Overzicht van alle volledig elektrische SUV’s die momenteel (2024) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België.
Elk model beschikt meestal over meerdere batterijgroottes en verschillende motorversies met corresponderende actieradius. Bekijk alle details per model in ons e-auto overzicht.
Foto | Auto | Prijs |
---|---|---|
Aiways U5 | 39.628€ | |
Audi Q4 e-tron | 57.270€ | |
Audi Q4 Sportback e-tron | 59.320€ | |
Audi Q6 e-tron | 75.900€ | |
Skoda Enyaq | 49.800€ | |
Skoda Enyaq Coupé | 52.405€ | |
Audi Q8 e-tron | 79.480€ | |
Audi Q8 Sportback e-tron | 81.480€ | |
BMW iX | 82.800€ | |
BMW iX1 | 49.950€ | |
BMW iX3 | 72.450€ | |
Citroën ë-C4 X | 42.475€ | |
Fisker Ocean | 43.900€ | |
Ford Explorer EV | 44.950€ | |
Ford Mustang Mach-E | 61.700€ | |
Honda e:Ny1 | 47.860€ | |
Hyundai Kona EV | 43.499€ | |
Jaguar I-Pace | 93.900€ | |
Jeep Avenger | 37.500€ | |
KGM Torres EVX | 43.990€ | |
Kia EV9 | 71.690€ | |
Kia Niro EV | 44.690€ | |
Lotus Eletre | 98.690€ | |
Maxus Euniq6 | 39.990€ | |
Maserati Grecale EV | 123.650€ | |
Mercedes EQE SUV | 90.508€ | |
Mercedes EQS SUV | 119.427€ | |
MG Marvel R | 47.485€ | |
MG ZS EV | 35.885€ | |
Nissan Ariya | 48.400€ | |
Opel Mokka-e | 38.900€ | |
Peugeot e-3008 | 49.500€ | |
Polestar 3 | 89.900€ | |
Porsche Macan | 88.100€ | |
Renault Scenic EV | 39.950€ | |
Renault Mégane EV | 37.750€ | |
Ssangyong Korando EV | 44.990€ | |
Seres 3 | 39.990€ | |
Subaru Solterra | 64.545€ | |
Tesla Model Y | 45.970€ | |
Tesla Model X | 99.970€ | |
Toyota bZ4X | 39.590€ | |
Volvo EC40 | 53.950€ | |
Volvo EX30 | 38.990€ | |
Volvo EX40 | 51.100€ | |
Volvo EX90 | 86.320€ | |
VW ID.4 | 44.990€ | |
VW ID.5 | 51.490€ | |
Xpeng G6 | 42.990€ | |
Xpeng G9 | 57.990€ |
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering incl. BTW, in België.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Wat is een SUV
De SUV is een carrosserievorm die begin de jaren 2000 populair werd in de Verenigde Staten. Het is een auto met een hogere bodemvrijheid dan een klassieke sedan of break. De SUV werd in de markt gezet als een meer comfortabele versie van de “4×4” terreinwagen. Meestal heeft de SUV minder offroad-capaciteiten dan de klassieke terreinwagen.
De meeste kopers appreciëren vooral de hogere instap, het hogere zicht over het verkeer, het imposante imago, het grotere gemak om je baby of peuter in z’n reiswieg of kinderstoeltje te liften en de hogere koffer.
Omstreeks 2005 won de SUV ook in Europa aan populariteit, en werden er steeds meer modellen gelanceerd.
De SUV-vorm op zich is ook aan evolutie onderhevig. Zo worden SUV’s steeds meer gelanceerd met een aflopende daklijn, wat dan een “SUV-coupé” genoemd wordt (bijvoorbeekd de Skoda Enyaq Coupé). Auto’s die ietsje lager zijn dan een SUV, en een soort mix zijn van een klassieke sedan en een SUV, worden soms “crossovers” genoemd (bijvoorbeeld de Polestar 2).
Opkomst van de elektrische SUV
Hoewel SUV’s door hun hogere bouw vaak iets minder efficiënt zijn dan sedans, prefereren de meeste fabrikanten om hun elektrische aandrijflijnen te lanceren in een SUV.
Dit komt omdat SUV’s duurder zijn, en de fabrikanten op die manier de vaak duurdere elektrische aandrijflijn met iets meer marge kunnen commercialiseren.
Verder is het gemakkelijker om een groot batterijpakket te verbergen in de bodem van een SUV, dan in de bodem van een sedan of break. Je ziet bij de meeste elektrische sedans en breaks dan ook, dat de deuren iets hoger ontworpen zijn om op die manier toch het batterijpakket geïntegreerd te krijgen. Daardoor gaat ook de klassieke (elektrische) sedan steeds meer op een SUV gelijken, waardoor het vaak eerder crossovers zijn. Je zou dus kunnen stellen dat de elektrificatiegolf de populariteit van de SUV nog vergroot.
Omstreeks 2016 kwamen de eerste elektrische SUV’s in Europa op de markt, en momenteel (2024) heb je de keuze uit meer dan 30 modellen.