Deloitte: minder Belgen willen nieuwe auto kopen
Uit een onderzoek van Deloitte blijkt dat de Belgische (elektrische) automarkt meer en meer afhankelijk wordt van bedrijfsklanten, terwijl de particulier de handdoek in de ring gooit.
Vandaag publiceerde Deloitte Belgium hun halfjaarlijks onderzoek naar de Belgische automarkt, met cijfers over de eerste jaarhelft van 2023.
“Belgische consumenten zijn minder geneigd een nieuwe auto te kopen, voornamelijk als gevolg van inflatie en bezorgdheid over hun toekomstige financiële vermogen”, verklaart Aled Walker, automotive expert bij Deloitte België. “Nu 44% van de consumenten grote aankopen nog steeds uitstelt en de meeste elektrische voertuigen beginnen bij 50.000 euro, zal de kloof tussen diegenen die wel of geen elektrisch voertuig bezitten steeds duidelijker worden.”
Aankoopintentie van EV’s brengt maatschappelijke spanningen aan het licht
Het rapport van Deloitte onthult ook sociaaleconomische verschillen in de interesse van consumenten in BEV’s. Uit het onderzoek blijkt dat lagere inkomensgroepen minder geneigd zijn hybride of batterij-elektrische auto’s te kopen en 27% weet niet of hun volgende auto een benzine-, diesel-, hybride of volledig elektrische wagen zal zijn. Daarbij wordt de betaalbaarheid van BEV’s gezien als een belangrijke belemmering voor aankoop. Slechts drie op de tien consumenten van 55+ zijn van plan een elektrische auto te kopen, tegenover vier op de tien jongere consumenten.
In België is de belangstelling van de consument voor BEV’s lager dan in de buurlanden. In H1 2023 verklaarde slechts 10% van de Belgische respondenten dat ze van plan zijn een BEV te kopen, tegenover 16% in Nederland, 13% Frankrijk en 15% in Duitsland. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat er in België een relatief laag fiscaal verschil is tussen kleine BEV’s en kleine ICE-voertuigen, in vergelijking met andere landen. Bovendien kunnen Duitse, Franse en Nederlandse consumenten onder specifieke voorwaarden in aanmerking komen voor premies bij de aankoop van een (tweedehands) elektrische auto.
LEES OOK: Vlaamse premie voor tweedehands elektrische auto’s op komst
De relatief hogere prijs is de belangrijkste barrière die consumenten ervan weerhoudt over te stappen op EV, zelfs als de onderhouds- en brandstofkosten tijdens de levensduur van het voertuig lager zijn.
Bedrijfsvoertuigenmarkt groeit sneller dan consumentenmarkt
Hoewel het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in het eerste semester van 2023 met 35,4% is gestegen ten opzichte van het eerste semester van 2022, is de stijging toe te schrijven aan de bestelachterstand die nu aan het afnemen is, waarbij een grote voorraad uit 2022 wordt geleverd en geregistreerd in 2023. Data van Febiac toont aan dat de stijging van de inschrijvingen vooral gedreven wordt door een sterke bedrijfsmarkt (2/3) en in mindere mate door particuliere consumenten (1/3). Het aantal inschrijvingen eind 2022 daalde tot het laagste punt in twintig jaar en ligt op dit moment 14% lager ten opzichte van het eerste semester van 2019.
Er is een groeiende kloof tussen zakelijke rijders en particuliere consumenten, aangezien particuliere consumenten 33% van de nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigen, maar slechts 10% van de BEV-registraties. Daarnaast werd 92% van alle nieuwe plug-in hybride wagens geregistreerd door bedrijven.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ik begrijp dat er vooral minder nieuwe auto’s aan particulieren verkocht worden, maar dat de interesse voor EVs nog steeds groter is dan het huidige aanbod. Ik zou eveneens argumenteren dat diegene die geen nieuwe ev kopen wegens te duur hun aankoop van een nieuwe uitstellen en ondertussen met een gewone 2e handsauto rondrijden zelfs al kunnen ze een relatief goedkopere nieuwe ice-wagen kopen. Ik ben in die situatie, waar normaliter ik een nieuwe auto zou kopen rijd ik enkele jaren rond met een tweedehands.
De aankoop prijs ligt zoals de nieuwe Jeep bij de benzine versie 10000€ lager en je rijdt er verder mee.
Tevens wordt het argument van minder kosten ook regelmatig onderuit gehaald in verschillende berichten omdat er nog veel software en electronica problemen voordoen. En als je thuis niet de mogelijkheid hebt om op te laden of geen zonnepanelen hebt dan is het ook niet goedkoper laat staan praktischer dan een ice voertuig!
Zolang de prijs niet gelijk of goedkoper is en er een redelijk rijbereik wordt behaald en een aanvaardbare laadtijd +- 7 a 8 min gaar er voor een hoop geen omslag komen.
Voor particulier wordt het moeilijker en moeilijker …want de aankoop van de volgende wagen wordt uitgesteld door een aantal onzekerheden (oplaadbaarheid/actieradius etc).
Maar daardoor daalt de waarde vd eigen wagen , dus
moet men nog meer investeren om over te schakelen naar electrisch ….Waarom de mensen met bedrijfswagens zo bevoordelen ? Niet democratisch vind ik ….
Zeker als je zelf gepensioneerd zijt .. en op lager budget valt …
@Jan: software en elektronica problemen vallen onder de garantie en veroorzaken dus geen meerkost.
Zelf rij ik al meerdere jaren met een BEV en de enige keer dat ik bij de dealer kom is voor het verplichte jaarlijkse onderhoud.
EV’s zullen langzaam aan even duur worden dan auto’s met een verbrandingsmotor. Wat niet hetzelfde is dan goedkoper worden. Het zal eerder zo zijn dat nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor steeds duurder gaan worden tot ze de prijs van een EV evenaren.
Mensen met een auto maar zonder thuis de mogelijkheid om een auto op eigen oprit, carport, garage te parkeren noch de mogelijkheid om gedurende de werktijd de auto te laden hebben idd een bijkomend probleem.
Wie deze mogelijkheid wel heeft, die heeft ook geen laadprobleem. De meeste huizen zijn al voorzien van een elektriciteitsaansluiting en de bewoners hun auto staat dagelijks al langer stil dan een zevental minuten. Werkgevers investeren ook meer en meer in een bedrijfsparking met laadfaciliteiten. Logisch want het levert hen fiscale voordelen op.
Voor het overgrote deel van de gebruikers welke gemiddeld dagelijks maar een 40 tot 50 km rijden en onderweg naar hun jaarlijkse vakantiebestemming de tijd nemen om iedere 250 km een verantwoorde tussenstop in te lassen is de range van een BEV ook al lang geen probleem meer.
Zij die echter een auto kopen en er een punt van blijven maken dat deze een paar keer per jaar 750 tot 1000 km zonder te stoppen moet kunnen rijden hebben inderdaad nog wel even de tijd om bij hun verbrandingsmotor te blijven. Volgens de huidige regels zelfs nog tot eind 2034 de tijd om een nieuwe te kopen.
Volledig mee eens Jan, je mag er ook nog het sleepvermogen bij vermelden dat voor veel mensen ontoereikend is bij EV. Al die zaken samen zorgen voor het feit dat EV’s nog steeds niet aanslaan bij de gewone particuliere gebruiker, waarom zou je ook als het achteruit gaan is tegenover wat we gewoon zijn? Mensen gaan er niet graag op achteruit en zeker niet als ze er meer moeten voor betalen.
Is het ‘willen’ of ‘kunnen’, een praktische EV (gezins auto) zit al snel aan 50.000 euro. Om nog maar te zwijgen van de onmogelijkheid om een eigen laadpaal te installeren bvb
@Victor: Je hebt gelijk over die garantie periode en heb tevens met mijn eigen benzine wagen die nu 6 jaar oud is ook alleen maar het onderhoud moeten betalen dus in dat opzicht blijft het wat gelijk. Ik baseer me op bepaalde artikelen die deze software en electronica problemen onder de aandacht brengen en er staat ook niet bij of ze na de garantie periode zich nog voor doen. Ik ben voor alle duidelijkheid wel voorstander van een elektrisch wagenpark en duid alleen maar de problemen aan die ik ervaar voor ik die aankoop zou overwegen op financieel vlak. We moeten trouwens niet naïef zijn om te beseffen dat de overheid zijn centjes uit fossiele brandstoffen toch ergens zal van moeten recupereren en dat ze vroeg of laat die voordelen zullen wegvallen zoals in Nederland de verkeersbelasting binnenkort. Zwaardere modellen met een grotere batterij zullen duurder worden dan lichtere modellen met een kleinere actieradius etc.
Enfin, wij hebben de keuze gemaakt in ons gezin om maar 1 wagen te hebben en ook al ga je daar maar 1 of 2 keer per jaar een langere afstand mee afleggen dan de rest van het jaar, toch kies ik liever nog een auto die me 600km realistisch rijbereik kan geven voor een prijs tussen 30000€ en 40000€ voor ik die stap ga zetten. Als ze die in China wel voor die prijzen kunnen verkopen moet dat hier ook maar kunnen, het is maar om de autoconstructeurs wat onder druk te zetten 😉.
@Jan: dat hangt dan gewoon van je individueel gebruik af. Op de huidige EV zit 8 jaar garantie en ik heb nog nooit langer dan 8 jaar met dezelfde auto gereden. Ik ga er ook niet vanuit dat elke autoconstructeur dan ook wakker ligt welke auto ik koop en daardoor zijn policy gaat aanpassen 🙂
De huidige EV heeft een realistisch rijbereik tussen – in de meest ongunstige omstandigheden – van 360 km en in de meest optimale een range van 500 km. Lijkt me meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.
Dat de aankoopprijs van een nieuwe BEV nog steeds de grootste hindernis is voor particuliere aankoop, daar ben ik het volledig mee eens.
Je bent niets met een auto die goedkoper in gebruik en onderhoud is wanneer je niet het budget tot aankoop hebt of zo’n som niet wil besteden aan de aankoop van een gebruiksvoorwerp waarvan de waarde al ineen stuikt vanaf de eerste gereden km.