X

Euro 7-norm wil fijnstof uitstoot van elektrische auto terugdringen

Donuts met de Tesla Model 3.

Als het aan Europa en de OESO ligt, zullen ook elektrische wagens niet ontsnappen aan uitstoot-normen en nieuwe belastingen. 

Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden dan wel geen CO2 uit, ze genereren wel fijnstof-uitstoot via banden, remmen en slijtage van het wegdek. Het relatief hoge gewicht en sterke prestaties zijn de boosdoeners.

Uit een recent rapport van de OESO (lees het volledige rapport hier) blijkt dat een elektrische auto met een actieradius van +-500 km (WLTP) 3% tot 8% meer fijnstof uitstoot (PM2.5) dan een conventionele auto. Kleinere elektrische wagens met een actieradius van +-160 km, doen het dan weer beter, met 11% tot 13% minder fijnstof-uitstoot.

De OESO besluit dan ook dat elektrische wagens niet mogen vrijgesteld worden van wegenbelastingen en stadstol. Nieuwe taxatie moet o.a. rekening houden met voertuiggewicht en samenstelling van de banden. Nog volgens de OESO moeten overheden maatregelen nemen om gereden afstanden korter te maken en de toegang van auto’s tot steden te ontraden. Bovendien moeten ze openbaar vervoer, wandelen en fietsen aanmoedigen.

Wanneer het regent bij de OESO, vallen er druppels in Brussel.

Daar werkt de Europese Commissie momenteel aan de Euro 7-norm. Als het aan Europa ligt zal Euro 7 wel degelijk gaan rekening houden met fijnstof-uitstoot, ook voor volledig elektrische auto’s. Bovendien wil men ook de CO2-uitstoot tijdens de productie van de batterijen en de auto in rekening brengen. De EU wil immers inzetten op tragere elektrische auto’s met kleinere accu’s, en dus een lager gewicht en een kleinere actieradius.

LEES OOK: Vergeet biodiesel, blauwe diesel is het nieuwe wonderkind

Uiteraard wordt er momenteel zwaar gelobbyd om EV’s te vrijwaren van een nadelige Euro 7-norm. De beslissing valt nog dit jaar. Vanaf 2025 treedt Euro 7 normaal gezien in voege.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.

Foto credits: Youtube.