De Citroën ë-C3 is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 260 km. De auto is vanaf Q3 2024 leverbaar in België.
Citroën ë-C3 prijs
Een Citroën ë-C3 kopen kan in België vanaf 23.300€ inclusief BTW.
Versie | Prijs |
---|---|
Citroën ë-C3 43kWh | 113pk | FWD | 23.300€ |
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ kWh- en pk-waarden met een sterretje zijn schattingen door de redactie.
Citroën ë-C3 prestaties
Prestatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 11,0 |
Topsnelheid [km/u] | 135 |
Vermogen [kW/pk] | 83 / 113 |
Koppel [Nm] | 120 |
Aandrijving | Voorwiel |
Citroën ë-C3 actieradius
Type rijbereik | KM |
---|---|
Zomer - realistische actieradius | 290 |
Midseason - realistische actieradius | 260 |
Winter - realistische actieradius | 225 |
WLTP - officiële actieradius | 324 |
De realistische actieradius (“EGEAR-range”) is het rijbereik over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie. We nemen hiervoor standaard 90%, 80% en 70% van de WLTP-actieradius (TEH) voor respectievelijk de zomer, de tussenseizoenen en de winter (afgerond naar het dichtste veelvoud van 5). Indien de auto getest werd door de redactie van eGear.be vermelden we de testwaarde en brengen we een ✓ aan bij de waarde in de tabel.
Citroën ë-C3 opladen
In onderstaande tabel vind je een indicatie van de laadkosten en de laadtijd van een Citroën ë-C3 aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km wordt rekening gehouden met het verbruik in het tussenseizoen en met een laadverlies van 10%.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km | Tijd | |
---|---|---|---|---|
Thuis | 0,24€ | 4,4€ | 16u00 | |
Publiek middelsnel 7,4 kW boordlader (standaard) | 0,45€ | 8,3€ | 5u00 | |
Publiek middelsnel 11,0 kW boordlader (optioneel) | 0,45€ | 8,3€ | 3u15 | |
Publiek snel | 0,61€ | 11,3€ | 0u30 |
✪ Publiek middelsnel: de kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Publiek snel: de kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS/Chademo) varieert van laadpaal tot laadpaal, en van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
✪ Tijd: tijd om de batterij op te laden van 10% tot 80% in ideale omstandigheden. Thuis gaan we uit van een laadvermogen van 2,3 kW. Voor de laadtijd aan een publieke middelsnelle laadpaal, gaan we uit van een laadpaal met een vermogen van 22 kW (3-fasen AC)
Overige specificaties
Specificatie | Citroën ë-C3 |
---|---|
Batterijcapaciteit bruto* [kWh] | 46,0 |
Batterijcapaciteit netto [kWh] | 43,7 |
Realistisch verbruik [kWh/100km] | 16,8 |
Laadvermogen DC | maximaal [kW] | 100 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] 7,4 kW boordlader (standaard) | 7,4 |
Laadvermogen AC | maximaal [kW] 11,0 kW boordlader (optioneel) | 11,0 |
Lengte [mm] | 4015 |
Breedte [mm] | 1755 |
Breedte met spiegels [mm] | 1813 |
Hoogte [mm] | 1577 |
Bodemvrijheid [mm] | 163 |
Draaicirkel [mm] | Geen data |
Koffer vooraan | frunk | Nee |
Koffer [liter] | 310 |
Koffer | achterbank plat [liter] | Geen data |
Gewicht rijklaar [kg] | 1419 |
Dakbelasting [kg] | 61 |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Trekgewicht [kg] | 550 |
Zitplaatsen | 5 |
✪ Realistisch verbruik: realistisch verbruik in de tussenseizoenen (10°C tot 15°C) bij een normale rijstijl (120 km/u op de autosnelweg, 30-90 km/u op rurale, suburbane en urbane wegen) en met gebruik van klimatisatie.