Fiscale wijzigingen voor elektrische voertuigen in 2022
We geven een overzicht van enkele belangrijke fiscale wijzigingen in 2022, met betrekking tot elektrische voertuigen.
Er staat weer een nieuw jaar voor de deur, en dat gaat gewoonlijk gepaard met een reeks nieuwe belastingen en belastingvoordelen. Voor elektrische voertuigen zijn dit de belangrijkste veranderingen.
1. Laadpalen – belastingvermindering
Particulieren die in 2022 een slimme laadpaal laten installeren hebben recht op een belastingvermindering van 45%. De laadpaal moet wel voorzien worden van groene stroom, via een groene elektriciteitsleverancier of via je eigen zonnepanelen bijvoorbeeld.
Deze maatregel is eigenlijk al van kracht sinds 1 september 2021. De belastingvermindering zal afnemen na 2022. Lees er hier meer over.
2. Laadpalen – verhoogde belastingaftrek
Ook bedrijven kunnen genieten van een nieuwe gunstige fiscaliteit voor de installatie van laadpalen.
LEES OOK: Buurlanden verhogen elektrische auto subsidies. Zal België volgen?
Bedrijven die slimme laadpalen installeren die publiek toegankelijk zijn voor derden, kunnen deze in 2022 aftrekken voor 200%. Van 2023 tot 31 augustus 2024 bedraagt het aftrekpercentage 150%.
3. Laadpalen – verhoogde investeringsaftrek
Bedrijven die laadpalen installeren voor “CO2-vrije vrachtwagens” kunnen in 2022 genieten van een verhoogde investeringsaftrek van 35%. Vanaf 2023 zal dit percentage dalen.
4. Tankinfrastructuur voor waterstof
Bedrijven die investeren in tankinfrastructuur voor blauwe, turquoise of groene waterstof voor waterstofvrachtwagens, kunnen eveneens genieten van een verhoogde investeringsaftrek. Net zoals bij laadpalen gaat het in 2022 om 35%, en het percentage daalt vanaf 2023.
5. Voordeel alle aard (VAA 2022)
Wie een bedrijfswagen privé gebruikt moet daarover een voordeel alle aard (VAA) bij z’n personenbelasting tellen.
OOK INTERESSANT: China verschuift subsidies van elektrische wagens naar waterstof
De formule voor elektrische wagens blijft in 2022 ongewijzigd (cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage), maar de minimum-VAA wordt aangepast aan de inflatie. In 2021 bedroeg de minimum-VAA 1.370€, en in 2022 zal het minimum stijgen naar 1.400€.
Wil je meer weten over alle belastingvoordelen voor elektrische voertuigen, dan kan je hier terecht.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wat een bullshit altijd weer. Wie een slimme laadpaal installeert kan 45 % belasting vermindering krijgen. MAAR… Alweer beperkingen, paternalisme…De dictatuur en politiestaat is niet veraf. Ik BLIJF rijden met mijn euro 6. Zorg eerst zélf voor CO2 vrije elektriciteit overheid!!!
Ik stel mijn aankoop uit – vermoedelijk nog meerdere jaren. Hoeveel kost electriciteit vandaag ? Aan de (snelle) laadpalen kost het een fortuin om op te laden. En normalisatie van de ultra-hoge energieprijzen verwacht men slechts tegen 2025 ! Deze beperkte overheidsmaatregelen brengen te weinig zoden aan de dijk. In de omringende landen krijgt men duizenden euro’s subsidie voor een EV, bij ons een paar fiscale kruimels. Niet goed genoeg om te switchen naar een peperdure EV.
De regeringen hadden en hebben nog altijd geen lange termijn visie op de verplichte mobiliteit noch de energie voorzieningen.
Uit louter idealisme wil men ons met kosten opzadelen waarbij men niet schuw is om belastingsonvriendelijke maatregelen op te leggen
“Europa” wil dat België investeert in laadpalen. Dus geven we wat korting op de belastingen en we laten de burger de laadpalen betalen. Idem met zonnepanelen. De prijzen van aardgas swingen de pan uit. En we gaan elektriciteit maken met gas?!?!!
Onder de tafel afspraken met Rusland?!?!
Een bende idiote zakkenvullers met alleen maar eigenbelang als belangrijkste drijfveer.
Wat een dikke bullshit zeg. Diegene wie zichzelf geen E.V. kan veroorloven, blijft nog maar eens in de kou staan. Die Geitenwollen dikkedragers moesten ze opsluiten, met Lex er bij, omdat-ie de dweil is van die bende zotten.
Nogal een negativiteit hier…
Zijn zakenvullers die dat opstellen altijd de kleine man die miet betalen
Wat een zure reacties alweer. Dan doet de overheid eindelijk iets, is het weer niet goed. Vergeet niet dat alle aftrekken en subsidies ergens van moeten betaald worden hé. Gratis bestaat helaas niet!
RIJ AL 3 JAAR EV . ONDERTUSSEN LEKKER GEEN WEGENBELASTING EN ISCHRIJVINGSKOST BETAALD. OPLADEN MET ZONNEPANELMEN EN EEN THUISLADER. ALS MEN EEN BEREKENING MAAKT MET HET DAGELIJKS GEBRUIK(KM EN AFSTANDEN) ZOUDEN ER VELE ZICH WELEENS DE BEDENKING MAKEN WAAR MEN ZIJN GELD AANGEEFT. KOSTEN/BATEN ANALYSE NOEMT MEN DAT. UITEINDELIJK GA IK OOK JAARLIJKS MET EEN HUURAUTO OP VERLOF NAAR ITALIE MET HET UITGESPAARDE BUDGET. IS TROUWENS OOK NOG NIET EENS ZO DUUR
IK RIJ BIJNA 5 JAAR MET EEN EV,EN NEE GEEN DURE AUDI OF TESLA OF IETS DERGELIJKS….
ik ga de voordelen zelfs niet meer aanhalen,des te meer er met ev gereden wordt des te sneller verdwijnen de voordelen,DUS…
doe gewoon ver zoals jullie bezig zijn mannekes,des te langer profiteer ik van goedkoop vervoer.
beste wensen trouwens.
Alle negatieve reacties hier over EV rijden zijn idioot en onwaar. Rij nu enige tijd met goedkope EV wagen 25000€ en rijdt nu aan 4 euro als ik via het stroomnet oplaad en gratis via mijn zonnepanelen. Leugens en negatieve reacties zijn het meest te vinden bij mensen die het zich niet kunnen veroorloven of er niets van begrijpen en daarom het afkraken zonder enige deftige kennis van zaken. ik spaar in vergelijking met mijn benzinewagen van 4 jaar oud 3000 euro uit per jaar en ruilde hem gewoon in voor mijn EV wagen opleg 1200€ dus na half jaar uit de kosten.
Voor welke benzine wagen van. 4 jaar geeft men 23800 euro voor ? Dit bedrag via een garage dealer gekregen ? Welk merk van ev heb je gekocht ?
Ja het lijkt me duidelijk dat we hierboven niet spreken over wagens uit dezelfde klasse 🙂
EV van 25 000 euro: Renault Twingo / Fiat 500 / …
Benzinewagen van 4 jaar voor 23 800 euro zijn er wel verrassend veel als ik op 2ehands sites kijk (BMW 1 & 2 / Renault Scenic / Peugeot 5008 / …). Wel vooral lage km-standen.
Nuja, als Carl inderdaad maar weinig km doet en geen grote wagen nodig heeft, is zo’n kleine EV wel een verstandige keuze!
ik rij al een tijdje EV C 40 RECHARGE heel tevreden van
“Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen.” Arthur Schopenhauer
Als je budget 30000 EUR is, koop dan een elektrische auto van 30000 EUR en stop met je frustraties omdat je dan niet meer past in deze wereld van de schone schijn, gebouwd op schulden.
Het bespaart je bovendien een lening van 30000 EUR 🙂
Mijn auto? Een Renault Zoé … en als hij morgen stuk gaat, koop ik opnieuw een elektrische auto in dezelfde orde van grootte qua prijs en cash! Het leven is schoon!
Duidelijk artikel-overzicht van de fiscale regelingen. Dat de overheid meer elektrische prive en vooral publieke laadpalen wil is logisch, en dat deze investeringen gemotiveerd worden om betaald te worden uit de prive is een goede zaak (want indien de overheid dit dient te bekostigen, dan betalen we het uiteindelijk allen samen in vorm van belastingen). Ik merk nogal wat frustratie in de reacties, en begrijp dat dit mogelijk komt omdat sommigen vinden dat ze uit de boot vallen doordat EV rijden in aankoop momenteel redelijk duur is omdat er enkel nieuwe en amper 2e hands wagens te vinden zijn. Maar voordat er 2e hands beschikbaar zijn moet er eerst voldoende nieuwe verkocht worden in voorgaande jaren. Alleszins, eenmaal die transitie is gemaakt zullen gebruikers (2e hands en nieuw) alleen maar merken dat de kost of ownership (zelfs zonder de tax voordelen) een stuk lager liggen dan een verbrandingswagen en bovendien een stuk langer meegaan. Maar goed, veel mensen kijken enkel naar het aankoopbedrag en houden geen rekening met verbruikskosten/onderhoudskosten/afschrijvingsperiode nadien, hoewel dit alles voor EV aanzienlijk lager ligt waardoor de keuze snel gemaakt is als je eens alles uittelt. Maar iedereen is vrij in die keuze… maar mijn keuze is alvast voor EV, eindelijk een goed betaalbare 2e hands gekocht! 😉
Geachte,
Ik wil nog een laatste reactie geven op deze post. Ik heb vorig jaar in de zomer me laten verleiden tot de aankoop van een Tesla S (2dehands 2 jaar oud). 1 maand later ontploft de electr prijs. Dat was effe slikken.
Voorts enkel kosten voor het aanvullen van het waterreservoir/ruitenwisser; en zelfs de verzekering is goedkoper. De electriciteit komt voortaan van 17 zonnenpanelen op mijn dak. Afgezien van de dure aankoop, weet ik dat deze wagen (onder voorbehoud van toekomstige ontwikkelingen) zijn waarde behoudt.
Het is een kwestie van rekenen, maar intussen geniet ik wel van het zalig zoeven op een luchtgeveerde vering. Met een bereik van dik 500 km is reizen ook geen issue en Tesla laders zijn nog steeds overal beschikbaar, al is het sinds de openstelling een pak drukker.
België mag wel wat meer doen om de transitie naar een electrisch wagenpark te versnellen (zie maar naar de buurlanden).
Ten slotte, ik snap niet waarom men België altijd met een apenland vergelijkt, hier groeien toch geen bananen!
MVG.
De energie transitie versterkt de verschillen tussen arm en rijk. 20k aan opties is voor de ene een normale zaak, voor de andere het totale wagenbudget. Het feit dat de overheid de bevolking de keuze niet laat, en mensen gaat beperken in hun mobiliteit door deze onbetaalbaar en onbereikbaar te maken. Ik zie mensen die probleemloos 100k spenderen inclusief laadpaal, maar geen laadkabel hebben. Onze jeugd die huurt of in een appartement woont kiest om fiscale redenen voor hybride, om deze dan niet op te laden. Alle promo voor batterijwagens “goedkoop thuisladen” en “zonnepanelen” is fake News. maar geef gerust concrete cijfers omtrent (zelf)verbruik, injectie, piekbelasting en….. investering. Het cappaciteitstarief zorgt voor 400 € extra vaste kost. Dan maar publiek laden? De prijs is nog wispelturiger dan het wilde westen, en kost soms dubbel zoveel per km als met een dieseltje. Dat vele mensen dit een apenlanden noemen, daar kan ik wel inkomen. Dat anderen daar geen last van hebben begrijp ik ook, ikzelf ben een oude, witte, blanke man met zonnepanelen, laadpaal, en EV in de garage, maar ik voel mij bij momenten een bedreigde diersoort.
@ daniel
ik kan het niet beter verwoorden.
helaas zijn het vaak diegenen zonder ervaring die het beter weten..
(van horen zeggen ,op cafe)
ik doe meestal zelfs de moeite niet meer om mijn ervaringen te delen.
@Pascal je voreg cijfers: ik betaal het minimale capaciteitstarief van 2,5 kW per jaar want onze BEV wordt voornamelijk opgeladen uit de zon. PV veroorzaakt geen piektarief op het net want dat net gebruik je niet.
Kan iedereen dat. Uiteraard niet. Maar zo overdreven negatief als jij het voorstel is het nu ook weer niet voor iedereen.
En wanneer je geen PV hebt moet de modale Vlaming zijn EV ook niet iedere dag aan 11 kW opladen. 400 € extra is dus ook dan weer overdreven.
Het tarief om thuis te laden is gewoon het tarief van je energiecontract. Dat schommelde dit jaar hier tussen de 25 en 29 cent/kWh. Dat dit dubbel zo duur zou zijn – zelfs als je nooit kan laden op PV,als een verbrandingsmotor grenst dus eerder aan fake nieuws.
Dag Victor, 2.5kw is inderdaad minimum aangerekend voor de digitale teller. Fluvius heeft aan dat een gemiddeld huishouden een piek haalt van 4.4kw zonder ev (2 kookplaten tegelijk aanleggen, of de wasmachine en droogkast tegelijk laten draaien) soit. Je stelt dat jij een ev kan opladen en tegelijk elektriciteit gebruik en nooit boven de 2.5kw gaat. Sterk.maar mogelijk. Ik doe het ook 9 maand op een jaar mits een goed gedimensioneerde thuisbatterij, en dito installatie. Iedereen met digitale teller kan zijn piek checken op fluvius. Maar als de bev batterij leeg is na een lange rit, duurt het 2 a 3 dagen non-stop vooraleer deze weer vol is op dit tempo. Het laden met injectie van zonnepanelen lukt enkel voor mensen die overdag thuis zijn, maar elke ev rijder kan blijkbaar thuis werken, is gepensioneerd, of werkloos. (Wie weet staan er 2 ev’s in de garage, en kunnen we dagelijks wisselen) Als er een wolkje voor de zon verschijnt, is er een verdomd piekje. Je weet wel 15 min één keer in de maand is voldoende voor de maandelijkse piek. Ik vermoed dat ook jij voorzien hebt dat de ev “smart” kan laden en enkel rekening houd met de overtollige geïnjecteerde stroom, losstaand van het huisverbruik dat door de huisbatterij herleid wordt naar 0 verbruik, of die thuisbatterij was een waardeloze investering. (Veel installateurs horen het donderen in Keulen bij deze opmerking) zoals gezegd, het kan… wat betreft de prijzen, ik sprak over mensen die niet de luxe hebben voor thuisladen. De prijzen voor (traag) publiek laden liggen momenteel ergens rond de 50 cent a 20kw. Dus 10 cent per km. Of dezelfde prijs als 6 liter benzine of diesel. Snelladers gaan richting 1€ per kw., dus ja. Dubbel zoveel.
Tot slot 1 keer per maand aan 11kw laden, of 400€ piekbelasting per jaar voor iemand die 15000km rijd. Is 25€cent per kw aan piekbelasting + 25€cent elektriciteitsprijs is ook 0,5€ per kw of gelijk aan de prijs voor publiek traag laden en dus terug 6 liter. (Tenzij u 4 uur aan de laadpaal hangen als snelladen beschouwt)
Elektrisch rijden is plezant. Dat zal niemand ontkennen. Maar er zijn ook vele beperkingen. Dat de groene evangelisten hiervoor blind zijn en de bevolking wil beknotten in hun noodzakelijke mobiliteit en comfort, dat stoort mij enorm.
Pascal, mij stoort het enorm dat ICE-rijders onze luchtkwaliteit verpesten en zo bijdragen tot gezondheidsproblemen van jong en oud, en duizenden vroegtijdige overlijdens in ons land. En tot onze geopolitieke afhankelijkheid van schurkenstaten. Voor 95% van de bevolking kunnen de noodzakelijke mobiliteit en comfort net zo goed elektrisch verzekerd worden.
@Pascal: de 2,5 kW forfaitaire bijdrage wordt zowel aangerekend voor de analoge als de digitale meter.
Geen idee waar je het vandaan haalt dat dit alleen voor de digitale meter is.
Met een digitale meter, PV + thuisaccu betaal ik inderdaad niet meer capaciteitstarief dan het minimum van 2,5 kW. Ook al laad ik de EV via het net aan 9 kW op. Dit komt omdat de max. factuur voor netgebruik van toepassing is op gebruikers van een digitale meter en NIET voor gebruikers met een analoge meter.
Ik ga dus regelmatig boven de 2,5 kW voor huishoudelijk gebruik en laden EV maar dit wordt me niet aangerekend omdat de max. factuur op de digitale meter van toepassing is. Heeft dus niets te maken met het werkelijk afgenomen kwartiervermogen.
Wij laden de EV bij voorkeur bij op PV. Wij zijn modale Vlamingen en doen voor WW-verkeer niet meer dan 50 km per dag. Die hoeveelheid kan met gemak in het WE opgeladen worden. Gezien we een thuisaccu hebben en een digitale meter doet een piek in het vermogen er niet toe. De accu vlakt het tijdelijk afnemen van het vermogen door PV gewoon op. Hebben we onvoorzien toch veel kWh nodig kunnen we gewoon laden op 32A (7,2 kW) en heeft dit door de voorziene max. factuur voor digitale meters geen invloed op het capaciteitstarief. Dat blijft gewoon het forfaitaire minimum van 2,5 kW.
Het probleem met het capaciteitstarief is dat de meeste mensen gewoon niet tot in detail weten hoe het werkt en maar de negatieve praat die ze lezen op het internet wat naroepen en zo elkaars ongefundeerde mening versterken.
En wij hebben maar één auto, een EV. Maar ook twee e-bikes. En die verbruiken tot twintig keer minder energie dan de EV over dezelfde afstand. Bij niet al te nat weer is het dus geen enkel probleem om die 2 x 25 km met de e-bike af te leggen ipv met de EV. Meestal doe je over dezelfde afstand niet eens veel langer met de e-bike dan met de EV. Geen opstoppingen, geen files, geen ongevallen onderweg en meestal een kortere route door het groen ipv achter elkaar kop-staart staan aan te schuiven van verkeerslicht tot verkeerslicht en van oprit tot afrit.
Dat een BEV nog niet voor iedereen betaalbaar is dat is een niet te ontkennen feit. Dat een EV momenteel nog niet voor iedereen geschikt is (bv. wie geen eigen oprit heeft waar een laadpaal kan geïnstalleerd worden, enz) ontken ik ook niet.
Men maakt nu de keuze die het beste bij de eigen situatie past.
EV-rijders beknotten de anderen ook niet in hun keuze. Zij kiezen – rekening houdende met de eigen situatie – bewust voor BEV omdat het voor hen voordeliger is. Dat anderen voor iets anders kiezen maakt hun rekening niet.
Maar als niet EV rijder moet je ook niet allerhande verhalen de wereld insturen die EV rijders met gemak kunnen weerleggen.
Geert, als we de statistieken betreffende levensverwachting bekijken, dan zitten we op ons hoogtepunt van de laatste 200 jaar. Afhankelijkheid van schurkenstaten, daar kunnen de Groenen nog wat leren van Duitsland met het vertrouwen op (Russisch) gas. Tante Tine wil dringend gascentrales bouwen. Gelukkig maken ze onze batterijen uit de mijnen in Afrika met respect voor de natuur en bevolking. (Daar zorgt de wagner groep wel ter plaatse voor) raffineren en assembleren ze deze zorgvuldig in China (waarschijnlijk Oeigoeren, met energie geproduceerd door nieuw gebouwde kolencentrales) we kunnen natuurlijk ook in Duitsland een paar bomen kappen en een beetje water vervuilen om er een tesla giga factory te plaatsen. Als meevaller verdwijnen de vervuilende Europese autofabrieken. Die paar 100.000en mensen zullen tenminste een goedkope Chinese wagen kunnen kopen met hun uitkering. Enig minpunt is dat de vervuiling zich verspreid over de landsgrenzen. Tsjernobyl, en recenter de bosbranden in Canada zijn daar een paar voorbeelden van. We denken er over na om vrachtwagens te laden aan 1mw, dus een vrachtwagen of 8 per windmolentje op zee. Als er wind is, wel te verstaan. Anders zal uw pakje niet de volgende dag geleverd worden, maar 2 weken later als het windstil is. (Enig idee hoeveel vrachtwagens rijden in en door België?) Naar schatting hebben we 5000 extra elektriciens nodig in België om de energie transitie te maken. Succes daarmee. Zelfs het Europese parlement begint te twijfelen. Ideologische overtuigingen zijn blind voor de realiteit, kijk maar naar onze staatschuld, de verkiezingen komen er aan sommigen willen blijven extra uitdelen. Maar wie de toekomst kan voorspellen of straks een fusie reactor maakt is steenrijk en hoeft zich geen zorgen te maken. Tot dan zijn er enkel parallelle realiteiten, die allemaal correct zijn.
@Victor: leg eens die maximumfactuur uit voor digitale meters? Ik vind daar niks over terug. Alvast bedankt.
Pascal, onze levensverwachting is inderdaad nog nooit zo hoog geweest, ga dat maar eens zeggen aan de nabestaanden van de 8.000 mensen die in ons land jaarlijks vroegtijdig overlijden door luchtvervuiling. Het zal voor hen ongetwijfeld een hele troost zijn. Ook het steeds toenemend aantal jonge kinderen met astma door de slechte luchtkwaliteit, heeft daar geen boodschap aan. Het gaat trouwens niet alleen over levensverwachting, maar ook, en vooral, over levenskwaliteit. Ik zou de mensen wiens laatste levensjaren verpest werden door hart- en longproblemen door luchtvervuiling de kost niet willen geven. Onze levensverwachting is gestegen, ze zou nog meer gestegen zijn zonder luchtvervuiling.
Alle luchtvervuiling stopt niet aan de grenzen, maar het grootste en schadelijkste deel van de vervuiling door fossiele brandstoffen is wel degelijk lokaal. Dat toont de verbetering van de luchtkwaliteit door LEZ duidelijk aan.
Elektriciteit kan je op tientallen manieren produceren, voor fossiele brandstoffen ben je altijd gebonden aan petroleum. Tenzij je het vijfvoudige wil betalen voor e-fuels. Lithium is nu eindelijk eens een grondstof die in voldoende mate in Europa aanwezig is, we hebben daar Afrika of China eigenlijk niet voor nodig, een zoveelste voordeel. Als u denkt dat petroleum in Afrika wordt gewonnen met respect voor mens en natuur, ga dan eens kijken in de Niger-delta, die Shell volledig heeft vergiftigd, wat al duizenden mensen het leven heeft gekost.
De Duitsers zijn niet meer afhankelijk van Russisch gas, zij hebben al alternatieven, zo rap kan het gaan. Er zijn wereldwijd immers meer dan 90 potentiële leveranciers. Ons gas komt niet uit Rusland, maar voor een groot deel uit Noorwegen, en dat kan je toch bezwaarlijk een schurkenstaat noemen.
Het bos dat Tesla in Duitsland heeft gekapt, was een steriel productiebos met nauwelijks ecologische waarde. Het is nu vervangen door drie keer zoveel gemengd bos met grote ecologische waarde.
Elektrische mobiliteit hoeft geen verlies aan werkgelegenheid te betekenen, maar dan mag Europa niet blind blijven voor de onvermijdelijke elektrificatie. Wanneer we ons krampachtig blijven vastklampen aan onze benzine- en dieselrokers, zullen de Chinezen ons inderdaad uit de markt duwen. Maar dat hebben de meeste EU-lidstaten intussen wel begrepen.
5.000 extra elektriciens in België tegen binnen 25-30 jaar, want zo lang zal het duren voor we allen elektrisch rijden? Ik zie het probleem niet, er studeren er elk jaar meer af dan dat. Wie een beetje vooruitkijkt, weet dat er een shift bezig is van mechanica naar elektriciteit en elektronica, ook in de auto-industrie, en kan er zijn/haar studiekeuze maar beter aan aanpassen.
Dat vind je terug op de site van de VREG, o.a. in de boordtabellen voor de nettarieven van 2023: “Tarieflijst periodieke distributienettarieven 2023 – Afname”.
Tot 31/12/22 werd het nettarief volledig berekend op het kWh verbruik.
Vanaf 1 januari 2023 bestaat het nettarief enerzijds uit een heffing per kWh, tarief lager dan in 2022 en voor de digitale meter lager dan voor een analoge meter plus een tarief op het kwartiervermogen.
Tel je die twee bij de opname van de meterstand samen mag het volledige nettarief nooit lager zijn dan het tarief van 2,5 kW in euro. Hoeveel euro dat precies is hangt van je netgebied af want de tarieven verschillen tussen de onderliggende netgebieden.
Het capaciteitstarief voor 2023 gaat van 37,65 tot 53,06 €/kW. Het minimum jaartarief (2,5 kW) ligt dus ergens tussen de 94,13 en de 132,65 €.
Per extra afgenomen kW voor het maandgemiddelde (de som van de maandgemiddelden gedeeld door het aantal maanden tussen twee opgenomen meterstanden vanaf 2024 dus gewoonlijk 12) komt er dus het eenheidstarief in € bij.
De netheffing voor een digitale meter gaat van 3,6458 tot 4,982 cent/kWh. Het totaalbedrag hangt hier af van het aantal kWh dat je tussen twee meterstanden hebt afgenomen van het net en is dus een individueel gegeven.
De som van het totale capacitetstarief plus de netheffing per netafgenomen kWh mag dus nooit lager zijn dan het bedrag gekoppeld aan 2,5 kW (zie voorgaande).
Maar het maximum van deze som mag nooit hoger zijn dan 203,548 €/MWh (of omgerekend 20,355 cent/kWh).
Is de som van je netverbruik hoger dan dit bedrag wordt het bijgesteld onder het dit max. bedrag (ook al heb je gemiddeld meer kW vermogen afgenomen).
Is de som van je netverbruik lager dan het min. bedrag van 2,5 kW dan wordt het verhoogd tot dit bedrag (ook al had je totaal geen vermogen noch kWh afname).
Wanneer je er als gebruiker dus in slaagt om op jaarbasis minder kWh af te nemen dan het omslagpunt waarop je boven het max. bedrag zit maar niet onder het min. bedrag betaal je, afhankelijk van je netgebied, gewoon de minimale netbijdrage tussen 94,13 en 132,65 €.
Zonder zonnepanelen die op jaarbasis je verbruik dekken – waardoor je nog maar weinig kWh van het net moet afnemen – lukt dat in een normaal huishouden uiteraard niet.
Hoe hoog dat individueel omslagpunt is hangt gewoon af van het netgebied waar je woont (de tarieven verschillen immers voor zowel het capaciteitstarief als het kWh-nettarief) maar zal ergens tussen de 500 en 1000 kWh netafname schommelen.
Een laatste poging, ik was inderdaad verkeerd omtrent de analoge meter, maar daar speelt het hogere nettarief, je weet wel, die “slimme” elektrische teller.
Dus graag uw cijfers. die van mij: ongeveer 1Mw afname op jaarbasis zonder verbruik EV (is niet representatief, want sterk afhankelijk van waar ik kies te laden, en injectie telt niet mee voor piekbelasting) maar 15000Km a 20Kw, is dus 3Mw extra (niet representatief voor mij, maar ik schat niet meer dan 30% via overschot zonnepanelen) dus 3mw aankoop op jaarbasis met een maximum van €200 per Mw, is dus €600 maximum piekbelasting, die u om een of andere duistere reden niet hoeft te betalen. Stel: de gemiddelde Vlaming rijd dagelijks 50Km (of 10Kw) + 10Kw huisverbruik. als deze ook gaat werken met zijn wagen, zal hij dit (zelfverbruik) niet kunnen dekken met zonnepanelen, en al snel 15Kw aan batterij nodig hebben, 10 Kw piek zonnepanelen om 10 maand “gratis” elektriciteit te gebruiken. (laat ons nog de warmtepomp vergeten om het positief te houden, die investering is uiteraard niet gratis) maar zoals vermeld, graag uw cijfers, aankoop, injectie, vermogen installatie, en prijs, want vele Vlamingen zijn geïnteresseerd in gratis.
De argumenten van Geert dat vervuiling voor ev’s te verantwoorden is omdat fossiele brandstoffen ook vervuilen, of wij geen Russisch gas meer gebruiken, maar wel producten uit China die gemaakt zijn met Russisch gas dat Europa niet meer gebruikt stemt mij ook tot denken.
Jammer genoeg is de materie zo ingewikkeld, dat zelfs energie leveranciers er niet in slagen een correcte berekening te maken, laat staan jan met de pet.
Pascal, wij hoeven geen producten uit China te gebruiken als wij in Europa zelf EV omarmen. Een correcte en volledige berekening vind je bij de Technische Universiteit Eindhoven: met de Europese stroommix is een EV over de volledige levenscyclus 53% milieuvriendelijker dan een ICE, wordt hij geladen met groene stroom, wat meer en meer het geval is, is het milieuvoordeel nog groter.
@Victor. Dat is super interessant. Dat wil dus zeggen dat je met een elektrische wagen die veel wordt thuis geladen je niet per sé hoge nettarieven betaalt? Je wordt dan eigenlijk als grote verbruiker enigzins beloond?
@Geert en Pascal: het argument van de lokale vervuiling is wel degelijk een goed argument. Toen we in de stad woonden had mijn vrouw 5 keer per jaar ernstige sinusitis. De NKO arts suggereerde een link met luchtvervuiling. We zijn dan verhuisd naar een bosrijke omgeving en nu heeft ze het nooit meer (!). De impact op haar levenskwaliteit is enorm, om nog te zwijgen over de economische impact (minder ziek, meer werken etc.)
Met batterijauto’s verhuist de milieu-impact gedeeltelijk naar elders, dat kan kloppen. Maar het is voor ons als consument moeilijk voor alles de hele keten na te gaan. Chocolade en koffie zijn ook zo van producten waar veel bloed aan hangt, wat gekend is. Van vele andere producten is minder gekend. Vanzelfsprekend is er overal actie nodig.
Wat we ook weten, is dat kleinere auto’s een kleinere milieu-impact hebben. De beste auto voor het milieu is momenteel de Dacia Spring.
Correcte en controleerbare cijfers blijven meestal achterwege, grote verhalen kan men wel vertellen… En dat panelen voordeliger zijn dan geen, dat is zeker het geval, maar logisch ook of niemand zou er leggen, maar dat de stroomfactuur daardoor nul wordt of sterker nog dat je er veel zou kunnen aan verdienen, dat is uitzonderlijk en moeilijk te geloven. Zoals Pascal vermeldt, iedereen is geïnteresseerd in gratis en nog meer als er iets te verdienen valt, dus als dat werkelijk het geval zou zijn, dan is geen enkel dak nog zonder panelen en heeft elk huishouden een grote thuisbatterij, EV’s op oprit en laadpalen. Echter wanneer men met mensen praat die panelen hebben en EV hoor ik telkens het verhaal van Pascal, men doet er uiteraard voordeel mee, maar niet in die mate dat het gratis wordt of dat eraan verdiend wordt.
En er zijn ook heel wat mensen die echt wel veel meer km doen dan hier vermeldt, wij zouden zo maar even 10MWh per jaar nodig hebben enkel voor EV’s, dan nog 4MWh voor huishoudelijk verbruik zonder warmtepomp voorlopig… ik vraag mij af welke installatie ik daarvoor zou moeten installeren om dat rond te krijgen op jaarbasis zodat mijn factuur nul wordt?
Elke situatie is anders en ieder moet voor zichzelf rekenen en zien wat er kan en de moeite is, maar hier wordt vaak gedaan alsof hun eigen situatie de referentie is en voor iedereen mogelijk is.
Er zijn gewoonweg al tienduizenden gezinnen in België die zelfs niet eens een eigen dak hebben om panelen te leggen, geen plaats voldoende voor thuisaccu, laat staan dat ze een oprit hebben voor laadpaal en EV en dat ze dan ook nog eens het budget hebben om dat allemaal te bekostigen om daar dan na x aantal jaren een nulfactuur voor stroom van te hebben.
De groene droom staat mijlenver van de realiteit!
Wat betreft 2023:
Aankoopprijs net all in: tussen 25,5 en 27,8 cent/kWh.
Teruglevergoeding aan net: 20 tot 11 cent/kWh.
Terugleververgoeding aan EV: 55 cent/kWh excl. BTW.
Productievergoeding: 33 cent/kWh.
Max. factuur netvergoeding (kWh + kW) 109 € op jaarbasis.
Laden doe ik zoveel mogelijk op zonne-energie tussen 3 en 4 kW en op het net max. aan 7 kW.
WW-verkeer is H/T 50 km dus geen enkele nood om hoger dan 7 kW te gaan laden en al helemaal niet aan 20 kW.
De EV, MID gemeten over meerdere jaren en over alle seizoenen, verbruikt gemiddeld 17 kWh/100 km, inclusief de laadverliezen op de lader (verbruik is 15 kWh/100 km op de guesometer van de EV.
De e-bikes die we bij voorkeur gebruiken, ook voor WW-verkeer verbruiken 0,8 kWh/100 km.
Huisverbruik (verbruik dit is niet hetzelfde als netafname) schommelt per 24 uur tussen de 3 en 10 kWh met een jaargemiddelde van 7 kWh.
De netafname op jaarbasis schommelt rond de 300 tot 500 kWh per jaar (afhankelijk van het aantal gereden km met de EV en afhankelijk van het thuisladen).
Voor 2023 staat de netafname momenteel op 113 kWh.
Het verbruik zelf is vele malen hoger (factor +10) dan de netafname.
De productie is hoger dan het totale verbruik (factor +2).
En ja ik heb PV (al op 5 jaar was de investering volledig terugbetaald) en een thuisaccu (waar de eigen investering laag was door max. van de subsidies gebruik te maken, de installatie te laten plaatsen toen niemand dat nog wilde waardoor je als klant vrij offertes kon vergelijken en niet achteraan in de rij moest staan omdat er meer vraag dan aanbod was en de installateur dan kan vragen wit ie wil).
Ik stam ook nog uit de tijd dat iedereen op de basisschool begrijpend lezen en rekenen meekreeg. Dus ook “Jan met de pet”. Hoe het tegenwoordig met die skills gesteld is weet ik niet.
Maar meer dan kunnen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen moet je niet kennen om je rekening te maken. Je kan ook een rekenmachine gebruiken en daar mee leren omgaan.
Mijn energieleverancier levert mij ook elektronsisch iedere dag per uur een detailoverzicht af van wat ik van het net heb afgenomen, wat ik heb teruggeleverd aan dat net, wat de all in dagkost was, wat de netto teruglververgoeding was en dit zowel voor een variabel contract als voor een dynamisch contract. Je moet als prosument of consument je energieleverancier wel de toestemming geven tot inzage in je gegevens van de digitale meter. Dat kan heel eenvoudig met een paar stappen op Mijn Fluvius. Zelf heb ik een eigen meetoverzicht van mijn installatie waar ik alles in real time kan opvolgen: verbruik, netafname of teruglevering, status batterij en laden of ontladen batterij, vermogens waarop dit gebeurt, status van het netvermogen, productie zonnepanelen en waar ze naartoe gaan, laden van de EV, enz…
Mijn eigen meetresultaten wijken niet af van de dagelijkse resultaten afgeleverd door de energieleverancier. Zou ook niet kunnen want de gegevens van de digitale meter zijn het hart van alles. Die gaat geen verschillende gegevens bezorgen aan verschillende partijen.
Zoals altijd: meten = weten en gissen is vergissen.
@Nills: als “grootverbruiker” word je – als je vergelijkt met de nettarieven van voor 2023 – bij de berekening van de nieuwe nettarieven bijna altijd beloond.
Of je neemt weinig kWh van het net af en dan val je onder de maximum netfactuur waarbij je alleen het minimum van 2.5 kW betaalt en grotere vermogens in de factuur niet meegeteld worden.
Of je neem veel kWh af waarbij de eventuele vermogens boven 2.5 kWh wel meegeteld worden in de factuur maar waarbij het lagere tarief voor de netfactuur berekend op het deel kWh die meerkost gaat compenseren.
Wat het eindresultaat is zal iedereen voor zichzelf moeten berekenen want de tarieven voor capaciteit en netverbruik verschillen voor ieder netgebied.
Ik ben geen kleine verbruiker noch een grootverbruiker. Maar ik heb het zo gepland dat mijn PV jaarlijks meer produceert dan ik verbruik, dat ik een thuisbatterij heb die de productie van PV kan bufferen waardoor ik tien maanden per jaar geen netafname heb en alleen teruglever aan net en aan BEV met een terugleververgoeding tussen de 11 en 55 cent/kWh (excl. BTW voor teruglevering aan EV).
De relatief weinige kWh die ik dan in de maanden december en januari nog van het net moet afhalen worden gewoon ruimschoots betaald door de opbrengsten van de terugleververgoedingen tijdens de overige tien maanden.
Dat Jan Modaal of consumenten met een exuberant jaarverbruik daar anders over denken maakt uiteraard mijn rekening niet.
Iedereen moet de verhouding tussen productie, verbruik en opslag zelf maar berekenen. Wanneer men denkt dat dit niet lukt gewoon alles bij het oude laten en hopen dat de twee resterende kerncentrales tijdig klaar geraken voor een herstart en niet onverwacht uitvallen tijdens de laatste jaren van hun levensduur en dat men geen meerprijs gaat aanrekenen op netafname om de opslag en berging van het afval te betalen.
@Reneé: ik beweer nergens dat een EV momenteel voor iedereen de beste en een betaalbare oplossing is voor individuele mobiliteit.
Daar heb ik zelfs met Geert al meermaals een discussie over gehad. Dat standpunt volg ik dus (nog) niet. Een EV mag dan in verbruik goedkoper zijn dan een ICE maar wanneer je het budget niet hebt om tot de aankoop over te gaan heb je daar weinig aan.
Jij moet van mij ook niet de keuze voor een EV maken. Dat is jouw rekening.
Ik maak alleen mijn rekening.
Wanneer ik aan de thuislaadpaal de EV oplaad via de panelen kost mij dat op dit ogenblik 11 cent/kWh en ik krijg er 58 cent voor terug. Per kWh.
Wanneer ik aan de thuislaadpaal de EV oplaad via het net kost mij dat op dit ogenblik een 27 cent/kWh en ik krijg er eveneens 58 cent per kWh voor terug.
Indien ik met een ICE zou rijden zou ik gewoon “gratis” kunnen tanken maar meer ook niet.
Bovendien is de VAA voor een elektrische auto ook nog eens lager dan voor een vergelijkbare ICE.
Je moet niet al te goed kunnen rekenen om dan tot de slotsom te komen dat het – in mijn situatie – veel voordeliger is om elektrisch te rijden dan met een verbrandingsmotor.
H2 auto’s kunnen hier ook “gekozen” worden voor wie dat budget toegewezen kreeg. Maar uiteraard doet dat niemand want er is nauwelijks keuze in H2 auto’s, je kan er bijna nergens mee tanken, ze zijn nog eens duurder dan een vergelijkbare EV en de range is nauwelijks hoger dan een EV in dezelfde prijsklasse. Dat noem ik dan geen realistische keuze.
René, de groene droom van gisteren is vandaag al realiteit, die van vandaag zal dat binnen enkele jaren ook zijn, moet je niet aan twijfelen. De uitzonderingen bevestigen zoals altijd de regel, daar kun je geen strategie op bouwen. Wie geen dak heeft om PV op te leggen, kan nog altijd laden aan daltarief en meer dan de helft goedkoper rijden dan met fossiele. Wie geen eigen stalplaats heeft, maakt misbruik van de door de belastingbetaler betaalde publieke ruimte. Wie een eigen auto wil hebben, moet alle kosten betalen, en niet een deel afwentelen op de gemeenschap.
@Victor. Inderdaad, het valt dan al bij al nog mee met het capaciteitstarief.
Momenteel wachten we op onze multivan plug-in hybrid omdat dat voor ons grote gezin en ons verplaatsingspatroon de beste optie is. Wij rijden eigenlijk vooral in het weekend. Bv.tijdens de week gaat alles met de fiets of trein.
Voor de plugin-hybride is het niet nodig, maar ik toch al een volwaardige laadpaal laten installeren voor een BEV binnen een paar jaar. Met onze driefasestroom kunnen we tot 22kW laden, handig als we snel moeten laden (gaat niet zo veel voorvallen) mits de wagen het ook kan. Maar ik was nogal bang om via het capaciteitstarief te worden gestraft. Misschien onterecht, dus.
Victor, leg mij dat eens uit hoe je die 58cent per kWh kunt terugkrijgen als je EV thuis laadt terwijl het je maar 11 cent of 28 cent kost naargelang de bron? Dat lijkt me een straf verhaal, dan zou je beter iedereen uitnodigen om bij u te komen laden, je wordt steenrijk…
En uw huishoudelijk verbruik is toch wel heel erg laag, u kunt zich geen gemiddelde verbruiker noemen, het gemiddelde van Belgische gezinnen ligt rond 3500kWh per jaar?
Ik ben blij dat u benadrukt “in uw situatie”, want hier met 50000km per jaar voor twee wagens en huishoudelijk verbruik van 4MWh per jaar is de situatie wel enigszins anders en de investeringen niet zo eenvoudig terug te verdienen.
@ Reneé: Van 58 cent ga ik niet steenrijk worden want het is geen (semi) publieke laadpaal. Maar het is wel mooi meegenomen om andere leuke dingen mee te doen.
11 cent is op dit ogenblik de misgelopen terugleververgoeding naar het net en dus de werkelijke kost van het laden terwijl er overproductie is.
Indien er geen PV overproductie is dan is de werkelijke kost de netprijs van dat ogenblik. En deze schommelde dit jaar tussen de 25 en 28 cent bij een standaard contract.
Of je zou je thuislaadpaal op een tweede digitale meter met dynamisch contract moeten aansluiten. Dan zou je al verscheidene WE achter elkaar nog goedkoper geladen hebben. Op een dag zoals afgelopen zondag zou je er vanaf 15:00 uur zelf geld op toegekregen hebben: gratis laden + vergoeding om te laden (gisteren was de vergoeding netto 42 cent) + nog een bonus van de energieleverancier omdat je het net helpt te stabiliseren door stroom af te nemen die op dat ogenblik eigenlijk niemand wil.
Mogelijkheden genoeg dus voor wie de werking van de digitale meter en de energiemarkt tot in detail kent. 🙂
Maar die details moet ik je toch niet meer uitleggen want je hebt gekozen om op fossiele brandstoffen te blijven rijden (of was het binnenkort H2?) en geen zonnepanelen te leggen wegens niet rendabel.
Kijk naar de boordtabellen van de CREG met het zesmaandelijks gemiddelde voor de vergoedingen om thuis te laden.
Mijn huishoudelijk elektrisch verbruik heel laag? Dacht het niet. Is redelijk modaal. Ik vermoed eerder dat jij netafname en verbruik weer door elkaar haalt. Ik produceer nl. zelf energie waarbij ik meer produceer dan ik op jaarbasis verbruik en waarbij 89% van mijn zelfvoorziening uit eigen productie komt. Het net moet dus nog maar een 11% van mijn energie leveren.
@victor,
Misschien kunt u mij doorgeven welke installatie u gebruikt in wp voor zonnepanelen en kw voor de batterij. Ik denk dat het voor interessant is om te weten hoe ik net zoals U tijdens de wintermaanden een opwekking van 700kw (gemiddeld huisverbruik gezin + 15000Km ev) kan realiseren met slechts een 200kw afname op jaarbasis. Eigenlijk 100% zelf voorziend tijdens de wintermaanden.
Ik lees niet waar die 58cent per kWh vandaan komt Victor? Wie betaalt u 58cent per kWh als de netprijs voor afname volgens u slechts gemiddeld tussen 25 en 28 cent is, iemand die graag snel failliet is?
En een werkelijk netprijs all in van 28cent is ook al niet realistisch, kijk zelf eens in de tabellen waarvan je spreekt, het gemiddelde op jaarbasis zal eerder tussen de 40 en 45 cent per kWh schommelen.
U zegt dat uw huisverbruik gemiddeld 7 kWh per dag is, dat is een 2500kWh per jaar en is ruim een kwart minder dan het gemiddelde Belgische gezin van 3500 kWh, dus dat is al vrij uitzonderlijk en in vergelijking met mijn verbruik van 4MWh per jaar dus echt wel laag.
@Pascal: ik begrijp je vraag niet echt.
– Installatie in wp voor zonnepanelen?
– kw voor batterij?
Wat heeft dit met elkaar te maken?
Haal je geen eenheden door elkaar wat het moeilijk om te volgen maakt?
Zoals ik eerder schreef moet je productie, verbruik en opslag op elkaar afgegestemd zijn. Ik schreef ook al eerder dat de thuisbatterij een opslagcapaciteit van 30 kWh heeft. De batterijomvormer kan een max. vermogen van 5 kW vanuit de batterij leveren en de PV omvormer 5 kW van de zon. Het zijn bewust twee afzonderlijke omvormers en geen solo hybride want een off grid opstelling zodat bij netuitval of bewuste netafschakeling PV gewoon blijft doorwerken, wat bij een standaard PV installatie bij geen net niet het geval is. Die produceert dan, ook al is er zonneschijn in overvloed, gewoon niets.
Gecombineerd dus max. 10 kW te leveren aan de AC verbruikers in en rond de woning (bij voldoende zon). Indien nodig nog eens vanuit het net een 9,2 kW extra.
Zou van het net en de zon technisch meer dan het dubbele kunnen leveren (indien driefase) maar dat heb ik niet nodig en maakt het technisch dan alleen maar ingewikkelder en vooral duurder.
Hier is alles bewust monofase.
Slechts een deel van de PV installatie is gekoppeld aan het net en aan één batterij. Vooral om te kunnen terugleveren aan het net. Toch zolang dit nog lucratief is. Terugleververgoeding naar het net was tussen nov 22 en eind april 23 20 cent en daarna 11 cent/kWh.
De rest van de PV installatie levert via MPPT richters rechtstreeks DC stroom (met een efficiëntie tot 98%) aan de batterij en is niet verbonden met het net.
De woning haalt in de winter het meeste deel van zijn opwarming uit rechtstreekse zonne-instraling (volledige leefruimte zuidgericht driedubbel glas van vloer tot plafond). Door de doorgedreven isolatie verliest de woning ook nauwelijks warmte noch moet ze in de zomer met airco gekoeld worden.
Er moet dus nauwelijks bijverwarmd worden noch gekoeld en als dat toch nodig is dan gebeurt dit met een ingebouwde A2A unit voor de leefruimte die in het slechtste geval een 6 kWh per 24 uur verbruikt voor verwarmen en 2 kWh/24 uur voor koelen. De rest van de woning moet niet verwarmd worden want de binnentemp. zakt er nooit onder de 16°C en stijgt er niet boven de 19°C.
Energieverbruik in een huishouden pak je beter doordacht aan door eerst maatregelen te nemen zodat je zo weinig mogelijk energie nodig hebt. Dat maakt het energieverbruik en de maatregelen die nodig zijn daarna des te goedkoper en eenvoudiger. Iedere kWh die je niet nodig hebt is nog steeds de goedkoopste en moet je daarna niet proberen zelf te produceren noch inkopen.
Heb je daarentegen veel energie nodig voor verwarmen en koelen van een woning en voor mobiliteit dan loop je achter de feiten aan en ga je er uiteraard niet komen zonder een hoge rekening of blijf je bijna volledig van het net afhankelijk.
Neem je deze maatregelen, om wat voor reden dan ook, niet op voorhand ga je nooit zo’n gunstige cijfers kunnen bekomen. Eerst isoleren en pas dan berekenen wat je nog aan energie nodig hebt om de rest aan te vullen.
Ik schrijf ook nergens dat ik in de winter 100% energieonafhankelijk ben. Ik schreef dat ik over het ganse jaar 90% zelfvoorzienend ben. De energierekening wordt hier immers maar één keer per jaar op een vaste dag opgemaakt. Nog een voordeel van de digitale meter tov de analoge meter waar je afhankelijk bent van het tijdstip dat de meteropnemer langskomt of je een uitnodiging krijgt om je meterstanden binnen de 10 dagen door te geven.
De overproductie gedurende tien maanden compenseren dus ruimschoots de tekorten en netafname van de maanden december en januari.
Mijn installatie wekt ook nooit 700 kW op want dat zijn eerder industriële vermogenswaarden. Dat vermogen heeft geen enkel normaal huisgezin nodig. Mijn hoogste gemiddeld kwartiernetvermogen gerekend vanaf 1/1/23 tot heden bedraagt 3 kW. Wanneer jouw huishouden 700 kW nodig heeft ga je een eigen verdeelcabine bij Fluvius moeten aanvragen. 🙂
@Reneé:
Dat je mij niet wil geloven omdat dit niet in jouw situatie past is jouw zaak en maakt, nogmaals, mijn rekening niet. Maak jij de jouwe maar.
Voor de allerlaatste keer dat ik op jouw verdachtmakingen reageer:
Tot 24/6/23 was er een laadvergoeding voor thuisladen van 55 cent excl. 6% BTW. Inclusief BTW is dat dus 58,3 cent/kWh. Wordt gewoon betaald door de werkgever op basis van de boordtabellen van de onafhankelijke federale energieregulator CREG. Het staat iedere werkgever vrij dit aan zijn personeel aan te bieden want al jaren met de goedkeuring van de fiscus.
De werkgever gaat hieraan ook niet failliet want ook voor hem fiscaal voordelig. Veel voordeliger dan een werknemer een tankkaart geven.
Veel geheim is hier dus niet aan want de boordtabellen van de CREG zijn publiek beschikbaar. Toch voor wie zichzelf op de hoogte gesteld heeft van de werkwijze.
Ik zou zonder probleem een screenshot van de app voor thuisladen en de dagprijzen kunnen publiceren. Alleen laat dit beperkt communicatiemiddel van egear dit niet toe.
Geeft alleen maar aan dat je gewoon weer niet weet waarover je praat. Ook al gaf je eerder zelf aan dat ook jouw werkgever de tankkosten (en eventuele laadkosten van een BEV) betaalt (?). Daarom mijn eerdere opmerking dat je in dat geval financieel beter af bent met een BEV dan met een ICE. Tanken met een ICE is dan gewoon gratis. Met thuisladen, zeker met zonnepanelen, verdien je ook nog eens extra geld.
En al helemaal als je, zoals je zelf schrijft, all in maar 25 cent/kWh aan elektriciteit moet betalen aan je leverancier.
Wanneer de laadvergoeding even hoog of hoger is dan de afnameprijs van elektriciteit voor thuisladen maakt het toch niet uit hoeveel kWh per jaar je met een EV extra moet afnemen?
Lijkt me niet moeilijk te begrijpen voor wie de basisbegrippen van rekenen onder de knie heeft?
Wat betreft de afnamekost heb ik niets aan de tabellen over de “gemiddelden” maar alleen aan de all in prijs van mijn eigen energieleverancier. Dat is waar ik – en al zijn klanten – op afgerekend worden. Niet op de prijs van een statistiek.
Ook de tariefkaarten met de all in prijs (incl. 6% BTW en de nieuwe federale accijns geheven vanaf 1/4/23 die de BTW-voet van 21% permanent vervangt) is online publiek raadpleegbaar.
Wanneer je dit niet zelf kan vinden hier de cijfers tot in detail:
Januari: 0,272165 € (incl. BTW 6%)
Februari: 0,2781016 €
Maart: 0,2605056 €
April: 0,284958104 € (incl. nieuwe accijns + 6% BTW))
Mei: 0,255172104 €
Juni: 0,261850104 €
De realiteit is dat bij mijn energieleverancier de all in prijs dit jaar maar een keer de 28 cent gehaald heeft. En zelfs dat doet er niet toe want tussen februari en eind november heb ik nauwelijks tot geen netafname. Dan telt alleen de terugleververgoeding. En in januari was de netprijs niet eens 28 cent.
Ik betaal ook nul euro voorschotten. Ook logisch want op het einde van het jaar trek ik terug. De energierekening alleen al (verschil tussen netafname en netteruglevering) staat voor dit jaar nu al op min 180 €. En dit is dan nog excl. laadvergoedingen voor de BEV en excl. productievergoedingen).
Het staat uiteraard iedereen vrij een duurder contract af te sluiten en maandelijks voor bank te spelen voor zijn energieleverancier door hogere voorschotten te betalen dan de eindafrekening zal bedragen.
Mijn energieleverancier heeft, met mijn toestemming, ook dagelijks per kwartier inzicht op mijn netverbruik en -teruglevering. Dus ook voor deze partij geen verrassingen. Kan uiteraard alleen maar met een digitale meter en mits toestemming van de prosument.
Moet je mijn schoenmaat ook nog weten? 🙂
Dat mijn energieverbruik bijna totaal onder controle is en dat dit in Vlaanderen vrij uitzonderlijk is ontken ik dan ook niet.
Dat de modale Vlaming blijkbaar niet verder kijkt dan de dag van morgen en in plaats van zijn energieverbruik bij de bron aan te pakken en in plaats van planmatig te werk te gaan liever van dag tot dag leeft in plaats van eerst toekomstgericht te investeren maakt alleen zijn rekening. En daarover klaagt hij dan ook graag ipv er iets aan te doen.
Niet mijn werkmethode. Ik heb dan ook geen klagen over mijn energierekening. Crisis of geen crisis. Dat is het verschil.
Ik veronderstel dat Victor gewoon 58c/kWh krijgt van zijn werkgever om thuis te laden? Wanneer men een ’tankkaart’ (laadpas) krijgt van de werkgever dan kan men daarmee publiek laden of thuis. Soms installeert de werkgever een paal bij de werknemer thuis, soms niet. De vergoeding die de werknemer krijgt per kWh is om zowel de electriciteitafname als de onkosten te dekken en eventueel capaciteitstarief?
Ik ben als zelfstandige in een dergelijk geval dat ik het verbruik van de wagen privé moet terugbetalen. Ik ga na een jaar kijken hoeveel het me echt kostte per kWh want zal afhangen van de capaciteit ook.
@viktor,
Dat u een thuisbatterij van 30kw heeft, had ik nog niet gelezen. Deze is inderdaad voldoende om een dag rond te raken en bijgevolg geen pieken te produceren. (wat de aanleiding van deze discussie was.)
700kw maandelijks verbruik lijkt mij niet zo spectaculair als je een EV hebt, en vele installaties gaan boven 1Mw aan maandelijkse productie in de zomer, gewone huishoudens trouwens. 5Kwpiek zonnepanelen lijkt mij niet zoveel tijdens de wintermaanden (ik produceer minder dan 200Kw tijdens deze maanden en heb meer dan 5kw piek liggen), maar u heeft dus slechts 200Kw afname voor een gans jaar. Sterk!!
aangezien enkel de afname telt voor piekverbruik en de berekening maximum prijs, en geen rekening houd met wat er tijdens de zomermaanden geïnjecteerd is.
Zoals ik al eerder vermeld heb, de energietransitie vergroot de kloof tussen arm en rijk, Op jaarbasis betaal ik net zoals u, netto geen elektriciteit, maar de investering die daarvoor nodig was is niet voor iedereen haalbaar. Blijkbaar zijn er nu al veel lege brooddozen, zonder zonnepanelen, zonder batterij, en zonder EV. Ze zullen dus honger leiden.
Hoe meer je goochelt met getallen hoe ingewikkelder en hoe minder geloofwaardig het klinkt Victor… in die boordtabellen zijn voor dit jaar niet eens vergoedingen te vinden die 50 cent overschrijden, behalve januari gaat het eerder om 35 tot 45 cent en dat zijn de gemiddelde prijzen voor afname van het net, deze worden gebruikt door de werkgevers als vergoeding om thuis te laden volgens creg.
Dus u vertelt mij dat uw werkgever een stuk meer betaalt aan u dan het gemiddelde voor netafname zoals creg afficheert en aan de andere kant dat u een energiecontract heeft waarbij de prijs voor afname slechts 27 cent is? Ik vraag mij af welke leverancier dat moet zijn, want ik vind die prijzen nergens terug.
De mensen die bij ons op het werk vergoed worden voor thuisladen krijgen het bedrag dat ze zouden betalen als ze laden van het net, dus als ze dan van hun panelen laden doen ze voordeel, laden ze van het net is de situatie een nuloperatie, dat zou meestal mijn geval zijn omdat de wagens overdag niet thuis zijn, dus zelfde voordeel als tankkaart nu.
Zelfde verhaal met uw injectievergoedingen, overal lees ik getallen tussen 5 cent en 10 cent max voor de voorbije maanden, met een verplicht afnamecontract dan bij die leveranciers, de waarden 11 cent tot 20 cent zijn nergens te vinden, is zeker mogelijk tijdens wintermaanden bij hoge marktprijzen, maar dan is de opbrengst zo laag dat je niet injecteert als je EV, warmtepomp en huishoudelijk verbruik moet voeden.
Verder vraag ik ook aan iedereen hoe het zit met die productievergoeding van 33 cent per kWh bovenop injectievergoeding..? Niemand die weet wat dat is of vanwaar dat komt of die er van geniet… maar u krijgt dat ook blijkbaar ergens.
Hoe uw verhaal in elkaar steekt, ik weet het niet, maar intussen heb ik aan meer dan 20 mensen met digitale teller, twee met EV ook, gevraagd hoe hun situatie is en ik heb niemand die uw verhaal kan bevestigen, dat hun factuur 0 euro zou zijn en dat ze er nog aan verdienen ook.
Dus misschien heeft u een uitzonderlijk goedkoop contract met uw leverancier voor netafname en misschien heeft uw baas u zo graag dat hij meer betaalt dan wat netafname kost en heeft u ook een speciaal contract voor extra hoge injectievergoedingen en met daarbovenop een productievergoeding die hoger ligt dan de netafnameprijs???,… het kan allemaal natuurlijk, maar dan bent u zo uitzonderlijk dat u hier niet moet komen toeteren dat een nulfactuur met panelen de referentie en dus haalbaar is voor iedereen en al zeker niet om er nog veel geld mee te verdienen, want iedereen waar ik de laatste dagen mee gebabbeld heb, bevestigt het tegendeel, terwijl ze wel allemaal tevreden zijn met hun investering en dus ook zeggen dat ze flink besparen tegenover vroeger, het zou maar gek zijn anders.
Pascal, kunt u mij vertellen hoeveel uw huishoudelijk verbruik is op jaarbasis aangezien u maar 1 MWh per jaar uit het net trekt en hoeveel vermogen uw PV omvormer heeft en hoeveel vermogen batterij u heeft staan om maar zo weining uit het net af te nemen per jaar?
Tot nu toe heb ik nog niemand in mijn kenniskring en familie die op een jaarfactuur van 0 komt, iedereen moet opleggen, maar ook u zegt dat dit lukt, ik zou die situatie graag afspiegelen op mijn persoonlijke situatie en te weten komen welke investering daarvoor nodig is om de terugverdientijd te kunnen bepalen? Ik heb 4Mwh per jaar stroom nodig zonder dat er EV’s zijn, tijdens zomermaanden is dat 8kWh per dag, tijdens wintermaanden 12 a 13 kWh per dag.
Het is perfect mogelijk om 85% van het jaar volledig zelfvoorzienend te zijn, ook met EV. Wie dat niet kan, had ofwel die intentie niet, of heeft slecht gerekend.
@Pascal:
ik zet mijn thuisbatterij NIET in om vermogenspieken te vermijden. Ik zet mijn thuisbatterij in om de NETafname (wat iets anders is dan het eigen totale verbruik) zo klein mogelijk te houden. Wanneer de netafname op jaarbasis klein is dan doen de fysieke netpieken (kW) er niet toe wat betreft het te betalen capaciteitstarief want door de regeling van de max. factuur (in kWh netafname) betaal je dan alleen de minimumpiek van 2,5 kW. En die moet je zonder thuisbatterij en zelfs zonder enig verbruik ook altijd betalen wanneer er een netaansluiting is.
Ik ga de kostbare opgeslagen eigen productie in eigen opslag dus niet “verspillen” aan iets dat er in onze situatie absoluut niet toe doet maar juist inzetten om de netafname tot een minimum te reduceren.
Ik heb ook bewust gekozen voor een jaarafrekening en geen maandafrekening. Hierdoor spelen de afzonderlijke maandprijzen voor netafname en injectie ook niet zo’n belangrijke rol gezien dit met een jaarafrekening redelijk uitgemiddeld wordt door het systeem van de RLP0N rekenmethode.
Overigens is 15 kWh uur opslag maar verbonden met het net. Het tweede pakket van 15 kWh is niet aangesloten op een standaard omvormer maar op een MPPT die rechtstreeks van PV levert aan de batterij en dan naar de AC verbruikers in huishouden via een retrofit.
Er is dus een netverbonden installatie van 6 kWp aan panelen met 15 kWh opslag en een afzonderlijke netgekoppelde PV omvormer en een off grid installatie van 7 kWp aan panelen met eveneens 15 kWh opslag en een off grid MPPT omvorming. De combinatie wordt aangestuurd door een retrofit omvormer met eigen zuivere sinus die zowel off grid, netverbonden als een combinatie van beiden kan bewerkstelligen.
Met 30 kWh opslag doe ik tussen februari en eind november overigens tien maanden en niet een dag. In deze periode leveren de panelen altijd voldoende om wat uit de thuisbatterijen gaat minstens telkens terug aan te vullen en de accu van de EV op peil te houden. De helft aan opslag zou dan zelfs ruimschoots volstaan. Tijdens de maanden december en januari doe ik er voor het huishouden ruimschoots een week mee moest er in die periode achtereenvolgens totaal geen zon zijn. En dat laatste komt in de praktijk bijna nooit voor. De EV laden moet je tijdens die maanden dan uiteraard wel van het net doen of elders (openbaar, parking werk, warenhuis,…..)
En nogmaals je blijft de eenheden door elkaar halen. Dat mag ik toch hopen, zoniet is er iets anders aan de hand. 700 kW is geen verbruik maar een industrieel benodigd vermogen. Je bedoelt waarschijnlijk een verbruik van 700 kWh en een productie van 1 MWh?
Ik heb voor het louter huishoudelijke verbruik een netafname (en die spelen zich bijna uitsluitend af in de maanden december en januari) van ongeveer 250 kWh. Inclusief het thuisladen van de EV zit ik rond de 350 kWh netafname (er wordt meestal geladen op zonne-energie) en tracht ik op jaarbasis nooit boven de 500 kWh NETafname te komen om het extra capaciteitstarief niet te activeren (wat iets totaal anders is dan totaal verbruik dat uiteraard veel hoger is. Totaal verbruik is immers de netafname plus het verbruik uit eigen productie en opslag).
Op dit ogenblik zit ik, incl. laden EV, vanaf 1/1/23 op 124,5 kWh netafname. Het jaar is nu halfweg dus dat verloopt prima volgens plan.
Netafname/netinjectie en de afrekening zijn hier trouwens zeer eenvoudig dagelijks op te volgen via de app van de energieleverancier (Ecopower => ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw#geschattejaarprijs ). Momenteel staat de afrekening voor dit jaar op minus 180 €. Gezien het capaciteitstarief pas bij de meteropname wordt afgerekend, bij een digitale meter ieder jaar dag op dag hetzelfde ogenblik, gaat daar nog het forfaitaire minimum van 110 € af (cfr. tarieflijst periodieke distributienettarieven voor 2023 voor iedereen beschikbaar op de site van de VREG). Dus zelfs met het totale capaciteitstarief bij de toekomstige jaarafrekening er al afgeteld is de rekening voor mij heden al 70 € positief (als in de energieleverancier moet bij de afrekening mij betalen en niet omgekeerd). De minusstand zal de komende maanden dan ook nog eens verder oplopen wegens geen netafname maar wel netinjectie tegen een – volgens de huidige stand van zaken – tarief van 11 cent/kWh en reeds vastgelegd minimumtarief voor de capaciteit voor periode 2023.
Dat is dus alleen de afrekening tussen netafname en netinjectie (incl. volledig capaciteitstarief) ZONDER rekening te houden met de inkomsten van de laadvergoeding van de EV noch de productievergoeding. Dus ook zonder laadvergoeding van de werkgever en zonder productievergoeding (GSC voor twintig jaar contractureel gegarandeerd door de netbeheerder) was de jaareindafrekening nog steeds in mijn voordeel.
Mijn PV installatie heb ik destijds betaald met 500 € eigen middelen. Lijkt me voor de meeste huisgezinnen niet onoverkomelijk. Al zullen er altijd uitzonderingen zijn op de algmene regel. Maar wie zich om te investeren laat sturen door de spreekwoordelijke uitzonderingen komt nergens. De rest van het bedrag werd gefinancierd door een groene lening welke fiscaal aftrekbaar was en bovendien de eerste vijf jaar terugbetaald met de productieopbrengst en besparingen op de energierekening. Alle andere investeringen (in opslag) werden nadien gefinancierd uit de opbrengsten van de installatie en de jaar na jaar afwezige energierekening.
Je kan voor die methode kiezen – investeren in de eigen productie waardoor de winst binnenhuis blijft – of inderdaad niets doen en gewoon de rekening aan een ander blijven betalen.
Eigen investeren brengen nadien iets op voor jezef. Investeren in een ander nooit. Blijft altijd een lopende rekening.
Lege brooddozen en honger is een probleem van een andere orde en heeft meer te maken met een specifieke thuisproblematiek dan met wat de overheid al dan niet voor je kan doen. In een land als België moet – voor wie dat echt wil – niemand honger leiden noch met een lege brooddoos naar school.
En wie het zich kan veroorloven om met paarden achter zijn auto rond te rijden is de keuze tussen wel of geen PV al zeker geen noodzaak uit kiezen tussen PV en honger leiden.
@Pascal:
Uit dit recent bericht:
vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/04/helft-vlaamse-huishoudens-zit-bij-de-duurste-energiecontracten/
blijkt nog maar eens dat veel Vlamingen niet eens de moeite doen om naar het voor hen goedkoopste energiecontract op zoek te gaan.
Tot daar aan toe want dat is hun eigen rekening en iedereen geeft zijn eigen geld uit aan wat hij het beste doel vindt. Ook al is dat om te helpen bij de winsten van een dure energieleverancier te optimaliseren.
Maar dan zijn er zelfs nog die zich bezig houden met het proberen maken van rekening van anderen die wel de moeite doen hun eigen rekening te minimaliseren en eigen energieverbruik te optimaliseren. Ze zouden die tijd beter steken in het optimaliseren van de eigen energierekening dan te blijven steken in het verleden en alleen jaloers kijken hoe een ander wel kan waar ze zelf geen moeite voor willen doen.
Hier de werkelijk getallen van collega gezien over 3 jaar en gemiddeld uitgerekend;
installatie: 3600 Wp
productie panelen: 4098 kWh
zelfverbruik: 1212 kWh
injectie: 2878 kWh
afname: 2487 kWh
totaal huishoudelijk verbruik: 3696 kWh
injectievergoeding 0.12 per kWh
afnamekost 0.34 per kWh
Verkregen bedrag injectie: 345 euro
bedrag voor afname: 845 euro
werkelijk te betalen per jaar: 500 euro
Zonder panelen 3696 * 0.34 = 1256 euro
winst met panelen 756 euro per jaar
Kostprijs installatie had hij niet bij.
Om die 500 euro per jaar naar 0 te krijgen met al de rest zelfde, zou men de installatie danig moeten vergroten dat deze per jaar nog eens 4200kWh extra levert die men dan injecteert en verkoopt, dan is factuur nul, maar daar is dus een verdubbeling nodig van aantal panelen daarvoor en sterk hogere investeringskost.
Volgens de gegevens van mijn collega is zijn zelfverbruik dus ongeveer 30% op jaarbasis, dat is ook wat men in alle statestieken terug vindt, vanwaar getallen als 80% dan komen, het is en blijft een raadsel?
René, uw collega heeft dus geen thuisbatterij of EV, en dat verklaart grotendeels het verschil, moeilijker is dat niet. Als hij bovendien maar 30% van zijn zelfverbruik kan dekken, is zijn installatie toch niet al te goed geplaatst, of heeft hij er niet zo goed over nagedacht.
Eindelijk toch eens de installatie gegevens bij Victor, had je dit van bij het begin verteld, het had ons veel gehakketak bespaard!
Met dergelijk installatie kan ik er gerust inkomen dat je factuur per jaar 0 is en dat je er zelfs aan verdient.
Voor een huishoudelijk verbruik van amper 2550kWh (7kWh gemiddeld per dag) per jaar een installatie van 13 kWp aan panelen en daarbij 30kWh aan accu opslag is buiten alle proporties en neigt naar een industriële installatie om mee te verdienen… maar iedereen is natuurlijk vrij om dat te investeren wat hij wilt, maar dat is onhaalbaar voor het overgrote deel van de mensen wegens onbetaalbaar en geen ruimte genoeg om dat allemaal te installeren.
De terugverdientijd van dergelijk grote installatie zal er ook niet naast zijn, het meeste voordeel doe je immers met de energie die je zelf verbruikt en niet moet van het net halen, maar daarvoor een installatie leggen die 5 keer groter is dan huishoudelijk verbruik, dat is straf… hopelijk blijven de stroomprijzen dan ook hoog genoeg om dat terug te verdienen en blijvend met winst te werken.
Ik denk dat iedereen kan bevestigen dat de gegevens die ik vermeld heb van mijn collega meer de realiteit zijn van een doorsnee gezin van 4 personen met twee werkenden en het zijn die situaties waar ik mij aan spiegel om een afweging te maken om wel of niet voor panelen te gaan.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar die kan men niet als algemene referentie gaan zien, het is dan ook jammer dat die mensen laten uitschijnen dat je met “een” installatie een nulfactuur kunt hebben en er duizenden euro’s aan verdienen, zonder te vermelden welke installatie dat dan is en dat die buiten alle proporties is van de gemiddelde installatie.
Blij dat ik nu toch op de hoogte ben en weet waarmee rekening te houden voor mijn keuze.
Een PV-installatie waarbij je 2878 kWh bijna gratis moet afstaan aan het net, en dan 2487 kWh moet terugkopen aan 34 ct./kWh, daar is inderdaad duidelijk goed over nagedacht, zo word je slapend rijk … En dat zou dan de realiteit zijn van een doorsnee gezin?
Victor, dat is zeer interessant. Je hebt dus effectief een deel van je installatie in eilandbedrijf? Dat voorkomt veel problemen zoals bv. Fluvius die je omvormer deactiveert wanneer er te veel zon is, en je dus noch kunt verkopen, noch je batterij laden. Reeds verschillende mensen vertelden me dit.
Daarentegen heb ik ook al gelezen over experimenten waar een woning op zonnepanelen in eilandbedrijf werkt maar met een apart DC 12V netwerk. Veel toestellen werken immers op DC en zo worden verliezen verminderd.
Geert, het is nochtans niet moeilijk, u opent chrome of edje, typt in google gemiddeld zelfverbruik en u zal zien dat overal 30% wordt aangegeven, dus zo abnormaal is dat niet, het is eerder wat u verkondigt dat abnormaal is en dat je nergens terugvindt…
Zoals mijn collega is inderdaad het doorsnee Vlaamse gezin, overdag met twee werken en savonds verbruiken en zo kom je aan die 30% gemiddeld eigenverbruik en rest voor injectie in het net, eventueel met thuisaccu is daar deels een mouw aan te passen, maar dat is terug een serieuze meerkost.
René, overdag met twee werken betekent nog niet dat de auto niet thuis staat. Gepensioneerden, zelfstandigen, thuiswerkers, deeltijds werkenden, huismoeders en -vaders, langdurig zieken, pendelaars met openbaar vervoer of de fiets, … meer dan 3 miljoen Vlamingen zijn in dat geval, bij het doorsnee Vlaams gezin staat de auto meestal thuis. Die 30% gaat op voor een gezin dat niet inspeelt op zijn eigen gratis aanbod zonnestroom, wat natuurlijk niet slim is. En om daar wel op in te spelen heb je geen thuisbatterij meer nodig nu je een EV als thuisbatterij kunt gebruiken.
@Nills: ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar Fluvius deactiveert helemaal de netgekoppelde omvormer niet wanneer er “teveel zon” is.
Een netgekoppelde omvormer mag standaard op monofase sowieso niet meer kunnen terugleveren dan 5 kVA en 10 kVA op driefase. Zijn teruglevering op het net is gelimiteerd maar niet zijn productie. Hij schakelt niet af wanneer er meer zon is. Hij levert alleen niet meer terug dan toegelaten.
En die standaard is recent ook al achterhaald. Wie meer wil terugleveren of een zwaardere omvormer dan 5/10 kVA wil plaatsen kan een netstudie aanvragen bij Fluvius. Tegenwoordig wordt deze bijna automatisch goedgekeurd.
De mensen die je dit vertelden wonen waarschijnlijk in een wijk met veel PV, een zwakke wijkbekabeling en rond de middag weinig afname. Stijgt de spanning gedurende 10 minuten gemiddeld boven de 253V of boven de 263,5 V gaat de omvormer automatisch in veiligheid. Maar dat is geen tussenkomst van de netbeheerder maar een verplichte beveiliging in iedere omvormer.
Het is ook nog veel voorkomend dat veel oudere omvormers nog op de oude waarde van onmiddellijk afschakelen op 253V staan ingesteld ipv de nieuwe grenswaarde van 263,5V en dus te vlug in beveiliging gaan. Wanneer de omvormer juist staat ingesteld en het probleem doet zich dan nog voor in de wijk kan je contact met Fluvius opnemen die dan verplicht is de fases in de wijk te herschikken tot verzwaren van het wijknet.
Een DC 12 V thuisnetwerk heb ik niet overwogen. De meeste toestellen zijn standaard uitgerust voor 230V. Het weinige verlies dat je hebt bij de omzetting naar batterij (netgekoppeld deel 11%, DC gekoppeld deel 2%) weegt niet op tegen je verbruikers telkens aanpassen aan 12V.
Mijn thuisbatterijen werken trouwens niet op 12V maar op 48V.
De batterijen nemen minder plaats in dan een diepvries tafelmodel (55x65x80 cm). Voor de meeste huishoudens met eigen berging dan ook geen praktisch probleem.
De investering in de PV installatie was trouwens binnen de 5 jaar al terugverdiend en alle bijkomende investeringen (batterijen, off grid deel,…) werden na aftrek van de subsidies volledig bekostigd door de meeropbrengsten van de PV installatie.
Een grotere productie- en opslaginstallatie is ook niet veel duurder dan een kleinere installatie terwijl ze meer opbrengt = vlugger terugverdiend.
De grootste kosten zitten niet in het materiaal maar in vaste kosten zoals arbeidsuren, voorrijkosten, keuring,…. en die zijn nagenoeg gelijk voor een kleine of grote instalaltie.
Een grote PV instalaltie is per kWp dus goedkoper dan een kleine en bij een batterij speelt dit nog meer omdat je alleen meer batterijcellen moet plaatsen (die vanuit de fabriek al voorgemonteerd zijn) terwijl BMW, omvormer, transport, werkuren gelijk blijven.
Maar je moet uiteraard eerst durven investeren voor je iets kan verdienen. Dat is een economische wetmatigheid. Wie niet durft te investeren blijft onderaan de ladder zijn spaargeld weggeven aan diegenen die wel investeren en de winsten opstrijken.
En uiteraard ook durven vooruit plannen.
Wie nu nog een PV installatie plaats louter berekend op zijn huishoudelijk jaarverbruik komt na installatie van een digitale meter financieel meestal bedrogen uit en zal de komende jaren een probleem hebben om de eigen energie op te wekken voor de BEV. Kan je weer opnieuw beginnen te rekenen met extra kosten tot gevolg bij eventuele uitbreiding. En wie langer wacht staat uiteraard ook achteraan in de rij voor subsidies.
Wie er tijdig bij is haalt dus het meeste voordeel uit zijn investeringen.
Als ik je nog een tip mag geven staar je dan niet blind op het theoretisch gegeven van direct verbruik. Daar heb je als consument niets aan. Je kan je zelfverbruik gemakkelijk en heel goedkoop naar boven bijstellen: verbruik meer dan je produceert of plaats minder PV dan je verbruikt en je zelfverbruik zal sowieso hoog zijn.
Het percentage zelfverbruik is gewoon het aandeel dat je van je eigen productie direct kan verbruiken. Dat is sowieso laag voor wie inzet op een productie berekend op het jaarverbruik maar die productie niet direct kan verbruiken wanneer ze geproduceerd wordt. Dat is een achterhaalde redenatie die nog stamt uit de tijd van de analoge terugdraaiende teller waarbij men dacht het openbare net voor eeuwig als gratis batterij te kunnen gebruiken.
Waar je als prosument echt naar moet kijken is de graad van zelfvoorziening. Dat is het aandeel van je totale verbruik dat je zelf produceert en niet uit het net moet halen. Dat kan je alleen verhogen door meer te produceren dan je verbruikt en nog beter door die productie op te slaan zodat je ze kan verbruiken wanneer echt nodig.
Investeren op wat komen gaat is nog steeds de meest lonende strategie. Niet investeren op basis van wat al grotendeels voorbij is noch blijven afwachten in de hoop dat er in de toekomst zich nog iets beter kan aandienen want dan blijf je wachten en kom je nooit tot iets. En in die tijdspanne blijf je geld verspillen aan de winst van anderen.
Ik kan Renée alleen maar bijtreden.
Maar als antwoord op de vraag van Renée, hier mijn cijfers van de laatste 12 maand.
Te vermelden dat mijn partner elke dag van thuis uit werkt (hoog zelfverbruik)
en speciaal voor Victor het onderscheid tussen KW en KWh.
zonnepanelen: 6.5KWh piek ZW-OW georiënteerd op 30%
omvormer: 5KWh piek.
batterij: 5KW opslag.
afname net: 800KWh (laatste 12 maand)
Rendement/ontladen batterij 1.5MWh (laatste 12 maand)
verbruik laatste 12 maand (zonder EV) 4MWh (pre oorlog Oekraïne 6MWh)
zelfverbruik: 80%
kostprijs installatie €10.000
installatie terugbetaald (vermoedelijk, want elke jaar nieuwe spelregels) 7 jaar (hoewel sommigen dit als “gratis stroom” beschouwen)
Opladen EV steeds aan 14A als de batterij meer den 70% heeft (dus 3 wintermaanden opladen op het werk)
maximum piek laatste 12 maand: 3KW of 750W per kwartier.
vergoeding werkgever, vorige maand €0.55, deze maand €0.37 (vertraagd bijgewerkt door de creg)
kostrijs EV: “Gratis” bedrijfswagen (€0).
@Pascal: bedankt voor de moeite om trachten de juiste eenheden te gebruiken maar je bent er nog niet helemaal 🙂
kWh is een volumeopslag of volume productiehoeveelheid.
kW is een ogenblikkelijk geleverd vermogen.
1 kW continu geleverd/afgenomen vermogen levert of verbruikt na exact één uur 1 kWh.
Je PV installatie levert dus een max. vermogen van 6,5 kWp en geen 6,5 kWhpiek. Wanneer de installatie één uur ongehinderd op vol vermogen kan werken levert ze max. 6,5 kWh. Werkt dezelfde 6,5 kWp installatie op één uur op 50% van haar vermogen (wolken, zonnestand, hellingshoek installatie, schaduw,….) zal ze maar 3,25 kWh produceren. Een 6,5 kWp installatie levert dus niet per definitie op een uur tijd 6,5 kWh. Dat kan (veel) minder zijn maar nooit meer (door de begrenzing van de installatie en de omvormer).
Zoals eerder gezegd mag de kWp van de PV installatie hoger zijn dan de kVA grenswaarde van de omvormer (afhankelijk van de technische specificaties van de omvormer).
De netbeheerder stelt alleen (zonder netstudie) een grens op het max. vermogen van de omvormers. Bij een hybride is dit een grens van 5/10 kVA voor de som van PV en batterij, bij een retrofit is dit afzonderlijk 5/10 kVA voor de batterijomvormer en de PV omvormer.
Bij een monofase (wat ik vermoed bij jou het geval is gezien de 5 kVA omvormer) is de omvormer dus begrensd tot 5 kVA maar is er geen grens op het aantal kWp van de PV installatie. Wanneer een omvormer 200% kan overdimenioneren (bv. sommige omvormers van SMA) kan je op een 5 kVA omvormer gerust tot 10 kWp PV plaatsen.
Idem voor batterijopslag. De omvormer is op 1F beperkt tot 5 kVA maar de opslag kan gerust (volgens de technische specificties) een veelvoud daarvan zijn in kWh.
Merk ook op dat je bij een thuisbatterij op dit ogenblik meer vermogen richting woning kan genereren dan bij een accu in een BEV. Bij een thuisbatterij is volgens de regels van de netbeheerder en zonder netstudie een bovengrens tot 5/10 kVA (1F/3F).
Bidirectionele laadpalen zijn op dit ogenblik door Synergrid alleen nog maar gehomologeerd tot een 1F vermogen van 5 kW. En alleen de dure DC bidirectionele laadpalen. Voor de huidige prijs van een bidirectionele DC laadpaal plaats je al een volledige thuisbatterij configuratie.
Er is, op dit ogenblik door Synergrid ook alleen nog maar een bidirectionele DC laadpaal gehomologeerd voor het CHAdeMo protocol (Nissan). In de EU en Vlaanderen geldt het Combined Charging System (CCS) protocol. Buiten Nissan maken dus alle moderne BEV’s gebruik van dit laatste protocol. Het is, op een uitzondering met een Nissan als EV na, dus niet zo dat je voor dezelfde doeleinden (stroom vanuit een accu leveren aan de AC verbruikers in een woning) heden een thuisbatterij zomaar zou kunnen vervangen door een BEV met bidirectionele laadpaal. Das is desinformatie.
Het (toegelaten) max. vermogen van een PV/batterijomvormer wordt ook niet omschreven
in kWhpiek maar in kVA. Het laatste is ongeveer gelijk aan kW maar zeker niet aan kWh. Een omvormer produceert immers niets continu maar levert een variabel vermogen dat max. begrensd is in de kVA waarde. Afhankelijk van de vraag kan alles beneden deze waarde dus zijn geleverd vermogen in kW zijn.
Je batterij daarentegen slaat geen vermogen op maar een volume. Het opslagvermogen van je batterij is dan weer 5 kWh en geen 5 kW. Het vermogen dat naar de batterijen kan gaan wordt bepaald door de batterij- of de hybrideomvormer in kVA/kW.
Merk ook op dat mijn netgekoppelde PV installatie ongeveer van een gelijke grootte is dan de jouwe.
Het is alleen het netgekoppelde deel waar je vanuit het net AC stroom naar de verbruikers kan sturen en vanuit de PV via de omvormer DC stroom omzetten naar AC om richting net te sturen.
De nulenergierekening (of beter gezegd, in onze situatie, een positieve jaarrekening) is dus alleen gebaseerd op het netgekoppelde deel van 6 kWp/5kVA. Het niet gekoppelde DC gedeelte (7kWp/5kVA) staat voor de jaarlijkse afrekening daar volledig los van want kan niet injecteren noch afnemen van het net. Dit deel is alleen maar om in de wintermaanden voldoende PV productie te hebben en minder verliezen dan een netgekoppeld installatie en om bij een netstoornis zo lang mogelijk volledig off grid te blijven gaan. Dat laatste omdat de batterijomvormer hardwarematig voorzien is van een automatische netontkoppeling en het aanmaken van een zuivere sinus voor de PV omvormer zodat bij geen net de PV installatie wel stroom blijft produceren. Wat bij een standaard PV installatie niet het geval is. Zonder net, ook niet met een batterij, werkt deze immers niet.
Mijn laadvergoedingen komen, zoals reeds geschreven, ongeveer overeen met de jouwe. Maar dan excl. 6% BTW. Als particulier krijg je bij de afrekening op deze vergoedingen nog eens 6% BTW erbovenop.
Het gebruik van een salarisauto is daarentegen, in onze situatie, niet geheel gratis gezien er maandelijks een VAA dient betaald te worden. Uiteraard is deze VAA wel veel lager dan bij een vergelijkbare ICE maar volledig gratis (0 €) is het niet.
Ik treed wel het standpunt bij dat stroom uit een PV installatie, ook na de terugverdientijd van de installatie, geleverd aan een BEV nooit gratis is. De kostprijs is minimaal de gederfde terugleververgoeding (hier momenteel 11 cent/kWh, tot mei 2023 20 cent/kWh). Je kan een geproduceerde kWh immers maar één keer verbruiken of terugleveren.
De winst uit de eventuele laadvergoeding moet per kWh dus ofwel verminderd worden met de gederfde injectievergoeding of met de kostprijs van de netafname.
De eventuele productievergoeding is wel altijd zuivere winst want ze wordt uitbetaald, vrij van heffingen, ongeacht de bestemming (direct verbruik in woning of via laadpaal, teruglevering naar net, tijdelijke opslag in batterij, omvormerverliezen in laadpaal en omvormer thuisaccu). Tenminste wanneer je automatenkast zo is configureerd dat de GSC teller direct achter de PV staat zodat deze de productie telt ongeacht wat er nadien mee gebeurt.
@Pasacal:
Een zelfverbruik van 80% is wel uitzonderlijk hoog.
Hoeveel kWh produceert je PV-installatie dan op jaarbasis, hoeveel van die productie gaat naar direct verbruik (80%?), hoeveel naar de batterij en hoeveel naar het net?
Verwar je zelfverbruik niet met zelfvoorziening?
Zo neen, hoeveel % bedraagt je zelfvoorziening dan op jaarbasis?
Zelf kom ik wat betreft het netgekoppelde deel maar aan een zelfverbruik van 25% (50% indien de verbruikte opslag in de accu wordt meegerekend).
De zelfvoorzieningsgraad voor het netgekoppelde deel daarentegen bedraagt 57% zonder accu en 91% wanneer de accu wordt meegerekend.
Bedankt voor de cijfers Pascal, heel mooi dat je 80% zelfverbruik kunt halen door thuisbatterij en natuurlijk iemand die elke dag thuis is en voor verbruik zorgt tijdens de zonne uren, deze situatie hebben wij zoals de meeste gezinnen met twee werkenden, jammergenoeg niet en ik ken voorlopig nog niemand met thuisaccu, dus ik vraag mij af als dat hoge zelfverbruik hoofdzakelijk komt door dagelijks thuis te zijn of door thuisbatterij, want zo een batterij kan ik wel aankopen natuurlijk, maar zorgen om dagelijks thuis te zijn overdag, dat ligt stuk moeilijker uiteraard…
Ons dak is pas eind augustus klaar, dus nog even tijd om rond te luisteren en te analyseren wat ik ermee ga doen.
In elk geval niet veel te veel installeren, al wat je injecteert in het net door overinvestering krijg je peanuts voor terug en maak je de leveranciers rijk mee. Dat percentage zelfverbruik omhoog krijgen, daar bereik je meeste voordeel mee! Dat is ook het verhaal dat reeds twee installateurs mij vertelden als ik hen opbelde met de vraag waarom ze de installatie afstemmen op het verbruik.
Reneé, leg in verhouding tot je verbruik een heel kleine PV-installatie of ga veel meer verbruiken tov een reeds bestaande PV-installatie en je zal heel goedkoop een hoog percentage zelfverbruik hebben.
Maar als prosument zit daar niet je winst.
Uiteraard wel voor de installateur want die kan beter op vele plaatsen kleine installaties plaatsen en de vaste kosten telkens doorrekenen dan op één plaats een relatief grotere installatie waar de kosten lager zijn en de winst ook lager want hetzelfde paneel kan hij maar één keer plaatsen.
Veel installateurs zijn van oorsprong niet eens een dedicated PV monteur maar cowboys die op een hype springen en even vlug terug verdwenen zijn dan de hype de kop opsteekt. En een deel van diegene met kennis ter zake leeft nog deels in de wereld van de terugdraaiende teller toen een PV installatie even groot als je jaarverbruik de norm was. Bovendien is in deze tijden van energietransitie je elektrisch verbruik van heden niet dat van morgen. Een PV installatie met een levensduur van minstens 25 jaar baseren op je huidige verbruik maakt in de eerste plaats je installateur rijk en niet de klant.
Wie wat uitkijkt in de keuze van zijn energieleverancier maakt ook deze niet rijk. Een goede leverancier krijgt van je stroomkost immers alleen maar de naakte stroomprijs en een marge. De rest zijn heffingen en belastingen die hij één op één moet doorstorten naar de overheden en netbeheerder. Wanneer je stroom verkoopt aan 14 tot 20 cent/kWh en je koopt deze van je klanten in aan 11 tot 20 cent/kWh ga je daar echt niet rijk van worden. En al zeker niet wanneer je na een deel van de winst te herinvesteren in nieuwe productiefaciliteiten het overblijvende deel dan nog eens terugstort aan je investeerders/klanten.
De grootste winst die je als prosument doet is je zelfvoorzienigheidsgraad zo hoog mogelijk te zetten, niet je zelfverbruik. Bij een hoog zelfverbruik kan je nog altijd veel netverbruik hebben waarop je hoge kosten betaalt. Bij een hoge zelfvoorzienigheidsgraad haal je weinig van het net waardoor je en lage tot geen kosten betaalt op je netafname en een minimaal capaciteitstarief betaalt. Win-win dus.
En voor wie met een salarisauto rijdt met tank/laadvergoeding is een BEV die hij thuis kan laden een no-brainer => driedubbele winst.
Jij mag dan in je omgeving niemand kennen die deze mogelijkheden kent maar dat is geen referentie. Ik ken bijna niemand die geen PV heeft en in het bedrijf die de voorgaande omschreven laadvergoeding betaalt werken duizenden werknemers die allemaal voor een EV mogen kiezen en indien hun woning het toelaat thuis mogen laden tegen deze vergoeding.
Dat zijn dus al duizenden mensen die dezelfde mogelijkheden hebben dan mezelf. Dus totaal iets anders dan één werknemer “die de baas graag ziet”.
Renèe,
Ik exporteerde ook nog eens 2.5mwh de laatste 12 maand. (en kocht 0.8mwh)
Mijn “zelfvoorziening” van 80% komt zeker door het feit dat mijn partner van thuis uit werkt en er ook nogal wat mee bezig is.
Als er een paar dagen geen zon is, dan zal de wasmachine niet draaien, maar vandaag 2 keer, en 2 keer de droogkast. Niet teveel toestellen tegelijk gebruiken: wasmachine, droogkast, fritex, kookfornuis, strijkijzer elk op zijn beurt, ik zie het voor een doorsnee gezin niet haalbaar, idem voor laden van de EV op zonnepanelen zal een beetje lukken als hij de ganse dag thuis staat, tenzij je een navenante investering wil doen zoals Viktor.
Ik ken er ook een aantal (geen duizenden) waarmee ik de gegevens eens vergelijk. De meesten die ik ken met een EV als bedrijfswagen zitten niet elke dag thuis (1 à 2 dagen thuiswerk) Injectievergoeding van 20€cent? niet bij mij, ik ontvang momenteel slechts 7€cent.
Maar net zoals de (zie titel) fiscaliteit elke dag wijzigt, wijzigt ook de elektriciteitsprijs, en ja de injectie was vorige winter zelfs tegen de 30€cent, alleen heb ik tijdens de winter niet geïnjecteerd.
Tot slot wil ik nog een cijfer geven:
mijn batterij heeft de laatste 12 maand 1.5mwh opgebracht aan 20€cent (aankoop – verkoop) is dus 300€ op jaarbasis, en gaan dus een aantal jaar voorbij vooraleer mijn eerste euro “Gratis” is.
Maar oordeel vooral zelf.
@Pascal: over welke navenante investering heb je het? De eerste investering, in PV, werd op minder dan vijf jaar tijd volledig terugbetaald door de overheid en de netbeheerder. De volgende investeringen (uitbreiding PV, batterij,….) werden volledig betaald door de daaropvolgende winsten uit de PV-productie,subsidies van de overheid en netbeheerder en injectievergoedingen van de energieleverancier.
En dan breng ik de nulenergierekening sinds installatie PV nog niet eens in rekening.
Zowel de achtereenvolgende EV’s als de thuislaadpaal werden volledig gefinancierd door de werkgever en de overheid.
En ik ken wel duizenden werknemers die hetzelfde voorrecht genieten dus geen uitzondering voor mij alleen en tienduizenden prosumenten die van dezelfde voordelen konden genieten door tijdig te investeren in PV en niet te blijven afwachten tot er “iets beter” op de markt kwam.
Mijn batterij brengt overigens geen 20 cent netto per kWh op. De netafnamekost is hier heden een 27 cent/kWh en de injectievergoeding een 11 cent. Blijft er bruto nog maar 16 cent/kWh over. Daar moet ik ook nog eens de omvormerverliezen van DC => AC => DC aftrekken die zo’n 11% op jaarbasis bedragen. Die verliezen kan je niet zelf verbruiken noch injecteren op het net. Dat is dus een verlies van 11 cent/kWh (de verloren injectievergoeding) die in mindering moet gebracht worden.
Bedankt Pascal voor de duidelijke uitleg. De vermelde gegevens en resultaten zijn ook deze die ik intussen overal hoor en lees, maar u bent een uitschieter wat betreft zelfverbruik door de door u aangehaalde redenen, het is dus mogelijk een hoog zelfverbruik te halen, maar dan moet men er zich echt op toeleggen, het is voor sommigen een hobby als een ander!
Ik heb de laatste weken heel veel gelezen en nagevraagd over een installatie en overal komt het erop neer dat accu voorlopig heel moeilijk rendabel is, zelfs professor energietechniek aan VUB bevestigt dat, terugverdientijden van 15 jaar of zelfs bijna niet mogelijk heb ik ook al gelezen. Zoals u zegt met 300 euro winst op jaarbasis een accu terugbetalen van 5000euro, het duurt meer als 10 tien jaar. Men vergeet ook steeds te vermelden dat ongeveer 10% energie verloren gaat bij laden en ontladen van batterij, dus meer panelen nodig en tijdens 4 wintermaanden is er niet eens stroom genoeg om huishoudelijk verbruik te voorzien, laat staan batterij op te laden.
Zelfde met panelen, tijdens zomer injectievergoeding van max 10 cent, eerder 6 cent zoals momenteel aangegeven wordt, als je dan zoals u 2500kWh injecteert en zelfs amper 800W van het net haalt, dan geraak je nog niet aan nulfactuur. Tijdens winter weinig zon, dus geen injectie als tarief duur is.
Dus ja met panelen doe je voordeel op je factuur, logisch of niemand zou er leggen en met batterij kan je dat voordeel nog iets opkrikken, maar om alles terug te verdienen duurt het idd aantal jaar en nadien is de winst dan ook niet groot terwijl men afhankelijk is van de steeds veranderende regels en wetgeving, dus steeds onzekerheid. Persoonlijk heb ik ook nog mijn tariefvoordeel door mijn job waardoor terugverdientijd nog langer wordt, vandaar mijn twijfels… rijk kan je er in elk geval niet mee worden, dat zal men in Brussel wel verhinderen.
Het zullen voorlopig wellicht enkel panelen worden en dan eens zien hoe het zit met ons zelfverbruik en mij verder informeren over installaties met batterij.