CNG brandstof is verdubbeld in prijs tijdens coronapandemie
Rijden op CNG (aardgas) is tijdens de coronapandemie meer dan dubbel zo duur geworden.
CNG-auto’s werden lang gepromoot als goedkoop in verbruik én milieuvriendelijk. Het milieuvriendelijkheidsaspect is in de ogen van de publieke opinie al flink gerelativeerd de afgelopen jaren, en nu ligt ook het kostencutter-imago aan diggelen.
Voor de start van de coronapandemie kostte een kilogram CNG iets minder dan een euro, maar nu (29 december 2021) bedraagt de prijs 1,70€, en morgen stijgt de prijs naar 1,99€. Een prijsstijging van meer dan 100% dus.
LEES OOK: Elektrische auto thuis opladen 35% duurder sinds eerste lockdown
Een gemiddelde CNG-auto verbruikt in de praktijk zo een 5 kg per 100 km, wat dus overeenkomt met een brandstofkost van 9,95€ per 100 km.
De oorzaken zijn voor de hand liggend. CNG is in feite aardgas dat in het tankstation gecomprimeerd wordt. Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden. Voeg daarbij nog een stukje geldontwaarding door de hevige geldpersoperaties van de Europese Centrale Bank, en het resultaat is de CNG-prijs die we vandaag hebben.
Beterschap op komst?
Of die situatie zal keren is onduidelijk. Na de winter zal er minder aardgas nodig zijn voor verwarming, dus dit zou een positieve invloed kunnen hebben op de prijs. De conflictsituatie tussen de NATO en Rusland in Oekraïne, zou dan weer negatief kunnen uitpakken. Verder lijkt er ook weinig schot in de zaak te komen voor de gasleiding van Qatar naar Europa, die door Syrië zou moeten gaan.
Mocht je ondanks de prijsstijging toch zin hebben om een CNG-auto aan te schaffen, dan kan je hier alle beschikbare modellen raadplegen. Het is nu ook niet dat diesel, benzine of elektrisch rijden er goedkoper op wordt.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Ik rij al +2 jaar op cng. Ik wou vandaag mijn cng tank vullen tot ik de prijs zag van 2.270 euro in Opwijk bij Dats. Ik verschoot mij bijna een ongeluk toen ik die prijs zag. Voor mijn cng tankje zou ik ongeveer 25 euro moeten betalen, ik heb dan maar gewoon E5 getankt. Als ze zo verder blijven doen zal iedereen weer overschakelen op diesel.
@Christophe
CNG is sowieso op zijn retour.
Diesel ook, en nog geen klein beetje.
Of mensen echt zo dom zouden zijn om nu terug ‘over te schakelen’ op diesel lijkt me sterk, maar onmogelijk is het zeker niet.
Ik vind het wel jammer voor CNG rijders die met goede bedoelingen een investering hebben gedaan en nu daar niet (meer) voor worden beloond.
Anderzijds denk ik wel dat de gasprijzen terug zullen dalen, al zal het misschien niet meer naar hetzelfde niveau zijn.
Iedereen die de feiten kent zal toegeven dat elektrisch rijden de enige weg is waar we uiteindelijk naartoe gaan. CNG was een tijdelijke zijsprong, net als hybride wagens. Maar alle wegen leiden klaarblijkeljk naar Rome (oftewel volledig elektrisch vervoer).
Als U goedkoop wil rijden!
Rijd dan gewoon op LPG is nog altijd spot goedkoop.
0.70 euro per liter.
Met 50 liter kan U met een zuinige auto gemakkelijk 700km ver komen.
En dat voor 35 euro.
Scheelt dus nauwelijks met elektrisch rijden.
700 km elektrisch rijden zou me ook maar 36 € kosten. Zonder rekening te houden met de kWh die je sporadisch gratis kan laden. En dat zit er met LPG nooit in.
En ik moet nooit halt houden aan een tankstation.
Klopt Victor, maar LPG wagens zijn meestal wel (veel) goedkoper in aankoop.
Je vind al een Dacia affabriek op LPG voor niet meer dan 14000 EUR – gloednieuw dan nog.
LPG is tegenwoordig trouwens gestegen in prijs maar heeft jaren lang rond 40 cent per liter gekost, in België weliswaar. (In alle andere Europese landen is het een pak duurder en dus minder interessant)
LPG kan in principe in bijna elke benzinewagen worden ingebouwd voor een dikke 2000 EUR. Dus ook in goedkope tweedehandswagens. Dat maakt het voor veel chauffeurs in België nog altijd het goedkoopst, alles inbegrepen.
Dat gezegd zijnde vermindert het aantal LPG stations met de tijd. En op termijn zal het helemaal verdwijnen net als de andere fossiele brandstoffen.
Op stroom rijden kan dan weer het allergoedkoopst zijn als je je eigen stroom produceert (met PV). Zeker met een tweedehands EV heb je dan ook een zeer goedkope combo in handen.
Dat gaat allemaal over kosten, niet over milieu-impact, rijcomfort, luchtkwaliteit, geluidsimpact, etc… Daar is elektrisch rijden sowieso de winnaar, en het is sowieso de toekomst.
Akkoord David, maar Ewoud zijn opmerking ging uitsluitend over de brandstofkosten. Vandaar mijn directe vergelijking.
Het is niet omdat je met LPG rijdt dat je daarom ook met een goedkoop aangekochte auto rijdt.
Aankoop en gebruikskosten zijn twee verschillende zaken
Wat betreft Dacia, je vindt tegenwoordig ook al een gloednieuwe elektrische versie van rond de 18.000 €.
@Victor De Dacia spring noem ik geen volwaardige auto. 44 pk, topsnelheid 125 km en een realistische range van 125 km. Dit is goed om onder de kerktoren te rijden als tweede wagen maar voor veelvuldig gebruik als gezinsauto niet voldoende
Jan, dat is een persoonlijke beleving en daar heeft iedereen waarschijnlijk zijn eigen mening over.
Maar daar ging het ook helemaal niet over.
Ewoud wou een punt maken dat je heel goedkoop kan rijden met LPG. Ik haalde als tegenargument aan dat wat brandstofkost dit voor een EV niet duurder dan LPG moet zijn. Daarna is de discussie inderdaad volledig afgeweken van de oorspronkelijke opmerking.
Als je alleen onder de kerktoren rijdt, denk aan de oudere bevolking, dan is de Dacia Spring echt een goeie optie. Laagste kilometerkost van alle EVs.
k ben blij dat ik niet meer moet werken gaan a rato van 150 km per dag.als ik vandaag cng tank en een ruime verdubbeling van de prijs zie,dan ben ik blij dat ik ipv een kleine 40000km nog slechts 5000 rijdt per jaar!gelukkig,
maar in belgie wel een vrijstelling van inschrijvingstaks en gewone verkeersbelasting voor 2018 tot en met 2020.dus toch mijn gasinstallatie betaald.
Bij CNG betaal je de stijging in energie dubbel. Het gas zelf + de electriciteit om tot 200 bar te comprimeren.
Jammer tank van 35 kg vullen is nu even duur als een grote dieseltank vullen.
E95 tanken kan nog maar met tank van 15 l kom ik niet.
Vrijdag Bio CNG getankt in Duitsland, door de oorlog in Oekraine dacht ik zal iets duurder zijn maar slechts 99 cent per kg voor H gas. Frustrerend want bij DATS staat de CNG momenteel 4,54 € per kg. Kijk maar na op gibgas.de.
Klopt, daarnet getankt bij DATS. 4,54 E per kg, een kleine berekening levert het volgende op met een tank van ca 14 liter : 63 Euro (en goed voor ca 320 km rijbereik …) Duur, zeer duur. Daar gaat mijn ecologische bijdrage van mijn 2 jaar oude wagen … Ik schakel weer over op benzine, vervelend, de tank is vrij klein, slechts 9 liter (ca 100 km) … dus om de 2 dagen tanken …
Ik heb vandaag CNG getankt bij Enora in Zellik aan 1,999€/kg. Bij DATS in Dilbeek kost hij 4,54€/kg. Beide stations liggen op +- 8km van elkaar.
Heb uitleg gevraagd aan DATS. Ik wacht op hun reactie.
Louis
Klopt België En Nederland evenduur. Maar Duitsland blijft variable elk station heeft zijn eigen prijs. Max 2€Kg minimum 0,80€Kg en dat nog maar vanuit Antwerpen 130km volledig andre prijzen.