14 elektrische auto’s die binnen de 6 maanden leverbaar zijn
We geven een overzicht van enkele elektrische auto’s die, ondanks halfgeleider- en batterijtekorten, toch relatief snel leverbaar zijn.
De afgelopen twee jaar werden we overspoeld door onheilsberichten over lange levertijden voor elektrische auto’s, maar er zijn ook modellen die gewoon binnen een redelijke termijn leverbaar zijn. We contacteerden de belangrijkste automerken, en stelden op basis daarvan een overzicht samen van elektrische wagens die binnen de 6 maanden op je oprit kunnen staan, ook wanneer ze à la carte samengesteld worden.
Cupra
Cupra kan een elektrische Born, die vandaag besteld wordt, leveren tegen maart 2023. De Born is momenteel te bestellen met 58 kWh of 77 kWh batterij, en heeft een vanafprijs van 46.230€.
Mercedes
Bij Mercedes zeggen ze de meeste elektrische modellen binnen een half jaar te kunnen leveren.
Mercedes heeft bovendien, in tegenstelling tot de meeste andere merken, een grote stock met vooraf geconfigureerde modellen die onmiddellijk leverbaar zijn. Het gaat momenteel om 38 EQA’s, 55 EQB’s, 47 EQC’s, 159 EQE’s en 71 EQS’en.
Renault
Bij Renault gaat het snel. Wie vandaag een Mégane of een Zoe bestelt, krijgt die al geleverd in december 2022!
Dacia
Ook bij Dacia rollen de EV’s snel van de band. Bestel je vandaag een Spring, dan kan je deze in januari 2023 in ontvangst nemen.
Tesla
Ook bij Tesla kunnen ze relatief snel leveren.
Een vandaag bestelde Model 3 wordt volgens de online configurator geleverd, afhankelijk van de uitvoering, ergens van november 2022 tot maart 2023. De Model Y van december 2022 tot maart 2023. De Model S en X van december 2022 tot februari 2023.
Polestar
Polestar zegt de “2” te kunnen leveren binnen de 6 maanden.
Bridge lease
Sommige merken die met langere levertermijnen te kampen hebben, bieden tussenoplossingen aan.
Bij Audi bijvoorbeeld moet je op een Q4 e-tron ongeveer een jaar wachten. Sinds kort introduceerde Audi echter de “bridge lease” formule, waarbij fleet-klanten een nieuwe vervangwagen krijgen tot hun bestelde plug-in geleverd is. Deze formule is geldig bij de bestelling van een Q4 e-tron, en ook de plug-in hybride Q5, Q7, Q8, A6 en A7 komen in aanmerking.
Hoe zit het met de levertermijn van jouw auto? Laat het ons weten in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Polestar staat aan de kerk van Herk de Stad 😉
Wij hebben een q 4 besteld oktober 2021 en hij wordt waarschijnlijk geleverd maart 2023!!reden? Ze komen telkens met andere smoes ad
Q4 e-tron is een fleet bestseller. 1 van de goedkopere EV’s die je van een bedrijf kan krijgen als firmawagen.
Niet echt.
Ik wacht al 5 a 6 maand op mijn wagen bij Van Mossel en nog steeds geen leverdatum voor mijn EQA
Dus Mercedes richtlijn is helaas gelogen.
“snel” leveren?veel beloven……om de klanten toch maar te overhalen om een bestelbon te tekenen,vanaf dan ben je de speelbal en volgen de smoezen elkaar op,of zijn het truukjes om de prijzen op te voeren?????
elke levertijd boven de 3 maanden is ONAANVAARDBAAR!zolang de huidige situatie voortduurt komt hier geen nieuwe wagen meer op de oprit!!
hoog tijd dat de stal uitgemest wordt.
InJanuari Cupra Born besteld maar nu in september nog zelfs geen productiefatum !!!
Hoe langer de leveringstijd, hoe efficiënter je een productie kan organiseren. Dat maakt productie goedkoper.
Zolang er bestelbonnen binnenstromen, kun je hier rustig mee doorgaan.
En zolang je het koperspubliek kunt blijven overtuigen, komen die bestelbonnen binnen.
Ook in andere domeinen gaat men die kant op.
We zouden met z’n allen eens een jaar of 2 GEEN auto meer moeten kopen.Dat ze hun benzine en diesel zelf opdrinken tot ze erin verzuipen en hun electriciteit zelf verbruiken. Het zou rap gedaan zijn met alle pipos die de hele economie om zeep helpen.
@ dirk,
inderdaad,maaaar zolang een groot merendeel van de bevolking het spel meespeelt,en liever een boterham minder eet om te pochen bij kennissen en vrienden zullen de pipo’s verderdoen zoals ze bezig zijn……
zoals steeds heeft de consument de bal in handen,maar klaagt en zaagt en speelt het spel mee,die pipos weten dat maar al te goed.
Cupra born besteld tussen kerst en nieuwjaar en Juli 2022 geleverd gekregen. Was eigenlijk voorzien om pas in oktober in te schrijven als nieuwe bedrijfswagen.
Eind februari Citroën eC4 met meerdere opties besteld. 15 juli (2 maanden eerder dan vooraf gezegd) was het de mijne. Zalige auto.
Kia (Van Gansen, Antwerpen) heeft net laten weten “dat de leveringstermijn 28 maanden is en enkel de Gt line of GT kan besteld worden.Zonder prijsgarantie, er is ook geen stock”
Ik heb een Audi Q4 besteld in januari 2022. Toen werd gezegd dat levertijd ongeveer een jaar zou zijn. Een tijd geleden heb ik het nog eens nagevraagd en levering zou pas tegen mei-juni 2023 zijn, dus ongeveer 1.5 jaar wachten…
Zou dit enkel door het tekort aan halfgeleiders en batterijen zijn? Of zit er toch een strategie achter van de autobouwers om nu het nog kan ondertussen nog zoveel mogelijk auto’s met verbrandingsmotor te verkopen (aan minder geduldige klanten)?
Ik vraag mij ook af hoe ze het in de komende jaren gaan aanpakken als elektrische auto’s echt mainstream gaan worden en de productiecapaciteit dus vele malen hoger zal moeten worden. Zullen de wachttijden dan nog verder blijven oplopen?
Anderzijds is dit misschien niet slecht. Er zijn hoe dan ook te veel auto’s en EV’s zijn niet de ultieme oplossing voor de klimaatcrisis en de milieuvervuiling. Ondertussen laat ik mijn huidige auto met verbrandingsmotor (Audi A3) zoveel mogelijk aan de kant en verplaats ik mij het merendeel van de tijd met trein en fiets.
Mercedes EQB bestelling is officieel gedaan begin september. verwachtte datum van levering is maart 2024…
Ik ben er wel al achter gekomen dat elk jaar in december de productieplanning van het volgende jaar gemaakt wordt, en dan pas effectief een datum gekleefd kan worden op de uiteindelijke levering. Dat ze opzettelijk een initiële, ver in de toekomst liggende, leveringsdatum meegeven.
Zodoende zal de klant eerder aangenaam verrast zijn als er sneller geleverd wordt, dan elke maand aan de deur van de verdeler staan om te vragen waar de wagen blijft… taktiek? 🙂
Ik hoop alleszins dat t wat vroeger zal zijn dan maart 2024…
Weken aan een stuk, het internet afgeschuimd om een voor ons gepaste EV te vinden, zodat we eindelijk onze 2 vervuilende diesels kunnen vervangen. Na lang beraad en rekening houdend met het beschikbaar budget uitgekomen bij een shortlist van 3:
Hyundai Ionic 5
KIA EV 6
Nissan Ariya
Het bezoek aan de dealers was een serieuze ontnuchtering, dit zijn de levertijden die we gekregen hebben:
Hyundai Ionic 5: geen gekregen, wel het aanbod om ons op een lijst te zetten voor de 1ste leveringen van de Ionic 6 …
KIA EV 6: 30 maanden (!)
Nissan Ariya: volgende toonzaal modellen worden geleverd april 2023
Besluit, we hebben geopteerd voor de Nissan Ariya en wachten dus nu af …
Ja, het is duidelijk dat elke EV die ze kunnen produceren verkocht wordt. En dat zal nog wel een aantal jaren blijven voortduren. Dat is ook direct de reden dat er momenteel geen goedkope(re) EVs te verkrijgen zijn. Waarom zouden ze immers hun resources verspillen aan een product waar ze minder marge op hebben? Als de markt gestabiliseerd is, dan gaan ze wel goedkopere modellen uitbrengen, als dat deel van de markt dan al niet ingepalmd is door MG, Xpeng,…..
EEN BESTELBON ONDERTEKENEN EN AFWACHTEN????????
GEEN HAAR OP ………!
Nog bestellen dit jaar…plug in hybride of elektrische?
Jullie advies? Waarom?
PHEV is de “the wost of both worlds”, blijf daar maar van weg. Enige bestaansreden is de fiscale aftrek. Heeft geen enkele toegevoegde waarde. Op brandstof gulziger dan een mild hybrid en elektrisch tot bijna dubbel het verbruik van een échte EV. Gewoon een echte EV kopen. Real EVs have No exhaust.
Als zelfstandige/particulier/salariswagen?
Wat is je gebruik?
Heb je een garage of privé parkeerpllek waar je een oplaadpunt kunt installeren?
…?
Fiscaal is elektrisch (bijna) altijd beter, dus tenzij de randvoorwaarden niet OK zijn, zou ik voor elektrisch opteren.
Bmw i4 m50 besteld in januari 2022. Verdachte leverdatum was februari 2023.
Atm nog geen productiedatum gekregen. Ze denken ergens tussen april en het einde van de zomervakantie
Phev of ev?
EQE300 besteld op 12 januari 2023. Momenteel staat vermoedlijke leveringsdatum op 22 september 2023.
CUPRA BORN als eerste in het Waasland besteld; dd. 15/11/2021 – ter ere van mijn ongeboren dochter; ondertussen verjaard ze bijna en was ik al bijna vergeten dat er nog een wagen besteld is.
Nog steeds geen definitieve delivery date