2 elektrische auto’s uit India die in België goed zouden scoren
We hebben in Europa de neiging om naar China te kijken voor onze toekomstige betaalbare elektro-auto’s, maar ook in de opkomende grootmacht Indië beweegt er wat. We tonen jullie twee elektrische wagens uit India, die bij ons niet te koop zijn, maar hier wel als zoete broodjes de dealer zouden buiten rollen.
1. Tata Nexon EV
De eerste is de Nexon EV, een compacte elektrische SUV van automobielgigant Tata Motors. De Nexon EV (foto boven dit artikel) werd onthuld in december 2019 en is sinds 2020 te koop in Indië.
De auto is voorwielaangedreven en beschikt over een 30,2 kWh batterij, goed voor 170 km realistisch rijbereik. De elektromotor met 127 pk en 245 Nm koppel stuwt deze auto in 9,9 seconden naar 100 km/u.
Dit zijn cijfers die vergelijkbaar zijn met Europese elektrische wagens in deze klasse, maar het grote verschil is de prijs. Zonder subsidies kost de Nexon EV in India 1.399.000 rupees, omgerekend 15.800€.
2. Mahindra eKUV100
De tweede interessante elektrische auto komt uit de concurrerende Mahindra stal. De eKUV100 is een compacte stadsauto die het best te vergelijken valt met de elektrische Smart forfour, maar voor een veel interessantere prijs.
De eKUV100 beschikt over een 15,9 kWh batterij, goed voor een realistische range van ongeveer 110 km. Deze elektrische auto komt eind 2020 op de markt in India, en zal naar verwachting 825.000 rupees kosten. Dit kom omgerekend neer op 9.300€.
Deze elektrische auto’s zijn (nog) niet te koop in België, maar wil je weten welke wagens dat wel zijn, dan kan je hier terecht.
Leuke prijzen maar toch te beperkte actieradius.
wel weeral kleine batterijen . 100km range , is te weinig alleen goed als 2e wagen
Die Tata Nexon EV zier er -op het allereerste zicht althans- wel heel aantrekkelijk van design uit. Natuurlijk heb ik niet de gehele technische documentatie besudeerd. Maar moest haar actieradius serieus opgeschaald worden (hetgeen er volgens mij zeker inzit, omdat de batterijtechnologie met rasse schreden evolueert) zou het voor de leek een onbegrijpelijke beslissing zijn om deze wagen met dergelijke concurrentiele prijszetting niet te promoten in West-Europa !
Altijd weer dat gezeur over de actieradius. Een Belg legt “gemiddeld” 40 km per dag af. Een actieradius van +-100 is perfect als 2e wagen. Misschien moet de consument zich aanpassen en niet altijd de constructeur. Voor die prijs zou ik zeggen, laat maar komen….
Ik vermoed dat dit bedragen zijn zonder invoertaks en zonder BTW
Al eens gekeken aan welke kant het stuur staat in Indische autookes ?
Leuke prijzen, maar, deze auto’s zijn zeer waarschijnlijk niet in regel met alle Europese normen. Ze zijn immers niet ontworpen om naar Europa te komen. Ze zullen dus zeer waarschijnlijk een aantal aanpassingen moeten ondergaan (als dat al technisch mogelijk is) om ze kunnen in te voeren en dan met alle taksen en kosten erbij komen ze niet onder de 25k volgens mij.
Waar blijft de VW ID.3 intussen trouwens?
De ID3 zou men in september beginnen leveren, naar wat ik heb gehoord. Mijn garagist heeft er een besteld voor eigen gebruik.
Kleine opmerking over de titel: “Indië” is iets anders dan India, wat de correcte benaming is in dit geval.