Digitale meter levert foute facturatie en blokkeert leverancierswissels
Tot 260.000 Belgische klanten worden momenteel getroffen door technische problemen met de uitrol van de digitale meter voor gas en elektriciteit. De gevolgen gaan van foutieve facturatie tot onmogelijke leverancierswissels.
Onder druk van Europa begon België in 2021 halsoverkop de digitale meter uit te rollen voor gas en elektriciteit. De meeste andere Europese landen hadden die opdracht reeds volbracht, maar België bengelde nog achteraan het peloton.
Die uitrol is nu ver gevorderd maar verloopt met horten en stoten. Uit berichtgeving van VRT NWS blijkt vandaag dat heel wat klanten getroffen worden door trage, ontbrekende of gewoonweg foutieve facturatie. Tot overmaat van ramp kunnen heel wat klanten met een digitale meter niet overstappen van leverancier.
Softwareproblemen bij Atrias
Het probleem zou liggen bij Atrias cv, een bedrijf dat in 2011 opgericht werd door de vier grootste distributienetbeheerders, Fluvius, ORES, Sibelga en RESA. Volgens hun website zorgt Atrias voor “ondersteuning en ontwikkeling van de vrije Belgische energiemarkt” en fungeert het als “centrale naaf in de informatievoorziening”. Atrias moet er dus voor zorgen dat de gigantische hoeveelheid data van al die digitale meters goed uitgewisseld wordt tussen klanten, leveranciers en netbeheerders. Door de uitrol van nieuwe software eind 2021 blijkt dat echter fout te lopen.
De cijfers over hoeveel klanten getroffen worden door de problemen lopen uiteen. Volgens VRT NWS zou het momenteel om mogelijks 260.000 klanten gaan. Volgens FEBEG (koepel van energieleveranciers) gaat het om 60.000 klanten en volgens de federale ombudsman Eric Houtman 100.000.
Het aantal klanten dat dit jaar van leverancier wisselde is in 2023 dan ook drastisch gedaald ten opzichte van 2022. Januari 2022 mogen we niet als referentie nemen, aangezien toen zeer veel klanten van leverancier veranderd zijn door het faillissement van twee energieleveranciers. Februari en maart tonen echter ook een flinke daling qua leverancierswissels. Het is niet duidelijk of dit door de problemen met de digitale meter komt.
Bekabelde meters
De softwareproblemen komen bovenop het reeds bekende probleem van de bekabeling, of het gebrek eraan.
De netbeheerders hebben ervoor gekozen om draadloze digitale meters uit te rollen, maar die geraken met hun signaal vaak niet bij de zendmast, bijvoorbeeld door te veel gewapend beton in het gebouw of omdat het bereik simpelweg onvoldoende is.
Bovendien weigert een grote groep klanten de digitale meter omdat deze ongewenste straling in huis zou brengen. Zij haalden reeds hun gelijk in de rechtbank. Netbeheerder Fluvius dwingt deze klanten nu om tot 821€ op te hoesten voor een semi-bekabelde oplossing. Voor wie blijft weigeren heeft Fluvius “boetes” voorzien. Voor een eerste ingebrekestelling rekent Fluvius 273,84€ kosten aan.
Schandalig dat in 2023 dit soort blokkelsoftware het daglicht ziet. En dan wil je nog de kostprijs ervan niet weten. En wetende dat die uiteindelijke kost aan de eindklant doorgerekend wordt.
En geen enkel (politieke of overkoepelende haan) die erover kraait
Dankzij de Europees verplichte slimme digitale piektaks meter en Europese co2 taks kunnen we het pensioen fonds redden van onze Europese excellenties. Misschien kunnen de Chinezen ook nog een paar programmeurs bij fluvius detacheren, en met hun “schone” Chinese wagens de mobiliteit van “de rijken” verzekeren. De rest kan straks straks in onze musea het roemrijke verleden van de Europese industrie nog bewonderen.
Dus nog eventjes genieten van de elektriciteitsfaktuur die op vandaag niet komt. Want straks is er die boemerang.
Drie jaar geleden kocht ik een rijwoning met budget meter van vorige eigenaar nog. Per kWh was dat kaartje nogal prijzig. Die is eruitgegaan kreeg nieuwe digitale meter. Prijs uitleg stond op een blaadje. Technieker kon met moeite Nederlands. het is zeker niet fair voor de mensen die nu extra betalen door die piek en daluren.de mensen die nog analoge meter hebben. Stekken nog twee jaar geld in hun zakken.dit is een schande iedereen gelijk voor de wet en iedereen pas extrakes laten betalen als iedereen zo’n meter heeft.
Van wanneer mag een netbeheerder boetes aanrekenen? Weg met dit soort praktijken.
Zorg vooral dat alles wat jullie aan de bevolking opdringen en plaatsen dat het correct werkt en daarmee uit.
We zullen ervoor zorgen dat die boetes onwettig verklaard worden.
Door een fout melding moest ik al mijn terug getrokken geld terug geven. Ze hadden foute cijfers doorgekregen. Moet allemaal herberekend worden.
De klant trekt weeral aan het kortste eindje schandalig!
Ronduit schandalig…eerst verplichten en dan constateren dat het niet werkt!!!
En wie is er den dupe…
Maarja wat we in Vlaanderen zelf doen…doen we beter !!!
Ik ben voor al benieuwd wie die software soort. Telenet en Proximus hebben het reeds ondervonden.
Hoe noem je dat packet, agilty?
Geschreven en beheerd in indie?
Zou dat hier ook zijn?
Fluvius is rechter en advocaat tegelijkertijd. Hun antwoorden en mails op vragen komen dreigend over. Beschamend voor een democratie!
er zijn meerdere schandalige praktijken!
Het minimale piekvermogen is 2.5kw ook gebruik je maar 0.1 je betaalt 2.5
Bij de start van de productie van je pv moet eerst een keurder langskomen alles wat je ervoor op het net steekt is voor niets…
Zolang het hun goed uitkomt doen ze er alles aan om monsterwinsten te maken. alles wat ook maar in ons voordeel zou zijn word uit de deur gewerkt
Gewoon schandalig !
Wanneer neemt de bevoegde minister zijn verantwoordelijkheid in dat dossier?
Met de verkiezingen in zicht …
Voor mij geen digitale meter tot dat systeem in orde is en feilloos werkt.
Eventueel procederen zo dat nodig is.
Mijn eindafrekening van vorig jaar juni nog niet gekregen. Ben benieuwd het is bijna terug juni of ik er nu 2 krijg. En ik moet terugkrijgen hoe zit dat. Moet ik nu ook intrest vragen omdat ze al 1 jaar te laat zijn.
Nu een jaar dat wij geblokkeerd zitten bij een leverancier.11 maanden geleden dat wij alles invulde om van leverancier te veranderen, maar tot op heden geen vooruit gang de huidige Leverancier weet van niets. En bij de toekomstige leverancier staat ons contract inactief. Tot 3 x toe klacht neer gelegd bij de ombudsman, maar men doet er niets aan.schandalig!
Wij hebben er dus ook last van 😵
De digitale meter is pure extra belasting het is ronduit schandalig dat men dat de bevolking opdringt en men blijft alles pikken wat de regering ons oplegt en neem het van mij aan het uitwringen is nog maar begonnen en mensen geef de mensen met uitstel van digitale meter omdat ze zonnepanelen hebben want alleen de regering is schuldig
Bij mij komt hij er zo lang als het kan niet in… Een regelrechte schande, diefstal en tot slot extra straling in huis alsof het allemaal nog niet genoeg is, mensen zijn nu al volcontinu ziek. Zoek maar eens op wat teveel aan gewone straling kan veroorzaken en met hoeveel we dagelijks in contact moeten komen.. Zelfde symptomen als verkoudheid en griep, toevallig toch allemaal dat er tijdens de grootste 5g uitrol ooit ineens veel mensen met griep zijn, allez, corona hé ja haha. Trek de stralingsnormen nog maar wat hoger op dan is er zeker geen paniek of onrust. Kunnen nog eens een pandemie veroorzaken en nog wat meer verarming teweeg brengen. De drang om naar Afrika te verhuizen en in een primitieve hut te gaan wonen is groter dan ooit. Hadden we maar de middelen, waren we maar niet compleet uitgezogen.
Gewoon die digitale meter weigeren en de eventuele boete betalen, is alleszins nog goedkoper dan die brol van digitale meter en dat ze alles van je weten en laat ze maar dreigen, zolang het niet voor de rechtbank komt ben je goedkoper af.Ik doe nu nog alles wat ik wil thuis met mijn elektriciteitsverbruik,met de digitale meter niet meer!
Ben ook geen voorstander van digitale meter waarbij men alles te weten kan komen over de mensen hun verbruik en al zeker niet als die blijkbaar niet goed werkt. Straling is gewoon een uitvlucht, er is veel meer wifi en gsm straling in huis dan van die digitale teller.
De onze wordt eind deze maand geïnstalleerd.
Maar door het stijgend aantal zonnepanelen kan men niet anders dan digitale meters plaatsen, het systeem met terugdraaiende teller is onhoudbaar en zorgt voor hoge stroomprijzen tijdens winter als iedereen met terugdraaiende teller gratis van het net neemt terwijl die stroom duur geproduceerd wordt door centrales op dat moment, de niet paneel bezitters betalen dan de dure stroom voor de paneel bezitters en dat kan niet blijven duren.
Stel dat iedereen panelen heeft en terugdraaiende teller, wie zou dan tijdens zonloze dagen de stroom nog betalen?
@Reneé, ik heb zelf al jaren een digitale meter en daaruit kan men mijn verbruik niet afleiden. Als er daar al iemand interesse in moest hebben.
Ook nog nooit een technisch probleem mee gehad. Door de mogelijkheden van de digitale meter te benutten, die er bij een analoge meter niet zijn, heb ik zelfs meer inzicht in mijn verbruik en de mogelijkheid te sturen op goedkopere dynamische tarieven, laadpaal te sturen, twee EAN nummers aan te vragen waardoor een afzonderlijk energiecontract kan afgesloten worden op twee digitale meters (overigens kosteloos geplaatst door Fluvius), enz.
Je kan ieder verhaal negatief blijven bekijken of er voor kiezen om mee te gaan met je tijd en de voordelen ervan optimaal te benutten.
Ik heb overigens ook een PV installatie en die is voor mij voordeliger met een digitale meter dan met een analoge meter. Ik betaal immers geen forfaitair prosumententarief meer en krijg een vergoeding voor de overproductie die teruggeleverd wordt aan het net.
Al sinds installatie in januari problemen met mijn dossier bij netbeheerder fluvius. Nu, 4 maand later, de afrekening van mijn leverancier aan het betwisten. Foutieve meterstanden doorgestuurd door Fluvius en van mijn analoge meter vond men de eindstanden niet in hun bestand bij fluvius. Gelukkig alles zelf opgevolgd en foto’s genomen. Hoop nu na vele telefonische contacten en mail verkeer met fluvius dat alles in orde komt.
Niet iedereen zal de fouten opmerken en gedupeerd zijn met foute facturen door hun onwetende leveranciers.
Al sinds installatie in januari problemen met mijn dossier bij netbeheerder fluvius. Nu, 4 maand later, de afrekening van mijn leverancier aan het betwisten. Foutieve meterstanden doorgestuurd door Fluvius en van mijn analoge meter vond men de eindstanden niet in hun bestand bij fluvius. Gelukkig alles zelf opgevolgd en foto’s genomen. Hoop nu na vele telefonische contacten en mail verkeer met fluvius dat alles in orde komt.
Niet iedereen zal de fouten opmerken en gedupeerd zijn met foute facturen door hun onwetende leveranciers.
De digitale meter werkt wel perfect en een controle per dag is echt de moeite om je verbruik op te volgen.
Rekening gekregen leegstand huis . Gewoon waakvlam op omdat anders alles zou bevriezen
Afrekening 2000€
Hun prijs op leegstand is nog eens x4
Pure oplichting maar in België kan dat dus
Vlaanderen infacto
Na verandering van energieleverancier in oktober 2022 betaal ik nu een voorschot voor elektriciteit bij zowel Engie als bij Eneco. In december 2022 een klacht ingediend bij Engie, maar tot dusver geen oplossing. Op 24 april een klacht ingediend bij de ombudsman energie, maar hier ook nog geen oplossing, zelfs nog geen ontvangstbevestiging gekregen. Hopelijk komt er een einde aan dit “zottekesspel” en krijg ik mijn teveel betaald geld terug.
Met het isoleren van de woning zoals de wet voorschrijft zullen de signalen van een digitale meter ook wel niet tot de mast geraken dus niet alleen beton
Wij hebben nog geen digitale meter.
Maar ook hier problemen met de facturatie van de afrekening.
Blijkbaar een fout van doorgeven Fluvius naar energieleverancier.(Luminus bij ons)
Benieuwd wanneer we de afrekening gaan krijgen
wie is het nog beu om bank te spelen voor fluvius en de energieleveranciers. al meer dan een jaar en een half wacht ik op uitbetaling aanvaarde premies zonnepanelen, betaal ik enorm veel voorschot terwijl ik geld moet krijgen ipv te betalen. Nu terug voorschot factuur ipv eindafrekening vanwege geblokkeerd. Antwoorden we weten het maar kunnen niets doen. Als wij een dag te laat onze belastingen betalen direct boete dus nu wil ik ook interesten en ga een advocaat aanstellen. Zijn er eventueel mensen die mee willen doen ?
De aangetekende brieven van fluvius zijn afpersing en belaging om met de dreiging van kosten mensen te dwingen een afspraak te doen maken voor hun vrijwillige toestemming om toegang te kunnen verkrijgen tot de onschendbare woning voor een ongevraagde en onnodige vervanging van duurzame, analoge meters, dat de afvalberg vergroot met gezondheids- en veiligheidsrisico’s zoals storingen, woningbrand en zelfs ontploffingen door lekkende, draadloze digitale meters.
Duurzame, analoge en perfect werkende meters worden dus onnodig vervangen, je koopt ook geen nieuwe wasmachine als je oude wasmachine nog perfect werkt, dat is pure geldverspilling, ons belastinggeld wordt dus onnodig verspild.
Het milieu en de groene transitie is ook bedrog want door nodeloze vervanging wordt de afvalberg vergroot, met impact op het milieu.
De Grondwet zegt dat burgers de baas zijn in hun onschendbare woning, dat is artikel 15 en zonder toestemming de woonst betreden is woonstschennis, het misdrijf dat teruggevonden kan worden in artikel 442 waarmee het Strafwetboek een straf voorziet.
Niemand is gehouden om te reageren op afpersing van netbeheerder fluvius door een aangetekend schrijven voor een ongevraagde vervanging van duurzame meters, net zoals men wettelijk ook niet hoeft te betalen of te reageren als men ongevraagd iets toegestuurd krijgt.
Het besluit van de vlaamse regering van 17 mei 2019 betreft de eu-richtlijn voor de uitrol van digitale meters.
Door misleiding van die wettelijke bepalingen voor de uitrol van digitale meters, meent fluvius de burgers te intimideren en voor te kunnen liegen dat de plaatsing van digitale meters verplicht zou zijn, immers een verplichting is in strijd met de grondwet art.15 en is dus ongeldig en daarvoor worden burgers misleid met verplichting om hun vrijwillige toestemming te kunnen ontfutselen.
Ook aannemer TEAPlus bezondigt zich aan laakbare handelspraktijken met agressieve, misleidende verkoopstechnieken voor bedrijfswinst door gebruik te maken van het voorwendsel verplichting waarvoor ze notabene toestemming voor de toegang van de onschendbare woning vragen en nodig hebben.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gezondheidsrisico’s door nog meer straling van draadloze en gebrekkige digitale meters.
Er volgt nog meer belaging: de dreiging met ingebrekestelling voor….wat?
Een ingebrekestelling omdat de burger weigert om vrijwillige toestemming te geven voor toegang tot zijn woning voor de plaatsing van iets dat hij niet wil en niet om gevraagd heeft?
Bovendien mag fluvius wettelijk helemaal geen kosten aanrekenen voor een ingebrekestelling.
Dus mensen, laat je intimideren en vangen door aangetekende dreigbrieven vol bluf van netbeheerders, ze hebben wettelijk geen poot om op te staan.
Netbeheerder fluvius bezondigt zich wel zelf aan de volgende artikelen van het SW: art. 442bis, artikel 327, art. 496 en art. 470.
Wat een hoogdravende taal. Moest het nu nog ergens op slaan tot daaraan toe maar het raakt kant noch wal.
Je zou beter eerst je overeenkomst met je netbeheerder er nog eens op nalezen voor je vanalles schrijft dat niet meer dan juridische nonsens is.
Je koopt ook helemaal geen meetinrichting maar huurt deze en gaf daarbij expliciet de toestemming aan de netbeheerder om toegang te hebben tot de plaats waar hun eigendom staat opgesteld.
Je bent inderdaad niet verplicht een netaansluiting voor elektriciteit aan te vragen en bijgevolg ook niet de meetinrichting te aanvaarden. Zeg dus je netaansluiting op. Je moet de technici dan wel toegang geven tot de plaats waar je meetrinrichting staat gezien het niet jouw eigendom is en je slechts tijdelijk in huur werd gegeven. Juridisch is het volstrekt normaal dat na het eenzijdig beëindigen van de overeenkomst de huurder het gehuurde goed terug in handen van de verhuurder stelt.
Dat blijkt dat netbeheerders bij het verhinderen van de toegang tot de meetinrichting geen juridische poot hebben om op te staan blijkt helemaal niet uit de praktijk. En dat diegene die een rechtzaak verliest opdraait voor de gerechtskosten is ook de gewone gang van zaken in een juridische procedure.
Veel succes met je verweer op basis van niet ter zake doende argumenten.
Victor, je kunt beter ook zwijgen en de realiteit onder ogen zien in plaats van alles goed te praten. U werkt waarschijnlijk bij Fluvius of Eneco/ Luminus.
Ik praat niets goed maar ken wel mijn rechten en plichten en zal dus al zeker geen rechtzaak beginnen of dit anderen aanraden op basis van niet gegronde redenen. Wanneer men dat niet graag hoort is dat iets anders en dan moet men de gevolgen van zijn onbezonnen daden maar zelf dragen.
En ik werk niet bij een netbeheerder noch energieleverancier.
Mijn realiteit is dat ik al jaren een digitale meter heb en geen voorschot noch eindfacturen betaal aan welke elektriciteitsleverancier dan ook noch aan de netbeheerder. De opbrengsten van mijn eigen productie zijn immers hoger dan de som van de kost van mijn netafname, vermogenstarief en meettarief. Dat is de realiteit.
Dankzij de digitale meter moet er ook niemand meer van de netbeheerder in mijn woning aanwezig zijn om de meterstanden op te nemen. Dat gebeurt immers volledig geautomatiseerd.
Het zijn net de eindgebruikers die krampachtig blijven vasthouden aan stokoude meetapparatuur uit het verleden die deze verplichting zijn aangegaan. Kijk er je overeenkomst met de netbeheerder maar op na toen je een aansluiting aanvroeg of overnam.