Deloitte: 1 op 10 Belgen overweegt elektrische auto te kopen
Uit een onderzoek van consultingbedrijf Deloitte blijkt dat 1 op de 10 Belgen een elektrische auto overweegt als volgende wagen.
Elk jaar voert Deloitte een studie uit om inzicht te krijgen in het mobiliteitsgedrag van consumenten en de impact daarvan op de autosector. Voor de editie in 2022 werden meer dan 26.000 consumenten in 25 landen ondervraagd, waarvan 1.057 Belgen in stedelijk (31%), voorstedelijk (32%) en landelijk gebied (37%).
Uit de studie blijkt dat 10% van de Belgen een volledig elektrische auto overweegt als volgende wagen. 35% overweegt een hybride of plug-in hybride, 3% overweegt waterstof en 52% blijft liever bij benzine, diesel, CNG of LPG.
Deze cijfers liggen hoger dan de feitelijke inschrijvingscijfers in 2021. Vorig jaar was 5,9% van de nieuw ingeschreven auto’s volledig elektrisch, 17,5% hybride of plug-in hybride, een verwaarloosbaar percentage waterstof en de rest benzine/diesel/CNG/LPG.
OOK INTERESSANT: 2021 was rampjaar voor autoverkoop in België
Milieu of klimaat lijken overigens niet de belangrijkste redenen te zijn voor een keuze. Wat wel veel gewicht heeft in de beslissing is de prijs van de brandstof en de aankoopprijs van de auto.
Verder blijkt uit de studie dat de meeste Belgen hun auto liefst via een fysiek verkooppunt kopen, omdat ze willen onderhandelen over de prijs, vragen willen stellen aan een echte persoon en omdat ze een persoonlijk contact willen wanneer er iets fout loopt. Slechts 10% van de ondervraagden wil z’n auto volledig online kopen.
De auto blijft koning
De auto blijft ook het favoriete vervoersmiddel van de Belg. Slechts 7% gebruikt nooit de auto, en maar 10% gebruikt dagelijks het openbaar vervoer. 26% gebruikt nooit openbaar vervoer.
Jonge consumenten zeggen het openbaar vervoer te vermijden omwille van de coronapandemie. 51% van de 18- tot 34-jarigen zegt een auto te willen kopen om niet op trein, tram of bus te moeten stappen.
LEES OOK: Autodelen wint aan populariteit in België
Tot slot. De multimodale mobiliteit, waarbij je verschillende mobiliteitsvormen zoals trein, tram, bus, auto, step of andere deelvoertuigen combineert, doet z’n intrede, maar slechts 4% maakt hier dagelijks gebruik van. 60% doet het minstens één keer per jaar.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
ik rij al 3 jaar met een nissan leaf,super tevreden
Zekf rij ik ook al jaren met een EV maar ik zou niet overwegen er zelf een te kopen.
diegenen die er geen bezitten,nooit mee reden,en/of nooit fatsoenlijk geinformeert hebben naar mogelijkheden en/of betaalbaarheid weten altijd best hoe de vork in de steel zit,en dat is niet alleen zo in vervoer.
ik zou iedereen aanraden er GEEN te nemen,des te populairder des te sneller de regering ingrijpt met allerlei fiscale ingrepen,des te langer ik geniet van de voordelen!
Wij hebben een tweede EV gekocht. Naast te Tesla 75D (5 jaar oud) komt er een Renault Zoë voor kortere afstanden. Teveel voordelen aan het elektrisch rijden tov die achterhaalde fossiele techniek. Jammer genoeg een leveringstermijn van 6 maanden.
Wie van jullie heeft jullie EV als particulier gekocht ? Ik rij ook al van 2019 met een EV , supertevreden maar zonder de fiscale voordelen is de meerprijs toch veel voor een stadswagen (ongeveer 10000 euro)
Mee eens Steven.
Ik ben ook mee met de voordelen van de EV maar ga geen 40.000 euro uitgeven aan een goed uitgeruste middenklasse auto. Deed ik voor een ICE ook nooit, waarom zou ik dat dan nu wel doen? Laat staan dat ik er het geld zou voor overhebben om te besteden aan twee EV’s. Ik weet wel leukere dingen om aan uit te geven.
Ben nu al toe aan tweede EV dus gebruikservaring genoeg en deze zijn overwegend positief. Maar om er als particulier zoveel geld aan uit te geven is voor mij een stap te ver.
Maar iedereen steekt zijn eigen spaargeld uiteraard in zaken naar eigen keuze.
Laat het duidelijk zijn dat bijlange niet iedereen toegang heeft tot een salariswagen oid.
EVs zijn momenteel nog duur in aankoop hoewel de trend neerwaarts gaat. We gaan echter woelige jaren tegemoet door de stijgende vraag en de sputterende productie en chiptekort.
Ook mee eens.
Het topic ging wel over het kopen van een EV.
Ik behoor dus tot de gebruikers van een EV maar niet tot de kandidaat kopers van een EV.
Het is niet omdat je zelf geen EV gekocht hebt dat je niet kan meespreken over de voor- en nadelen van een EV tov ICE.
De tussenkomst van dvg slaat dus nergens op.
Ik zie dus zeker de voordelen in van een EV maar ze zijn niet groot genoeg om er zelf al eigen geld in te steken. Dat is de reden dat ik niet behoor tot die 10% van de Belgen. Iets overwegen is trouwens nog iets anders dan het echt uitvoeren.
Binnen enkele jaren zullen er ook voldoende elektrische salarisauto’s op de markt komen voor tweedehandse particuliere aankoop. In Vlaanderen is het merendeel van de aangekochte nieuwe auto’toch al voorbehouden voor de salarisauto’s.
Particulieren zonder recht op een salarisauto genieten dus ook onrechtstreeks mee van de markt voor de salarisauto.
Klopt maar er zijn ook heel wat tweedehands opties beschikbaar. Niet voor elke use case, maar toch.
Ik heb een EV als particulier gekocht, voor minder dan 12kEUR, met slechts 6000km op de teller. (Renault ZOE)
Deze auto voldoet perfect voor 99,99% van alle verplaatsingen die ik doe. Alleen heel verre reizen met heel veel bagage zullen niet lukken. Maar dat geldt in de praktijk ook voor de vergelijkbare (kleine) ICE auto’s die veel mensen hebben. En op vlak van TCO veel meer geld kosten.
Het hangt er dus vanaf wat je nodig hebt maar er zijn heel wat goedkopere elektrische auto’s die voor heel wat mensen een goede optie zouden kunnen zijn.
En je moet ook kijken wat de kosten zijn op langere termijn; rijden op elektriciteit kan erg goedkoop tot zefs gratis zijn. Hangt van je situatie af, kun je thuis laden en heb je eigen elektricteitsproductie.
Jij was dus één van die 10. 🙂
Goedkoper is natuurlijk iets anders dan goedkoop.
Nu, ik vind een nieuwe auto met verbrandingsmotor ook niet bepaald goedkoop.
Meeste EV tweedehands worden verkocht via een professionele handelaar en deze zijn vrij duur. Ik ben ook aan het kijken voor mijn zoon daar we overtuigd zijn van EV maar zo simpel is dit niet. De meeste moeten via de leasefirma’s komen en deze verkopen ze op websites waar enkel de pro’s kunnen aankopen.
Ik heb particulier in 2019 een nieuwe Tesla Model3 LR gekocht als gezinswagen. De prijs is 2,5x hoger dan ik ooit voor een auto zou kunnen betalen als particulier, maar TCO is de Tesla goedkoper dan de auto die hij verving: een Renault Grand Scénic 1.5dci. Zo had ik dat berekend. Na bijna 3 jaar en bijna 90K km weet ik het intussen zeker, de Tesla is één van de goedkoopste auto’s die we konden kopen, TCO gezien. Daarbij moet je weten, wij rijden 30-35Kkm per jaar en houden onze auto’s 8 jaar.
Ik heb ook een salariswagen. Nu is dat een Toyota CHR hybride, deze is einde leasing en wordt vervangen door een Hyundai Ioniq5.
BrunoV: Heb je met de berekende TCO ook rekening gehouden met het capaciteitstarief? Wanneer je tot 35.000 km per jaar laadt kan je thuis toch niet altijd teraag laden? Of laad je alleen aan Tesla SC?
Ik heb de eerste 2 zinnen van je laatste bericht nu al meerdere keren gelezen en ik begrijp ze nog steeds niet. De tweede zin staat toch haaks op de eerste? Je koopt de Tesla particulier maar hij is 2,5 keer duurder dan je als particulier zou kunnen betalen? Is het dan op afbetaling?