OFFICIEEL: EU heft tot 37,6% extra importtaks op auto’s uit China

auto's uit China in Europese haven

Europa heft voortaan extra importbelasting op auto’s die in China geproduceerd worden.

Ondanks het gelobby van zowel Chinese als Westerse autoconcerns de afgelopen dagen, gaat de EU door met het plan om (elektrische) auto’s uit China extra te gaan belasten. Dat heeft de Europese Commissie afgelopen donderdag aangekondigd met een persbericht.

Bovenop de reeds bestaande importheffing van 10% krijgen auto’s uit China nog een extra importheffing tot 37,6%.

Er wordt gedifferentieerd tussen merken, naargelang ze al dan niet meewerken met het onderzoek van de Europese Commissie. Dit zijn momenteel de geldende extra importtarieven voor de belangrijkste Chinese automerken:

  • BYD: 17,4%
  • SAIC (MG, Maxus): 37,6% (kleine verlaging t.o.v. de eerder aangekondigde 38,1%)
  • Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr, Smart): 19,9% (kleine verlaging t.o.v. de eerder aangekondigde 20,0%)

De andere merken die auto’s produceren in China, krijgen een extra importtarief van 20,8% (was eerder aangekondigd als 21,0%) aan hun been als ze meewerken met het onderzoek van de Europese Commissie, en 37,6% als ze niet meewerken.

De nieuwe importheffing ging in op 5 juli 2024.

Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat de prijzen onmiddellijk opgedreven zullen worden. De meeste merken hebben immers een voorraad ingevoerde auto’s in Europa staan. Auto’s die momenteel vooral geparkeerd staan in havens zoals Zeebrugge.

Bedankt om dit artikel te lezen! Wil je eGear.be helpen? Dat kan met tips aan de redactie, een donatie en constructieve discussies in de reacties.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.