Elektrische SUV’s (2024)

Skoda elektrische SUV

Overzicht van alle volledig elektrische SUV’s die momenteel (2024) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België.

Elk model beschikt meestal over meerdere batterijgroottes en verschillende motorversies met corresponderende actieradius. Bekijk alle details per model in ons e-auto overzicht.

FotoAutoPrijs
Aiways U539.628€
Audi Q4 e-tron57.270€
Audi Q4 Sportback e-tron59.320€
Audi Q6 e-tron75.900€
Skoda Enyaq49.800€
Skoda Enyaq Coupé52.405€
Audi Q8 e-tron79.480€
Audi Q8 Sportback e-tron81.480€
BMW iX82.800€
BMW iX149.950€
BMW iX372.450€
Citroën ë-C4 X 42.475€
Fisker Ocean43.900€
Ford Explorer EV44.950€
Ford Mustang Mach-E 61.700€
Honda e:Ny147.860€
Hyundai Kona EV43.499€
Jaguar I-Pace
93.900€
Jeep Avenger37.500€
KGM Torres EVX43.990€
Kia EV971.690€
Kia Niro EV44.690€
Lotus Eletre98.690€
Maxus Euniq639.990€
Maserati Grecale EV123.650€
Mercedes EQE SUV90.508€
Mercedes EQS SUV119.427€
MG Marvel R47.485€
MG ZS EV35.885€
Nissan Ariya48.400€
Opel Mokka-e38.900€
Peugeot e-300849.500€
Polestar 389.900€
Porsche Macan88.100€
Renault Scenic EV39.950€
Renault Mégane EV37.750€
Ssangyong Korando EV44.990€
Seres 339.990€
Subaru Solterra64.545€
Tesla Model Y45.970€
Tesla Model X99.970€
Toyota bZ4X39.590€
Volvo EC4053.950€
Volvo EX3038.990€
Volvo EX4051.100€
Volvo EX9086.320€
VW ID.444.990€
VW ID.551.490€
Xpeng G642.990€
Xpeng G957.990€

✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering incl. BTW, in België.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.

Wat is een SUV

De SUV is een carrosserievorm die begin de jaren 2000 populair werd in de Verenigde Staten. Het is een auto met een hogere bodemvrijheid dan een klassieke sedan of break. De SUV werd in de markt gezet als een meer comfortabele versie van de “4×4” terreinwagen. Meestal heeft de SUV minder offroad-capaciteiten dan de klassieke terreinwagen.

Audi elektrische SUV

De Q4 e-tron, een elektrische midsize SUV van Audi.

De meeste kopers appreciëren vooral de hogere instap, het hogere zicht over het verkeer, het imposante imago, het grotere gemak om je baby of peuter in z’n reiswieg of kinderstoeltje te liften en de hogere koffer.

Omstreeks 2005 won de SUV ook in Europa aan populariteit, en werden er steeds meer modellen gelanceerd.



De SUV-vorm op zich is ook aan evolutie onderhevig. Zo worden SUV’s steeds meer gelanceerd met een aflopende daklijn, wat dan een “SUV-coupé” genoemd wordt (bijvoorbeekd de Skoda Enyaq Coupé). Auto’s die ietsje lager zijn dan een SUV, en een soort mix zijn van een klassieke sedan en een SUV, worden soms “crossovers” genoemd (bijvoorbeeld de Polestar 2).

Opkomst van de elektrische SUV

Hoewel SUV’s door hun hogere bouw vaak iets minder efficiënt zijn dan sedans, prefereren de meeste fabrikanten om hun elektrische aandrijflijnen te lanceren in een SUV.

Dit komt omdat SUV’s duurder zijn, en de fabrikanten op die manier de vaak duurdere elektrische aandrijflijn met iets meer marge kunnen commercialiseren.

Skoda Enyaq Coupe iV RS

De Enyaq Coupé, een SUV-coupé van Skoda.

Verder is het gemakkelijker om een groot batterijpakket te verbergen in de bodem van een SUV, dan in de bodem van een sedan of break. Je ziet bij de meeste elektrische sedans en breaks dan ook, dat de deuren iets hoger ontworpen zijn om op die manier toch het batterijpakket geïntegreerd te krijgen. Daardoor gaat ook de klassieke (elektrische) sedan steeds meer op een SUV gelijken, waardoor het vaak eerder crossovers zijn. Je zou dus kunnen stellen dat de elektrificatiegolf de populariteit van de SUV nog vergroot.

Omstreeks 2016 kwamen de eerste elektrische SUV’s in Europa op de markt, en momenteel (2024) heb je de keuze uit meer dan 30 modellen.

2 reacties

  1. Frederik / 10-11-2022 / ·

    Ik stel vast dat BYD ontbreekt in deze lijst?

  2. Jan / 15-11-2022 / ·

    “Verder is het gemakkelijker om een groot batterijpakket te verbergen in de bodem van een SUV, dan in de bodem van een sedan of break”.

    Ik hoop zo hard op een ruim aanbod aan MPVs, monovolumes of een echt revolutionair ontwerp zoals een ruime bubble op wielen vlakbij de hoeken. SUVs zijn zo klein vanbinnen in verhouding tot de buitenafmetingen. Ik vind ze echt wat ouderwets geworden.

Laat een reactie achter