMW iX M70 xDrive 🇩🇪
108kWh | 659pk | AWD
129.700€450
BMW iX1 eDrive20 🇩🇪
64kWh | 204pk | FWD
50.900€360
BMW iX1 xDrive30 🇩🇪
64kWh | 313pk | AWD
58.900€345
BMW iX2 eDrive20 🇩🇪
64kWh | 204pk | FWD
51.450€365
BMW iX2 eDrive30 🇩🇪
64kWh | 313pk | AWD
59.450€345
BYD 🇨🇳
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Citroën ë-Berlingo 🇪🇸
50kWh | 136pk | FWD
36.480€270
Citroën ë-C3 🇸🇰
43kWh | 113pk | FWD
23.300€260
Citroën ë-C3 Aircross 🇪🇸
44kWh | 113pk | FWD
26.690€245
Citroën ë-C4 🇪🇸
46kWh | 136pk | FWD
34.740€275
Citroën ë-C4 ER 🇪🇸
50kWh | 156pk | FWD
37.890€335
Citroën ë-C4 X 🇪🇸
46kWh | 136pk | FWD
42.475€280
Citroën ë-C4 X ER 🇪🇸
50kWh | 156pk | FWD
43.475€340
CUPRA Born 59kWh 🇩🇪
59kWh | 231pk | RWD
43.050€305
CUPRA Born 77kWh 🇩🇪
77kWh | 231pk | RWD
47.830€395
CUPRA Born VZ 🇩🇪
79kWh | 326pk | RWD
53.160€425
CUPRA Tavascan 🇨🇳
77kWh | 286pk | RWD
59.210€445
CUPRA Tavascan VZ 🇨🇳
77kWh | 340pk | AWD
76.490€400
Dacia Spring 45 🇨🇳
24kWh* | 45pk | FWD
16.990€180
Dacia Spring 65 🇨🇳
24kWh* | 65pk | FWD
18.990€180
DS 3 E-Tense 🇫🇷
50kWh | 156pk | FWD
39.990€315
DS N°8 FWD 🇮🇹
74kWh | 260pk | FWD
58.026€460
DS N°8 FWD Long Range 🇮🇹
97kWh | 280pk | FWD
62.338€600
DS N°8 AWD Long Range 🇮🇹
97kWh | 375pk | AWD
73.902€550
Fiat 500e 3+1 🇮🇹
37kWh | 118pk | FWD
35.790€250
Fiat 500e Berline 70kW 🇮🇹
21kWh | 95pk | FWD
26.490€150
Fiat 500e Berline 87kW 🇮🇹
37kWh | 118pk | FWD
30.490€260
Fiat 500e Cabrio 🇮🇹
37kWh | 118pk | FWD
36.790€240
Fiat 600e 🇵🇱
50kWh | 156pk | FWD
35.160€325
Fiat Grande Panda EV 🇷🇸
43kWh | 113pk | FWD
24.890€255
Ford 🇺🇸
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Honda 🇯🇵
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Hongqi 🇨🇳
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Hyundai Kona EV48 🇰🇷
48kWh | 156pk | FWD
35.499€300
Hyundai Kona EV65 🇰🇷
65kWh | 218pk | FWD
40.499€365
Hyundai Inster 🇰🇷
39kWh* | 97pk | FWD
23.899€260
Hyundai Inster LR 🇰🇷
46kWh* | 115pk | FWD
25.899€295
Hyundai Ioniq 5 SR 🇰🇷
59kWh* | 170pk | RWD
43.999€350
Hyundai Ioniq 5 LR 🇰🇷
80kWh* | 228pk | RWD
47.499€435
Hyundai Ioniq 5 LR AWD 🇰🇷
80kWh* | 325pk | AWD
60.499€415
Hyundai Ioniq 5 N 🇰🇷
80kWh* | 650pk | AWD
77.999€380
Hyundai Ioniq 6 🇰🇷
53kWh | 151pk | RWD
50.499€345
Hyundai Ioniq 6 🇰🇷
77kWh | 228pk | RWD
55.499€435
Hyundai Ioniq 6 🇰🇷
77kWh | 325pk | AWD
66.499€415
Jeep Avenger 🇵🇱
50kWh | 156pk | FWD
35.280€310
KGM Torres EVX 🇰🇷
71kWh* | 206pk | FWD
43.990€370
Kia EV3 SR 🇰🇷
55kWh* | 204pk | FWD
36.890€330
Kia EV3 LR 🇰🇷
77kWh* | 204pk | FWD
41.190€450
Kia EV6 SR RWD 🇰🇷
60kWh* | 170pk | RWD
49.990€340
Kia EV6 LR RWD 🇰🇷
80kWh* | 229pk | RWD
53.590€445
Kia EV6 LR AWD 🇰🇷
80kWh* | 325pk | AWD
66.390€415
Kia EV6 GT 🇰🇷
80kWh* | 650pk | AWD
73.390€360
Kia EV9 SR RWD 🇺🇸
72kWh* | 218pk | RWD
61.290€355
Kia EV9 LR RWD 🇺🇸
96kWh* | 204pk | RWD
67.290€450
Kia EV9 LR AWD 🇺🇸
96kWh* | 385pk | AWD
76.190€425
Kia EV9 LR AWD GT-Line 🇺🇸
96kWh* | 385pk | AWD
84.490€425
Kia Niro EV 🇰🇷
64kWh | 204pk | FWD
40.290€370
Lancia Ypsilon EV 🇪🇸
48kWh | 156pk | FWD
34.500€320
Leapmotor C10 🇨🇳
66kWh* | 218pk | RWD
36.400€340
Leapmotor T03 🇨🇳
37kWh | 95pk | FWD
18.900€210
Lexus RZ 300e 🇯🇵
64kWh | 204pk | FWD
57.070€345
Lexus RZ 450e 🇯🇵
64kWh | 313pk | AWD
67.890€325
Lotus Eletre 🇨🇳
109kWh | 612pk | AWD
98.690€455
Lotus Eletre R 🇨🇳
109kWh | 919pk | AWD
154.090€345
Lotus Emeya 🇨🇳
98kWh | 612pk | AWD
109.490€460
Lotus Emeya R 🇨🇳
98kWh | 918pk | AWD
154.890€370
Lynk & Co 02 🇨🇳
65kWh* | 272pk | RWD
37.950€350
Maserati Granturismo EV 🇮🇹
83kWh | 761pk | AWD
198.350€360
Maserati Grancabrio EV 🇮🇹83kWh | 830pk | AWD210.350€335
Maserati Grecale EV 🇮🇹
96kWh* | 557pk | AWD
112.000€345
Maxus Euniq6 🇨🇳
66kWh* | 177pk | FWD
39.990€285
Maxus Mifa 🇨🇳
85kWh* | 245pk | FWD
69.790€345
Maxus T90 EV 🇨🇳
85kWh* | 177pk | RWD
66.538€265
Mazda 6e 🇨🇳
65kWh* | 258pk | RWD
42.890€385
Mazda 6e LR 🇨🇳
75kWh* | 245pk | RWD
45.290€440
Mazda MX-30 🇯🇵
31kWh* | 145pk | FWD
37.070€160
Mercedes EQA 250+ 🇩🇪
70kWh | 190pk | FWD
53.240€420
Mercedes EQA 300 AWD 🇩🇪
66kWh | 228pk | AWD
61.710€350
Mercedes EQA 350 AWD 🇩🇪
66kWh | 292pk | AWD
67.034€350
Mercedes EQB 250+ 🇭🇺
70kWh | 190pk | FWD
55.055€400
Mercedes EQB 300 4Matic 🇭🇺
66kWh | 228pk | AWD
63.525€340
Mercedes EQB 350 AWD 🇭🇺
66kWh | 292pk | AWD
68.849€340
Mercedes EQE 300 🇩🇪
89kWh | 245pk | RWD
67.760€480
Mercedes EQE 350+ 🇩🇪
90kWh | 245pk | RWD
76.835€510
Mercedes EQE 350 AWD 🇩🇪
90kWh | 292pk | AWD
79.860€460
Mercedes EQE 500 AWD 🇩🇪
90kWh | 408pk | AWD
90.750€460
Mercedes-AMG EQE 43 AWD 🇩🇪
90kWh | 476pk | AWD
103.455€380
Mercedes-AMG EQE 53 AWD 🇩🇪
90kWh | 625pk | AWD
127.655€375
Mercedes EQE SUV 300 🇺🇸
90kWh | 245pk | RWD
84.700€435
Mercedes EQE SUV 350+ 🇺🇸
96kWh | 292pk | RWD
88.330€485
Mercedes EQE SUV 350 AWD 🇺🇸
90kWh | 292pk | AWD
90.750€420
Mercedes EQE SUV 500 AWD 🇺🇸
96kWh | 408pk | AWD
99.825€370
Mercedes-AMG EQE SUV 43 AWD 🇺🇸
90kWh | 476pk | AWD
119.790€365
Mercedes-AMG EQE SUV 53 AWD 🇺🇸
90kWh | 625pk | AWD
148.588€340
Mercedes EQS 350 🇩🇪
96kWh | 292pk | RWD
96.800€465
Mercedes EQS 450+ 🇩🇪
118kWh | 360pk | RWD
111.320€600
Mercedes EQS 450 AWD 🇩🇪
118kWh | 360pk | AWD
115.555€580
Mercedes EQS 500 AWD 🇩🇪
118kWh | 449pk | AWD
142.780€580
Mercedes EQS 580 AWD 🇩🇪
118kWh | 544pk | AWD
173.635€580
Mercedes-AMG EQS 53 AWD 🇩🇪
118kWh | 761pk | AWD
176.055€465
Mercedes EQS SUV 450+ 🇺🇸
108kWh | 360pk | RWD
124.025€530
Mercedes EQS SUV 450 AWD 🇺🇸
108kWh | 360pk | AWD
128.260€505
Mercedes EQS SUV 500 AWD 🇺🇸
108kWh | 449pk | AWD
145.563€505
Mercedes EQS SUV 580 AWD 🇺🇸
108kWh | 544pk | AWD
176.055€505
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV 🇺🇸
118kWh | 658pk | AWD
215.380€470
Mercedes EQT 🇫🇷
45kWh | 122pk | FWD
46.573€220
Mercedes EQV 🇪🇸
90kWh | 204pk | FWD
88.614€310
Mercedes G 580 🇦🇹
116kWh | 587pk | AWD
148.467€400
MG 4 Electric 51 🇨🇳
50kWh | 170pk | RWD
32.285€280
MG 4 Electric 64 🇨🇳
61kWh | 204pk | RWD
35.285€350
MG 4 Electric 77 🇨🇳
74kWh | 245pk | RWD
41.285€415
MG 4 XPower 🇨🇳
61kWh | 435pk | AWD
42.285€310
MG 5 Electric SR 🇨🇳
46kWh* | 177pk | FWD
35.885€250
MG 5 Electric LR 🇨🇳
57kWh | 156pk | FWD
38.885€305
MG Cyberster 🇨🇳
74kWh | 340pk | RWD
65.490€405
MG Cyberster GT 🇨🇳
74kWh | 510pk | AWD
69.990€355
MG Marvel R 🇨🇳
65kWh* | 179pk | RWD
39.999€320
MG Marvel R Performance 🇨🇳
65kWh* | 288pk | AWD
51.485€295
MG ZS EV SR 🇨🇳
49kWh | 177pk | FWD
35.885€255
MG ZS EV LR 🇨🇳
68kWh | 156pk | FWD
39.885€350
Mini Aceman E 🇨🇳
38kWh* | 184pk | FWD
36.500€240
Mini Aceman SE 🇨🇳
49kWh | 218pk | FWD
40.500€305
Mini Cooper E 🇨🇳
37kWh | 184pk | FWD
34.500€245
Mini Cooper SE 🇨🇳
49kWh | 218pk | FWD
38.500€300
Mini Countryman E 🇩🇪
64kWh | 204pk | FWD
46.250€370
Mini Countryman SE 🇩🇪
64kWh | 313pk | AWD
52.250€345
Nissan Ariya 63 🇯🇵
63kWh | 218pk | FWD
48.400€305
Nissan Ariya 87 🇯🇵
87kWh | 242pk | FWD
53.400€420
Nissan Ariya e-4ORCE 🇯🇵
87kWh | 306pk | AWD
60.400€390
Nissan Ariya Nismo 🇯🇵
87kWh | 436pk | AWD
65.900€335
Nissan Townstar Combi EV 🇫🇷
45kWh | 122pk | FWD
42.425€230
Opel Astra Electric 🇩🇪
50kWh | 156pk | FWD
39.990€330
Opel Astra Tourer Electric 🇩🇪
50kWh | 156pk | FWD
41.990€330
Opel Combo Electric 🇪🇸
50kWh | 136pk | FWD
37.375€270
Opel Corsa Electric 🇪🇸
46kWh | 136pk | FWD
36.700€285
Opel Corsa GS Electric 🇪🇸
48kWh | 156pk | FWD
37.550€320
Opel Frontera EV 🇸🇰
44kWh | 113pk | FWD
28.999€245
Opel Grandland EV 73 🇩🇪
73kWh | 213pk | FWD
46.650€405
Opel Grandland EV 83 🇩🇪
82kWh | 213pk | FWD
50.950€450
Opel Mokka Electric 🇫🇷
50kWh | 156pk | FWD
33.990€320
Peugeot e-208 🇸🇰
46kWh | 136pk | FWD
36.065€285
Peugeot e-208 🇸🇰
48kWh | 156pk | FWD
40.065€320
Peugeot e-2008 🇪🇸
46kWh | 136pk | FWD
39.165€265
Peugeot e-2008 🇪🇸
50kWh | 156pk | FWD
40.615€325
Peugeot e-308 🇫🇷
50kWh | 156pk | FWD
43.550€330
Peugeot e-308 SW 🇫🇷
50kWh | 156pk | FWD
44.550€320
Peugeot e-3008 🇫🇷
73kWh | 213pk | FWD
46.310€410
Peugeot e-3008 LR 🇫🇷
96kWh | 231pk | FWD
50.310€535
Peugeot e-5008 🇫🇷
73kWh | 213pk | FWD
49.010€390
Peugeot e-5008 LR 🇫🇷
96kWh | 231pk | FWD
53.510€510
Peugeot e-Rifter 🇪🇸
50kWh | 136pk | FWD
38.386€260
Polestar 2 SR SM 🇨🇳
68kWh | 272pk | RWD
44.900€415
Polestar 2 LR SM 🇨🇳
79kWh | 299pk | RWD
52.690€490
Polestar 2 LR DM 🇨🇳
79kWh | 421pk | AWD
58.690€445
Polestar 2 LR Performance 🇨🇳
79kWh | 476pk | AWD
63.690€445
Polestar 3 LR SM 🇨🇳
107kWh | 299pk | RWD
78.500€NA
Polestar 3 LR DM 🇨🇳
107kWh | 489pk | AWD
85.500€450
Polestar 3 LR Performance 🇨🇳
107kWh | 517pk | AWD
92.100€445
Polestar 4 LR SM 🇨🇳
94kWh | 272pk | RWD
63.500€490
Polestar 4 LR DM 🇨🇳
94kWh | 544pk | AWD
71.500€450
Porsche 🇩🇪
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Renault 4 40kWh 122pk 🇫🇷
40kWh | 122pk | FWD
29.900€260
Renault 4 52kWh 150pk 🇫🇷
52kWh | 150pk | FWD
32.900€325
Renault 5 40kWh 122pk 🇫🇷
40kWh | 122pk | FWD
27.900€250
Renault 5 52kWh 150pk 🇫🇷
52kWh | 150pk | FWD
32.900€330
Renault Scenic EV 🇫🇷
60kWh | 170pk | FWD
39.950€340
Renault Scenic EV 🇫🇷
87kWh | 220pk | FWD
46.950€480
Renault Kangoo EV 🇫🇷
45kWh | 120pk | FWD
38.450€230
Renault Grand Kangoo EV 🇫🇷
45kWh | 120pk | FWD
41.950€230
Renault Mégane 130 🇫🇷
60kWh | 131pk | FWD
37.750€360
Renault Mégane 220 🇫🇷
60kWh | 218pk | FWD
40.250€345
Rolls Royce 🇬🇧
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Seres 🇨🇳
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
Škoda Enyaq 60 🇨🇿
59kWh | 204pk | RWD
49.755€340
Škoda Enyaq 85 🇨🇿
77kWh | 286pk | RWD
57.740€450
Škoda Enyaq 85x 🇨🇿
77kWh | 286pk | AWD
61.200€435
Skoda Enyaq 60 coupe 🇨🇿
59kWh | 204pk | RWD
53.080€345
Škoda Enyaq 85 coupe 🇨🇿
77kWh | 286pk | RWD
61.065€460
Škoda Enyaq 85x coupe 🇨🇿
77kWh | 286pk | AWD
64.525€445
Smart #1 🇨🇳
47kWh | 272pk | RWD
36.495€250
Smart #1 🇨🇳
62kWh | 272pk | RWD
41.495€335
Smart #1 Brabus 🇨🇳
62kWh | 428pk | AWD
47.995€320
Smart #3 🇨🇳
47kWh | 272pk | RWD
37.495€250
Smart #3 🇨🇳
62kWh | 272pk | RWD
45.995€330
Smart #3 Brabus 🇨🇳
62kWh | 428pk | AWD
49.995€310
Subaru Solterra 🇯🇵
64kWh | 218pk | AWD
52.995€335
Tesla Model 3 🇨🇳
56kWh* | 283pk | RWD
39.990€410
Tesla Model 3 LR RWD 🇨🇳
75kWh* | RWD
45.990€510
Tesla Model 3 LR AWD 🇨🇳
75kWh* | 498pk | AWD
50.990€505
Tesla Model 3 Performance 🇨🇳
75kWh* | 627pk | AWD
58.490€420
Tesla Model Y RWD 🇩🇪
57kWh* | 300pk* | RWD
45.990€400
Tesla Model Y LR RWD 🇩🇪
75kWh* | 340pk* | RWD
50.990€500
Tesla Model Y LR AWD 🇩🇪
75kWh* | 515pk* | AWD
53.990€460
Tesla Model S 🇺🇸
95kWh* | 680pk | AWD
93.970€505
Tesla Model S Plaid 🇺🇸
95kWh* | 1020pk | AWD
108.970€480
Tesla Model X 🇺🇸
95kWh* | 680pk | AWD
99.970€460
Tesla Model X Plaid 🇺🇸
95kWh* | 1020pk | AWD
114.970€420
Toyota bZ4X 🇯🇵
64kWh | 204pk | FWD
39.590€355
Toyota bZ4X AWD 🇯🇵
64kWh | 218pk | AWD
60.575€330
Volvo EC40 SM 🇧🇪
67kWh | 238pk | RWD
53.950€365
Volvo EC40 SM ER 🇧🇪
79kWh | 252pk | RWD
57.050€430
Volvo EC40 TM Performance 🇧🇪
79kWh | 442pk | AWD
65.300€410
Volvo ES90 SM ER 🇨🇳
88kWh | 333pk | RWD
73.900€520
Volvo ES90 TM 🇨🇳
102kWh | 449pk | AWD
88.990€560
Volvo ES90 TM Performance 🇨🇳
102kWh | 680pk | AWD
94.200€560
Volvo EX30 SM 🇨🇳
49kWh | 272pk | RWD
38.990€270
Volvo EX30 SM ER 🇨🇳
64kWh | 272pk | RWD
45.850€360
Volvo EX30 TM 🇨🇳
64kWh | 428pk | AWD
51.850€360
Volvo EX30 Cross Country 🇨🇳
64kWh | 428pk | AWD
57.250€340
Volvo EX40 SM 🇧🇪
67kWh | 238pk | RWD
51.100€350
Volvo EX40 SM ER 🇧🇪
79kWh | 252pk | RWD
55.550€415
Volvo EX40 TM Performance 🇧🇪
79kWh | 442pk | AWD
62.500€390
Volvo EX90 SM 🇺🇸
101kWh | 279pk | RWD
86.320€465
Volvo EX90 TM 🇺🇸
107kWh | 408pk | AWD
97.520€470
Volvo EX90 TM Performance 🇺🇸
107kWh | 517pk | AWD
102.620€465
VW ID.3 Pure 🇩🇪
52kWh | 170pk | RWD
33.990€310
VW ID.3 Pro 🇩🇪
59kWh | 204pk | RWD
39.990€345
VW ID.3 Pro S 🇩🇪
77kWh | 231pk | RWD
42.990€445
VW ID.3 GTX 🇩🇪
79kWh | 286pk | RWD
49.990€485
VW ID.3 GTX Performance 🇩🇪
79kWh | 326pk | RWD
53.490€470
VW ID.4 Pure 🇩🇪
52kWh | 170pk | RWD
42.990€290
VW ID.4 Pro 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
47.990€440
VW ID.4 Pro 4Motion 🇩🇪
77kWh | 286pk | AWD
49.990€425
VW ID.4 GTX 🇩🇪
77kWh | 340pk | AWD
57.990€410
VW ID.5 Pro 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
51.490€445
VW ID.5 GTX 🇩🇪
77kWh | 340pk | AWD
64.330€425
VW ID.7 Pro 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
60.165€495
VW ID.7 Pro S 🇩🇪
86kWh | 286pk | RWD
62.565€565
VW ID.7 GTX 🇩🇪
86kWh | 340pk | AWD
71.365€476
VW ID.7 Tourer Pro 🇩🇪
77kWh | 286pk | RWD
61.165€440
VW ID.7 Tourer Pro S 🇩🇪
86kWh | 286pk | RWD
63.565€550
VW ID.7 Tourer GTX 🇩🇪
86kWh | 340pk | AWD
72.365€465
VW ID. Buzz Pure 🇩🇪
59kWh | 170pk | RWD
50.215€265
VW ID. Buzz 🇩🇪
79kWh | 286pk | RWD
55.902€340
VW ID. Buzz GTX 🇩🇪
79kWh | 340pk | AWD
68.667€320
VW ID. Buzz LWB 🇩🇪
86kWh | 286pk | RWD
61.710€360
VW ID. Buzz GTX LWB 🇩🇪
86kWh | 340pk | AWD
73.810€360
Xpeng 🇨🇳
Overzicht wordt momenteel geüpdatet
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering incl. BTW, in België.
✪ KM: de realistische actieradius (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen), in het tussenseizoen bij matige temperaturen (10°C tot 15°C), en met gebruik van klimatisatie. We nemen hiervoor standaard 80% van het gemiddelde van de WLTP-TEH(Test Energy High)-actieradius en de WLTP-TEL(Test Energy Low)-actieradius, afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien de auto getest werd door de redactie van eGear.be vermelden we de testwaarde en brengen we een ✓ aan bij de waarde in de tabel.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.



Actieradius

Benzine- en dieselwagens rijden doorgaans 500 tot 1000 km op een volle tank. De hedendaagse elektrische auto heeft een praktisch haalbare reikwijdte van 200 tot 500 km. Dat is een pak minder natuurlijk.

Langs de andere kant legt de gemiddelde Belgische autobestuurder per dag minder dan 40 km af. Voor de meeste gebruikers volstaat de actieradius van een elektrische wagen dus ruimschoots voor het alledaagse gebruik.



Het officiële rijbereik van een elektrisch voertuig werd vroeger bepaald door de NEDC-test, en tegenwoordig door de WLTP-test. De WLTP-proef zou een realistisch beeld moeten geven, maar eigenlijk overschatten beide testen in de meeste omstandigheden de werkelijke range van een elektrische auto. Daarom hebben wij de EGEAR-range ingevoerd, die je terugvindt in bovenstaand overzicht.

Thuis laden

Eén van de grote voordelen aan een e-auto is dat je hem gewoon thuis kan opladen. Via een gemiddeld 230V stopcontact laad je zo ongeveer 20 kilometer actieradius per uur. Installeer je een speciale wallbox, dan kan je de oplaadtijd aanzienlijk verkorten. Een gemiddelde wallbox kost 500€ à 1.000€ (installatie inbegrepen) en verdubbelt of verdrievoudigt de laadsnelheid.



Onderweg laden

Doe je lange ritten met je elektrische auto, dan zal je onderweg moeten laden. Voor Tesla-rijders is dit geen probleem aangezien Tesla wereldwijd een eigen netwerk van supersnelle laadpalen heeft uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. In Europa heeft het bedrijf meer dan 900 laadlocaties. Sinds 2022 hebben ook andere automerken toegang tot het Supercharger-netwerk.

Je kan ook beroep moeten doen op publieke laadpalen van derde partijen. In Europa vind je een allegaartje van trage en snelle laadpalen, die door verschillende bedrijven beheerd worden. Verder zijn er ook verscheidene bedrijven die laadpasjes aanbieden, die op hun beurt weer op verschillende laadpalen werken. Het komt er op aan een laadkaart te kiezen dat de ideale combinatie biedt tussen voldoende dekking en aanvaardbare tarieven.



Tarieven voor publiek laden variëren sterk, van 3€ tot 20€ voor 100 km stroom. Meestal wordt er afgerekend op kWh-verbruik, of op laadtijd, of een combinatie van beiden. Sommige laadkaart-bedrijven rekenen ook abonnementskosten aan.

Op heel wat locaties vind je ook nog altijd gratis oplaadpunten. Meestal aan supermarkten, shopping centra of fastfood-restaurants.

Verbruik

Net als benzine- of dieselwagens hebben ook elektrische wagens een bepaald verbruik, afhankelijk van het wagengewicht, aerodynamica, rijstijl, maar ook van hoe goed de aandrijflijn ontworpen is. Een Tesla Model 3 bijvoorbeeld staat er om bekend extreem zuinig te zijn, terwijl een Jaguar I-Pace bijvoorbeeld redelijk gulzig is.

Premies en fiscale voordelen

Zowel de federale als lokale overheden hebben subsidiëring voorzien voor elektrische auto’s. Hier vind je een overzicht van alle subsidies die je momenteel kan krijgen.

Levensduur van batterijen

Op enkele uitzonderingen na, zijn de meeste huidige elektrische wagens uitgerust met een lithium-ion batterijpakket. De levensduur van dit soort accupakketten is afhankelijk van het ontwerp én van het gebruikspatroon.

Lithium-ion batterijen zijn gevoelig aan zeer warme en zeer koude temperaturen, die optreden door invloed van de omgevingstemperatuur, maar ook door intensief gebruik of laden. Daarom wordt een elektrische auto best voorzien van een actief koelsysteem, dat de temperatuur van de accu relatief constant houdt, en daardoor de levensduur positief beïnvloedt. De meeste elektrische wagens hebben dit, maar sommigen niet, zoals de Nissan Leaf bijvoorbeeld.



De gebruiker kan op zijn beurt op twee dingen letten die de levensduur ten goede komen.

Ten eerste zorgt snel laden voor een verkorte levensduur van de lithium-ion batterij. De invloed hiervan is niet extreem, maar traag laden wanneer het kan is aangeraden.

Ten tweede houden lithium-ion accu’s er niet van om extreem vol of extreem leeg te zijn. Je houdt het batterijpercentage best tussen de 10% en de 80%, en laadt enkel tot 100% wanneer je meteen daarna een trip gaat doen (en de accu dus snel tot beneden de 80% brengt). Laat je de elektrische wagen voor lange tijd stil staan, omdat je zonder auto op vakantie vertrekt bijvoorbeeld, dan laad je de accu best tot 50%. Dit geldt trouwens ook voor je laptop en smartphone.

Aangezien elektrische wagens nog maar sinds kort in massa geproduceerd worden, zijn er nog niet zoveel data over de levensduur van de accu’s. Voorlopige cijfers geven aan dat gebruikers die op een korte periode (2 á 5 jaar) veel kilometers rijden, probleemloos tot 400.000 km geraken vooraleer er aanzienlijke batterijdegradatie optreedt. Hoe lithium-ion batterijen presteren bij weinig kilometers en over een periode tot 20 jaar is momenteel onzeker.

Recyclage van batterijen

Lithium-ion batterijen kunnen na hun leven in een elektrische auto nog jaren ingezet worden in de industrie als opslagbuffer voor elektriciteit. Pas na gediend te hebben als opslagcapaciteit worden ze gerecycleerd. Dit gebeurt niet enkel omwille van milieu-overwegingen, maar ook omdat een lithium-ion accu vol kostbare grondstoffen zit die economisch waardevol zijn.

Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.

12 reacties

  1. JanVBK / 11-4-2024 / ·

    Net gezien aan het gloednieuwe laadstation van Fastned hier in Knokke: 0,69 €/kWh…Dus met een batterij van rond de 80 kWh kost een Laadbeurt je (ongeveer, 0 tot 100% gerekend) 55 euro. Mijn diesel rijdt ongeveer 900 km op één tank, die me 90 euro kost. Neem nog dat de EV 350 km ver geraakt met één laadbeurt (optimistisch), dan moet je 2,5 keer laden om 900 km te halen. Dit kost je bij Fastned ongeveer 140 euro !! Zeg nu zelf…als particulier, kies je voor zo’n opzet ?

  2. Mattias Vdl / 11-4-2024 / ·

    @JanVBK,
    Ik rij intussen een maand met mijn Model Y RWD, en heb een gemiddeld verbruik van ong. 14 kWh / 100km.
    Dit is dan voornamelijk woon-werk verkeer, dus ong. 30% banen waar ik 90 mag rijden, 50% banen waar ik 70 mag rijden, en 20% stadsverkeer dus maximaal 50 kph.

    In deze omstandigheden komt dit dus neer op een 126 kWh om 900 km te rijden.
    Dus 86.94 EUR voor de elektriciteit als ik naar deze snellader zou gaan.

    Mocht ik echter bij Allego AC laadpalen laden, dan komen we uit op €0.519/kWh, dus 65.394 EUR.

    Met mijn laadkaart (€0.43/kWh), dus 54.18 EUR.

    OK, laat ons zeggen at we deze afstand enkel op snelweg afleggen, dus aan constante 110 kph.
    Model Y RWD (Zuinige EV): 18 kWh/100km
    Fastned (€ 0.69 / kWh): €111.78
    Fastned met laadkaart (€ 0.57 / kWh): €92.34
    Aan Tesla Superchargers nog goedkoper door voordeeltarief die Tesla klanten / abonnementhouders hebben op deze laadstations.
    Vergelijkbare abonnementen verkrijgbaar bij Ionity en anderen.
    Nissan Ariya (niet zuinige EV): 24 kWh/100km.
    Fastned (€ 0.69 / kWh): €149.04
    Fastned met laadkaart (€ 0.57 / kWh): €123.12
    Peugeot 308 Diesel 1.5 BlueHDi 130pk (4.9l / 100km):
    44.1 liter diesel nodig aan 1.9 EUR/Liter = €89.79
    Peugeot 308 Benzine 1.2 PureTech 130pk (5.5l / 100km):
    49.5 liter benzine nodig aan 1.83 EUR/Liter = €90.58

    Huidige dieselprijs is € 1.9/liter
    Dus zou je met 29 liter diesel 900km ver kunnen rijden.
    Dit zou neerkomen op een verbruik van 3.22 liter per 100km.
    Dit lijkt me wat laag zeker?

    Conclusie:

    Wanneer je je EV enkel zou opladen aan DC snelladers, vooral rond de snelwegen, zal dit duurder zijn dan de huidige fossiele brandstoffen.
    Let wel, ook fosiele brandstoffen zijn een stuk duurder als je deze tanks langs de snelwegen.

    Wanneer je echter voornamelijk AC laad, bv. op het werk, tijdens het winkelen, thuis.
    Dan is de stroom voor EV te rijden vaak een stuk goedkoper dan de fossiele brandstoffen.

    Wanneer je dan nog eens je wagen kan opladen voor een stuk met de opbrengst van je zonnepanelen…
    Dan is het al helemaal voordelig!

    En dan spreken we nog niet over onderhoud en andere voordelen die de EV heeft zoals momenteel nog belastingen en dergelijke.

  3. Geert / 11-4-2024 / ·

    JanVBK, elektriciteit van het net thuis kost mij minder dan een derde van de prijs die u citeert. Laden via Fastned en co is enkel voor noodgevallen, of voor wie de kosten niet zelf moet betalen.

  4. Victor / 11-4-2024 / ·

    Ja Jan VBK ik zou als particulier dan nog voor een BEV kiezen. Want ik ga doorgaans niet langs de autosnelweg bij FastNed laden net zoals ik bij een ICE ook niet ging tanktanlangs de autosnelweg wanneer dat niet nodig was.
    En ik reken de kosten van een auto bovendien aan de TCO en niet op basis van een eenmalige tank/laadbeurt op de duurste locatie van dat ogenblik.

    Thuis laad ik via het net op aan 26 cent/kWh en via de PV installatie aan 7,5 cent/kWh. Is me vroeger met een ice thuis ook nooit gelukt. 🙂

    Uiteraard moet iedereen zijn eigen rekening maken. Wie denkt dat ice rijden goedkoper is moet dat gewoon blijven doen. Wie denkt meer voordeel te halen uit een elektrisch voertuig eveneens.

  5. Ciao / 28-9-2024 / ·

    Beste,
    wat met de KIA EV6?

  6. Benny / 17-10-2024 / ·

    Hoi,

    Ik merk dat voor Toyota nog steeds enkel de bz4x in het overzicht staat. Inmiddels hebben ze evenwel ook de Proace Verso (330 km bij batterij van 75kWh) en Proace City Verso (289 km met batterij van 50kWh) in hun gamma. Lijken me interessante wagens om aan het overzicht toe te voegen.

  7. Jan P / 29-11-2024 / ·

    Hoi,

    Waarom wordt er zelden vermeld wat het verbruik is BEV XX KWh/100km, vergelijkbaar bij ICE xx L/100km.

    Het zou interessant zijn dat bij BEV ook het systeem van energielabel wordt meegedeeld A tot F net zoals bij ICE de CO2 een waarde A tot F vertegenwoordigd.

    Er wordt enkel gefocust op de grootte van de batterij en de actieradius, maar dat verteld maar een klein deel van het verhaal. Bij een ICE vergelijk je toch ook niet hoeveel brandstof je kan tanken.

  8. CD / 7-12-2024 / ·

    Hallo ,
    BYD bestaat niet meer precies in het overzicht

  9. Anna / 9-2-2025 / ·

    Onze eerste skivakantie met IX1 is eigenlijk tegen gevallen. Een autorit van 11u met jonge kinderen is al lastig op zich, nu kwamen daar nog eens ruim 2u bij om te laden onderweg, 5 keer per enkele rit, dus om de 2u aan de kant, gezaag van de kinderen wanneer we verder kunnen en wanneer we zouden aankomen. Voor de paasvakantie overwegen we een auto met motor te huren om hetzelfde te doen en voor de zomervakantie hopen we dat het rijbereik toch een stuk groter wordt, maar vrees ervoor dat het slechts 1 laadbeurt beter zal zijn.
    De kostprijs hebben we niet bij gehouden aangezien het een leasing wagen betreft, dus gratis.
    Het verbruik lag om en bij de 24kWh per 100km gemiddeld op de heen en terugreis, lokaal bij koude temperaturen zagen we tot 26kWh per 100km.
    Voor dagelijks gebruik en woon werk verkeer zijn we er wel heel tevreden over, maar op reis kan het stukken beter.

  10. Anoniem / 16-3-2025 / ·

    De sköda Enyaq staat er niet tussen terwijl dit toch een vrij populaire EV is ondertussen. Fijn dat er een lijst is!

Laat een reactie achter