Dit zijn de fiscale wijzigingen voor elektrische wagens in 2020
Een nieuw jaar is in België altijd het moment voor fiscale wijzigingen. We lijsten ze even op voor elektrische en plug-in hybride voertuigen.
1. Einde Vlaamse EV-premie
Vlaanderen geeft sinds 1 januari 2020 geen subsidie meer aan particuliere elektrische auto rijders. De premie kon oplopen tot 4.000€. Ook de subsidie voor elektrische motorfietsen (1.500€) en bromfietsen klasse B (750€) werd afgevoerd.
2. Aftrekbaarheid elektrische wagens
Volledig elektrische wagens waren in 2019 nog voor 120% fiscaal aftrekbaar voor zelfstandigen en vennootschappen. Vanaf 1 januari 2020 daalt dit naar 100%.
3. Aftrekbaarheid plug-in hybrides
Sinds 1 januari 2020 zijn de regels om een plug-in hybride voor 100% te kunnen aftrekken als zelfstandige of vennootschap strenger geworden. Een stekker-hybride moet vanaf 2020 over een voldoende grote batterij beschikken om niet als valse hybride geclassificeerd te worden.
Concreet komt het er op neer dat een plug-in hybride over minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit moet beschikken per 100 kg wagengewicht, én de CO2-uitstoot (NEDC 2.0) mag maximaal 42 gram per 100 km bedragen. Deze verplichting geldt voor alle wagens die voor het eerst ingeschreven werden na 31 december 2017.
Het is overigens niet duidelijk of vanaf 2021 nog altijd de NEDC 2.0 CO2-waarde zal gebruikt worden, of de minder gunstige WLTP-waarde.
4. Aftrekbaarheid elektrische fietsen
Fietsen, en dus ook elektrische fietsen, zien hun aftrekbaarheid in 2020 dalen van 120% naar 100%.
5. Aftrekbaarheid laadpalen
En ook voor laadpalen daalt de aftrekbaarheid voor zelfstandigen en vennootschappen van 120% naar 100%.
6. Aftrekbaarheid elektriciteit stijgt
Door Belgische bedrijven kon de brandstof (ook elektriciteit) van bedrijfswagens tot en met 2019 slechts voor 75% worden afgetrokken. Vanaf 2020 wordt de aftrekbaarheid van de brandstof gekoppeld aan de aftrekbaarheid van de auto. Concreet komt het er op neer dat de aftrekbaarheid van elektriciteit voor een volledig elektrische auto, stijgt van 75% naar 100%.
Voor plug-in hybrides stijgt de aftrekbaarheid van elektriciteit (én benzine/diesel) ook naar 100%, op voorwaarde dat het om niet om een “valse” plug-in hybride gaat. Voor de valse PHEV’s, die dus over een te kleine batterij beschikken, zal de aftrekbaarheid van elektriciteit en benzine/diesel afhangen van het aftrekpercentage van de auto.
En hoe zit het met de wegentax en de inschrijvingsbelasting ?
Blijft dat de komende jaren ?
Wat als. Patikulir de plug in hybride
De gewone mens is steeds de sigaar. Wat mogen wij fiscaal aftrekken voor de wagen die we elke dag gebruiken om naar ons werk te gaan? Soms hebben we de mogelijkheid niet om met openbaar vervoer op het werk te geraken. We draaien wel op voor rijtaks, onderhoud, verzekering , pannes . Dan lees je dat fiscale aftrek van bedrijfswagens van 120% naar 100% gaan. Bedankt politiekers die zelfs niet door het volk verkozen zijn.
Schandalig dat zelfstandige hun wagen tot 100% kunnen aftrekken. En de kleine man krijgt geen subsidie meer voor de aankoop van een elevtrische wagen echt dit kan toch niet.
Ik zou zeggen: allemaal zelfstandig worden als het toch zo eenvoudig lijkt.. 🙂
Aan alle grootlawaaien die roepen dat het schandalig is dat een Electrische wagen 100% aftrekbaar is. Weten jullie eigenlijk wel wat dat wil zeggen, een wagen afschrijven? Wat denken jullie, dat deze dan gratis wordt?
@ Praet Marcel, wat betreft uw vraag:
“Wat mogen wij fiscaal aftrekken voor de wagen die we elke dag gebruiken om naar ons werk te gaan?”
Het maximale beroepskostenforfait bedraagt als werknemer 4.720 euro voor aanslagjaar 2019 (geïndexeerd bedrag). U moet daarvoor zelfs geen euro investeren noch een km voor rijden. U krijgt dat zo maar.
U mag, als U denkt dat uw kosten voor woon-werkverkeer niet gedekt zijn door het forfait ook uw werkelijke kosten inbrengen.
Doet u dit met een auto, auto dubbel gebruik of minibus kan u 15 cent per km inbrengen, ongeacht de afgelegde afstand.
Doet U dit met een ander voertuig (bv. motorfiets, bestelwagen,te voet….) hebt U nog meer mdogelijkheden:
Methode 1 (art. 66 bis, CIR 92): 15 cent per km tot 100 km enkel traject (per fiets gelimiteerd tot 24 cent belastingvrije vergoeding).
Methode 2 (art. 49, CIR 92): De werkelijke kost van het vervoermiddel aan de hand van de nodige bewijzen.
Ook als ‘gewone mens’ hebt U dus de mogelijkheid om de kosten van uw woon-werkverkeer af te trekken van uw beroepsinkomsten.
De fietsvergoeding bedroeg sinds 2019 al 0,24 euro per km. Kloppen je gegevens wel?
24 cent is toch gelijk aan 0,24 euro?
We gaan nu toch niet zeggen dat een gewone werknemer evenveel voordeel heeft van zijn forfaitair bedrag als een zelfstandige toch? Wat kost uw dure bolide u jaarlijks? Voorwat jij betaald voor uw privekilometers kan je nog geen auto onderhouden laat staan kopen. En dan nog niet gesproken van al de rest die kan worden afgetrokken. Zoals daar zijn etentjes, snoepreisjes enz.
@Pol de mol: ik noch mijn partner zijn zelfstandigen.
De nadelen van dit statuut wegen – voor ons – niet op tegen de (vermeende) voordelen.
Ieder statuut heeft zijn voor- en nadelen. Als je denkt dat de voordelen van het ene statuut zoveel groter zijn dan je huidige kan je altijd switchen.
voor en nadelen,jazeker,
maar wel heel opvallend dat er zo gesteigerd wordt als het over firma-salariswagen-aftrekbaarheid gaat.
als het voordeel dan toch niets betekend waarom dan telkens zulke heisa?
de grote schuldige is de politiek,welke blijkbaar liever de mensen tegen elkaar opzet(ze doen zelf niets liever dan ruziemaken) dan met deugdelijke regels te komen,
Toch even melden dat er een verschil is tussen salaris wagen en bedrijfswagen. Ik ben zelfstandig en 80% van mijn Tesla verplaatsingen zijn zakelijk (in het weekend is het wandelen en fietsen). Voor mij is het dus een bedrijfswagen. 100% aftrekbaar wil ook niet zeggen dat de staat hem betaalt : je mag de kosten inbrengen (dus in mindering van de winst, die er wel moet zijn). De wagen aankopen en betalen doe je zelf. En wat de BTW betreft : die is maar voor de helft aftrekbaar. En wat dat zelfstandig zijn betreft : ik weet niet of ik het opnieuw zou doen. Er zijn voordelen en nadelen aan.
voor diegenen die met hun ‘bedrijfswagen’ in het weekend lange uitstapjes doen op kosten van het bedrijf(ritje antw-utrecht om te …kost toch niets) is hun wagen ook een bedrijfswagen.
stop die onzin,en betaal mensen met centen ipv met wagens.
en gebruik bedrijfswagens in functie van een bedrijf,
t’zal rap gedaan zijn met dure luxewagens op rekening van de firma….
heel die bedrijfs,salariswagen KULtuur is alleen maar goed om de mensen tegen elkaar op te zetten en afgunst te bewerkstellingen.
is het zo nog niet erg genoeg gesteld met de verdraagzaamheid in be.
de politiekers geven constant het voorbeeld ..
@andre je moet nr devgeschiedenis kijken van de salariswagen, die is er gekomen omdat personenbelastingen veel te hoog zijn. Voor een bedrijf speelt het milieu niet mee, het is wat fiscaal het meest interresant is. Als morgen de salariswagen wordt afgeschaft zullen de werknemers zich gene tesla model 3 kopen, maar wel ergens een tweedehands benzine. Het wagenpark zal er allezins niet op vergroenen
aan die boodschap heeft de gewone belastingbetaler NIETS.
voorgeschiedenis of niet het blijft discriminatie van groepen.
als een werknemer met salariswagen een tesla kan kopen,en iemand zonder salariswagen niet dan zit er iets grondig fout.
denk jij nu echt dat ze die salariswagen geven om het wagenpark te vergroenen?,,,,,,
als het daarom zou gaan,werk dan een deugdelijk systeem uit waarvan iedereen gebruik kan maken,en niet alleen diegenen die het zowieso kunnen betalen.
nu gebeurd net het tegendeel,dure tesla’s,ea,met staatssteun duur houden zodat de mensen ze niet kunnen betalen.
net zoals met de afgeschafte ev premie,wie denk je nu dat daar weer het hardst mee geraakt wordt,een werknemer die zijn auto zelf moet betalen of die met zijne tesla,die de premie x3 uitgeeft aan optie’s?
wel opvallend,net nu er stilaan meer betaalbare wagens op de markt homen wordt de premie afgeschaft,schrik dat ze te vaak 4000euro moeten ophoesten mss?
betaal mensen met euro’s ,en hou op met die zever en discriminatie.
telkens als het over deze materie gaat barst de discutie los in een welles nietes spelleke,zoals hier al aangehaald is,moesten diegenen die er van kunnen profiteren er geen groot voordeel aan hebben ze zouden zo niet reageren.
wedden dat er weer een hoop gaan steigeren?
ZO VOORSPELBAAR……………..
Tja firmawagens … Er zijn voor- en nadelen aan. Soms is het echt van moeten … camionette om gereedschap,goederen en werkvolk van de ene naar de andere plaats te krijgen … soms … zie ik andere dingen … en ik ben gene boekhouder of belastingscontroleur … ik ben maar een gewoon arbeider … mij niet gelaten maar van de goede voornemens ivm firmawagens blijft weinig tot niks meer over … er is te veel “mis”bruik … Beter al die premies herzien en bv … het gebruik van elektrisch en plug-in hybride aan te moedigen dmv van persoonlijke belastingsvoordelen en niet voor een bedrijf … bv …t’is maar een ideetje hé … 🙂 🙂 🙂
@andre, voor het privé gebruik van de firmawagen betaalt de werknemer dan ook belastingen! Ik betaal elke maand 150 euro belastingen (VAA is 300 euro), of ik mijn wagen nu wel of niet gebruik privé, de fiscus is van mening dat ik dat zowizo doe! De werkgever, het bedrijf dus, betaalt daarbovenop ook nog eens dik 135 euro aan RSZ per maand … dus uw uitspraak het kost toch niets is omdat je er geen kennis van hebt! Er wordt wel degelijk betaald om de wagen te gebruiken voor privé doeleinden, het zou stom zijn om die wagen daarvoor dan niet te gebruiken!
@ philip,
als je denkt dat je benadeeld wordt met een firmawagen,weiger hem dan he…………………
er wordt betaald om hem prive te gebruiken…..,maak de rekening eens,aankoop onderhoud taxen brandstof,verzekering……en dan mag je nog geen ongeval hebben in fout……geen een die zijn bedrijfswagen van de hand doet,maar wel klagen als er kritiek op komt.
dat je van de mogelijkheid profiteerd,daar kan ik je geen ongelijk in geven,de wetgever creeert nu eenmaal dergelijk discriminatie,een firmawagen moet dienen in functie van het bedrijf,al de rest is onzin,schaf het af en vele nutteloze km worden niet gereden.
nomaals,misbruik worst door de overheid gepromoot dus gelijk dat je ervan profiteerd,
maar hang aub niet het slachtoffer uit,want dat zijn jullie niet.
die plaat is allang afgezaagd.
Moesten bedrijfswagens niet fiscaal aftrekbaar zijn er zouden niet zoveel zware dure wagens à la range rover, tesla ea. Rondrijden op onze wegen. En ja jullie betalen vaa maar dat is niets in vergelijking met een gewone werknemer die zijn wagen zelf moet aanschaffen en onderhouden en ja hij heeft zijn forfait en kan indien niet voldoende zelf zijn kosten bewijzen maar zelfs dan kan hij zich geen van bovenvermelde wagen aanschaffen. Ik blijf erbij dat zelfstandigen duidelijk bevoordeeld worden. Maar ja het overgrote deel van de politiekers zijn zelfstandig. Om nog maar te zwijgen van alle andere voordelen die ze hebben etentjes die “gedeeltelijk” betaald worden met belastingsgeld. En ja ik had ook zelfstandig kunnen worden maar daar is het nu telaat voor. Moest ik het geweten hebben had ik het gedaan. Jammer
Bij mijn weten zijn we het enigste regio (Vlaanderen dus) in de europese gemeenschap (zeker bij de rijkere landen) die deze EV-premie afschaft. We hangen nu al in het laatste peletonnetje qua klimaat … straks worden we weer op de vingers getikt door Europa omdat we onze klimaatdoelstellingen niet halen. Ook dit laatste zal ons (lees ALLE belastingsbetalers) geld kosten of je nu een klimaatontkenner of niet bent.
Wat betreft de aftrekbare beroepskosten: voor een werknemer en een zelfstandige zijn de fiscale regels identiek. De hele discussie is dus zinloos. Zelfstandigen hebben dus geen enkel voordeel daaromtrent. Wel dragen ze in de praktijk veel kosten die een werkgever draagt voor zijn werknemers. Maw ze betalen die kosten zelf en brengen deze kosten in aftrek van de winst: computer, internet, telefoon, restaurantbezoek met klanten (maaltijdcheques voor werknemers bestaan niet voor zelfstandigen…). Een werknemer moet deze kosten niet zelf dragen en kan ze bijgevolg ook niet in aftrek brengen.