81 elektrische auto’s die 5000€ Vlaamse premie krijgen in 2024
Overzicht van alle elektrische auto’s en zware microcars die in aanmerking komen voor de EV-premie van de Vlaamse overheid.
Tot en met 22 november 2024 hebben particulieren, zelfstandige eenmanszaken, vzw’s en deelautobedrijven in Vlaanderen recht op een premie van maximaal 5.000€ bij de aankoop van een nieuwe 100% elektrische auto of zware microcar (homologatiecategorie L7e-C). De maximumprijs van het voertuig mag maximaal 40.000€ zijn (aankoopprijs op factuur, inclusief BTW, opties en kortingen maar exclusief een eventuele overnamekorting) en de premie kan nooit meer bedragen dan 25% van de aankoopprijs. Hier vind je een overzicht van alle auto’s die in aanmerking komen voor de premie.
Laatste update: 21 november 2024
Heel wat automerken die modellen hebben die juist boven de 40.000€ uitkomen, verlagen hun prijzen om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie.
Bovendien komen er regelmatig nieuwe elektrische auto’s op de markt die mogelijk in aanmerking komen voor de EV-premie. Dit overzicht wordt dan ook continu bijgewerkt in functie van nieuwe data.
De prijzen in dit overzicht zijn catalogusprijzen tenzij ze onderlijnd zijn. Onderlijnde prijzen zijn catalogusprijzen met momenteel geldende kortingen er reeds vanaf getrokken.
Tips en opmerkingen zijn welkom in de reacties.
Foto | Auto | Prijs | KM |
---|---|---|---|
Volvo EX30 SM 🇨🇳 beperkte oplage uit stock 49kWh | 272pk | RWD | 39.999€ | 275 | |
BYD Seal U SR 🇨🇳 71kWh | 218pk | FWD | 39.990€ | ||
Rij hem vanaf 36.300€advertentie | |||
MG Marvel R 🇨🇳 65kWh* | 179pk | RWD | 320 | ||
MG Marvel R Performance 🇨🇳 65kWh* | 288pk | AWD | 39.999€ | 295 | |
Opel Astra Electric 🇩🇪 50kWh | 156pk | FWD | 39.990€ | 330 | |
DS 3 E-Tense 🇫🇷 50kWh | 156pk | FWD | 39.990€ | 315 | |
Maxus Euniq6 🇨🇳 66kWh* | 177pk | FWD | 39.990€ | 285 | |
Seres 3 🇨🇳 49kWh* | 163pk | FWD | 39.990€ | 265 | |
BMW iX2 eDrive20 🇩🇪 64kWh | 204pk | FWD | 39.990€ | 350 | |
Tesla Model Y 🇩🇪 beperkte oplage (zwart/wit) 56kWh* | RWD | 39.990€ | 345 | |
Rij hem vanaf 36.300€advertentie | |||
VW ID.3 Pro 🇩🇪 59kWh | 204pk | RWD | 39.990€ | 345 | |
Tesla Model 3 🇨🇳 56kWh* | RWD | 39.980€ | 410 | |
Renault Scenic EV 🇫🇷 60kWh | 170pk | FWD | 39.950€ | ||
Nissan Ariya 63 🇯🇵 63kWh | 218pk | FWD | 39.950€ | 285 | |
MG ZS EV LR 🇨🇳 68kWh | 156pk | FWD | 39.885€ | 350 | |
Kia Niro EV 🇰🇷 64kWh | 204pk | FWD | 39.650€ | 430 | |
Aiways U5 🇨🇳 60kWh* | 204pk | FWD | 39.628€ | 310 | |
Rij hem vanaf 36.300€advertentie | |||
VW ID.4 Pure 🇩🇪 beperkte oplage 52kWh | 170pk | RWD | 39.619€ | 290 | |
Toyota bZ4X 🇯🇵 64kWh | 204pk | FWD | 39.590€ | 355 | |
KGM Torres EVX 🇰🇷 73kWh | 206pk | FWD | 39.290€ | 370 | |
Hyundai Kona EV48 🇰🇷 48kWh | 156pk | FWD | 39.224€ | 300 | |
Peugeot e-2008 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 39.165€ | 265 | |
Kia EV3 LR 🇰🇷 77kWh* | 204pk | FWD | 39.090€ | 430 | |
Nissan Townstar Combi EV 🇫🇷 45kWh | 122pk | FWD | 38.925€ | 230 | |
Opel Mokka-e 🇫🇷 46kWh | 136pk | FWD | 38.900€ | 260 | |
MG 5 Electric LR 🇨🇳 57kWh | 156pk | FWD | 38.885€ | 305 | |
Alfa Romeo Junior EV 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD | 38.710€ | 320 | |
Alpine A 290 🇫🇷 52kWh | 177pk | FWD | 38.700€ | 305 | |
Mini Cooper SE 🇨🇳 49kWh | 218pk | FWD | 38.500€ | 300 | |
Renault Kangoo EV 🇫🇷 45kWh | 120pk | FWD | 38.450€ | 230 | |
Peugeot e-Rifter 🇪🇸 50kWh | 136pk | FWD | 38.386€ | 260 | |
Renault Mégane 130 🇫🇷 60kWh | 131pk | FWD | 38.140€ | 360 | |
Renault ZOE EV50 🇫🇷 52kWh | 136pk | FWD | 38.125€ | 310 | |
Abarth 500e 🇮🇹 37kWh | 154pk | FWD | 37.790€ | 200 | |
Opel Corsa GS Electric 🇪🇸 48kWh | 156pk | FWD | 37.550€ | 320 | |
Jeep Avenger 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD | 37.500€ | ||
Smart #3 🇨🇳 47kWh | 272pk | RWD | 37.495€ | 250 | |
Opel Combo Electric 🇪🇸 50kWh | 136pk | FWD | 37.375€ | 270 | |
Mazda MX-30 🇯🇵 31kWh* | 145pk | FWD | 37.070€ | 160✓ | |
BYD Atto 3 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 36.990€ | 335 | |
Kia EV3 SR 🇰🇷 55kWh* | 204pk | FWD | 36.890€ | 330 | |
Fiat 500e Cabrio 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 36.790€ | 240✓ |
| |
Opel Corsa Electric 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 36.700€ | 285 | |
Ford e-Tourneo Courier 🇷🇴 43kWh | 136pk | FWD | 36.663€ | 230 | |
Mini Aceman E 🇨🇳 38kWh* | 184pk | FWD | 36.500€ | 240 | |
Smart #1 Pro 🇨🇳 47kWh | 272pk | RWD | 36.495€ | 250 | |
Citroën ë-Berlingo 🇪🇸 50kWh | 136pk | FWD | 36.480€ | 270 | |
Rij hem vanaf 36.300€advertentie | |||
CUPRA Born 59kWh 🇩🇪 59kWh | 231pk | RWD | 36.300€ | 305 | |
Peugeot e-208 🇸🇰 46kWh | 136pk | FWD | 36.065€ | 280✓ | |
MG ZS EV SR 🇨🇳 49kWh | 177pk | FWD | 35.885€ | 255 | |
MG 5 Electric SR 🇨🇳 46kWh* | 177pk | FWD | 35.885€ | 250 | |
Fiat 500e 3+1 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 35.790€ | 245 |
| |
Lynk & Co 02 🇨🇳 62kWh* | 272pk | RWD | 35.495€ | 350 | |
MG 4 Electric 64 🇨🇳 61kWh | 204pk | RWD | 35.285€ | 350 | |
Fiat 600e 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD 35.160€ | 325 |
| |
Leapmotor C10 🇨🇳 69kWh | 218pk | RWD | 34.900€ | 340 | |
Renault 5 EV 🇫🇷 52kWh | 150pk | FWD | 32.900€ | 330 | |
Lancia Ypsilon EV 🇪🇸 48kWh | 156pk | FWD | 34.500€ | 320 | |
Mini Cooper E 🇨🇳 37kWh | 184pk | FWD | 34.500€ | 245 | |
Škoda Elroq 50 🇨🇿 52kWh | 170pk | RWD | 33.990€ | 290 | |
Fiat 500e Berline 87kW 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 33.790€ | 250 |
| |
MG 4 Electric 51 🇨🇳 50kWh | 170pk | RWD | 32.785€ | 280 | |
KGM Korando EV 🇰🇷 56kWh* | 190pk | FWD | 32.490€ | 270 | |
BYD Dolphin SR 🇨🇳 44kWh | 174pk | FWD | 31.980€ | 250 | |
Rij hem vanaf 36.300€advertentie | |||
VW ID.3 Pure 🇩🇪 beperkte oplage 52kWh | 170pk | RWD | 30.810€ | 310 | |
Nissan Leaf 🇬🇧 39kWh | 150pk | FWD | 30.300€ | 240+ | |
Opel Corsa Electric "Yes" 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 30.000€ | 285 | |
BYD Dolphin LR 🇨🇳 60kWh | 201pk | FWD | 29.990€ | 340 | |
Fiat 500e Berline 70kW 🇮🇹 21kWh | 95pk | FWD | 29.790€ | 150 | |
Opel Frontera EV 🇸🇰 44kWh | 113pk | FWD | 28.999€ | 245 | |
Citroën ë-C3 Aircross 🇪🇸 44kWh | 113pk | FWD | 26.690€ | 245 | |
Citroën ë-C3 🇸🇰 43kWh | 113pk | FWD | 23.300€ | 260 | |
Renault Twingo ZE 🇸🇮 21kWh | 82pk | RWD | 23.250€ | 150 | |
Microlino 🇮🇹 14kWh* | 17pk | RWD | microcar | 22.990€ | 185 | |
Microlino 🇮🇹 10kWh* | 17pk | RWD | microcar | 21.490€ | 140 | |
Leapmotor T03 🇨🇳 34kWh* | 95pk | FWD | 18.400€ | 210 | |
Microlino 🇮🇹 6kWh* | 17pk | RWD | microcar | 17.990€ | 75 | |
Xev Yoyo 🇨🇳 10kWh | 20pk | RWD | microcar | 16.990€ | 120 | |
Silence S04 🇪🇸 10kWh* | 18pk | RWD | microcar | 16.285€ | 120 | |
Dacia Spring 65 🇨🇳 24kWh* | 65pk | FWD | 12.290€ | 180 | |
Dacia Spring 45 🇨🇳 24kWh* | 45pk | FWD | 10.590€ | 180 |
✪ KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de WLTP-actieradius (TEH). De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 80% WLTP-actieradius overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 80% WLTP-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt dan 80% WLTP, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt dan 80% WLTP. Wanneer het rijbereik geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
Zijn de voorwaarden voor de premie reeds bekend ? Waar kunnen we deze nalezen ? 40000 max per factuur of enkel catalogus zonder opties ? Of ….
De uitstoot van de transportsector is goed voor 20% van de broeikasgassen. De totale uitstoot van broeikasgassen is de afgelopen 20 jaar met 20% gedaald, maar de uitstoot door de transportsector is gelijk gebleven, wat het relatief aandeel dus doet toenemen. Bovendien is die uitstoot zeer lokaal geconcentreerd, wat de nadelige gezondheidseffecten sterk verhoogt. Ouders die ‘s nachts naast het bed van hun kinderen met een astma-aanval moeten doorbrengen, zijn er steeds meer, en die zou ik toch geen fanatiekelingen noemen…
Maar we leven inderdaad in een egocentrische maatschappij, waar het algemeen belang dikwijls moet wijken voor individuele grillen. En dan moet de overheid haar verantwoordelijkheid nemen, met maatregelen die de volksgezondheid en onze economie ten goede komen.
Ik ging informeren: smart for2 en for4 worden niet meer gemaakt. Ook huidige versie van Dacia spring niet meer te krijgen, in September komt de Dacia new spring er aan met als belangrijkste verschil nieuwe onderstel als van Twingo, krijgt 5 sterren voor veiligheid. Priis instap 18990,-
Wanneer worden die premies uitbetaald. Of is dat weeral een keuze van wie moet beslissen en wie niet.
De premie wordt volledig betaald door het Vlaamse Gewest zodra de aanvraag is goedgekeurd op basis van de door de aanvrager ingediende bewijsstukken.
Je moet om te beginnen dus zorgen dat alle bewijsstukken tijdig zijn ingediend.
– 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst van het voertuig aanmelden via de webapplicatie op de website van de Vlaamse Overheid.
– De aanvrager moet binnen 90 dagen na registratie van het voertuig de volgende documenten overleggen:
1. een kopie van de factuur en bewijs van betaling(en) waaruit blijkt dat aan de voorwaarden is voldaan;
2. een kopie van het inschrijvingsbewijs van het voertuig met het chassisnummer waaruit blijkt dat het voertuig en de aanvrager voldoen aan de voorwaarden vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering.
De aanvraag moet uiterlijk op 24 september 2026 worden meegedeeld.
De premie is alleen van toepassing op elektrische voertuigen die zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2024 en op voertuigen waarvoor het verkoopcontract is gesloten na 25 september 2023.
De deadline voor het ontvangen van deze steun is 24 september 2026.
Weet je dat zeker Victor?
De premie kan uitsluitend in 2024 aangevraagd worden.
2025 en 2026 zijn toch geschrapt…?
Een einddatum van 24 september 2026 lijkt mij niet correct.
Mijn premie gisteren ontvangen. Mijn nummer in de rij was rond de 3500.
@Marco: inderdaad, de verkoopovereenkomst moet gesloten zijn op of na 25/9/23, de inschrijving moet gebeuren vanaf 1/1/24 en alle premieaanvragen tot 31/12/24 worden behandeld.
De aanmelding voor de premie moet gebeuren binnen de 90 dagen na de verkoopovereenkomst (met uitzondering van voertuigen besteld tussen 25/9/23 en 20/2/24, die kunnen zich aanmelden tot 20/5/24.
Aanvragen na 31/12/24 hangen af van een beslissing van de nieuwe Vlaamse regering (en gezien die op alles en nog wat moeten besparen zal dat er waarschijnlijk niet meer van komen.
@Anoniem: inmiddels zijn er al meer dan 5000 premieaanvragen binnen en is het voorziene budget reeds opgebruikt. De Vlaamse overheid zal dit jaar dus nog extra geld bij elkaar moeten schrapen om de premies te kunnen blijven uitbetalen.
Daarmee is ook de laatste kans op een eventuele verlenging verstreken.
Deze week ook de €5000 ontvangen, dossiernummer in de 600.
In 2022 stelde ik de vraag om EV-park fiscaal te vergroenen.De reactie van het kabinet:”Het wagenpark is momenteel reeds aan het vergroenen en die trend zal zich zonder meer verderzetten, gelet dat op Europees niveau beslist is dat er van 2035 geen auto’s meer mogen verkocht worden op fossiele brandstoffen.
Een fiscale incentive geven voor iets dat zich sowieso zal manifesteren is in dat opzicht niet de beste strategie. Dat is de facto wat gebeurd is met de zonnepanelen en waarvan de factuur gigantisch is opgelopen. Intussen is de prijs van zonnepanelen behoorlijk gedaald waardoor een incentive niet meer nodig is om de investering rendabel te maken. Zo zal dat ook evolueren met de EV’s. De prijzen daarvan gaan dalen de komende jaren, tot op het niveau van een huidige auto op fossiele brandstoffen zodat er geen incentives nodig zijn.
Met vriendelijke groeten
Jeroen Achten
Kabinetsmedewerker
Kabinet Matthias Diependaele
Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed
Koning Albert II-laan 7, 7de verdieping, 1210 Brussel
“
Patje64, had je het laatste deel van je tekst onder jouw naam weggelaten dan kwam het geloofwaardiger over.
Polestar 2 recente prijsdaling single motor low range <40000€
Dat is blijkbaar een excl. BTW prijs
De BYD Seal u is vanaf nu ook verkrijgbaar vanaf 39000 euro.
Dat is wel zonder afleverkosten , is dus eigenlijk 39990 voor de Seal U
MG Marvel is ook beschikbaar voor 39.999€
Zowel de Luxury als de Performance
Bedankt voor de tip! De MG Marvel werd toegevoegd.
Klopt het dat een tweedehandswagen aangekocht bij een particulier niet in aanmerking komt voor de premie van 3000 eur.
Dit zou verklaren waarom handelaars belachelijke prijzen bieden voor een overname.
@Eddyb: correct, om in aanmerking te komen voor de Vlaamse premie is één van de voorwaarden dat het voertuig dient aangekocht bij een erkende autohandelaar. Particuliere verkoop komt dus niet in aanmerking.
Is het niet gewwon de prijs voor een tweedehands EV die ingestort is nu deze ook gaan belast worden?
Hier hebben we een Peugeot e-rifter gekocht, komt onder de 40000 euro en toch werd de premie geweigerd. Werd gekocht bij een erkende dealer.
Heb je een totaal factuur met alle kosten (leveringskosten) onder de 40000 en is de wagen een nieuwe , geen demo, geen duitse geïmporteerde Tageszulassung.aangekocht bij een Belgische dealer ? Op welke basis is deze dan geweigerd ? Bij je dossier staat toch waarom het onontvankelijk is verklaard.
Gaat de subsidie niet binnen enkele weken nu worden afgeschaft met het nieuwe Vlaamse regeerakkoord? En de BIV vrijstelling ook? Hopelijk hebben enkele mensen kunnen profiteren van de Dacia Spring deal!
Skoda Elroq komt ook onder de 40000€