Een nieuw jaar is in België altijd het moment voor fiscale wijzigingen. We lijsten ze even op voor elektrische en plug-in hybride voertuigen.
1. Einde Vlaamse EV-premie
Vlaanderen geeft sinds 1 januari 2020 geen subsidie meer aan particuliere elektrische auto rijders. De premie kon oplopen tot 4.000€. Ook de subsidie voor elektrische motorfietsen (1.500€) en bromfietsen klasse B (750€) werd afgevoerd.
2. Aftrekbaarheid elektrische wagens
Volledig elektrische wagens waren in 2019 nog voor 120% fiscaal aftrekbaar voor zelfstandigen en vennootschappen. Vanaf 1 januari 2020 daalt dit naar 100%.
3. Aftrekbaarheid plug-in hybrides
Sinds 1 januari 2020 zijn de regels om een plug-in hybride voor 100% te kunnen aftrekken als zelfstandige of vennootschap strenger geworden. Een stekker-hybride moet vanaf 2020 over een voldoende grote batterij beschikken om niet als valse hybride geclassificeerd te worden.
Concreet komt het er op neer dat een plug-in hybride over minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit moet beschikken per 100 kg wagengewicht, én de CO2-uitstoot (NEDC 2.0) mag maximaal 42 gram per 100 km bedragen. Deze verplichting geldt voor alle wagens die voor het eerst ingeschreven werden na 31 december 2017.
Het is overigens niet duidelijk of vanaf 2021 nog altijd de NEDC 2.0 CO2-waarde zal gebruikt worden, of de minder gunstige WLTP-waarde.
4. Aftrekbaarheid elektrische fietsen
Fietsen, en dus ook elektrische fietsen, zien hun aftrekbaarheid in 2020 dalen van 120% naar 100%.
5. Aftrekbaarheid laadpalen
En ook voor laadpalen daalt de aftrekbaarheid voor zelfstandigen en vennootschappen van 120% naar 100%.
6. Aftrekbaarheid elektriciteit stijgt
Door Belgische bedrijven kon de brandstof (ook elektriciteit) van bedrijfswagens tot en met 2019 slechts voor 75% worden afgetrokken. Vanaf 2020 wordt de aftrekbaarheid van de brandstof gekoppeld aan de aftrekbaarheid van de auto. Concreet komt het er op neer dat de aftrekbaarheid van elektriciteit voor een volledig elektrische auto, stijgt van 75% naar 100%.
Voor plug-in hybrides stijgt de aftrekbaarheid van elektriciteit (én benzine/diesel) ook naar 100%, op voorwaarde dat het om niet om een “valse” plug-in hybride gaat. Voor de valse PHEV’s, die dus over een te kleine batterij beschikken, zal de aftrekbaarheid van elektriciteit en benzine/diesel afhangen van het aftrekpercentage van de auto.