Meer verkeersbelasting voor elektrische dan voor benzinewagens in Nederland
Vanaf 2025 zal Nederland relatief hoge verkeersbelastingen gaan heffen over elektrische auto’s.
In Vlaanderen zijn volledig elektrische auto’s vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dat is bij onze noorderburen ook zo. In Nederland betaal je voor 100% elektrische auto’s namelijk geen motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2024.
Vanaf 2025 zullen elektrische auto’s in Nederland echter wel moeten gaan betalen, en uit de eerste berekeningen lijkt dat nogal ongunstig te gaan worden omdat het gewicht ook een rol gaat spelen.
Zo zullen Nederlanders in 2025 1.112€ jaarlijkse verkeersbelasting betalen voor een (elektrische) Volkswagen ID.3, en maar 624€ voor een Volkswagen Golf op benzine. Voor een (elektrische) Renault Zoe zal jaarlijks 916€ MRB gevraagd worden, en voor een Renault Clio op benzine maar 524€.
De Nederlandse regering lijkt niet geneigd om aanpassingen te gaan doen aan dit systeem. De nieuwe tarieven zullen naar verwachting gelden tot er omstreeks 2030 een kilometerheffing ingevoerd wordt.
Dit kan dan geen goed nieuws zijn voor de Nederlanders, zij hebben tenminste wel duidelijkheid. Vanaf wanneer en hoeveel verkeersbelasting (en BIV) we in Vlaanderen zullen moeten gaan betalen voor elektrische auto’s, is nog altijd niet geweten. In Wallonië ligt in ieder geval al een gelijkaardig plan klaar als in Nederland, in die zin dat ze daar ook gaan rekening houden met het gewicht van de elektrische auto.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Dat is toch wel een ferm hoog bedrag?
Uit nieuwsgierigheid keek ik even wat men in Nederland betaalt voor een camper: een kwart van wat men voor het gelijkwaardige busje zou betalen… Het lijkt me dat Nederlanders niet enkel met campers rijden omdat het de cultuur is.
Schandalig.. eerst duwen ze ons richting elektrisch rijden….de aankoopprijs is al fors duurder. En eens we dan elektrisch rijden dan gaan de ons zwaar gaan aanpakken….grote dieven zijn het
Iedereen gaat terug naar de fossiele brandstoffen terug grijpen.want eerlijk gezegd EV rijden heeft ook veel nadelen gekregen met de tijd.
Ga je te poot dan wordt het een belasting op schoenzolen
Ergens logisch: zwaardere voertuigen veroorzaken meer slijtage aan het wegdek. Exponentieel, dus een voertuig van 2000kg geeft méér dan dubbel zoveel slijtage dan een voertuig van 1000kg. Het is een nadeel van elektrische wagens. Het is correct deze dan meer te laten bijdragen aan het onderhoud, ALS wagens op fossiele motor dan weer hun deel moeten bijdragen voor de schade uniek aan verbrandingsmotoren: tunnels reiningen omdat er te veel halfverbrande smurrie aan het plafond plakt met brandgevaar, luchtkwaliteit in de stad, klimaatopwarming, …
Het betekent ook dat quasi alle slijtage terug te leiden valt naar zwaar vervoer, dus eerlijkerwijs zouden de taksen op personenwagens zeker 100 maal minder mogen zijn dan die op 40-tonners…
Dit besluit is er van vóór de goedgekeurde milieu herstelwet. Belgie stoot bijna twee keer zoveel CO2 uit per jaar dan Nederland. Uiteraard nemen ze dan andere beslissingen. Of het de goede is, is een andere kwestie. Ruikt een beetje naar dezelfde politieke trucjes rond de zonnepanelen in Belgie. Eerst stimuleren, dan een slimme teller invoeren en door de overdaad aan zon, zal je moeten betalen om je stroom af te leveren aan het net. Nog even geduld en iedereen met zonnepanelen wordt belast via het kadastraal inkomen. Voor niks gaat de zon op zeggen ze…
@ID: sinds wanneer betaal je in België om stroom terug te leveren aan het net?
In het gewest Vlaanderen is dit al zeker niet het geval. Daar krijg je gewoon een vergoeding om terug te leveren aan het net.
Toch indien je een digitale meter hebt gekregen of aangevraagd.
Wie nog een analoge terugdraaiende meter heeft krijgt inderdaad geen vergoeding voor wat hijzelf binnen twee meteropnames niet kan verbruiken en betaalt bovendien nog eens een vaste vergoeding voor zijn analoge meter aan de netbeheerder en in sommige gevallen ook nog eens aan zijn energieleverancier.
Met het juiste energiecontract krijgt een consument met een digitale meter dus juist wel een vergoeding om terug te leveren aan het net.
Het plaatsen van PV kan in welbepaalde gevallen ook ertoe bijdragen om de EPC waarde van de woning te verlagen. En daartoe voor een welbepaalde tijd deels tot geheel vrijgesteld te worden van het betalen van onroerende voorheffing.
Wat je hiervoor schrijft is dus gewoon het verspreiden van fake nieuws.
begrijpend lezen,
ID schrijft “zal je moeten betalen om je stroom af te leveren aan het net”, dus niet NU op vandaag, maar in de toekomst.
Aangezien dit artikel over Nederland gaat, en Nederland wel degelijk plannen maakt om Injectie betalend te maken, is deze uitspraak “hoogst waarschijnlijk”.
Ik kan niet uitmaken uit de tekst of ID een Belg of Nederlander is, maar het artikel gaat over Nederland Aangezien op vandaag, in België, bij zonnig weer problemen ontstaan op het net, lijkt het mij “aannemelijk” dat ook dit op termijn in België van toepassing zal zijn.
Ook in Wallonië gaat de verkeersbelasting dezelfde kant op voor EV’s. Voor particulieren is men eigenlijk al de EV aan het begraven.
De EV is nu eenmaal voor de “rijken” Alhoewel sommigen wellicht duizenden gepensioneerden en OCMW gerechtigden zullen kennen met een EV.
Zonnepanelen worden op vandaag WEL opgenomen in het kadaster, hoewel deze officieel niet meetellen voor de berekening. (maar niemand kent of kan een berekening maken, of geven van het ki buiten het kadaster zelf, dus moeilijk te controleren)
Woorden verzinnen die er niet staan om anderen van fake nieuws te beschuldigen, is jammer genoeg zelf fake nieuws verspreiden.
@Pascal: ik kan best begrijpend lezen.
Dat gaat gewoon over de zoveelste poging om ongefundeerd trachten angst en onzekerheid te zaaien onder PV gebruikers ivm met een toekomst die door niemand gekend is.
Ik ga ervan uit dat niemand over een glazen bol beschikt en dus ook niet kan weten wat er in de toekomst al dan niet kan gebeuren. Of met andere woorden: op geen feiten op gebaseerd.
Dat je in die pabniekzaaierij wil meegaan is een persoonlijke standpunt dat we je niet willen ontnemen.
In Nederland mag je overigens nog steeds salderen EN krijg je een TLV op de overproductie die je zelf niet verbruikt EN kan je de energiebelasting zowel op afname en teruglevering ten opzichte van elkaar verrekenen. Een voordelige situatie zoals ze in Vlaanderen nooit bestaan heeft.
De afbouw van de saldering is er trouwens ook in stappen gepland en niet plots.
En nu het kabinet er gevallen is is zelfs niet meer zeker of die afbouw volgens planning gehaald kan worden.
Ik ken de situatie in NL maar al te goed dus ook dat non-argument werkt hier niet om ongefundeerde ongerustheid trachten te verwekken.
En in de praktijk maakt dat allemaal al helemaal niets uit want het is technisch heel eenvoudig dat, in voorkomend geval, wanneer je “zou moeten gaan betalen” voor terugleveren naar het net je dan gewoon niet meer terug gaat leveren.
Trachten angst te zaaien om niets dus en rekenen op de onwetendheid van de andere mensen.
Wat betreft het KI, ik heb een bestaande woning waar panelen op werden geplaatst en de jaren nadien is daardoor het KI nooit aangepast.
Ik heb eveneens een woning verbouwd waar mede door PV te plaatsen het EPC daalde tot onder de gestelde normen waardoor er 5 jaar geen OV moet worden betaald.
Dat is de werkelijkheid in de praktijk. Anders dus dan op basis van veronderstellingen welkle blijkbaar beter passen in de eigen negativistische agenda.
Maar zoals eerder al aangehaald, niemand is verplicht zich een BEV aan te schaffen noch om PV te plaatsen. Wanneer je het niet vertrouwt ver weg van blijven en blijven rondrijden met een verbrandingsmotor en blijven gas/mazout verstoken of verwarmen met centraal geproduceerde elektriciteit.
De energiemonopolisten zullen je dankbaar zijn voor het vertrouwen dat je in hen stelt en je nog jaren hun rekeningen blijven opsturen. De toekomst zal ook hier uitwijzen of die prijzen jaar na jaar gaan dalen.
Beste Viktor,
U schrijft alweer fake nieuws
1) “niemand is verplicht zich een BEV aan te schaffen”
En er zijn duizenden werknemers die sinds 1/7/2023 verplicht zijn om elektrisch te gaan rijden.
Voor alle bedrijfsauto’s is dit VERPLICHT vanaf 2026, voor de rest van de bedrijfswagens is dit VERPLICHT vanaf 2029 (dus bestelwagens en dergelijke). En aangezien de brandstofwagen in 2035 verboden is, zal ook iedereen verplicht zijn. Tot zover de vrije keuze.
2) begrijpend lezen, “Is daardoor het KI nooit aangepast”. Ik schreef dat dit op vandaag niet is opgenomen in de berekening, maar wel is opgenomen in het kadaster. (ze kunnen maar beter klaar zijn voor de volgende regering die centen nodig heeft)
3) Of de energiemonopolisten mij dankbaar zijn of niet, daar lig ik niet wakker van. Ik lig alleen maar wakker van het feit dat onze roverheden de putten alleen maar dieper maken. Je kan de euro maar 1 keer investeren.
Om net zoals Frans Timmermans terug te keren naar Nederland, daar hebben ze dankzij “hun Franske” straks allemaal een EV die ze jammer genoeg niet kunnen opladen want het hoogspanningsnet zit vol.
En dat is geen fake nieuws, maar de harde realiteit.
Dat EV er zouden zijn voor de “rijken” is al lang achterhaald. TCO van EV is meestal lager voor een EV dan voor een gelijkwaardig ICE-model. Zeker voor het sterk toenemend aantal gezinnen dat over PV beschikt. Maar dan moet je natuurlijk wel op iets langere termijn kunnen denken, en dat blijkt voor sommigen een probleem te zijn. Misschien is dat dan ook de reden waarom ze niet “rijk” zijn.
Niemand is vandaag verplicht zich een EV aan te schaffen, rondrijden met een elektrische bedrijfswagen is nog iets anders dan er zelf één (moeten) kopen.
De perikelen met het Nederlandse hoogspanningsnet zijn er voor bedrijven die rechtstreeks aansluiten op de hoogspanning en hebben niks te maken met EV, die laden niet rechtstreeks van de hoogspanning, dat zou nogal vonken geven.
@Pascal: Neen hoor, je bent blijkbaar niet thuis in de finesses van de privémarkt noch op de markt van salarisauto’s.
Wie niets ziet in een BEV kan nog jaren een nieuwe ICE kopen naar eigen keuze. En ze mogen daar onder de huidige gekende regelgeving ook nog na 2035 mee rondrijden. Vanaf 2035 is alleen de verkoop van NIEUWE auto’s met verbrandingsmotor verboden. Wie tien jaar met zijn privé auto rondrijdt (doorgaans de gewoonte bij de “niet rijken”) heeft dus nog de gelegenheid tot 2044 om met een verbrandingsmotor rond te rijden. Tenminste als hij er tegen die tijd nog niet zelf achter gekomen is dat rijden met een EV dan veel goedkoper is dan rijden met een verbrandingsmotor.
Ook salarisrijders zijn niet verplicht om met een auto betaald door de werkgever rond te rijden. Wie geen brood ziet in een EV kan nog altijd op eigen kosten rondrijden met een verbrandingsmotor. Je zou natuurlijk wel gek moeten zijn om niet te kiezen voor dit genereus fiscaal voordeel maar je hebt wel de vrije keuze om de BEV links te laten liggen.
Een salarisauto is immers een extra voordeel, nooit een verlichting.
En PV is niet opgenomen in het kadastraal inkomen. Dat verzin je gewoon. Staat niet eens op de vragenlijst tot het bepalen van het KI.
In de fiscaliteit op de woning staat letterlijk en ik citeer: “Zonnepanelen worden niet gezien als een verhoging van het comfort in huis en zal daarom ook niet leiden tot een verhoging van het kadastraal inkomen”.
Dat dit niet past in je kraam om paniek te blijven zaaien rond EV’s en groene energie is eerder een persoonlijk probleem.
Wat betreft het laden van een BEV, rij jij wel met een EV en zo ja laadt jij deze thuis op?
Nou ik al jaren en ik laad deze niet op aan het hoogspanningsnet. Nooit gedaan. Wordt gewoon opgeladen op het laagspanningsnet op 32A en bij voorkeur zelfs zonder tussenkomst van het net want geautomatiseerd van 6 tot 32A rechtstreeks van de zonnepanelen.
Het (thuis) opladen van de EV is zelfs beter voor het net. Bij overproductie kan je het zelfs zo regelen dat je tegen zeer goedkope netprijzen (dynamisch contract of PV) je EV gaat laden ipv het net te gaan overbelasten. Je kan het dus zelfs helpen ontlasten. In plaats van te moeten betalen om je injectie op het net te zetten ziet het er eerder naar uit dat je in de toekomst zelfs een vergoeding gaat krijgen om via een thuisaccu of EV-batterij mee te helpen het net te ontlasten. In bv. de UK is dit zelfs al een normale dagdagelijkse praktijk.
Ook hier sla je de bal dus weer volkomen mis.
Dus geen paniek, zie je PV en een EV niet zitten, er is geen enkele verplichting. Blijf gewoon nog jaren aan een stuk met een ICE rijden en aan de pomp tanken en je woning verwarmen met iets anders dan eigen productie. Het is tenslotte jouw rekening.