Elektrische auto kopen is nu fiscaal interessant voor zelfstandigen
Dankzij recente fiscale wijzigingen genieten zelfstandigen nu maximaal van overheidssteun bij de aankoop van een volledig elektrische auto.
Tot 31 december 2017 was het fiscaal gezien niet zo interessant voor zelfstandigen (eenmanszaken) om een elektrische auto te overwegen. In de personenbelasting konden ze een personenwagen, of die nu elektrisch was of niet, maar voor 75% aftrekken.
Sinds 1 januari 2018 zijn er op federaal niveau echter wijzigingen doorgevoerd. Een belangrijke nieuwigheid is dat de autofiscaliteit gelijk getrokken is voor zelfstandige eenmanszaken en voor vennootschappen. Daardoor kan een zelfstandige een volledig elektrische wagen nu voor 120% aftrekken in de personenbelasting! Dit percentage daalt wel naar 100% in 2020, maar tot dan kan men dus nog genieten van de extra 20%. Die extra 20% is voor een zelfstandige eenmanszaak bovendien een definitieve aftrek. Dit in tegenstelling tot bij een vennootschap, waar men die 20% op een reserverekening plaatst en toch nog belast in de toekomst (bij de vereffening van de vennootschap).
De brandstofkost voor een volledig elektrische wagen, elektriciteit dus, blijft in 2018 en 2019 evenwel aftrekbaar aan 75%. In 2020 stijgt dit naar 100%.
In de (federale) personenbelasting gaat de eenmanszaak met een elektrische auto er dus op vooruit, maar ook op Vlaams niveau vallen er voordelen te rapen. Zelfstandigen die in het Vlaams Gewest gevestigd zijn, kunnen sinds kort immers genieten van een premie bij de aankoop van een “zero emissie” auto. Deze premie bedraagt 4.000€ voor elektrische wagens met een cataloguswaarde lager dan 31.000€. De premie is lager bij een hogere cataloguswaarde (zie tabel hierboven). Dit premiesysteem loopt nog tot eind 2019.
Conclusie
Zelfstandigen die in het Vlaams Gewest gevestigd zijn kunnen nu twee belangrijke fiscale voordelen combineren bij de aankoop van een elektrische wagen: een Vlaamse premie tot 4.000€ (tot eind 2019) én 120% belastingaftrek (tot eind 2019, nadien daalt het naar 100%) in de personenbelasting. Daardoor is het voor eenmanszaken interessanter dan ooit om te investeren in een elektrische wagen. Hier vind je een overzicht van alle elektro-auto’s die je momenteel kan kopen in België.
En wat met het voordeel van alle aard ? Een dure volledig elektrische wagen is nog steeds niet voordeliger van een vervuilende SUV-diesel van bijvoorbeeld 5 jaar oud.
@Ludo Ik ben geen boekhouder, maar voor zover ik weet moet je als zelfstandige eenmanszaak geen VAA in rekening brengen voor een auto. Je auto wordt sowieso al enkel in aftrek genomen voor het percentage dat je hem gebruikt voor je beroep.
klopt voor een eenmanszaak is geen VAA van toepassing.
interessant artikel, ik wist namelijk niet dat je beide voordelen (premie en hoge aftrek) mocht combineren
@philippe, initieel hadden zelfstandigen geen recht op de Vlaams Zero Emissie premie, maar dit werd onlangs (ik denk eind 2017) uitgebreid naar zelfstandigen omdat de premie minder succesvol is dan eerst gedacht/gehoopt.
Gelden deze regels ook als je een EV 2dehands kan bekomen?
Blijf eraf,tis allemaal rommel,pure commerce.
Ik heb er toch mijn twijfels over dat een kleine zelfstandige die zijn auto echt nodig heeft voor zijn beroep, iets kan doen met een 100% elektrische wagen.
Is er ook een artikel voor hybride wagens zoals de PASSAT en golf GTE ?
Tja, aan partikulieren verkopen ze (Hyundai Kona), ze alvast niet …
De volgende zal zoals altijd al geweest is, een jonge (max 2 jaar) 2de hands diesel zijn.
Een nieuwe wagen heb van mijn hele leven (54j) nog nooit gekocht … en dan wou ik eens 1 keer … wimpelen ze gewoon af … ik stond met mijn €50000 gewoon terug op straat … wat een decadente luxe …
Van mijn part mogen ze ALLE premies en subsidiekes AFSCHAFFEN, dat scheelt misschien in mijn belastingen … als ze toch maar ALLEEN dienen om een BEPAALDE GROEP financieel te “verwennen”
Aan de andere kant vd planeet krijgen ze 7000 dollar, wat n bende gierige hypocrieten hier. Ze willen dat je je best doet maar iets extra’s voor de gewone burger doen…holaaaa!
Marc. Goed idee man. Koop maar een jonge 2dehands diesel. We zullen zien in 2020 of je daar nog zo gelukkig mee zal zijn.(rekeningrijden) De kinderen aan de schoolpoort hun longen alleszins niet. De Belg blijft toch zo vastgeroest in zijn oude gewoontes. Je kan ook een jonge elektrische 2dehands kopen. Ook niet duur. En veel betrouwbaarder. En inderdaad. De premie in België is belachelijk. En daarmee een bepaalde groepen verwennen. Laat me niet lachen he. De bepaalde groep die zich graag verwend heeft die premie niet nodig hoor. Die mensen die verder denken, dan enkel blijven diesel te rijden, zijn daar alvast een beetje mee geholpen. Maar het mocht zeker meer zijn.
idd vastgeroeste fossielen , als we die mannen moeten geloven dan stookten we nu nog met steenkool . Jezus , wat een gelul .
elektrisch is minder lawaai en stank in een dorp , stad . Dan mag het ecologisch nog op hetzelfde uitkomen wat ” vervuiling ” betreft ( wat niet is trouwens ) dan nog doen we die “aanwinst” in onze straten . En ja , na 2022 nog een dieselke , probeer daar maar vanaf te geraken …… Succes !!!!