Deze 34 EV’s worden duurder door EU-importtaks op Chinese auto’s
Sinds 5 juli 2024 heft de EU hogere importbelastingen over auto’s die in China geproduceerd worden. Hieronder vind je alle elektrische auto’s die daardoor duurder worden in België.
Laatste update: 10 juli 2024
Bovenop het reeds bestaande importtarief van 10% voor auto’s die in China geproduceerd worden, heft de EU sinds 5 juli 2024 een extra importtarief van 17,4% tot 37,6%, afhankelijk van het merk.
Deze meerkost zal voor de meeste getroffen modellen zo goed als zeker doorgerekend worden naar de consument. Daardoor zullen de elektrische auto’s in onderstaand overzicht mogelijk duizenden euro’s duurder worden vanaf juli 2024.
Dit overzicht wordt continu geüpdate in functie van nieuwe data. Zijn we een auto vergeten? Laat het weten in de reacties.
1. Volvo EX30
Vroegere vanafprijs: 38.990€
Nieuwe vanafprijs: 40.590€
2. Tesla Model 3
Vroegere vanafprijs: 41.970€
Nieuwe vanafprijs: 43.470€
3. Polestar 2
Huidige vanafprijs: 43.690€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
4. BMW iX3
Huidige vanafprijs: 72.459€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
5. Mini Cooper EV
Huidige vanafprijs: 34.500€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
6. Mini Aceman EV
Huidige vanafprijs: 36.500€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
7. Dacia Spring
Huidige vanafprijs: 16.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
8. Smart #1
Huidige vanafprijs: 36.495€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
9. Smart #3
Huidige vanafprijs: 37.495€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
10. Cupra Tavascan
Huidige vanafprijs: 58.920€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
11. MG 4
Huidige vanafprijs: 32.285€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
12. Aiways U5
Huidige vanafprijs: 39.628€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
13. BYD Atto 3
Huidige vanafprijs: 37.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
14. BYD Dolphin
Huidige vanafprijs: 29.240€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
15. BYD Han EV
Huidige vanafprijs: 71.390€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
16. BYD Seal
Huidige vanafprijs: 46.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
17. BYD Seal U
Vroegere vanafprijs: 39.000€
Nieuwe vanafprijs: 41.990€
18. Honda e:Ny1
Huidige vanafprijs: 47.860€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
19. Hongqi E-HS9
Huidige vanafprijs: 69.995€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
20. Lotus Eletre
Huidige vanafprijs: 98.690€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
21. Lotus Emeya
Huidige vanafprijs: 109.490€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
22. Maxus Euniq6
Huidige vanafprijs: 39.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
23. Maxus Mifa
Huidige vanafprijs: 68.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
24. Maxus T90 EV
Huidige vanafprijs: 66.538€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
25. MG 5
Huidige vanafprijs: 35.885€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
26. MG Marvel R
Huidige vanafprijs: 47.485€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
27. MG ZS EV
Huidige vanafprijs: 35.885€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
28. Polestar 3
Huidige vanafprijs: 89.900€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
29. Polestar 4
Huidige vanafprijs: 64.800€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
30. Seres 3
Huidige vanafprijs: 39.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
31. Seres 5
Huidige vanafprijs: 57.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
32. Xpeng G6
Huidige vanafprijs: 42.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
33. Xpeng G9
Huidige vanafprijs: 57.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
34. Xpeng P7
Huidige vanafprijs: 49.990€
Nieuwe vanafprijs: volgt in juli 2024
Zijn we een auto vergeten? Laat het ons weten in de reacties.
Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Zeekr 001 en Zeekr X?
Ik denk dat Zeekr in België nog niet beschikbaar is.
De subsidies op de in China geproduceerde elektrische auto’s zou ik België ook moeten vervallen. Dat is in Frankrijk ook het geval.
Knappe beslissing van Europa. EV zijn al duur en nu worden ze nog duurder. Maak EV auto’s goedkoper in Europa. Wie kan zich een auto van boven 60k aanschaffen? Stomme regel!
Europa heft invoertaks op chinese EV. China heft invoertaks op goederen uit europa en gebruikt dit geld om hogere subsidies te geven aan zijn auto industrie. Dus, prijzen in Europa stijgen, chinese fabrikanten krijgen compensaties en dus meer winst door de hogere subsidies… en wie betaalt de rekening? Juist, de Europese burgers die een EV in de strot geramd krijgen.
Lynk & Co 001 ?
De Europese burger kiest nog steeds zelf welke wagen hij koopt Johan en als ze de subsidies afschaffen dan stuiken de verkoopcijfers omlaag van EV zoals te zien is in de buurlanden en bij ons ook het geval zal zijn. Hier hebben ze nog één voordeel; de door de staat gesponsorde salariswagens kunnen niet anders dan voor EV kiezen, anders geen aftrek voor het bedrijf. Dat is enige reden waarom België zo goed scoort met EV.
Voor heel veel mensen is een EV geen alternatief voor verbrandingsmotorauto en het is de consument die het laatste woord heeft! Fabrikanten hebben dit begrepen en zetten verder in op ontwikkeling verbrandingsmotoren, voor toekomst dan wel met H2 of e fuels om fossiele brandstoffen te bannen. Daar geloof ik persoonlijk ook meer in dan het puur elektrische verhaal dat ze ons te vlug opdringen.
Hoe zit het met mensen die reeds een EV besteld hebben maar pas na juli gaat uitgeleverd worden ? Is de bestelprijs de leveringsprijs ?
Joris, dat de Europese burger zelf zou kiezen welke auto hij koopt, is een huizenhoge illusie. De burger kan maar kiezen uit de aangeboden modellen, en die zijn steeds meer elektrisch. Constructeurs investeren nog altijd massaal in EV en batterijen, investeringen in ontwikkeling van ICE en H2 zijn er nauwelijks. Onze mobiliteit wordt bovendien gestuurd door alle overheden: lokaal (LEZ, installatie van publieke laadpalen), regionaal (groeiend aanbod van laadpalen, verbod op verkoop van ICE vanaf 2029), nationaal (fiscaliteit, bedrijfswagens) en Europees (Green Deal en verboden verkoop van ICE vanaf 2035). Follow the money: de autosector zal de biljoenen die nu al geïnvesteerd zijn in elektrische mobiliteit, niet zomaar in de vuilbak gooien, elektrisch rijden zullen we, willen of niet. De hinderpalen daarvoor worden in (elektrische) sneltreinvaart opgeruimd.
Mogen we lachen?
De Cupra Tavascan komt na jaren wachten uit de oude doos. verouderde auto!
Aan een te hoge prijs en dan gaan ze er nog extra gaan op belasten. Ik doe er bijna in me broek van!
In het algemeen is het een echte schande. Omdat EU merken jaren hebben stil gezeten in plaats van te investeren/vernieuwen om een goede productie te hebben worden ze weggespoeld door nieuwe merken die pas de grond uit komen.
Jan pet de pet kan nu al geen gezinswagen met prima range meer kopen 50.000€ en erboven. Neem bv de nieuwe Scenic wat aangekleed 50 tot 55k pure waanzin.
Dat is gewoon 10000€ teveel.
Tuurlijk kan je ook een uitgeklede versie met AA batterijtje kopen voor 40K verwacht gewoon niet dat er er ver mee komt.
Auto prijzen van EU zijn de pan uitgestegen en Chinezen profiteren ervan. Om er extra belasting op te leggen is gewoon jan met de pet het bloed van onder de nagels halen.
Ze willen ons autonoom en dat is alles wat ze willen.
Profiteren van ons, en beperken in vrijheid/mobiliteit
Hoe zit het met de BMW iX1?